Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu ma nov 19, 2018 1:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: XL600R Parijs Dakar 1985
BerichtGeplaatst: za jul 02, 2016 4:20 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 18, 2009 2:34 pm
Berichten: 559
Woonplaats: Zwijndrecht
Vandaag deze mooie XL bij een van de forumleden (Ivo) opgehaald.
Eerst maar alle vloeistoffen vervangen en alles even nalopen.

Wordt voornamelijk optisch opknappen...motorisch lijkt er niets mis mee te zijn...loopt als een zonnetje.


Bijlagen:
1.jpg
1.jpg [ 193.46 KiB | 1040 keer bekeken ]

_________________
Honda XL600R Parijs Dakar 1985 (Verkocht aan een liefhebber tbv een handzame motor voor mijn vrouw)
Yamaha Diversion 600 (1996)
BMW R1100RT (1996)
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jul 02, 2016 4:29 pm 
Offline
Mr. XL Meeting 2009/10

Geregistreerd: di feb 13, 2007 9:46 pm
Berichten: 1966
Woonplaats: Apeldoorn
Gefeliciteerd, wees er zuinig op, wat een mooie fiets !

_________________
XL500R Paris-Dakar
XR200R 1981+82+83
XR500R 1982
GL1100 1981 terras racer


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jul 02, 2016 4:51 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 16, 2010 9:32 pm
Berichten: 1032
Woonplaats: Aalten
Gefeliciteerd, mooie motor
Dikke duim!
Gaan we hem 3 september zien?

_________________
xr 650R
gt650 hawk
xl 600V Transalp

Verkocht
Xl 600R Off roadcentrum (donor voor de gele kanarie)
xl 500s via Robkars nu bij Benjaminlara
xl 250r nu bij Henkiexl
xl 500s marktplaats
xl 500s gele kanarie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jul 02, 2016 4:59 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 23, 2014 7:50 pm
Berichten: 621
het bloed kruipt...... :lol:

_________________
Maak alles op. Bij twijfel: KOPEN !!
Honda XL600LM '85 ('the Red German')
BMW R1200GSA-LC '16
Honda XR400R '99
Honda XL600R '87 ('the Yankee')


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jul 02, 2016 6:06 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 18, 2009 2:34 pm
Berichten: 559
Woonplaats: Zwijndrecht
Net even kwartiertje gereden na de olie gecontroleerd te hebben.
Rijdt, schakelt en remt nog prima..
Begon na 10 minuten wel wat te sputteren, dus eerst maar de oude benzine er uit.
Liep er makkelijk uit, dus benzinekraan zit niet verstopt...wellicht carburateur een schoonmaakbeurt nodig na het lange stilstaan.

afijn...morgen eerst schuur opruimen zodat deze naast mijn andere motor lekker binnen kan staan :mrgreen:

_________________
Honda XL600R Parijs Dakar 1985 (Verkocht aan een liefhebber tbv een handzame motor voor mijn vrouw)
Yamaha Diversion 600 (1996)
BMW R1100RT (1996)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jul 02, 2016 6:25 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 18, 2009 2:34 pm
Berichten: 559
Woonplaats: Zwijndrecht
Is het handigste om eerst alleen de vlotterbak eraf te halen en schoon te maken...of de gehele carburateur te demonteren ?

_________________
Honda XL600R Parijs Dakar 1985 (Verkocht aan een liefhebber tbv een handzame motor voor mijn vrouw)
Yamaha Diversion 600 (1996)
BMW R1100RT (1996)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jul 04, 2016 8:50 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 18, 2009 2:34 pm
Berichten: 559
Woonplaats: Zwijndrecht
Wat is de meest handige manier om de carburateur te demonteren zodat ik deze kan schoonmaken?

Of is het beter om eerst een additief toe te voegen aan de benzine om te kijken of dat het stotterprobleem oplost ?
Hij start en rijdt prima, alleen bij volgas begon de XL te sputteren alsof de benzinekraan dichtstond.
Bij lagere toerentallen was het probleem er niet.

Oude benzine heb ik eruit laten lopen, zat geen verstopping bij de benzinekraan zelf. Benzine liep er soepel uit.
Olie en oliefilter komen deze week binnen.

_________________
Honda XL600R Parijs Dakar 1985 (Verkocht aan een liefhebber tbv een handzame motor voor mijn vrouw)
Yamaha Diversion 600 (1996)
BMW R1100RT (1996)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jul 04, 2016 9:58 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 23, 2014 7:50 pm
Berichten: 621
Hoi CBOnyx,

Allereerst proficiat met je aankoop. Prachtexemplaar! Verdient alle aandacht in het sleutelwerk want het is een dankbaar object.

Met betrekking tot jouw probleem:
- Benzine loopt er goed door, dus geen blokkade in aanvoer van benzine en lucht (slangetje op de tankdop).
- Demontage van de vlotterbakken bij een gemonteerde carburateur heb ik nog nooit geprobeerd. Lijkt me ook erg lastig (zo niet onmogelijk...)
- Ik zou gaan voor demontage van de carbs en alles meteen goed schoon maken (ultrasoon). Uit ervaring weet ik dat dit erg veel scheelt (zowel dubbel werk als ellende). Beter een keer helemaal goed dan in stapjes. Zoveel meer werk is het niet; alleen de montage aan de cilinder kan wat lastig zijn door het stugge rubber (vooraf in warm water leggen helpt en misschien heb je hier wat aan viewtopic.php?f=2&t=4685&hilit=spanbanden)
- Pas als alles schoon is kan je gaan werken aan de juiste afstelling. Duszszsz: eerst de basis goed, dan pas verder :wink:

Succes
grtz
DZR

_________________
Maak alles op. Bij twijfel: KOPEN !!
Honda XL600LM '85 ('the Red German')
BMW R1200GSA-LC '16
Honda XR400R '99
Honda XL600R '87 ('the Yankee')


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jul 05, 2016 12:07 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2676
Woonplaats: Arnhem
- Demontage van de vlotterbakken bij een gemonteerde carburateur heb ik nog nooit geprobeerd. Lijkt me ook erg lastig (zo niet onmogelijk...)
bij LM/RM is dit idd zo;
maar het gaat over een xl600r (in principe)

-zwarte carter afzuig potje er uit halen, ook de haakse slang die vanaf het carter komt
(dan heb je ruimte)
-met een kleine schroevendraaier of, (mss beter nog), een kruiskop bitje op het kleine
verlengstukje van je doppen set en dan of met de hevel of met de ratel de 2 schroefjes
per bakje loshalen (OEM zijn het kruiskop schroeven, soms zijn ze vervangen voor inbus)

dan kun je bij de sproeiers en die zijn na lange stilstand en óók nog in de benzine staand wel aan te raden om ze allemaal even schoon te maken. Check meteen de sproeiers welke maten het zijn. Standaard voor de XL600R motor is (st45, 48 of 55)-pr122-sec102
Naalden C-clip zet ik altijd in de middenstand.

Voor info mbt onderdelen:
http://www.cmsnl.com/honda-xl600r-1985- ... partslist/

grts,
Edward

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jul 05, 2016 12:07 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2676
Woonplaats: Arnhem
- Demontage van de vlotterbakken bij een gemonteerde carburateur heb ik nog nooit geprobeerd. Lijkt me ook erg lastig (zo niet onmogelijk...)
bij LM/RM is dit idd zo;
maar het gaat over een xl600r (in principe)

-zwarte carter afzuig potje er uit halen, ook de haakse slang die vanaf het carter komt
(dan heb je ruimte)
-met een kleine schroevendraaier of, (mss beter nog), een kruiskop bitje op het kleine
verlengstukje van je doppen set en dan of met de hevel of met de ratel de 2 schroefjes
per bakje loshalen (OEM zijn het kruiskop schroeven, soms zijn ze vervangen voor inbus)

dan kun je bij de sproeiers en die zijn na lange stilstand en óók nog in de benzine staand wel aan te raden om ze allemaal even schoon te maken. Check meteen de sproeiers welke maten het zijn. Standaard voor de XL600R motor is (st45, 48 of 55)-pr122-sec102
Naalden C-clip zet ik altijd in de middenstand.

Voor alle overige wzh aan de xl600r carb moet deze worden gedemonteerd via de linkerzijde.

Voor info mbt onderdelen:
http://www.cmsnl.com/honda-xl600r-1985- ... partslist/

grts,
Edward

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jul 09, 2016 6:47 am 
Offline
XL Gebruiker

Geregistreerd: zo aug 14, 2011 10:04 pm
Berichten: 445
Woonplaats: Bree (B)
met bardahl carburateur reiniger heb ik goede resultaten behaald in het verleden, bij mijn 4 cilinder, (maakt de onzichtbare kanaaltjes vrij van benzine resten)
uiteraard sonen is het beste, maar ook het meeste werk :mrgreen:

ps. mooie motor


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jul 09, 2016 1:05 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 16, 2010 9:32 pm
Berichten: 1032
Woonplaats: Aalten
Gewoon eens een lekker eind gaan toeren met verse benzine er in. Zorgen dat je luchtfilter in orde/schoon is. Grote kans dat het probleem vanzelf oplost. Vergeet niet dat de motor erg lang heeft stil gestaan. Ps wel zorgen voor verse motor olie!!!

_________________
xr 650R
gt650 hawk
xl 600V Transalp

Verkocht
Xl 600R Off roadcentrum (donor voor de gele kanarie)
xl 500s via Robkars nu bij Benjaminlara
xl 250r nu bij Henkiexl
xl 500s marktplaats
xl 500s gele kanarie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jul 12, 2016 6:26 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 18, 2009 2:34 pm
Berichten: 559
Woonplaats: Zwijndrecht
Remon schreef:
Gewoon eens een lekker eind gaan toeren met verse benzine er in. Zorgen dat je luchtfilter in orde/schoon is. Grote kans dat het probleem vanzelf oplost. Vergeet niet dat de motor erg lang heeft stil gestaan. Ps wel zorgen voor verse motor olie!!!


Zou een geode optie zijn geweest maarrrr....

Motor start in 1-2 trappen als hij koud is.
Wel met choke.

Zodra ik echter het gas opendoe valt het toerental terug totdat de motor afslaat.
Probeer ik gelijk weer te starten...dat gaat dus niet, moet ik weer een tijdje wachten.

Zou denken dat hij dus te weinig benzine krijgt.

Had er wel 5 liter nieuwe benzine ingedaan met een flesje Forte.
Had ook het luchtfilter schoongemaakt.

Ik weet het, verstandigste is de carburateur demonteren en compleet te reinigen :mrgreen:
Hoopte dat dmv een flesje Forte de carburateur ook schoon zou worden.

_________________
Honda XL600R Parijs Dakar 1985 (Verkocht aan een liefhebber tbv een handzame motor voor mijn vrouw)
Yamaha Diversion 600 (1996)
BMW R1100RT (1996)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jul 12, 2016 6:39 pm 
Offline
Mr. XL Meeting 2009/10

Geregistreerd: di feb 13, 2007 9:46 pm
Berichten: 1966
Woonplaats: Apeldoorn
Mijn idee en ervaring is, zeker bij deze mooie XL, een grote beurt geven voordat je ermee gaat rijden. Dus; carbs demonteren en goed reinigen, luchtfilter schoon of vernieuwen als het rubber vergaan is, klepspeling controleren, olie en filter vervangen en nieuwe tank met peut erin !
Je slaat jezelf voor de hersens als je dit niet doet, als je halverwege de eerste rit een vastloper krijgt.

_________________
XL500R Paris-Dakar
XR200R 1981+82+83
XR500R 1982
GL1100 1981 terras racer


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jul 12, 2016 7:00 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 18, 2009 2:34 pm
Berichten: 559
Woonplaats: Zwijndrecht
Heb luchtfilter gecontroleerd en zag er als nieuw uit, wel schoongemaakt en van nieuwe olie voorzien.
Tank is gevuld met verse peut.

Wilde de motor alleen een aantal minuten rustig laten draaien zodat de olie iets warmer was voor de oliewissel.
Olie en oliefilter liggen klaar om te vernieuwen.
(Had voor starten wel oliepeil gecontroleerd en iets bijgevuld)

Ga nu eerst de carburateur demonteren, en in de buurt een adresje zoeken om deze ultrasoon te laten reinigen.

Vanzelfsprekend prober ik voorzichtig met de motor om te gaan, vandaar dat ik liever iets 2 keer vraag (of opzoek) alsvorens de motor echt te belasten.
Helaas ben ik niet zo'n bedreven sleutelaar als het merendeel hier...dus bij het demonteren en uit elkaar halen van een carburateur ben ik altijd band dat ik dat ding niet meer goed in elkaar krijg. Laat staan het afstellen daarvan.

_________________
Honda XL600R Parijs Dakar 1985 (Verkocht aan een liefhebber tbv een handzame motor voor mijn vrouw)
Yamaha Diversion 600 (1996)
BMW R1100RT (1996)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling