Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu di nov 24, 2020 5:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo mei 15, 2013 5:15 pm 
Gebruiker

Hallo collega XL rijders,
Motornavigatie op de XL leek mij wel wat, maar dan wel simpel en goedkoop, net als de XL zelf 8) Hieronder een manier om dit te realiseren.
Je hebt nodig: +- 10 euro aan elektronica, een tomtom of iets dergelijks voor in de auto en een tupperware doosje die je vrouw niet mist als je hem ombouwt. Verder nog wat spullen die ergens in een laatje liggen, zoals schuim, elastiekjes , lijm en plexiglas.
1) Voeding
Op veel internetfora staan tips om 6VDC spanning in klassieke voertuigen om te vormen naar 12VDC. Dit omdat de autostekker van de GPS voor een 12V sigarettenaansteker is ontworpen. Mijn GPS (Tomtom one) heeft een USB aansluiting en volgens mij een heleboel andere typen ook en een USB aansluiting heeft… 5V! (Bedankt voor de tip meneer van de Okaphone :wink: )
In plaats van moeite doen om 6 VDC om te vormen naar 12VDC kun je net zo goed je 6VDC omlaag vormen naar 5VDC. Dit is eenvoudiger, kleiner en dus ook goedkoper. Een tomtom trekt ongeveer 0.75 ampere (getest met labvoeding) en dus volstaat een L4941 very low drop regulator met 2 condensatoren, zie bijgevoegd schema. Aanvullend op het schema heb ik een heatsink toegevoegd omdat de spanningsregelaar anders zijn warmte niet goed kwijt kan, zie foto’s voor onderdelen en eindresultaat.
2) Behuizing
Neem een tupperware doosje waar je tomtom en de spanningsregelaar in passen, leg een stukje schuimrubber op bodem om trillen van je tomtom tegen te gaan en maak een bevestiging aan het stuur waar je het doosje aan vast kan maken. Dit onderdeel heb ik op het werk uitgeprint met een 3D printer, maar kan vast ook wel op een andere manier. Snij vervolgens een venster in het dekseltje en lijm er een stuk plexiglas tegenaan. (Standaard tupperware dekseltjes zijn niet transparant). Maak het geheel af met een elastiek met 2 haakjes die het dekseltje extra aandrukken als het vast zit (werkt in ieder geval tot 100km/uur) en je houder is af.

Overigens, behuizingen zijn ook wel te koop, maar let er dan op dat de spanningsregelaar er ook in kan. Ik heb er zelf een gemaakt omdat ik dat leuk vond om te doen met materialen die ik al in huis had. Of het ding net zo robuust is als commercieel verkrijgbare producten moet ik nog achterkomen, tot dusverre zit hij nog op het stuur :D
Hopelijk heeft iemand op het forum hier wat aan, ik in ieder geval wel, eindelijk weet ik waar ik ben als ik op de motor zit :wink:
Groetjes,
Maurits

Bijlagen:
schema.JPG
schema.JPG [ 34.47 KiB | 2771 keer bekeken ]
onderdelen+eindresultaat.jpg
onderdelen+eindresultaat.jpg [ 45.8 KiB | 2771 keer bekeken ]

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo mei 15, 2013 6:57 pm 
XL Gebruiker

Leuke handige tip !

Groeten Kees.