Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu ma nov 19, 2018 1:41 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di jul 12, 2016 11:35 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2676
Woonplaats: Arnhem
ik zou, al ik jou was, eerst alleen de vlotterbakjes demonteren.
Dat is, als je er handigheid mee hebt, 10 minuutjes werk en dan kun je goed bij de sproeiers om die schoon te maken.

Dat inhouden bij gasgeven heeft vast te maken met vervuilde sproeiers.

-zwarte potje (carteronluchting) eruit
-slangenspul (3x) loshalen (voor ruimte maken)
-benzine aftappen (2x schroef met zaagsnede onderaan vlotterbak)
-dekseltjes (OEM 2x 2 kruiskop schroef losmaken
-sleutel 7 vr hoofdsproers en schroevendraaier (plat) of hevel+verlengstukje+platte schroevendraaier bitje om de stationaire eruit te schroeven.

Zal mij niet verbazen wanneer die sproeiers helemaal groen zijn uitgeslagen.
Ook de vlotternaalden goed controleren want die moeten vrij kunnen schuiven

Afstellen is niet moeilijk als je tenminste niets verandert aan de vlotter-instellingen en er zijn er genoeg die je online de tips kunnen geven.

Maar voor de eerste (complete) demontage is het idd vaak een pittig klusje om de carb eruit te krijgen, en er weer in. Het lijkt allemaal nét niet te passen. Het past echter allemaal wel nét, dus een paar uur ervoor nemen is wel raadzaam.
Met enkel de vlotterbakjes demonteren kun je ook met een uurtje klaar zijn.

grts,
Edward

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jul 13, 2016 9:42 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 18, 2009 2:34 pm
Berichten: 559
Woonplaats: Zwijndrecht
Bedankt!..zal eerst proberen of ik de bakjes en de sproeiers er af kan halen.
Als ik op Youtube kijk, schijn je, als je het luchtfilterhuis iets naar achteren schuift, toch redelijk makkelijk de carburateurs te kunnen demonteren.
Dus mocht het schoonmaken van de bakjes en sproeiers niet afdoende zijn.

Bij mij in de buurt (Zwijndrecht) heb ik al wel een adresje gevonden van iemand die de carbs voor 30 euro ultrasoon reinigt.

_________________
Honda XL600R Parijs Dakar 1985 (Verkocht aan een liefhebber tbv een handzame motor voor mijn vrouw)
Yamaha Diversion 600 (1996)
BMW R1100RT (1996)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jul 13, 2016 12:12 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2676
Woonplaats: Arnhem
Als ik op Youtube kijk, schijn je, als je het luchtfilterhuis iets naar achteren schuift, toch redelijk makkelijk de carburateurs te kunnen demonteren.
beetje makkelijker, maar echt veel meer ruimte levert 't niet op

Maar zonder dat lukt 't ook wel, moet gewoon proberen de uitstekende delen zonder al te veel geweld langs de luchtfilterrubbers zien te krijgen. Linkerzijde vd motor kan ie eruit, gaskabels losmaken!

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jul 13, 2016 8:27 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 18, 2009 2:34 pm
Berichten: 559
Woonplaats: Zwijndrecht
Beide vlotterbakjes gedemonteerd en beide sproeiers losgehaald.
Sproeiers kon ik bijna niet meer doorheen kijken, dus goed uitgeblazen en schoongemaakt.
Vlotterbakjes waren ok alletwee vrij smerig, dus ook deze 2 goed schoongemaakt.

Helaas door tijdgebrek zal ik ze pas morgenavond terugplaatsen en kijken of het verschil maakt. (verwacht ik wel)

Mocht het niet voldoende zijn..dan alsnog de gehele carburateur eraf en ultrasoon reinigen.

_________________
Honda XL600R Parijs Dakar 1985 (Verkocht aan een liefhebber tbv een handzame motor voor mijn vrouw)
Yamaha Diversion 600 (1996)
BMW R1100RT (1996)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jul 14, 2016 6:24 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 18, 2009 2:34 pm
Berichten: 559
Woonplaats: Zwijndrecht
Ok, net de motor gestart.
Koud start hij dus prima...zowel met choke als zonder.
Zonder choke tokkelt hij relaxed :mrgreen:

Maar...en er is altijd een maar...zodra ik het gas opendraai valt hij stil.
draai ik langzaam het gas open, dan lopen de toeren wel op...tot halverwege, dan gepruttel en weer stilvallen.

lauw start hij niet meer...moet even afkoelen..of even met kleplichter "droog" trappen.

recht zit een grote stelschroef met kartelrand, deze staat 3,5 keer 360 graden uitgedraaid.
Heb deze naar 3 keer 360 graden gezet, zelfde verhaal.

hopelijk omschrijf ik het allemaal goed en heft er iemand tips.

_________________
Honda XL600R Parijs Dakar 1985 (Verkocht aan een liefhebber tbv een handzame motor voor mijn vrouw)
Yamaha Diversion 600 (1996)
BMW R1100RT (1996)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jul 14, 2016 6:37 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 18, 2009 2:34 pm
Berichten: 559
Woonplaats: Zwijndrecht
Aan de linkerkant zit ook nog een kleiner schroefje, maar deze is helemaal ingedraaid.
Nu heb ik een handbook van de XL600R, die zegt dat dit de stelschroef voor mengselsterkte is en dat deze 1 slag (360graden?) uitgedraaid dient te zijn.
Aangezien deze geheel is ingedraaid kan ik me voorstellen dat de motor afslaat.

Volgens het boek : deze schroef 1 slag uitdraaien en via stationairschroef (gekartelde) het juiste stationaire toerental vinden (1300 ongeveer), dan via mengselschroef een kwart in/uit draaiend tot de motor ze regelmatig en snel mogelijk draait.

ik ga ervan uit dat 1 slag = 360 graden

_________________
Honda XL600R Parijs Dakar 1985 (Verkocht aan een liefhebber tbv een handzame motor voor mijn vrouw)
Yamaha Diversion 600 (1996)
BMW R1100RT (1996)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jul 15, 2016 7:07 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 23, 2014 7:50 pm
Berichten: 621
CBOnyx schreef:
ik ga ervan uit dat 1 slag = 360 graden


klopt :!:

_________________
Maak alles op. Bij twijfel: KOPEN !!
Honda XL600LM '85 ('the Red German')
BMW R1200GSA-LC '16
Honda XR400R '99
Honda XL600R '87 ('the Yankee')


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jul 15, 2016 9:25 am 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 26, 2006 2:21 am
Berichten: 2159
Woonplaats: Oosterblokker
De rechter carburateur zorg voor het mengsel vanaf half gas tot volgas, de linker regelt stationair en tot halfgas.

Dus.... Zoals eerder vermeld ga eerst de carburateurs maar eens helemaal schoonmaken ....

_________________
XL 250 K3 1976
XL 250 K4 1977
XL 600 R 1983 2x
XL 600 R 1985 2x
XL 600 R 1988
XL 600 R 1989
XL 600 LM 1986
XL 600 RM 1986


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jul 15, 2016 9:35 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 18, 2009 2:34 pm
Berichten: 559
Woonplaats: Zwijndrecht
Hurbie schreef:
De rechter carburateur zorg voor het mengsel vanaf half gas tot volgas, de linker regelt stationair en tot halfgas.

Dus.... Zoals eerder vermeld ga eerst de carburateurs maar eens helemaal schoonmaken ....


grinnik..jaja...gaat gebeuren.
Was al bang dat alleen de vlotterbakjes en sproeiers schoonmaken niet afdoende zou zijn.
Dit weekend demonteer ik de gehele carburateur en krijgt deze een ultrasone reinigingsbeurt.

_________________
Honda XL600R Parijs Dakar 1985 (Verkocht aan een liefhebber tbv een handzame motor voor mijn vrouw)
Yamaha Diversion 600 (1996)
BMW R1100RT (1996)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jul 15, 2016 1:32 pm 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 26, 2006 2:21 am
Berichten: 2159
Woonplaats: Oosterblokker
Let wel op dat je de carburateurs geheel demonteerd voor het ultrsoon reinigen (of laat demonteren), veel bedrijven doen dit niet en gooien het ding in zijn geheel in de tank ....

De buitenkant is dan wel lekker schoon maar waar het om gaat nou net niet...

_________________
XL 250 K3 1976
XL 250 K4 1977
XL 600 R 1983 2x
XL 600 R 1985 2x
XL 600 R 1988
XL 600 R 1989
XL 600 LM 1986
XL 600 RM 1986


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jul 15, 2016 1:41 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 18, 2009 2:34 pm
Berichten: 559
Woonplaats: Zwijndrecht
Hurbie schreef:
Let wel op dat je de carburateurs geheel demonteerd voor het ultrsoon reinigen (of laat demonteren), veel bedrijven doen dit niet en gooien het ding in zijn geheel in de tank ....

De buitenkant is dan wel lekker schoon maar waar het om gaat nou net niet...


Bedankt!
ik heb een adres in de buurt gevonden.
De man haalt de carburateur geheel uit elkaar en zet deze na reiniging ook weer in elkaar.
Controleert ook rubbers e.d.
Standen van stelschroeven neemt hij op en zet deze in de oorspronkelijke stand terug.

_________________
Honda XL600R Parijs Dakar 1985 (Verkocht aan een liefhebber tbv een handzame motor voor mijn vrouw)
Yamaha Diversion 600 (1996)
BMW R1100RT (1996)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jul 15, 2016 4:48 pm 
Offline
Mr. XL Meeting 2009/10

Geregistreerd: di feb 13, 2007 9:46 pm
Berichten: 1966
Woonplaats: Apeldoorn
Kijk, nu ben je goed bezig :D
Het is straks vlot starten en lopen als een naaimachine !

_________________
XL500R Paris-Dakar
XR200R 1981+82+83
XR500R 1982
GL1100 1981 terras racer


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jul 15, 2016 7:05 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 18, 2009 2:34 pm
Berichten: 559
Woonplaats: Zwijndrecht
Als het goed is morgen einde dag de carbs weer ophalen.
Carbs gaan helemaal uit elkaar, pakkingen en rubber ringetjes worden ook gelijk vervangen.
Verder kijkt hij gelijk alles goed na.

Maar ^$@*!$%$$%^*@ wat een gedoe om ze eruit te krijgen zeg. :shock: :shock:
Boutje aan de rechterkant van de motor draait dol, dus kan het luchtfilter niet los krijgen en iets naar achteren schuiven.
Morgen boutje maar verwijderen en vernieuwen.
Het is allemaal zo krap dat ik band ben dat ik rubbers beschadig bij het terugplaatsen.

_________________
Honda XL600R Parijs Dakar 1985 (Verkocht aan een liefhebber tbv een handzame motor voor mijn vrouw)
Yamaha Diversion 600 (1996)
BMW R1100RT (1996)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jul 15, 2016 9:45 pm 
Offline
XL Gebruiker

Geregistreerd: za mei 02, 2009 9:45 pm
Berichten: 572
Woonplaats: Midden Brabant
Goed bezig!

Ik weet niet of het ook werkt bij een 600, maar ik maakte bij mijn 250 niet alleen de luchtfilterkast los maar ook de bovenste bout van de achterveer.
Dat geeft nog wat extra ruimte. Ik kon hierna de carbs gemakkelijk verwijderen en monteren.

_________________
Groeten, Ernst

XL125s '79
XL185s '79
XL250r '87


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jul 15, 2016 10:14 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 18, 2009 2:34 pm
Berichten: 559
Woonplaats: Zwijndrecht
kreeg net berichtje dat carbs helemaal schoon zijn maar dat er 1 gaatje in een vacuumrubber zit...
enig idee waar deze te krijgen ?

_________________
Honda XL600R Parijs Dakar 1985 (Verkocht aan een liefhebber tbv een handzame motor voor mijn vrouw)
Yamaha Diversion 600 (1996)
BMW R1100RT (1996)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling