Onderwerp: http://www.xlversand.de gebruikte XL onderdelen
gerardwr schreef:
Raymon schreef:
Zo'n standaard heb ik nog liggen van XL-versand. Gepoedercoat en al. Als je hem van me wil overnemen kan ik hem je wel voor 20 euro verkopen (maar nu incl. verzendkosten!). Scheelt toch weer niet? Ik heb er volgens mij nog 2 gepoederd liggen.
Hallo Raymon,
Bedankt voor het aanbod, als ik de jiffy nu meteen nodig zou hebben zou ik het meteen doen. Ik had de jiffy in mijn vorige bericht eigenlijk alleen als voorbeeld gebruikt.
Ik ben op mijn gemak aan bekijken wat ik aan mijn XL zou willen vernieuwen, technisch gezien is het allemaal niet nodig, voornamelijk voor de mooiigheid. Ik stuur je morgen wel een een PB met mijn voorlopige wensenlijstje, kun jij eens kijken wat je nog op voorraad hebt liggen en kunt missen.
Groeten,
Gerard.
Hoi Raymon,
Ik ben d'r toch nog helemaal niet uit wat ik precies zal gaan doen, dus i.p.v. het beloofde PB-tje denk ik hier even hardop. Ik houd mijn wensenlijstje dus nog even achter tot een later moment.
Ik heb mijn XL500SB nu 15 jaar, in 1e instantie voor "erbij" maar nu is het mijn enige motorfiets, wil hem nog minstens 5 jaar onregelmatig gebruiken. Optisch gezien schat ik als rapportcijfer een 7min, technisch een 7.5, grootste gebrek is flink olie zweten bij de kop. Ik hou van een mooi uitziende fiets, hoeft geen 10 te zijn (zoals die van jou is) een 8 is ook mooi. Ik baal van de olieaanlag op de kop, ziet het er gelijk als een dweil uit, dat moet eerst worden opgelost.
De afgelopen jaren heb ik, afgezien van olie verversen en banden pompen weinig onderhoud gepleegd en (te) weinig gepoetst. Ik heb recentelijk mijn toermotor verkocht en besloten de XL te houden als enige motorfiets. Daar komt nu ook mijn voorzichtige drive vandaan om de XL weer eens wat aandacht te geven. Projecten op dit forum, zoals het jouwe bijvoorbeeld, maken me een beetje gek. Zo droom ik van het vervangen van mindere spullen door mooiere/nieuwe spullen, als ik weer wakker ben vraag ik me af of dat allemaal wel zo verstandig is, en realiseer ik me dat ik te weinig tijd heb om een fors project te gaan doen. Als mijn fiets er weer uitziet zoals jouw startpunt van jouw concours-project (schat ik even in op een 8+) ben ik tevreden.
Mijn realistische doel zou dus moeten zijn: Optisch van een 7min naar een 8 geraken met een overzichtelijk budget en tijdbeslag.
Hier mijn voorlopige plan en prioriteit.
1. Poetsen, achterstallig poetswerk van enkele jaren inhalen, zodat ik een goed zicht heb op de basis
2. Cylinderkop en kleppendeksel vrijmaken van (ingebrande) olie en definitief olielekkage opheffen door vervangen van de pakkingen
3. Uitlaat en de 2 beschermschildjes lakken met hittebestendige lak
4. Voorvorkonderpoten polijsten en voorzien van blanke lak.
5. Direct zichtbare zwart gelakte onderdelen renoveren
- jiffy
- voetsteunen (compleet) links + rechts + rempedaal
- schakelpedaal
- kickstarter
- de 2 schokbrekerveren
- stuur
- behuizing snelheidsmeter en toerenteller
- remstang
(opties)
-. Achtervork (grijs) lakken
-. Spuiten tank, spatborden en zijschilden
(opties)
Stappen 1 t/m 4 kan ik grotendeels zelf doen, misschien met hulp bij het vervangen van de koppakkingen. Daar ga ik in elk geval mee beginnen.
Daarna stap 5, hier zie ik de opties:
- zelf schuren+Hammerite lakken, goedkoop (< 50 Euro) maar kwaliteit van het eindresultaat onzeker
- laten stralen/parelen en poedercoaten, niet goedkoop (150+ Euro??) goede kwaliteit
- gebruikte maar al opnieuw gelakte of gepoedercoate spullen kopen (zoals jouw jiffy bijvoorbeeld), duurder (200+ Euro??) goede kwaliteit
Perfectionist in mij zegt "poedercoaten (perfect)", realist in mij zegt "lakken" (goed genoeg). Ik dub nog even verder.