Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu zo nov 18, 2018 8:18 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr okt 23, 2015 10:40 pm 
Gebruiker

Sinds mijn teller veel te veel aangeeft door een te klein voorwiel (17 inch) en de navigatie die ik bij de auto heb uit 2003 komt zonder updates, word het misschien toch tijd voor mij om eens een navigatie aan te schaffen, het liefst dan ook eentje die ook op de motor te gebruiken is, dus water dicht en net even wat beter tegen trillingen kan op de 1 cilinder.

Wat zijn aanraders, leuke tweedehandsjes of goede prijs/kwaliteit nieuwe? met welke dingen moet rekening worden gehouden bij aanschaf?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr okt 23, 2015 11:15 pm 
XL Gebruiker

Een oude tomtom "updaten" met tomtom rider software? ;)

robertvdmm schreef:
sjeesus joker, jij durft!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr okt 23, 2015 11:34 pm 
Gebruiker

Joker schreef:
Een oude tomtom "updaten" met tomtom rider software? ;)

die ik heb liggen is absoluut niet water dicht..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za okt 24, 2015 8:26 am 
XL Gebruiker

Ik heb goede ervaringen met Garmin, ook tijdens rally's.
En daar krijgen ze wat voor de kiezen :)

Er zijn vele soorten en typen Garmin, van peperduur tot betaalbaar. Het hoeft niet duur te zijn.
Wat goed werkt op de XL is een klein apparaat dat trillingsbestendig is, met 12V om kan gaan en op het stuur te bevestigen is. (Uitsluitend laten werken op de batterijen werkt niet zo geweldig: door het schokken en trillen komt de batterij soms even los van de contactpolen en gaat het apparaat uit).
Daarnaast is belangrijk of je het apparaat ook voor navigatie wilt gebruiken. Zo niet, dan kan je al volstaan met een Garmin III, III+. of V Moet je ook een kaart hebben die leesbaar is, ga dan voor de 60-serie: 60CX of 60CsX. Gedateerd maar betaalbaar.
Op MP staat regelmatig zo'n apparaat te koop. Touratech verkoopt er houders voor waar ook de stroomvoorziening in is geregeld. Ook 2e hands te koop.
succes met je zoektocht!
DZR

Honda XR400R '99
Honda XL600R '87 ('the Yankee')

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za okt 24, 2015 8:32 am 
XL Gebruiker

HJS schreef:

Wat zijn aanraders, leuke tweedehandsjes of goede prijs/kwaliteit nieuwe? met welke dingen moet rekening worden gehouden bij aanschaf?

Let op het zuignapje voor op de voorruit. Dit blijkt slecht te functioneren op een xl.

Verkocht
Xl 600R Off roadcentrum (donor voor de gele kanarie)
xl 500s via Robkars nu bij Benjaminlara
xl 250r nu bij Henkiexl
xl 500s marktplaats
xl 500s gele kanarie

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za okt 24, 2015 9:22 am 
Intense Gebruiker

Hallo HJS.
Je vraagt een tip. Als je eenmaal een redelijke navigatie hebt, kun je daar misschien wel meer mee dan je in eerste instantie denkt. Een simpele navigatie wil jij gebruiken als snelheidsmeter, maar hij kan je ook de weg wijzen van a naar b. Als je een wat uitgebreidere hebt, kan die je ook de weg wijzen van a naar b, maar je kunt exact zelf bepalen welke route je wilt rijden ( maximaal 10.000 punten tussen a en b, maar dat is wel erg veel en daar kom ik nooit aan ) Alle Garmin navigaties kunnen dat, Tomtom kan dat alleen bij de duurdere. Er zijn websites ( Routeyou ) waar je super mooie routes zelf op kunt maken en daarna laden in je navi, ook kan Routeyou zelf mooie routes maken. Je hebt hier wel iets meer kennis voor nodig. Kijk ook eens op de website van Gerrit Speek. Daar staan honderden mooie routes op. Ook als je soms of vaak aan Volkswagens sleutelt is die website een uitkomst.
O ja, een tip: neem in ieder geval een Garmin.

Groeten Dirk.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za okt 24, 2015 11:15 am 
Gebruiker

Bedankt voor de reacties!

Ik zie inderdaad dat de Garmins ook met allerlei opties voor routes zijn, snelweg ontwijkend en dergelijke. Het is niet dat ik alleen de snelheidsmeter wil vervangen, anders was een fietscomputertje misschien ook wel genoeg, maar ook daadwerkelijk als navigatie kan gebruiken mocht dat nodig zijn. (voor langere ritten of onbekend gebied) en het liefst ook niet te gedateerd, aangezien het wegen net wel aardig wil veranderen de laatste tijd. (alleen in Groningen al..) Zeker is een houder met stroomvoorziening wel zo mooi, naast het gemak in gebruik, ook vast aan te sluiten op de motor. Ook een niet al te grote lijkt me wel zo mooi aangezien de 600R niet echt kuip heeft en ik ook niet van plan ben die erop te zetten..

montage aan de vooruit op een 600R gaat inderdaad heel lastig haha, maar als dat voor in de auto wel kan zou het mooi zijn.

Zelf routes maken lijkt me op zich wel leuk in de toekomst en zie dat de garmins met heel veel opties te krijgen zijn, ook in prijs.. Verder sleutel ik eigenlijk nooit aan volkswagens haha, alles komt bij de jappen weg!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za okt 24, 2015 3:07 pm 
XL Gebruiker

Al eens aan een Tripy gedacht :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za okt 24, 2015 5:06 pm 
Gebruiker

celsa schreef:
Al eens aan een Tripy gedacht :wink:

Kom je niet zoveel tegen op marktplaats, ik had er nog nooit van gehoord haha

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za okt 24, 2015 8:28 pm 
Verse Gebruiker

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. :D
Zelf heb ik 2 jaar geleden een nieuwe Garmin zumo 390 gekocht en gebruik deze vooral voor navigatie en voor toertochten.
Met een Garmin kun je ontzettend veel maar ook wel eens wat omslachtig.
Het grote voordeel van Garmin is dat ie GPX (tracks) bestanden kan lezen. (500 tot 1000 punten) Dus de route is letterlijk zoals je het bedoeld.

Een collega waar ik een aantal x per jaar een toertocht mee doe heeft een oudere Tom Tom rider. Hij kan maximaal 36 route punten plaatsen en je gebruikt dan ITN bestanden. Het omzetten van ITN naar GPX en andersom is goed te doen met een gratis programa.
Voordeel van de Tom Tom is dat ie eigenlijk veel simpeler in gebruik is en wat vaak onderweg als je gewoon uit losse hand een route wil plannen een vele mooiere route opleverd.

Mijn Garmin kent de route voorkeuren van bochtige wegen, waardeloze instelling die als je niet uitkijkt over woonwijken laat rijden. De Tom Tom kende deze functie al jaren en zit er in 3 standen op en werkt veel beter.
Deze oudere Tom Tom's ga je wel vinden voor 100 tot 150 euro incl het laadstation voor op de motor.

De 3e optie zijn de nieuwe Tom Tom toestellen, die kunnen nu hetzelfde als de Garmin en hebben mooie route voorkeuren zoals de kronkelwegen, hoogte instellingen en een keuze voor een spannende route. :D

Ik heb inmiddels mijn 3e Garmin Zumo 390, de eerste na 1 week al terug gegeven omdat ie spontaan uitviel. De 2e was net geen jaar oud en had een los contact inwendig waardoor het toestel zichzelf uitschakelde als ie op de motor zat.
Nu de 3e doet het nu al een paar maanden goed. :oops: de 1 cilinder KTM is nu ook vervangen voor een 2 cil Yamaha, misschien dat die iets minder trilt.
Mijn collega rijdt met een BMW 1 cilinder al meer dan 4 jaar probleemloos met zijn Tom Tom.

Mocht mijn Garmin het weer begeven dan twijfel ik geen moment en koop ik de nieuwe Tom Tom.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za okt 24, 2015 10:50 pm 
XL Gebruiker

De tripy is in mijn ogen onverslaanbaar om een lijntje na te rijden, zeker op de motor.
Blinkt uit in afleesbaarheid en batterijduur.
Vindt hem kwa bediening een stuk makkelijker als Garmin.

Gebruik zelf veel een Garmin etrex 30.(gelijk aan gpsmap)
Daarmee kun je met 2 penlights de hele dag lijntjes na rijden.
Erg geschikt ook voor geocachen wandelen enzo

Beide apparaten komen zeer robuust over, maar blinken zeker niet uit in navigeren.
Ga er vanuit dat een TomTom daar weer goed in is.
Tom is waarschijnlijk ook het makkelijkst te gebruiken.
Met name de Garmin heeft mij heel wat gevloek opgeleverd.

T is dus net wat je wilt en wat je er nog meer mee wil doen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo okt 25, 2015 2:05 pm 
Gebruiker

bedankt voor alle reacties/bevindingen!

ik kan me er wel iets bij voorstellen om voor een tomtom te gaan, in de auto rijd ik nu gewoon op mijn telefoon aangezien mijn tomtom zwaar verouderd is, maar het ding werkte altijd wel fijn, zeker vergeleken met de meeste andere merken. Maar dat is ervaring in de auto, op de motor moet je toch net wat meer rekening houden met weersomstandigheden, plaatsing en trillingen, zeker op de 1 cilinders. Ook is mijn ervaring dat, vrijwel bij alles, een tweede hands kopen, voor het zelfde geld als je een nieuwe hebt, over het algemeen je een klasse hoger zit in kwaliteit.

Met de oudere tomtom's word een tomtom urban rider o.i.d. bedoeld?

Ik snap dat de tripy handig kan zijn door de batterij duur, maar ik heb liever een vaste aansluiting op de motor, dat ik niet per ongeluk vergeet op te laden van te voren. Of als er eens spontaan ergens snel heen moet, niet met een lege accu van de navigatie kom te zitten.

Nou zijn de accu's op zo'n 600R aardig aan de kleine kant, dit is geen probleem voor de navigatie met vaste aansluiting? (neem aan dat als de motor draait, het allemaal wel mee zal vallen) en mocht je je accu een keer leeg trekken, er zit toch geen start motor op, dus aankicken moet je sowieso.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo okt 25, 2015 4:54 pm 
XL Gebruiker

je kan je oude "auto" tomtom "updaten" met de nieuwste rider software.
Zeker als je tomtom nog een SDkaartje heeft is het extra interessant. Waterdichte behuizing komt uit China.

Bijlage:
tomtom rider update.jpg
tomtom rider update.jpg [ 134.29 KiB | 1565 keer bekeken ]

robertvdmm schreef:
sjeesus joker, jij durft!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo okt 25, 2015 5:07 pm 
XL Gebruiker

soichiro schreef:
De tripy is in mijn ogen onverslaanbaar om een lijntje na te rijden, zeker op de motor.
Vindt hem kwa bediening een stuk makkelijker als Garmin.

Gebruik zelf veel een Garmin etrex 30.(gelijk aan gpsmap)
Daarmee kun je met 2 penlights de hele dag lijntjes na rijden.
Erg geschikt ook voor geocachen wandelen enzo

Beide apparaten komen zeer robuust over, maar blinken zeker niet uit in navigeren.
Ga er vanuit dat een TomTom daar weer goed in is.
Tom is waarschijnlijk ook het makkelijkst te gebruiken.
Met name de Garmin heeft mij heel wat gevloek opgeleverd.

T is dus net wat je wilt en wat je er nog meer mee wil doen.

is ook de enige echte die je kan gebruiken bij eenbol/pijl op papiererol, heeft veruit de beste Tripmaster ("nullen" of "min en plus"), Dashbord vervangt al jou telles , enz.

ps; @Soichiro, al eens een update gedaan?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo okt 25, 2015 5:22 pm 
XL Gebruiker

Ik denk het wel celsa, alleen geen update die geld kost.

@hjs, bedenk vooral vooraf wat je er mee wilt doen.
Track na rijden, a naar B navigatie, motor/auto of ook fiets of wandelen.
Lang zonder stroom of niet, en kun je s avonds laden of niet.
En de prijs natuurlijk.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]