Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu ma dec 10, 2018 8:05 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di aug 09, 2011 9:36 pm 
Maniakale Gebruiker

Hallo,

Ik vond nog wat foto's van mijn zelf gebouwde (motor)Fietsdrager. Omdat ik de drager speciaal gebouwd had om mijn XL500S te vervoeren, en ik iets dergelijks verder nooit meer ben tegengekomen wil ik jullie de foto's niet onthouden.

Reden voor de bouw zo'n 15 jaar geleden was dat ik graag met de motor naar zuid-europa reisde, maar wegens de lange afstanden een houten k... kreeg van uren op een hard buddyzitjes op de Autobahn te denderen. Diegenen die zelf een XL500 hebben kennen waarschijnlijk de keiharde opstaande rand die in de buddy zit, precies ter hoogte van je stuitje :cry: Zo kon ik comfortabel naar mijn vakantiebestemming rijden.

Natuurlijk steekt de motor belachelijk veel aan de zijkant uit. Ik heb bij de loakle politie geinformeerd of dat wel was toegestaan, daar hebben ze een paar dagen met wat collega's over nagedacht en toen wisten ze het nog steeds niet. Ik heb dat maar als een "accoord" geinterpreteerd :lol: In de jaren dat ik het heb gebruikt heb ik veel bekijks gehad, ook van politieagenten in Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Italie, maar heb nooit problemen gehad. Of eigenlijk wel, 1 keer werd ik door Italianen bekeurd omdat er op mijn drager geen NL plaatje zat!!

Toen ik de blauwe auto heb verkocht, heb ik de op maat gemaakte constructie niet meer op de nieuwe auto aangepast, en 10 jaar geleden bij een garageopruiming naar de stort gebracht.

Wellicht vinden jullie wat nog inspiratie in de foto's :wink:
Bijlage:
4.jpg
4.jpg [ 71.99 KiB | 3018 keer bekeken ]

Bijlage:
3.jpg
3.jpg [ 101.7 KiB | 3017 keer bekeken ]

Bijlage:
1.jpg
1.jpg [ 78.22 KiB | 3018 keer bekeken ]

Bijlage:
2.jpg
2.jpg [ 94.17 KiB | 3018 keer bekeken ]

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di aug 09, 2011 10:14 pm 
XL Gebruiker

COOL !!!!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di aug 09, 2011 10:33 pm 
XL Gebruiker

Ziet er inderdaad wel cool uit. Toch zit ik te bedenken: het gewicht van de motor maal de afstand tot de achterwielen geeft een enorme momentkracht op de achterveren, zeker bij hobbels in de weg. Gaat dat goed of veert de boel heel erg in. Heb je de achterveren moeten verstijven van de auto (met van die korte veren boven op de standaard veren)?
Ik vind het moedig. Ik geef een thumbs up als XL-liefhebber.

XL500Sz '79

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di aug 09, 2011 10:55 pm 
XL Gebruiker

Zo, das echt stoer haha :mrgreen:

wat betreft je vraag over het uitsteken, heb het even voor je opgezocht (denk dat dit de goede is);
Citaat:
Breedte ondeelbare lading
Voor lading die in de breedte ondeelbaar is, ook uitzondering:
blablabla
Een ondeelbare lading aan voor- of achterkant dat meer dan 1 meter uitsteekt, moet voorzien zijn van rood-wit gestreept markeringsbord van 50x50cm. ’s Nachts dient dit markeringsbord aan voorzijde voorzien te zijn van een wit licht en aan achterzijde van een rood licht. (Bij breedte meer dan 10 cm zijkant ook markeringsbord)

aangezien ik niet denk dat je XL "deelbaar" is... :mrgreen:

"Wat allemaal kwijtgeraakt op brommer?"
Mmmh...broertje op verkeersdrempel?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di aug 09, 2011 10:58 pm 
Maniakale Gebruiker

Raymon schreef:
Ziet er inderdaad wel cool uit. Toch zit ik te bedenken: het gewicht van de motor maal de afstand tot de achterwielen geeft een enorme momentkracht op de achterveren, zeker bij hobbels in de weg. Gaat dat goed of veert de boel heel erg in. Heb je de achterveren moeten verstijven van de auto (met van die korte veren boven op de standaard veren)?
Ik vind het moedig. Ik geef een thumbs up als XL-liefhebber.

Je hebt gelijk, door het motorgewicht zakt de kont van de auto flink naar beneden, en de neus gaat de hoogte in. Ik heb toen de standaard schroefveren aan de achterzijde vervangen door "taxi-veren", die zijn een stuk stugger. Daarmee had ik een prima wegligging tot ca. 140 KM/uur, daarboven weet ik niet, heb ik nooit geprobeerd. Het verwisselen van de veren was bij deze auto een simpel klusje dat mijn garage in een uurtje (of zo) kon doen. In 1 instantie was mijn plan om VOOR elke motor-vakantie de straffe veren te laten monteren, en na de vakantie de standaard veren er weer op te laten zetten. Maar eigenlijk bleken de taxi-veren geen negatieve gevolgen voor de wegligging en comfort te hebben, dus vervolgens heb ik deze continue laten zitten.

Het "moedige" bestond uit de ophanging van de drager, die werd gemonteerd op de montagepunten van de achterbumper. 4 Bumperbouten los, bumper eraf, drager erop met 4 bouten, kwartiertje werk. Het moment van gewicht*arm moest dus door de kont van de auto worden opgevangen, het is de vraag of auto-ontwerper daar rekening mee gehouden heeft. Ik heb geredeneerd, als een bouwvakker de hele kofferbak met een paar 100kg aan stoeptegels kan beladen, mag een XL-etje van 120KG geen probleem zijn. Als ik het nog eens zou moeten construeren zou ik de drager aan de trekhaakpunten monteren, dat is vast een stuk steviger dan het blik van de kont. Dan is het verschil tussen een normale kogeldruk van 100KG en een bungelende XL van 120KG niet zo groot.

Ach, tis voorbij :cry:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di aug 09, 2011 11:03 pm 
XL Gebruiker

Ik denk als ik dit zou gaan gaan doen met mijn opeltje, dat stuggere vering niet gaat helpen voor de wegligging :mrgreen:

"Wat allemaal kwijtgeraakt op brommer?"
Mmmh...broertje op verkeersdrempel?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di aug 09, 2011 11:10 pm 
Maniakale Gebruiker

honda beast schreef:
Zo, das echt stoer haha :mrgreen:

wat betreft je vraag over het uitsteken, heb het even voor je opgezocht (denk dat dit de goede is);
Citaat:
Breedte ondeelbare lading
Voor lading die in de breedte ondeelbaar is, ook uitzondering:
blablabla
Een ondeelbare lading aan voor- of achterkant dat meer dan 1 meter uitsteekt, moet voorzien zijn van rood-wit gestreept markeringsbord van 50x50cm. ’s Nachts dient dit markeringsbord aan voorzijde voorzien te zijn van een wit licht en aan achterzijde van een rood licht. (Bij breedte meer dan 10 cm zijkant ook markeringsbord)

aangezien ik niet denk dat je XL "deelbaar" is... :mrgreen:

Jazeker, zo'n bord met van die diagonale strepen, ligt nog steeds samen met de lichtbalk in de garage en was dus gemonteerd. Daar waren de Italianen die ontevreden over mijn NL plaatje waren juist heel enthousiast over.

Overdag rijden was al FF opletten, je bent opeens een stuk breder als je gewend bent, en je wilt niet met je draaggoot achter een paaltje of zo blijven haken :wink: Dus de wit en rode lichtjes heb ik nooit gemonteerd, wetsgetrouw als ik ben heb ik dus vast nooit in het donker gereden :lol:

honda beast schreef:
Ik denk als ik dit zou gaan gaan doen met mijn opeltje, dat stuggere vering niet gaat helpen voor de wegligging :mrgreen:

Misschien een U-profielletje op de bladveren lassen, echte chopper-rijders hebben toch ook geen vering.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di aug 09, 2011 11:50 pm 
XL Gebruiker

He gerard,
Tog hebben xl's en mercedes wel wat met me kaar te maken ps. Mijn vader heeft ook een mercedes (280 ge terrein auto voor de duidelijkheid) google het maar ik wil er ook wel een foto van maken.
, mvg jordie :D

1x XL 600 R parijs dakar
1x XL 500 R parijs dakar
2x XL 600 LM

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]