Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu zo jun 13, 2021 3:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: De XL500s van Jules
BerichtGeplaatst: ma apr 26, 2021 10:13 am 
Offline
Verse Gebruiker

Geregistreerd: wo feb 24, 2021 10:09 pm
Berichten: 17
Woonplaats: Noord Limburg
Bedankt voor het meedenken.

Er is inmiddels een gebruikte krukas -zorgvuldig verpakt- met de post onderweg. Diegene waar ik ook de tuimelaars van heb overgekocht had er nog een liggen.
Zodra deze binnen is breng ik de krukas naar het revisiebedrijf voor een check-up, maar heb er alle vertrouwen in dat het goedkomt.
Als dat gedaan is dan kan de cilinder in orde gemaakt worden en de overmaat erin. Dan kunnen de boutjes en moertjes weer vast gedraaid worden :D


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De XL500s van Jules
BerichtGeplaatst: za mei 01, 2021 12:15 am 
Offline
XL Gebruiker

Geregistreerd: do jul 16, 2009 1:53 pm
Berichten: 2336
Woonplaats: Antwerpen/Utrecht
leuk dat je deze motor vol goede moed aanpakt. Ze zijn het zeker waard tegenwoordig.
Verstandig om het op ook volledig aan te pakken!

Ben je ook van plan beetje offroad te gaan?

Grt Joker

_________________
Honda XL werkplaatshandboeken:
Helaas offline...

robertvdmm schreef:
sjeesus joker, jij durft!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De XL500s van Jules
BerichtGeplaatst: di mei 04, 2021 7:22 pm 
Offline
Verse Gebruiker

Geregistreerd: wo feb 24, 2021 10:09 pm
Berichten: 17
Woonplaats: Noord Limburg
Ik werk er ook graag aan en steek er nog eens wat van op. Het volledig aanpakken is een must denk ik. Het heeft mijns inziens geen zin om té ver gesleten onderdelen terug te plaatsen. Zeker niet met de diverse nieuwe onderdelen die gemonteerd worden.

Ik ben van plan om ook onverhard te rijden. Vanwege gebrek aan ervaring op onverhard heb ik in het voorjaar een dagcursus gedaan (via offroadvoorbeginners). Ik probeer het rustig aan te doen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De XL500s van Jules
BerichtGeplaatst: za mei 08, 2021 2:46 pm 
Offline
Verse Gebruiker

Geregistreerd: wo feb 24, 2021 10:09 pm
Berichten: 17
Woonplaats: Noord Limburg
Helaas bleek de vervangende -gebruikte- krukas op aanraden van het revisiebedrijf niet de beste keuze. het wordt dus toch een nieuwe drijfstang in laten persen. Inmiddels ook een adres voor.
De gebruikte krukas heb ik bij de afzender kunnen ruilen voor een nieuwe drijfstang (waarvoor dank!). Inmiddels zijn er ook nieuwe krukaslagers onderweg. (NTN6307NRC3 & NTN6307C3).
Ik ben wel benieuw hoe dit in z'n werk gaat, zeker ook omdat er een soort deksel op de krukwang zit aan de koppelingszijde. Iemand daar ervaringen mee om deze intact los ta halen? Wat is trouwens de functie van die deksel?

Al met al; het begint al een boel onderdelen te worden en ik betrap me er zelf op dat ik soms afvraag 'waar was dit ook alweer voor'. gelukkig heb ik (denk ik) alles voldoende gelabeld en apart verpakt weggelegd. er komt gelukkig schot in de zaak.


Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Nieuw spul
20210508_135101-min (1).jpg
20210508_135101-min (1).jpg [ 155.93 KiB | 172 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Prox overmaat en nieuwe drijfstang
20210508_133935-min.jpg
20210508_133935-min.jpg [ 134.19 KiB | 172 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De XL500s van Jules
BerichtGeplaatst: za mei 08, 2021 6:57 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za apr 27, 2013 1:45 pm
Berichten: 852
Woonplaats: Utrecht
Buitengewoon goede aanpak en voorbereiding van zaken!

Gaat zeker goed komen;)

:mrgreen:

_________________
Sometimes forgetting is a blessing.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De XL500s van Jules
BerichtGeplaatst: za mei 08, 2021 9:45 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2791
Woonplaats: Arnhem
ja hè, jules maakt er een naaimachientje van

:!: 8) topjules!

_________________
Kamerado,
Home is where I maintain my XL

Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De XL500s van Jules
BerichtGeplaatst: ma mei 17, 2021 4:31 pm 
Offline
Verse Gebruiker

Geregistreerd: wo feb 24, 2021 10:09 pm
Berichten: 17
Woonplaats: Noord Limburg
De krukas is inmiddels terug van de specialist die er een nieuwe drijfstang in heeft geperst, lagers vervangen en de krukas gericht. Omdat de kruktap niet 'doorgeperst' mag worden en er aan 1 zijde een deksel voor de olietoevoer zit, heeft hij het op onderstaande manier gedaan.
Hij heeft de kruktap doormidden gezaagd, door het big-end van de drijfstang heen. Vervolgens kon de helft van de kruktap, op de zijde zonder deksel, eruit geperst worden. Op de helft met deksel heeft hij een hulpmiddel gelast om de kruktap eruit te trekken, zie foto. In de krukaslagers heeft hij sleuven geslepen zodat er een trekker op geklemd kon worden.
Daarna in de nieuwe drijfstang erin geperst en zijn de nieuwe lagers gemonteerd. Het richtwerk voor de zekerheid nog even nagekeken, niets op aan te merken!

Overigens niet het nieuwe NTN lager, maar een origineel Honda (NOS) lager omdat de sleuven niet overeen kwamen, zie foto. Het distributietandwiel zit tegen dit lager aan. Het is dus bepalend voor de 'lijn' van de ketting. Met het NTN lager zou het ongeveer 1 mm naar buiten zitten. Hals over kop nog het ander lager kunnen ophalen.

Vanmiddag het ik de cilinder en zuiger naar Hermotech gebracht voor het opboren. Die zou deze week weer opgehaald kunnen worden :D


Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Bovenste lager = NTN
lagermaten krukas.jpg
lagermaten krukas.jpg [ 105.57 KiB | 95 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Doorgeslepen spul, krijgt een nieuw leven als flessenopener
geslepen drijfstang.jpg
geslepen drijfstang.jpg [ 208.52 KiB | 95 keer bekeken ]
klok krukas.jpg
klok krukas.jpg [ 204.21 KiB | 95 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De XL500s van Jules
BerichtGeplaatst: ma mei 17, 2021 4:51 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1428
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Hoi J!

Zulke vooruitgang maakt je gelukkig, nietwaar?

Hoeveel euro heeft de motorspecialist van u afgenomen?

Hoeveel zuigerspeling moet in acht worden genomen bij het honen?

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 229.000 km/142300 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2021: 38 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De XL500s van Jules
BerichtGeplaatst: ma mei 17, 2021 5:35 pm 
Offline
Mr. XL Meeting 2009/10

Geregistreerd: di feb 13, 2007 9:46 pm
Berichten: 2139
Woonplaats: Apeldoorn
Prima voor elkaar dat kruk-as revisie bedrijf !! Slim gedaan ! Te vriend houden dat adresje. Zijn maar weinig die het kunnen.
Wil je ons de kosten vertellen ?

_________________
XR500R 1982
XR200R 1981


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De XL500s van Jules
BerichtGeplaatst: ma mei 17, 2021 6:40 pm 
Offline
Verse Gebruiker

Geregistreerd: wo feb 24, 2021 10:09 pm
Berichten: 17
Woonplaats: Noord Limburg
De kosten voor de arbeid aan de drijfstang en lagers waren €70,- . Niet bij een bedrijf maar bij iemand die dit hobbymatig erbij doet, vandaar dat ik ook niet de naam noem :roll: weet niet of dat gewaardeerd wordt.

De drijfstang was €75, origineel lager Honda €45, NTN lager (zonder groef) +/- €12,-

Totaal 'n goede €200,- dus, een fair bedrag lijkt me. Daarmee, Gabriel, maakt deze vooruitgang toch gelukkig inderdaad :D


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De XL500s van Jules
BerichtGeplaatst: ma mei 17, 2021 6:49 pm 
Offline
Verse Gebruiker

Geregistreerd: wo feb 24, 2021 10:09 pm
Berichten: 17
Woonplaats: Noord Limburg
Gabriel schreef:
Hoi J!

Zulke vooruitgang maakt je gelukkig, nietwaar?
jazeker

Hoeveel euro heeft de motorspecialist van u afgenomen?
zie bericht hierboven

Hoeveel zuigerspeling moet in acht worden genomen bij het honen?


Het revisiebedrijf gaat 0.06mm aanhouden. Hij gaf aan dat als de PROX overmaat 89.50 was, hij ook op 89.50 moet boren omdat PROX de zuiger fabrieks-af dan 89.44 maakt.
Ik wilde hem niet in twijfel trekken, maar heb 'm gevraagd om 't voor de zekerheid na te meten. Iemand ervaring mee?

De 0.06mm speling staat overigens ook gespecificeerd in de catalogus van Wossner zuigers.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De XL500s van Jules
BerichtGeplaatst: ma mei 17, 2021 7:49 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1428
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Hoi J!

Citaat:
Daarmee, Gabriel, maakt deze vooruitgang toch gelukkig inderdaad

Ik ken het gevoel heel goed van mijn eigen motorproject!
De prijs is sensationeel. 8)

Citaat:
Iemand ervaring mee?

Met wat precies? :roll:

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 229.000 km/142300 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2021: 38 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De XL500s van Jules
BerichtGeplaatst: ma mei 17, 2021 10:00 pm 
Offline
Mr. XL Meeting 2009/10

Geregistreerd: di feb 13, 2007 9:46 pm
Berichten: 2139
Woonplaats: Apeldoorn
[quote="J Het revisiebedrijf gaat 0.06mm aanhouden. Hij gaf aan dat als de PROX overmaat 89.50 was, hij ook op 89.50 moet boren omdat PROX de zuiger fabrieks-af dan 89.44 maakt.
Ik wilde hem niet in twijfel trekken, maar heb 'm gevraagd om 't voor de zekerheid na te meten. Iemand ervaring mee? [/quote]

Ik doe altijd de zuiger mee als mijn cilinder geboord moet worden. Meten is weten. Lijkt me wel verstandiger.

_________________
XR500R 1982
XR200R 1981


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De XL500s van Jules
BerichtGeplaatst: di mei 18, 2021 12:07 pm 
Offline
XL Gebruiker

Geregistreerd: vr maart 02, 2012 7:31 pm
Berichten: 737
Ik heb begrepen dat er altijd op een "hele maat" geboord wordt door het revisiebedrijf, en dat de zuigerspeling verwerkt is in de diameter van de nieuwe zuiger.
Ik zou persoonlijk een iets grotere hoofdsproeier monteren bij het inrijden, zodat je niet een te schraal brandstofmengsel (hete verbranding) krijgt tijdens het inrijden.



quote="Peter H"][quote="J Het revisiebedrijf gaat 0.06mm aanhouden. Hij gaf aan dat als de PROX overmaat 89.50 was, hij ook op 89.50 moet boren omdat PROX de zuiger fabrieks-af dan 89.44 maakt.
Ik wilde hem niet in twijfel trekken, maar heb 'm gevraagd om 't voor de zekerheid na te meten. Iemand ervaring mee? [/quote]

Ik doe altijd de zuiger mee als mijn cilinder geboord moet worden. Meten is weten. Lijkt me wel verstandiger.[/quote]


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De XL500s van Jules
BerichtGeplaatst: wo mei 19, 2021 5:47 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2791
Woonplaats: Arnhem
inderdaad, zuiger mee..
de benodigde speling word afgestemd op de maat die ze aan de zuiger opmeten.

_________________
Kamerado,
Home is where I maintain my XL

Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling