HONDA XL600R AC-/ koplamp circuit metingenBij het beste brommerweer ben ik begonnen met een paar
metingen aan het circuit voor de koplamp van mijn XL600R, bouwjaar 1983, die werkt met geregelde wisselstroom (UAC).
Om ervoor te zorgen dat de ongeregelde generatorspanning van de dynamo niet omhoog schiet, wordt deze beperkt tot een bepaalde waarde door een elektronische component, een AC-spanningsregelaar, of kortweg
AC-regelaar (OEM 31400-MG2-008).Bijlage:
regulator-comp_medium31400MG2008-01_a104.jpg [ 28.13 KiB | 5970 keer bekeken ]
De kilometerstand van de XL600R die dag was
229.300Km.
Tijdens de praktische uitvoering kwamen al snel een paar tekortkomingen aan het licht, die de meetonzekerheid van mijn meting enorm vergroten. Mijn meetcurves dienen daarom alleen om de
tendens te tonen!
Ik heb twee reeksen metingen uitgevoerd. Terwijl hij stationair draaide, werd de motor geleidelijk opgevoerd van 2.000 tpm naar 6.000 tpm, wat hem behoorlijk kwelde! Om deze reden heb ik geen laatste meting gedaan bij 7000 RPM.
De eerste reeks metingen werd uitgevoerd met de AC-controller aangesloten, de tweede reeks zonder. De tweede reeks metingen toont de open, onbelaste spoel zonder regelaar en zonder verbruiker of elektrische belasting.
Bijlage:
AC-Messung-2.jpg [ 36.88 KiB | 5970 keer bekeken ]
Nauwkeurig en zonder enige onzekerheid gemeten, zouden de
AC-metingen er theoretisch als volgt uitzien:
Bijlage:
AC-Messung theo-2.jpg [ 32.58 KiB | 5970 keer bekeken ]
De niet-gereguleerde AC-generatorspoel neemt lineair toe vanaf nul volt over alle snelheden en
genereert 14,7 V per 1000 RPM. De geregelde AC-generatorspoel in de LiMa wordt
constant gehouden op ongeveer 10,6V over alle snelheden door de elektronische controller en voorkomt zo dat de H4-lamp in de koplamp van de XL600R doorbrandt.
De AC-spoel van de generator en de elektronische AC-regelaar van mijn XL600R voor de koplamp werken perfect!
Het meetresultaat is in tegenspraak met wat wordt vermeld in het HONDA werkplaatshandboek (WHB) op pagina's 16-5:
Wisselstroomkring: (WHB 16-5) "Voorlicht"
5.000 tpm: 13.5-14.5V Bijlage:
Spanng-MIT-Regler-2.jpg [ 33.13 KiB | 5970 keer bekeken ]
Volgens deze informatie zou de gereguleerde spanning 3V tot 4V hoger moeten zijn. Dit kan te wijten zijn aan de onzekerheid van mijn meting of de controller, die mogelijk defect is.
Feit is dat de nieuwe 12V PHILIPS-H4 lamp goed werkt en goed licht geeft met de nieuwe reflector, wat de TÜV bevestigt en mij op 3 juni 2021 de nieuwe sticker voor de komende twee jaar geeft.
-----------------------------------------------------------------------------
GB:In the best “moped weather”, I started a few measurements on the
ac circuit for the headlight of my XL600R, built in 1983, which works with regulated alternating current (UAC).
So that the un-regulated generator voltage of the alternator does not skyrocket, it is limited to a certain value by an electronic component, an
AC regulator (OEM 31400-MG2-008).
Bijlage:
regulator-comp_medium31400MG2008-01_a104.jpg [ 28.13 KiB | 5970 keer bekeken ]
The mileage of the XL600R that day was
229,300Km.
During the practical implementation, a few shortcomings became apparent very quickly, which greatly increase the measurement uncertainty of my measurement. My measurement curves therefore only serve
to show the tendency!
I carried out two series of measurements. While idling, the engine was revved up gradually from 2,000RPM to 6,000RPM, which was quite tormenting it! For this reason I did not take a last measurement at 7000RPM.
The first series of measurements was carried out with the AC controller connected, the second series without it. The second series of measurements shows the open, unloaded coil without regulator and without consumer or electrical load.
Bijlage:
AC-Messung-2.jpg [ 36.88 KiB | 5970 keer bekeken ]
Measured precisely and without any uncertainties, the
AC measurements would theoretically look like this:
Bijlage:
AC-Messung theo-2.jpg [ 32.58 KiB | 5970 keer bekeken ]
The un-regulated AC generator coil increases linearly from zero volts over all speeds and generates
14.7V per 1000RPM.
The regulated AC generator coil in the LiMa is kept
constant at around 10.6V over all speeds by the electronic controller and thus prevents the H4-lamp in the front headlight of the XL600R from burning out.
The AC-coil of the generator and the electronic AC regulator of my XL600R for the headlight work perfectly!
The measurement result contradicts what is stated in the HONDA workshop manual (WHB) on pages 16-5.
AC circuit: (WHB 16-5) "Front light"
5,000 RPM: 13.5-14.5VBijlage:
Spanng-MIT-Regler-2.jpg [ 33.13 KiB | 5970 keer bekeken ]
According to this information, the regulated voltage should be 3V to 4V higher. This can be due to the uncertainty of my measurement or the controller or it may be defective.
The fact is, the new 12V PHILIPS-H4-lamp works well and provides good light with the new reflector, which the TÜV confirms and gives me the new TÜV-sticker for the next two years on June 3, 2021.
--------------------------------------------------------
Den ausführlichen Bericht in voller Länge können Interessenten gerne bei mir anfordern!
Geïnteresseerden kunnen het uitgebreide rapport in zijn geheel bij mij opvragen!
------------------------
Interested parties can request the detailed report in full length from me!