Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu zo jan 19, 2020 6:01 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Honda XL 250 R uit 1985
BerichtGeplaatst: zo mei 26, 2019 10:26 am 
Offline
Verse Gebruiker

Geregistreerd: vr mei 24, 2019 10:12 am
Berichten: 18
Woonplaats: Lelystad
Goedemorgen allemaal,

Mijn naam is Bob en gisteren heb ik mijn eerste Honda ooit gekocht.
Een jaar of 6 geleden heb ik mijn rijbewijs gehaald waarna mijn eerste motor een Yamaha Diversion 600 was. Nu rijd ik sinds 3,5 jaar op mijn trouwe Suzuki V-Strom.

Doordat ik geen automonteur meer ben maar suffe kantoor piet, mis ik het sleutelen enorm. Om die reden heb ik gisteren een project motor gekocht namelijk een origineel Nederlandse Honda XL 250 R uit 1985.

De motor komt bij een ouder echtpaar in Drenthe vandaan waar deze gebruikt is om de koeien uit de wei te halen. Doordat ze een aantal jaar geleden gestopt zijn met de melkveehouderij, is de motor stil komen te staan. De vorige eigenaar schat dat het alweer zo'n 3 tot 4 jaar geleden is dat het blokje voor het laatst rond gedraaid heeft.

Het goede nieuws is dat het blok los is en er lijkt compressie te zijn als ik het gevoel in de kickstart moet geloven. Het slechte nieuws is dat ik de algehele staat zou omschrijven als vervallen.

Hieronder wat foto´s
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals ik zei, ze is niet de mooiste.

Mijn idee is om eerste te kijken of ik haar aan het lopen kan krijgen. Als dat lukt ga ik pas nadenken over het weer mooi maken van deze oersterke dual-sport.

Voor de kenners heb ik meteen een vraag.
Heb ik een volle accu nodig om te starten? Of levert het systeem genoeg spanning tijdens het kicken om te starten?

Ik zal jullie proberen op de hoogte te houden.

_________________
- XL 250 R "85
- V-Strom 650 "04


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo mei 29, 2019 3:49 pm 
Offline
Mr. XL Meeting 2009/10

Geregistreerd: di feb 13, 2007 9:46 pm
Berichten: 2020
Woonplaats: Apeldoorn
Welkom hier ! Je hebt een mooi project aangeschaft. Heel verstandig om eerst het blok aan de praat te krijgen. Nee , je hebt geen accu nodig voor het starten. De ontsteking heeft een aparte spoel. De accu heb je alleen nodig voor de verlichting.
Nieuwe olie erin, carburateur en tank goed schoon maken en nieuwe benzine erin. Maar als automonteur weet je dat wel.
Succes !

_________________
XL500R Paris-Dakar
XR200R 1981+82+83
XR500R 1982


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jun 03, 2019 9:37 pm 
Offline
Verse Gebruiker

Geregistreerd: vr mei 24, 2019 10:12 am
Berichten: 18
Woonplaats: Lelystad
Afgelopen zaterdag bezig geweest, met succes!

Na het reinigen van de carburateur, het afstellen van de elektrode afstand en kleppen én een beetje verse brandstof wilde ze nog niet starten via de kickstart.
Uiteindelijk maar aangeduwd in de 2e versnelling en na een aantal (kilo)meter sprong ze aan. Ze had er meteen goed zin in, want de toerenteller ging direct naar 6.000 toeren dus heb haar maar snel weer uitgezet. Na wat speurwerk bleek de gaskabel te strak te staan. Nadat ik deze had bijgesteld nog maar eens gestart en dat ging al een stuk beter.

https://www.youtube.com/embed/Gz8nexqHcOc

Omdat ze toch loop, meteen maar eens op en neer rijden in de straat.

https://www.youtube.com/embed/9gfFP4QRURs

We hebben dus een goede start, maar zijn er nog lang niet.

De volgende stap is het uitvoeren van wat reguliere onderhoud. Als eerste natuurlijk de olie en het filter, tenminste... als ik het filter kan vinden.
De oudere modellen hebben een inwendig filter aan de koppelingszijde maar op mijn blok kan ik hem niet vinden. Iemand die het weet? Of heeft dit blok geen filter? Mocht het nodig zijn dan hier de motorcode: MD03E-5004186.

_________________
- XL 250 R "85
- V-Strom 650 "04


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jun 04, 2019 9:52 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 17, 2012 2:32 pm
Berichten: 1180
Woonplaats: heemskerk
Hoi Bob , welkom hier

Wel leuk een 250 en je noemt het gelijk een zij !! :lol:

Zeefje moet er zitten hoor , zie foto ,
Heb je een handboek ? , zou ik zeker dan achteraan gaan .
Raadpleeg ook bij "constructie" vragen cms hebben goede exploded views , kan je goed zien hoe iets zit
hier die van jou

https://www.cmsnl.com/honda-xl250r-1982 ... PYcr4gzZPa

Mocht het zeefje er niet "meer " zitten (vergeten bij een vorige montage) is dit wel een beetje zorgelijk , grove pakkingresten zijn nu je oliesysteem ingepompt en kunnen oliekanaal verstopping geven
Een belangrijke is die naar de nokas toe. Een snelle test om dit te controleren is met lopende motor de voorste klepdeksel open te maken , dan moet de olie er lekker uit spetteren (de Kees spettertest)

Wat mij ook op valt de laatste tijd is dat als een motor lang "stilstaand in een schuur" wordt gevonden deze allemaal "snel"zwart zijn gespoten :lol:
Hier de laatste 2 die ik vond , wat is dat toch dat zwart


Bijlagen:
IMG_20190415_212004747kl.jpg
IMG_20190415_212004747kl.jpg [ 108.91 KiB | 509 keer bekeken ]
IMG_20190107_184134976kl.jpg
IMG_20190107_184134976kl.jpg [ 71.62 KiB | 509 keer bekeken ]
IMG_20190604_092758883.jpg
IMG_20190604_092758883.jpg [ 40.26 KiB | 509 keer bekeken ]

_________________
EERST LEZEN DAN DOEN !!!!!
If it works don't touch it !!!

8 x xl250 s 79 80 81 82
1 x xl250 R 83 MD03
1 x xl 500 s wit
2 x xl 500 R witte en rood
1 x xl 500 s 5000053 (rood) (sold)
500 R/S tracker
k 750 Army bike + side-car
Quad
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jun 04, 2019 12:00 pm 
Offline
Verse Gebruiker

Geregistreerd: vr mei 24, 2019 10:12 am
Berichten: 18
Woonplaats: Lelystad
Haha, het feit dat ik haar "ze" noem heeft niks te maken met de cilinder inhoud.

Je schrijft over een zeefje en verwijst naar een foto. Helaas zie ik de foto niet terug in je bericht. Zou je de foto nog eens willen plaatsen / linken?

Bedankt ook voor de link. Dit ziet er duidelijk uit dus ik verwacht hier zeker profijt van te hebben.

_________________
- XL 250 R "85
- V-Strom 650 "04


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jun 04, 2019 1:23 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 17, 2012 2:32 pm
Berichten: 1180
Woonplaats: heemskerk
Vreemd geen foto da's dat zwart-wit ding onder de motorfotos,. Zie die ook niet

_________________
EERST LEZEN DAN DOEN !!!!!
If it works don't touch it !!!

8 x xl250 s 79 80 81 82
1 x xl250 R 83 MD03
1 x xl 500 s wit
2 x xl 500 R witte en rood
1 x xl 500 s 5000053 (rood) (sold)
500 R/S tracker
k 750 Army bike + side-car
Quad


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jun 04, 2019 6:14 pm 
Offline
Verse Gebruiker

Geregistreerd: vr mei 24, 2019 10:12 am
Berichten: 18
Woonplaats: Lelystad
Nu op de computer zie ik ze wel. Zie ik het goed dat het zeefje aan de binnenkant van het koppelingsdeksel zit?

_________________
- XL 250 R "85
- V-Strom 650 "04


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jun 04, 2019 11:37 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 17, 2012 2:32 pm
Berichten: 1180
Woonplaats: heemskerk
Klop
Toch even ergens een handboek op snorren ( en lezen) :wink:
Zal een boel dingen verhelderen :idea:

Rechter carter er dus af , kan je gelijk de conditie van je distributie ketting beoordelen

_________________
EERST LEZEN DAN DOEN !!!!!
If it works don't touch it !!!

8 x xl250 s 79 80 81 82
1 x xl250 R 83 MD03
1 x xl 500 s wit
2 x xl 500 R witte en rood
1 x xl 500 s 5000053 (rood) (sold)
500 R/S tracker
k 750 Army bike + side-car
Quad


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 23, 2019 2:23 pm 
Offline
Verse Gebruiker

Geregistreerd: vr mei 24, 2019 10:12 am
Berichten: 18
Woonplaats: Lelystad
Gisteren maar weer eens aan de Honda gewerkt. Aller eerst bedankt naar degene die de tip gaf omtrent de start procedure.
- 3x kicken
- contact aan
- choke open
- 1x kicken en starten
Dit werkt perfect.

Af en toe blijft de motor hoog in zijn toeren hangen, ongeveer 3 tot 4000 toeren. Ook lekt er brandstof uit de vlotterbak. Je zou dus denken dat de vlotter blijft hangen maar daar lijkt het niet op. Natuurlijk ook gecontroleerd of de vlotter wel goed afsluit en dat is zo. Toen ik de carburateur losmaakte zag ik ook dat de schuif vol brandstof zat dus ik denk dat dit ook het blijven hangen in toeren verklaart.
Zelf zit ik te denken aan het revisieset kopen voor de carburateur. Iemand een idee waar ik deze krijgen kan? Het gaat om dit type carburateur.
Afbeelding

Daarnaast heb ik gisteren de noppenband die er achter op zat vervangen voor een meer straat legale band. Deze kreeg ik erbij en is iets smaller waardoor het achterwiel nu niet meer tegen de achterbrug aanloopt. Omdat het wiel er toch uit was, meteen even van de gelegenheid gebruik gemaakt om de trommel en schoenen op te schuren, schoon te maken en af te stellen.
Ook de snelheidsmeter en kilometerteller doen het nu weer. Deze waren deden het niet doordat er geen binnenkabel in de buitenkabel zat. Wie dit ook zo gemonteerd heeft weet ik niet.

De motor staat er op dit moment dus zo bij
Afbeelding

Afbeelding

En natuurlijk de nodige losse onderdelen
Afbeelding

_________________
- XL 250 R "85
- V-Strom 650 "04


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jun 25, 2019 10:43 pm 
Offline
XL Gebruiker

Geregistreerd: do jul 16, 2009 1:53 pm
Berichten: 2314
Woonplaats: Antwerpen/Utrecht
Lekker bezig hoor!

Carb revisie set kun je hier bestellen:
https://www.motorradbay.de/

Ik heb er goede ervaringen mee.

Grt

_________________
Honda XL werkplaatshandboeken:
Helaas offline...

robertvdmm schreef:
sjeesus joker, jij durft!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jun 26, 2019 7:53 pm 
Offline
Verse Gebruiker

Geregistreerd: vr mei 24, 2019 10:12 am
Berichten: 18
Woonplaats: Lelystad
Hoi allemaal,

Zojuist een revisieset besteld voor de carburateur op de website die Joker suggereerde.
Zodra de kit binnen is ga ik reviseren en dan eens kijken of ik der goed aan het lopen krijg.
Iemand die het leuk vindt om hier foto's van te zien?

_________________
- XL 250 R "85
- V-Strom 650 "04


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jun 26, 2019 9:19 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2727
Woonplaats: Arnhem
eigenlijk willen we alleen maar foto's..... :lol:


(nee hoor)

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jun 26, 2019 9:29 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 17, 2012 2:32 pm
Berichten: 1180
Woonplaats: heemskerk
Is de revisie set compleet , ook met de 2 membranen ?
1 air cut off valve ( redelijk belangrijk dat die niet lek is)
Ook de kanalen hier naar toe goed controleren , zitten vaak verstopt
2 membraam van de acceleratie pomp ( zit een stangetje aan van ca 8 cm ) dit is tevens ook een afdichting en omdat die onder vlotter niveau ligt is het vaak een oorzaak van lekkage , zijn na 30 jaar zeker niet flexibel meer en totaal uitgedroogd

_________________
EERST LEZEN DAN DOEN !!!!!
If it works don't touch it !!!

8 x xl250 s 79 80 81 82
1 x xl250 R 83 MD03
1 x xl 500 s wit
2 x xl 500 R witte en rood
1 x xl 500 s 5000053 (rood) (sold)
500 R/S tracker
k 750 Army bike + side-car
Quad


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jun 26, 2019 9:37 pm 
Offline
Verse Gebruiker

Geregistreerd: vr mei 24, 2019 10:12 am
Berichten: 18
Woonplaats: Lelystad
Nope, als ik de foto zo zie, zit er geen membraam bij.
https://www.motorradbay.de/xl250s-kh-0178na-keyster_carburetor_kits-honda-p-1708-2.html?sessID=2ca162f947a48fdfad084e752144395b

Waar zit deze en waar is hij belangrijk voor?
Ik denk dat ik deze zou moeten hebben of niet?
https://www.motorradbay.de/xl250s-88-h003_1-air-cut___acc-honda-p-2016-2.html?sessID=2ca162f947a48fdfad084e752144395b

_________________
- XL 250 R "85
- V-Strom 650 "04


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jul 06, 2019 3:59 pm 
Offline
Verse Gebruiker

Geregistreerd: vr mei 24, 2019 10:12 am
Berichten: 18
Woonplaats: Lelystad
Afgelopen woensdag avond de carburateur "gereviseerd". Heel bewust gekozen voor de "" omdat de helft van de revisieset niet paste.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gelukkig waren de pakkingen goed en heb ik de luchtstelschroef kunnen vervangen. De rest van de onderdelen natuurlijk goed schoongemaakt en doorgespoten met perslucht.

Vandaag heb ik de carburateur er weer op gezet en de problemen zijn verholpen. Ze loopt stationair, blijft niet meer hangen in de toeren en lekt ook niet meer uit het vlotterbakje.

Daarnaast nog een aantal kleine dingen gedaan zoals de verlichting nalopen, voorrem goed afstellen, bougie besteld etc.

Als laatste heb ik de tas met extra onderdelen maar eens helemaal uitgepakt en daar zitten nog best wat leuke spullen tussen. Zo kwam ik een compleet dashboard met kabelboom en koplamp tegen, een extra carburateur en diverse kabels voor de remmen, gas en choke. Ook handvaten, voetstepjes en rem- en koppelingshevels zitten erbij.
Deze spullen zijn van een ander model dus heb ik niet nodig. Zal ze in mijn verkoop topic van het blok zetten, mocht iemand er belang bij hebben.

_________________
- XL 250 R "85
- V-Strom 650 "04


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling