Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu za aug 13, 2022 6:12 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do mei 26, 2022 10:19 am 
Verse Gebruiker

Hoi daar ben ik weer,

Ik heb de XL500R PD02 nu een paar weken en wat rijervaring (lijkt allemaal goed qua sturen, geluidjes en vermogen) en begin langzaam aan het onderhoud te doen. Ondanks dat het er allemaal keurig uit ziet en het goed presteert weet je natuurlijk nooit voor 100% wat je gekocht hebt.

Bij het kleppen stellen bleek dat er van een van de kleppendeksel bouten de schroefdraad kapot is. Op zich geen probleem om te repareren maar je moet er wel ff bij kunnen om de helicoil te plaatsen.

Wat is wijsheid, blok er uit of cilinderkop deksel demonteren, Advies ?
Kan de cilinderkop deksel uberhaubt wel gedemonteerd worden als het blok in het frame zit ? Zo nee is de vraag al beantwoord.

Hoor graag de ervaringen en adviezen, alvast bedankt :D

mvg Paul.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do mei 26, 2022 12:14 pm 
XL Gebruiker

de kop of nok-as deksel is alleen (goed) te demonteren dmv het blok eruit te halen
er is wel een mogelijkheid om hem te laten kantelen (naar voren ) dan laat je de onderste achterbout zitten
wat is de besparing hierin,,, 1 in bout !!!!!! al het andere moet toch los :roll:

schroefdraad reparatie is te doen ,, maar je moet dan wel verleng-stukken op je snijgereedschap zetten,, vaak beland je dan in " custom-made spul"

nauwkeuring werken is altijd wel vereist ,,, tja eigenlijk alleen te doen als alles makkelijk toegankelijk is,,,

1x 125 k7. 77
9 x xl250 s
1 x xl250 R 83 MD03
13 x xl 500 s 5x wit 8x rood
7 x xl 500 R 3 wit en 4 rood
1 x xl 500 s 5000053 (rood) (sold)
500 R/S tracker
k 750 Army bike

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr mei 27, 2022 8:52 pm 
Verse Gebruiker

Dank je, ik was er al bang voor.
Dat wordt een middagje sleutelen dus 8)
Mvg Paul

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jul 16, 2022 11:15 am 
Verse Gebruiker

Hoi, ben ik weer.
Al weer een tijd geleden, druk gehad.

Heb het blok uit het frame gehaald en het bovenste deel van de kop verwijdert, was op zijn zachtst gezegd een zooitje. schroefdraad kapot, slecht gerepareerd (wel eens een helicoil in een helicoil tegen gekomen, inclusief een klodder vloeibare pakking was het nog dicht ook ??).
Toerenteller opnemer was afgebroken, was met vloeibare pakking in elkaar gekleid,.......... :x :x

Op het net gezocht naar onderdelen, liefst de complete set zodat de nokkenas in een goede passing loopt, niets gevonden dat beviel. Dus naar de werkplaats, de Tig machine opgetuigd, slechte draad uitgefreesd, gaten "schoon" gebrand, dicht gelast, boren, tappen, decompressie asgat geruimd, afdichtingsvlak kleppen dekseltjes gevlakt en weer als nieuw haha. Is toch altijd spannend voor hetzelfde geld brand de alu voor de toorts weg en hou je niets over. Nu netjes monteren, nog 1 helicoil in het onderste deel nodig (PS: ik plaats meestel 2 coils boven elkaar om voldoende draadlengte te krijgen, anders heb je in alu te weinig draad en trek je ze er makkelijk weer uit).

Nog steeds op zoek naar de rpm opnemer, durf deze niet te lassen, ga experimenteren met lijmen, iemand ervaring ?
Vraag? ik begrijp dat de kopdelen met vloeibare pakking worden gemonteerd (horror, probeer ik juist altijd te vermijden), iemand advies welk type en hoe aan te brengen, alvast bedankt.

laterrrrrrrrr

Pau_l

Ohja, de tip met het torx bit om de kruiskop bout er uit te krijgen, werkte super. Weer wat geleerd 8)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jul 18, 2022 11:16 pm 
Mr. XL Meeting 2009/10

Pau_l schreef:
Vraag? ik begrijp dat de kopdelen met vloeibare pakking worden gemonteerd (horror, probeer ik juist altijd te vermijden), iemand advies welk type en hoe aan te brengen, alvast bedankt.

Ik gebruik al jaren LOCTITE SI 5699.
Hoe aanbrengen?.... uhhmm , niet te veel. Komt dan in je blok terecht, en niet te weinig, gaat de boel weer lekken.

Zou zeggen ; zorg voor een paddenstoel... binnen en buiten. Na montage laten drogen voor 12 uur. Daarna pas kleppen stellen en of het blok in het frame hangen...
Succes.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do aug 11, 2022 10:32 pm 
Verse Gebruiker

Het is gelukt, alles weer gemonteerd, nieuwe bouten, ziet er netjes uit. Vloeibare pakking JB-weld HT red silicone gebruikt.
Opnemer toerenteller gelijmd met JB-weld original epoxy, lijmnaad versterkt met carbon vezels, na uitharden met de dremel alles smooth gemaakt, ziet er best goed uit. Opnemer met nieuwe O-ring gemonteerd. Nu een paar keer proefgereden, alles werkt en lekdicht. De tijd zal leren of het heel blijft.

Kreeg in mijn zoektocht naar de toerentalopnemer een compleet motorblok aangeboden voor belachelijk weinig, iets meer betaald anders voelt dat niet goed, nu heb ik dus een reserve toerentalopnemer met een blok er aan vast.
Nu ben ik niet van alles is voor Bassie, als iemand echt omhoog zit voor onderdelen neem gerust contact op. Niet bedoelt voor de luiden die al tig motoren en weet ik wat hebben staan, die kanibaliseren hun eigen handel maar.

Groet,
Paul

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]