Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu vr nov 15, 2019 12:26 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 168 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo jun 24, 2015 12:42 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1293
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Long-term project: repair of engine seizure XL600R 17.April 2015

Hoi boysssssssssssss!

On zaterdag 18 april 2015 I planned to participate at Henks off road ride in Wolvega.
(off the road rit zaterdag 18 april 2015 , http://www.honda-xl.nl/forum/viewtopic.php?f=22&t=4632 )

Only 37km before my target Wolvega my XL600R suffered at about 18.20 o’clock on 17.April 2015 a severe motor shut down! Riding at approx. 80-90 km/h on a straight thoroughfare in Smilde close to the Koepelkerk along a typical big water goit (slotgracht?) to my right hand as the backwheel suddenly blocked and produced a big black line on the asphalt and stenching rubber in my nose. I skidded a bit but could luckily avoid marching into the big water goit by pulling quickly the bike’s clutch. What a luck, no bloody car with a sleeping driver behind me! I rode to the empty left side of Veenhoopsweg and stopped. I kicked the kickstarter! No move at all! Motor has broken down! Motorschaden! I cried for help and called Henk, who came quickly with his Trailer and took us to Wolvega.

Current milage: 197.078km.

My bike in the Forumoverzicht » Honda XL Gallery:
http://www.honda-xl.nl/forum/viewtopic.php?f=18&t=78&start=120

Last swap of the black motor:
29.Dez. 1997 at a mileage of 115.367 km
=> the piston 1st oversize has ran 81.711 km and was 17 years 5 months in the black genuine motor.
.
Afbeelding

In the coming winter time 2015 I plan to repair this damage and seizing the opportunity overhauling the engine completely!

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 227.000 km/141000 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2019: 36 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Laatst bijgewerkt door Gabriel op ma feb 22, 2016 4:01 pm, in totaal 10 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jun 26, 2015 2:11 pm 
Offline
Verse Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 27, 2015 5:01 pm
Berichten: 37
Woonplaats: De Liemers
Hi Gabriel,
I'm not a boy, but I'm still wishing you the best of luck! :P
Engine seizure is nasty, but pretty much anything can be repaired, I'm sure you know that. And if anyone can do it, it must be you. So no worries, you'll be able to fix your engine I'm sure!

_________________
Klaartje

XL600R 1986 met woestijnervaring


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jun 26, 2015 2:33 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1293
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Hoi boysssssssssssss and girlies! :mrgreen:

@Klaartje:
thank you for your friendly excitation! A Little bit of encouragement will certainly help me to overcome my shock and look happier into the future! :lol:
Yes, I'm sure with your and this Forums encouragement I will achive it!
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
First findings:
I looked into each hole the marred engine offers me: all 4 ports, spark plug opening, the 4 valve adjustment holes and I removed the valve cover. This way I was able to examine the 4 valves, cam shaft, cam shaft chain, valve drive, and so on. To make a long story short I examined all moving parts except the piston and valve seats! Wasn’t possible now.

Beside a little bit of pitting on the camshaft there was no damage to make out! And most importent: The cylinder head cover seems to be OK! Very nice so far!

A look into the valve hood:
Bijlage:
Ventilhaube-innen-256kb.jpg
Ventilhaube-innen-256kb.jpg [ 234.27 KiB | 3481 keer bekeken ]

It shows one worn rocker lever.
.
A similar look onto the cylinderhead shows one the valve drive.
Bijlage:
Zylinderkopf-oben-256kb.jpg
Zylinderkopf-oben-256kb.jpg [ 216.7 KiB | 3481 keer bekeken ]

The head is looking fine so far. no severe damages to make out.

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 227.000 km/141000 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2019: 36 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Laatst bijgewerkt door Gabriel op do feb 18, 2016 3:20 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma dec 14, 2015 2:37 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1293
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Hoi XL-fans!

The official start of my repair is opend at 11. Dez. 2015. I have to conduct thorough research regarding the cause of the engine seizure in April this year.

Now I removed the cylinder head of the black damaged 600R PD03 engine and have a look inside.
Bijlage:
ZylKopf-alt.jpg
ZylKopf-alt.jpg [ 240.56 KiB | 3209 keer bekeken ]

.
Bijlage:
Zyl+Kolben-alt.jpg
Zyl+Kolben-alt.jpg [ 216.77 KiB | 3209 keer bekeken ]

.
As you can convince yourself everything looks fine so far. Not too much oil deposits, and the valves are white, no oil crust after more than 82.000km with this Piston, about 140.000km in total with the black genuine engine. No damage to see! So where is the seizure? The piston (zuiger) goes up+down when I turn the crankshaft manuel. It must happen somewhere in the Transmission?

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 227.000 km/141000 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2019: 36 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Laatst bijgewerkt door Gabriel op do feb 18, 2016 3:22 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma dec 21, 2015 9:57 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 24, 2008 11:47 am
Berichten: 2565
Woonplaats: Zuid-Holland
Intresting take that cilinder off nowww hahaha, i want to know it :wink:

Groeten Kees.

_________________
Een dag niet gelachen is n dag niet geleefd


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di dec 22, 2015 2:14 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1293
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Hoi XL-Riders

Citaat:
Intresting take that cilinder off nowww hahaha, i want to know it :wink:

Groeten Kees.

Yes, me too cann't await getting it off! But a have a little problem! When I start loosen the M8-Bolts the block starts spinning at the table! Haha!

So, before I'm able to solve the problem of the dancing block I start alternatively dismantling parts at the right side of the block!

update: 17.Dez.2015:
I made good progress with my parts dismantling at the right hand side of the block until I came to a stop! Two fat nuts of 27mm blocked my job!
See here:
Bijlage:
IMG_1430.jpg
IMG_1430.jpg [ 254.91 KiB | 3139 keer bekeken ]

The rag has to prevent the spinning of the outer clutch.
To untighten my big nuts I rent a compressed air power screwdriver! See:
Bijlage:
IMG_1431.jpg
IMG_1431.jpg [ 211.72 KiB | 3139 keer bekeken ]

.
Afterwards I dismantled more parts. Now the right is nearly free:
Bijlage:
IMG_1432.jpg
IMG_1432.jpg [ 236.43 KiB | 3139 keer bekeken ]

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 227.000 km/141000 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2019: 36 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Laatst bijgewerkt door Gabriel op do feb 18, 2016 3:33 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo dec 23, 2015 1:10 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1293
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
update: 20.Dez. 2015
I removed the oilpump and -pipe and the cam chain guide rail .
The inspection of the clutch outer shows strong a metal abrasive wear ! I reckon I found one source of the Aluminium abrasive wear I am always finding inside the paper oil flter!
Look here:
Bijlage:
radierterK-Korb-marke.jpg
radierterK-Korb-marke.jpg [ 165.64 KiB | 3117 keer bekeken ]

Next thing is checking if parts of the clutch outer are missing and - of course - going on dismantle the cilinder!

By the way:
Beste Honda XL liefhebbers
Vrolijk kerstfeest to all XL-Riders!

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 227.000 km/141000 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2019: 36 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di feb 16, 2016 4:35 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1293
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Update:
Fri., 12. Febr. 2016:
I removed the cylinder and piston (zuiger). The condition of both parts is quite good regarding its mileage of the 1st oversize piston (~82.000 km) and its age (13 years).
Bijlage:
IMG_1470-256.jpg
IMG_1470-256.jpg [ 231.72 KiB | 2985 keer bekeken ]

.
Bijlage:
IMG_1471-256.jpg
IMG_1471-256.jpg [ 246.08 KiB | 2985 keer bekeken ]

.
The look into the motors inside is now open through a big hole. Now I am able the see on what score the blockade last year was caused!

The counterweight of the balancer shaft is hitting against the lower connecting rod eye!
Bijlage:
IMG_1475-256.jpg
IMG_1475-256.jpg [ 234.1 KiB | 2985 keer bekeken ]

.
Bijlage:
IMG_1476-256.jpg
IMG_1476-256.jpg [ 152.08 KiB | 2985 keer bekeken ]

.
A big mark like a fingerprint has been left behind in the counterweight! Look!

The chock block blocks the cogs for a good foto position.


Bijlagen:
IMG_1474-256.jpg
IMG_1474-256.jpg [ 128.47 KiB | 2985 keer bekeken ]

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 227.000 km/141000 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2019: 36 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Laatst bijgewerkt door Gabriel op ma maart 07, 2016 3:46 pm, in totaal 4 keer bewerkt.
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di feb 16, 2016 5:01 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1293
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Piston and cylinder show loads of little scratches and look not too bad for this performance.
Bijlage:
IMG_1479-256.jpg
IMG_1479-256.jpg [ 253.39 KiB | 2982 keer bekeken ]

.
Bijlage:
IMG_1481-256.jpg
IMG_1481-256.jpg [ 185.25 KiB | 2982 keer bekeken ]

.
Bijlage:
IMG_1482-256.jpg
IMG_1482-256.jpg [ 185.41 KiB | 2982 keer bekeken ]

.
The right side of the motor is now completely clear!
Bijlage:
IMG_1483-256.jpg
IMG_1483-256.jpg [ 242.64 KiB | 2982 keer bekeken ]

.
Bijlage:
IMG_1485-256.jpg
IMG_1485-256.jpg [ 234.62 KiB | 2982 keer bekeken ]

.

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 227.000 km/141000 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2019: 36 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Laatst bijgewerkt door Gabriel op do feb 18, 2016 3:25 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 17, 2016 2:50 pm 
Offline
XL Gebruiker

Geregistreerd: za mei 02, 2009 9:45 pm
Berichten: 572
Woonplaats: Midden Brabant
Hi, Gabriël.

Nice to see your progress.
About the pictures; Does it mean that the balancer has become out of sync?
What's your diagnosis?

_________________
Groeten, Ernst

XL125s '79
XL185s '79
XL250r '87


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 17, 2016 4:30 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1293
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Hoi Ernst

fine to see you are doin' fine, so far.

Citaat:
Does it mean that the balancer has become out of sync?

In case we understand the same under syncronisation I think NO! Luckily(?) the pair of cogs look quite undamaged. So I put my fingers in the hole and grab hold of the balancer. To my "no-surprise" I could moved/shake it back and forth. Hence I think at least one of the balancers bearings is down! I guess the bearings-cage has gone into smithereens. This would explain those tiny scratches everywhere!

We'll see the riddle solved, when I split the half-housings. To do this I got to dismantle the left engine side, too, first.

I'm deeply grateful of Henks help bringing my 600R save and quick back home from Smilde to Düsseldorf!!! 8)

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 227.000 km/141000 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2019: 36 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Laatst bijgewerkt door Gabriel op wo maart 30, 2016 2:21 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr feb 26, 2016 4:39 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1293
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
24.+25. Febr. 2016:

Die linke Motorseite ist frei und man kann das Schwungrad sehen. Der Schwungrad-Bolzen hat die Maße M12x1,25x13/50 und der SW = 27.
The Motors left side is now clear and one can see the fly wheel. The fly wheel bolt owns the measures M12x1,25x13/50 and SW = 27.
Bijlage:
IMG_1495-256.jpg
IMG_1495-256.jpg [ 251.59 KiB | 2901 keer bekeken ]


Mit dem geliehenen Pressluftschrauber meiner Partnermotorradwerkstatt und einer 19er Nuß geht es der Schraube an den Kragen! Geht ganz einfach raus das Ding!
With the rent comprssed air driver of my cooperative motorbike dealer's garage and a nut 19 Gabriel grabbed the fly whell by the scruff of the neck!
Bijlage:
IMG_1496-256.jpg
IMG_1496-256.jpg [ 216.37 KiB | 2901 keer bekeken ]


Zack, und raus ist die Maus!
And out that thing!!
Bijlage:
IMG_1497-256.jpg
IMG_1497-256.jpg [ 240.16 KiB | 2901 keer bekeken ]

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 227.000 km/141000 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2019: 36 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Laatst bijgewerkt door Gabriel op ma feb 29, 2016 12:56 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr feb 26, 2016 5:05 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1293
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Um das Schwungrad abzuziehen muß ein sogenannter „Abzieher“ mit M22x1,5 zuvor in das Schwungrad eingeschraubt werden. Der 27er Ringschlüssel ist zum Gegenhalten gedacht.
To pull out the fly wheel a mechanic has to use a so-called „puller (srew)“ with M22x1,5! It has been screwed in before-hand. The ring-jaw wrench is used for holding up.
Bijlage:
IMG_1498-256.jpg
IMG_1498-256.jpg [ 239.73 KiB | 2901 keer bekeken ]

.
Dann wird mit dem Pressluftschrauber und einer 19er Nuß und ganz will Geduld und Gewalt so lange georgelt, bis das Schwungrad endlich nachgibt und es abfällt! Uff! das war eine Schufterei!
Than I had to „organ“ with the air driver and a nut of 19 and with loads of patience and mucho more force so long until the fly wheel gave up and fell off! Whew! That was a damned hard slog!
Bijlage:
IMG_1499-256.jpg
IMG_1499-256.jpg [ 228.82 KiB | 2901 keer bekeken ]



Bijlage:
IMG_1500-256.jpg
IMG_1500-256.jpg [ 219.72 KiB | 2901 keer bekeken ]




.

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 227.000 km/141000 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2019: 36 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Laatst bijgewerkt door Gabriel op ma feb 29, 2016 12:57 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo feb 28, 2016 1:52 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 24, 2008 11:47 am
Berichten: 2565
Woonplaats: Zuid-Holland
Well done Gabriel, i choose for the lorrybold it,s safer for the krank for not splitting it.

Grusse Kees

_________________
Een dag niet gelachen is n dag niet geleefd


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo maart 09, 2016 3:55 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1293
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Hey Kees

I reckon your lorrybolt has done a good Job! :mrgreen:
------------------------------------------------------------------------

Hoi XL-Riders!

Aktualisierung:
Di., 8. März 2016 um 21.12 Uhr:

Tagelang habe ich meinen defekten Motorblock auf dem Küchentisch angeglotzt und gerätselt, wie ich ihn beschädigungslos in seine beiden Hälften getrennt kriege, denn es waren nirgendwo Stellen zu finden, wo ich sie hätte auseinander drücken oder ziehen können. Grrrrrrrrr!

Durch den Rat eines Forum-Mitglieds (DieterOB, xl600.de) wendete ich eine (selbstgebastelte) „Spreizschraube“ (M10-Messingschraube mit Außensechskant + Langnuß vom Knarrenkasten) um einen ersten größeren Spalt in der Kolbenöffnung zu erhalten. Ich arbeitete mit zwei Maulschlüsseln um die Schraube zu spreizen.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Days long I gaped at the bloody block laying on my kitchen table and wracked my few brains, how to open it up without any harm of the half-housings! For there where no spots to make out for a pulling or pushing at! Grrrrrrrrr!

By heeding a forum’s member's advice (DieterOB, xl600.de) I used a (self-made) “expanding-bolt” to generate a first larger gap in the piston opening. I worked with two wrenchs for the requested splaying. Grrrrrrrrr!

.
Bijlage:
IMG_1507-256kb.jpg
IMG_1507-256kb.jpg [ 213.94 KiB | 2830 keer bekeken ]

.
Es waren dann aber 2-3 Stunden weitere Arbeit und weitere Hilfsmittel nötig, um beide Hälften richtig zu trennen.
Zwei dünne Holzkeile halfen den erzeugten Spalt offen zu halten.
Mit einem Hartholzklotz und einem Kunststoff-Hammer setze ich an die wenigen vorstehenden Stellen am Gehäuse an, um sie mit gezielten Schlägen auseinander zu treiben. Nur, es funktioniert sehr, sehr schleppend. Wie gesagt, ich brauchte rund 2-3 Stunden bis beide Hälften sich dann um 12 Minuten nach Neun endlich lösten!

---------------
Is was 2-3 hours job further and additional aids necessary to divide both housings properly.
Two thin wooden wedges helped me to keep the generated slot open (and not closing again by accident).

With a hardwood chunk and a plastic hammer I assessed to the precious few spots the housing me offered to deal with little aiming blows to force it apart. Well it worked, but very very slowly! As I said to took me 2-3 long and hard working hours to disconnect the half-housings and it was 12 minutes past nine o'clock in the evening already is it happened at last!


Bijlage:
IMG_1508-256kb.jpg
IMG_1508-256kb.jpg [ 235.65 KiB | 2830 keer bekeken ]

.
Bijlage:
IMG_1509-256kb.jpg
IMG_1509-256kb.jpg [ 240.02 KiB | 2830 keer bekeken ]

.
Die Ursache für meinen Motorschaden war dann auch schnell gefunden. Es ist ein Getriebschaden! Einer der Mitnehmer-Zapfen (Schaltklaue) eines Getrieberads (welcher Gang?) hatte sich verabschiedet und hatte im Nachhinein große Kollateralschäden (und zahlreiche kleinere Schäden) angerichtet von denen ich bisher nicht alle entdeckt habe! Die Kollateralschäden waren erstens die defekte Balancerwelle und zweitens ein Haarriß im Gehäuse im Bereich der Balancerwelle.
--------------------------------------------------
The reason for my engine break-down was then found quickly, too. It’s a transmission failure! One (of four) shifting dogs has said good-bye and caused big collateral damages afterwards and loads of smaller ones I have not all found yet! The collateral damages are in first line the balancer and in second a pin hole fissure in the housing close to the balancer position.


Die Fotos zeigen zwei Bruchstücke vom Zahnrad und das Zahnrad:
The photos show the two fragments of the broken cog and the broken cog itself:
Bijlage:
IMG_1510-256kb.jpg
IMG_1510-256kb.jpg [ 237.95 KiB | 2830 keer bekeken ]

.
Bijlage:
IMG_1511-256kb.jpg
IMG_1511-256kb.jpg [ 203.24 KiB | 2830 keer bekeken ]

.
Nun kann die Organisation der kaputten Teile und der Teile, die ich vorsorglich ersetzen möchte, beginnen. Dann kommt der Wieder-Zusammenbau.
Ob ich den Mist jemals wieder zusammen bekomme? :roll:

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 227.000 km/141000 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2019: 36 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 168 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling