Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu do sep 20, 2018 6:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 188 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Honda XL500s C&J style
BerichtGeplaatst: zo maart 01, 2015 11:57 pm 
Intense Gebruiker

Hallo XLers. Deze winter ben ik bezig met een projectje naar voorbeeld van de C&J XR500 van Roger Decoster die via internet te zien is. Ik weet dat veel liefhebbers voor origineel gaan, maar origineel heb ik al genoeg, dus dit keer had ik zin in zagen en lassen. Ik ben gestart met een in afgetrapte staat verkerende XL500s van 79 die ik heb gekocht met twee losse blokken erbij. In de C&J hoort een voorvork van een CR450, maar daar is lastig aan te komen, dus zit er nu een 37mm vork van een XR500 met trommelrem en 21" wiel in. Hiervoor moest ik wat aan de lagers knutselen. Het achterframe heb ik veranderd naar voorbeeld van foto's en eigen idee. De achterbrug heb ik 7 cm langer gemaakt en de bevestiging van de schokbrekers is veranderd. De bovenste bevestiging van de schokbrekers is zo gemaakt dat er 4 verschillende lengtes schokbrekers in kunnen, met het idee dat je nooit weet waar je tegenaan loopt. Natuurlijk had ik door de verlengde achterbrug een langere ketting nodig, dus is gelijk de tandwieloverbrenging veranderd in 14 - 50. Om het laswerk klaar te kunnen maken moest duidelijk zijn welk plastic en welk zadel erop komt, dus nieuw UFO vintage plastic ( het voorspatbord loopt vrij ver naar beneden door. Zou het voor de koeling beter zijn deze in te korten tot aan de bovenkant van de kop? ) en een gebruikt XR500 zadel aangeschaft ( deze moet nog nieuw worden overtrokken, maar dat is voor later ) De bevestiging van de tank is aan de voorkant 5 cm omhoog gegaan zodat er meer ruimte tussen de tank en de kop zit. De luchtfilterbehuizing moet ik nog maken, maar de afscherming van alu is al klaar. De uitlaat heeft mijn zoon gemaakt en die moet nog wat stiller. Gisteren hebben we de eerste proefrit gemaakt, en dat viel niet tegen. Het frame is enkel nog gehecht, dus kan alles nu af gelast worden enzovoort. Als iemand nog een idee voor een luchtfilter behuizing heeft hoor ik dat graag. Ook moet er nog een nieuwe zuiger in. Is daar nog redelijk aan te komen? Wanneer er aan te komen is, is het dan verstandig er voor de cross een hoge compressie zuiger in te zetten?

Groeten Dirk.

Bijlagen:
DeCoster's C&J Honda XR500.jpg
DeCoster's C&J Honda XR500.jpg [ 171.7 KiB | 2696 keer bekeken ]
XL500s C&J style (5).jpg
XL500s C&J style (5).jpg [ 240.34 KiB | 3356 keer bekeken ]
XL500s C&J style (4).jpg
XL500s C&J style (4).jpg [ 207.85 KiB | 3356 keer bekeken ]
XL500s C&J style (3).jpg
XL500s C&J style (3).jpg [ 204.73 KiB | 3356 keer bekeken ]
XL500s C&J style (2).jpg
XL500s C&J style (2).jpg [ 239.94 KiB | 3356 keer bekeken ]

Laatst bijgewerkt door Dutchspit op di jun 09, 2015 10:03 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma maart 02, 2015 10:51 pm 
XL Gebruiker

Hallo Dutchspit,

Je vliegt er meteen in haha. Ik vind dat de 500s er nu lekker sportief uitziet!

Over je vragen, laat ik beginnen met de zuiger.
Een hoge compressie zuiger kan, maar levert veel problemen op. Hier op het forum kunnen velen dat beamen, onder andere ik zelf.
Om te beginnen heb je een grote kans op vastlopen...Zeer rustig inrijden mocht je die keuze maken. Daarna zit je met het afstelprobleem. Ik ben zelf aan het spelen geweest met andere sproeiers en heb de zuiger 1mm af laten draaien. Helemaal goed heb ik het nog niet gekregen. De motor blijft pingelen, ook met euro 98. Zelfs met een sproeier 140 (std 130). Ander bijkomend probleem is het starten. Niet de hoge compressie maar het mengsel. Octane Booster heb ik staan, maar nog geen tijd gehad om daar eens mee te spelen.

Een wiseco (hoge compressie) zuiger kost je zo'n 200 euro.
Er is een verkoper op Ebay die uit Japan imitatie zuigers met normale compressie verkoopt. Zelf heb ik er nog geen besteld, maar anderen hier wel met goede ervaringen.

Link naar de zuiger:
http://www.ebay.de/itm/HONDA-XL500-89-5mm-PISTON-0-5mm-Oversize-Rings-Pin-Clips-are-include-XL500-1-/251561948368?pt=UK_Motorcycle_Parts_13&hash=item3a9242b4d0

Over je voorspatbord, daar moet even iemand anders op antwoorden. Peter? Jay?

Heb je foto's van de uitlaat? Misschien een kort filmpje (link m dan via youtube) van het geluid? :)

Een vraag aan jou, hoe heb je precies die voorvork in het frame gehangen? Heb dit ook geprobeerd maar zoals je al zei, ik liep tegen de lagers op en het verschil in lengte van de stuurpen.

Heb je al een handboek? Ik bied een aantal aan via mn website.
http://www.honda-xl.nl/forum/viewtopic.php?f=5&t=2629

Grt Joker

robertvdmm schreef:
sjeesus joker, jij durft!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di maart 03, 2015 11:36 am 
Mr. XL Meeting 2009/10

Hallo Dirk, Je eigenbouw ziet er goed uit. Je bent flink aan het zagen en slijpen geweest.
Wat betreft het monteren van een hoge compressie zuiger kan ik je het volgende informeren. Als je er een beetje in verdiept dan wordt al snel duidelijk dat het aanbevolen wordt om bij het monteren van een "high compression piston" er een hete nokken-as gebruikt moet worden, voor een betere vulling. Bij het monteren van hetere nokken-assen worden weer zwaardere klep veren geadviseerd, om te voorkomen dat bij hoge toeren de kleppen gaan zweven en de zuiger raken.
Als je besluit deze set te gebruiken is het verstandig om de carb sproeier aan te passen. Dan het filter,monteer een Twinair en vergroot de luchtingang van de airbox. Het verwijderen van het rubber inlaat kelk boven op is voldoende maar kijk uit met water doorwadingen. De volgende stap is de uitlaat. Bij de XR kan men volstaan met het verwijderen van de "baffle" achter in de demper voor betere lucht/gas door stroming. Heb je die mogelijkheid niet, zou op zoek moeten naar een andere demper. (die heeft je zoon al gemaakt begrijp ik)
Ga je je XL alleen op de crossbaan gebruiken is het idd verstandig om het voorspatbord wat in te korten zodat het blok wat meer rijwind krijgt.
Zoals je ziet, komt er een hoop bij kijken. Dan heb ik het nog niet over de kosten. Ik zou adviseren om alles standaard te houden. Zo'n 500cc met 34PK heeft toch al vermogen genoeg om lekker rond te kunnen crossen of wil je regionaal kampioen worden?
Nog even over je airbox, kijk eens bij het project van Jay op het XR-forum, hij heeft een pracht exemplaar zelf gemaakt van aluminium.
Succes.

GL1100 1981 terras racer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di maart 03, 2015 11:27 pm 
Intense Gebruiker

Hallo ........... Bedankt voor jullie reacties. Goed om elkaars ervaringen te kunnen gebruiken. Ik heb het project van Jay bekeken. Petje af! Zelf moet ik het doen met minder mogelijkheden en vooral heb ik minder geduld. Als ik het zo lees zal ik het bij een standaard overmaat zuiger houden. De lagering van de nokkenas zal dan ook in beeld komen. Ik ben benieuwd wat ik tegenkom. Over het monteren van de andere voorvork: De diameter van de stuurpen is nu bij zowel het onderste als het bovenste lager 26 mm, terwijl de originele XL500s stuurpen onderaan 27 mm dik is. Omdat het in eerste instantie voor mij belangrijk is om het C&J design te benaderen is de technische verbetering voor later. Ik heb dus de originele balhoofdlagers gebruikt en het diameter verschil onderaan van 1 mm heb ik opgevangen door van een stuk ouderwets voelerlint van 0,5 mm een ring te maken en de ring met het lager en wat Loctite 638 op de stuurpen te drukken. Zit perfect. Ik kon door wat te spelen met vulringen de afstelling van de lagers makkelijk goed krijgen. Uiteindelijk moeten er wel kegellagers in, maar ik vind nergens een kegellager set van 26 x 48,5 mm. Mijn idee is om onderin het bovenste lager van de 500s te gebruiken, die is 26x48,5. Het dikteverschil is wel op te vangen met een vulring. Om bovenin dan het ouderwetse kogellager te behouden lijkt me niet zo'n probleem omdat de belasting van het balhoofd op het onderste lager drukt en laat ik het een beetje grof zeggen - het bovenste lager er hoofdzakelijk voor dient dat de voorvork er niet uit valt. ( 2 sets kopen en van beide alleen het 26x48,5 lager gebruiken kan ook, maar dat gaat me wat te ver )
Andere oplossingen of ideeën zijn altijd welkom.

Groeten Dirk.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo maart 04, 2015 4:59 am 
XL Gebruiker

op wemotor.com kan je de lagers per stuk kopen ipv in een set, kreeg ik te horen van Peter.
Bij mij ligt het project op het moment even stil, maar ben er nog wel mee bezig. Dat 23" wiel is ehm, tja.. dr zijn geen noppenbanden te krijgen in die maat.

robertvdmm schreef:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo maart 04, 2015 5:42 pm 
XL Gebruiker

Hoi Dirk,

Je motor heeft een mooie lijn, de verhoudingen lijken allemaal te kloppen. Ik volg :D
De Co2 lasnaden op de verlengde achterbrug zien er mooi uit!

Verstandig besluit om het blok standaard te houden denk ik. Met een betere ademhaling kun je ook wel een paar pk's winnen.

Gr. Jay

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo maart 04, 2015 8:52 pm 
XL Gebruiker

Wat je natuurlijk ook nog kan doen als je iets wilt oppeppen:

Vliegwiel van een xl250 monteren en de balansas eruit halen...
Als je al een open uitlaat hebt ook nog sproeier maatje groter.

robertvdmm schreef:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma maart 09, 2015 12:14 am 
Intense Gebruiker

Hallo kenners.

Ik begrijp dat een vliegwiel van een XR lichter is dan van een XL. Is het vliegwiel van XL250 nog weer lichter dan die van de XR? Bij mijn XL heb ik drie blokken. Kan ik aan het motornummer of ergens anders aan, herkennen of het blok van een XL of een XR stamt? ( want dat weet ik van mijn blokken niet ) Hebben jullie ervaring met het verwijderen van de balansgewichten? Voorste as er compleet uit, of as laten zitten en alleen het gewicht en de ketting eraf? Achterste gewicht eruit en dummybus erin? Moet ik nog met andere dingen rekening houden, valt het trillen zonder balansgewichten nog mee en wordt de motor duidelijk feller?
Alvast weer bedankt voor jullie reactie.

Groeten Dirk.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma maart 09, 2015 1:29 am 
XL Gebruiker

Hallo Dirk,

Ik weet dat van de balansas alleen van horen en zeggen hier op het forum.....misschien dat iemand anders daar antwoord op weet? Of probeer google eens. Er is een hoop te vinden over het opvoeren.

Het klopt wat je zegt over de vliegwielen ja. Exacte verschillen tussen die van een XR500s en XL500s kan je vinden in het topic van KeesXL500: Project RS. Ik heb hem een XR500s vliegwiel gegeven die hij in zijn 520cc blok heeft gedaan.

Motorblokken kan je herkennen aan de code ja, begint je blok met:
PD01 = XL500s (origineel zilverkleurig )
PD02 = XL500R (origineel zwart)
PE01 = XR500s (ook weer zilver)
PE02 = XR500R

Grt Joker

robertvdmm schreef:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za maart 14, 2015 8:58 pm 
Intense Gebruiker

Deze week ben ik begonnen met het aflassen van de achterbrug en het frame. Voordat ik alles gedemonteerd heb, heb ik het voorspatbord ingekort voor een betere koeling en heb ik nog een foto geschoten. Omdat het materiaal van het frame erg dun is, heb ik een rol dunner lasdraad aangeschaft. Normaal las ik met 0.8 mm, nu zit er 0.6 in. Ik las met een inverter lasapparaat. Van zo'n apparaat wordt de spanning niet met een normale trafo, maar door electronica geregeld. Dat maakt dat het apparaat erg klein is. Bijkomend voordeel is dat je bij een lage spanning de inbranding van de las apart kunt instellen. Voor het grovere werk is zo'n apparaat niet erg geschikt. Komende week wil ik het las ( en slijp- ) werk afmaken, en daarna ga ik met het blok aan de gang.

Bijlagen:
IMG_0225 (1).jpg
IMG_0225 (1).jpg [ 81.71 KiB | 3165 keer bekeken ]
XL500s C&J (66).jpg
XL500s C&J (66).jpg [ 95.74 KiB | 3165 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za apr 04, 2015 7:06 pm 
Intense Gebruiker

Hallo liefhebbers.
Voor wie het interessant vindt een update-je. Het laswerk is erg mee gevallen, was een kwestie van twee avonden en klaar. Nu ben ik met het motorblok bezig. Bij aankoop waren er buiten de complete motor, nog een compleet blok en een blok zonder cilinder en kop bij. Dus nu ben ik bezig om van deze drie blokken één zo goed mogelijke te maken. De bekende kwaal kwam al snel boven. De beide koppen en nokkenassen zijn zonder bewerking niet meer bruikbaar, hoewel het blok dat onder het frame zat nog wel redelijk goed liep. Natuurlijk heb ik het forum nagekeken en toen ben ik aan de gang gegaan. Een nokkenas heb ik via Ebay besteld in Israël, en een 89.5 zuiger in Japan. ( hebben jullie ervaring met deze delen? ) Vanmiddag heb ik bij Johan een kop opgehaald die er nog goed uitziet. Nu wachten op de delen die van ver moeten komen, daarna kan de cilinder naar Keizer om te boren. Ondertussen blijkt het incomplete blok veruit het beste. De balanceerasketting is nog goed af te stellen, weinig speling op het koppelingshuis en het big end is 100%. Uit beide andere blokken heb ik de nokkenasketting gehaald. ( M5 draad in het oliekanaal-buisje getapt en met de slagtrekker eruit getrokken, ging prima. Degene die op de foto staat is flink aangelopen door de ketting en komt er dus niet in. ) De beste van de twee kettingen ga ik gebruiken. Wat zijn de ervaringen met een XR500 of XL250 vliegwiel. Wordt de motor daar feller van en past een XL250 vliegwiel er zo in? ( Vliegwielen eraf trekken ging prima met een M22x1,5 banjobout )
Tips en ervaringen zijn altijd welkom.

( Op dit moment is mijn zoon Tom bezig zijn gereviseerde kop terug op zijn XR250 te zetten. De afstelling van de distributieketting is net twijfelachtig. Of een halve tand te vroeg, of een halve tand te laat. Ik neig zelf naar een halve tand vroeg, omdat hij bij slijtage vanzelf later wordt en voor mijn gevoel het voor vermogen en mooi lopen altijd beter wat vroeger dan later kan staan. Ander idee is als je vanaf nieuw kijkt, zal hij toen perfect op tijd hebben gestaan en is het logisch dat hij nu een beetje laat zou staat en ook zo weer moet worden gemonteerd.
Wat zeggen jullie ervan?

Alvast bedankt voor de reacties. Groeten Dirk.

Bijlagen:
IMG_0282 (1).jpg
IMG_0282 (1).jpg [ 65.55 KiB | 3086 keer bekeken ]
IMG_0274 (1).jpg
IMG_0274 (1).jpg [ 92.84 KiB | 3086 keer bekeken ]
IMG_0279 (1).jpg
IMG_0279 (1).jpg [ 73.27 KiB | 3086 keer bekeken ]
IMG_0281 (1).jpg
IMG_0281 (1).jpg [ 88.94 KiB | 3086 keer bekeken ]
IMG_0280 (1).jpg
IMG_0280 (1).jpg [ 87.31 KiB | 3086 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za apr 04, 2015 10:44 pm 
XL Gebruiker

Dutchspit schreef:
Hallo liefhebbers.
Voor wie het interessant vindt een update-je. Het laswerk is erg mee gevallen, was een kwestie van twee avonden en klaar. Nu ben ik met het motorblok bezig. Bij aankoop waren er buiten de complete motor, nog een compleet blok en een blok zonder cilinder en kop bij. Dus nu ben ik bezig om van deze drie blokken één zo goed mogelijke te maken. De bekende kwaal kwam al snel boven. De beide koppen en nokkenassen zijn zonder bewerking niet meer bruikbaar, hoewel het blok dat onder het frame zat nog wel redelijk goed liep. Natuurlijk heb ik het forum nagekeken en toen ben ik aan de gang gegaan. Een nokkenas heb ik via Ebay besteld in Israël, en een 89.5 zuiger in Japan. ( hebben jullie ervaring met deze delen? ) Vanmiddag heb ik bij Johan een kop opgehaald die er nog goed uitziet. Nu wachten op de delen die van ver moeten komen, daarna kan de cilinder naar Keizer om te boren. Ondertussen blijkt het incomplete blok veruit het beste. De balanceerasketting is nog goed af te stellen, weinig speling op het koppelingshuis en het big end is 100%. Uit beide andere blokken heb ik de nokkenasketting gehaald.

Zet er voor die paar centen een nieuwe nokkenas ketting in, die dingen rekken! Als het toch open ligt, zet er dan ook een "R" spanner in.

( M5 draad in het oliekanaal-buisje getapt en met de slagtrekker eruit getrokken, ging prima. Degene die op de foto staat is flink aangelopen door de ketting en komt er dus niet in. ) De beste van de twee kettingen ga ik gebruiken. Wat zijn de ervaringen met een XR500 of XL250 vliegwiel. Wordt de motor daar feller van en past een XL250 vliegwiel er zo in? ( Vliegwielen eraf trekken ging prima met een M22x1,5 banjobout )
Tips en ervaringen zijn altijd welkom.

Naar mijn idee zijn de vliegwielen in de Honda fabriek gebalanceerd terwijl ze op de krukas waren gemonteerd. Dus: Het vliegwiel hoort bij de krukas! Als je uit gaat wisselen, krijg je trillingen....
Ook hoort het kleppendeksel eigenlijk bij de kop waar deze vanaf komt.......
Kop en deksel zijn gepositioneerd door 2 paspennen. In gemonteerde toestand wordt de boring van de nokkenaslagers geboord in de fabriek.
Houd het origineel, stel het goed af, en je zult het meeste plezier beleven :mrgreen:

Gr. Jay

( Op dit moment is mijn zoon Tom bezig zijn gereviseerde kop terug op zijn XR250 te zetten. De afstelling van de distributieketting is net twijfelachtig. Of een halve tand te vroeg, of een halve tand te laat. Ik neig zelf naar een halve tand vroeg, omdat hij bij slijtage vanzelf later wordt en voor mijn gevoel het voor vermogen en mooi lopen altijd beter wat vroeger dan later kan staan. Ander idee is als je vanaf nieuw kijkt, zal hij toen perfect op tijd hebben gestaan en is het logisch dat hij nu een beetje laat zou staat en ook zo weer moet worden gemonteerd.
Wat zeggen jullie ervan?

Uitgerekte ketting :shock:

Alvast bedankt voor de reacties. Groeten Dirk.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za apr 04, 2015 11:08 pm 
Mr. XL Meeting 2009/10

Dirk, goed bezig ! Tis mijn idee ook wat betreft de ketting, een halve tand te laat duid toch al op aardige slijtage. Monteer, nu het blok nog open ligt, een nieuwe nok-as-ketting. De XL/XR blokken vinden het niet fijn als men ze te vaak open en dicht maakt. Slecht voor het schroef draad, met name in de cilinderkop.

GL1100 1981 terras racer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma apr 06, 2015 8:29 pm 
Intense Gebruiker

Nog een aanvulling op mijn bericht van gisteren.
Zoals ik al zei heb ik bij Johan een cilinderkop gehaald. Deze kop lijkt me behoorlijk goed. Anders dan de beide koppen die ik al heb, één van een PD01 en één van een PD02 heeft deze een oliekanaalgroef onder in de nokkenaslagering. ( foto ) Is dat origineel? Die groef lijkt me niet verkeerd, wel vind ik het opvallend dat de groef doorloopt tot in de distributieruimte. De kamer onder de nokken hoort zoals ik het zie vol olie te staan gevoed door de oliepomp. Kan doordat de smeergroef zo ver doorloopt de olie niet te snel wegstromen en blijft het niveau in de kamer /pocket wel hoog genoeg?
Omdat de lagering en de smering van de nokkenas een probleem is zou ik qua smering voor een vol-synthetische JASO olie b.v. Putoline Nanotech offroad 10W50 gaan. ( snellere smering boven in de kop na het starten, viscositeit blijft veel langer volgens specificaties dan bij minerale olie ) Hooguit vraag ik me af of de koppelingsplaten deze olie verdragen, maar zo niet is dat nog niet zo'n ramp.
Omdat één blok en 02 serie is heb ik er ook een automatische kettingspanner bij zitten. Dus die gaat erin. Het geleidermateriaal vertoont overigens lichte ouderdomsscheurtjes, maar omdat het materiaal op de metalen ondergrond is gelijmd lijkt me dat geen probleem?

Groeten Dirk.

Bijlagen:
IMG_0289 (1).jpg
IMG_0289 (1).jpg [ 100.89 KiB | 3035 keer bekeken ]
IMG_0286 (1).jpg
IMG_0286 (1).jpg [ 75.56 KiB | 3035 keer bekeken ]
IMG_0287 (1).jpg
IMG_0287 (1).jpg [ 83.98 KiB | 3035 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma apr 06, 2015 9:45 pm 
XL Gebruiker

Dutchspit schreef:
Nog een aanvulling op mijn bericht van gisteren.
Zoals ik al zei heb ik bij Johan een cilinderkop gehaald. Deze kop lijkt me behoorlijk goed. Anders dan de beide koppen die ik al heb, één van een PD01 en één van een PD02 heeft deze een oliekanaalgroef onder in de nokkenaslagering. ( foto ) Is dat origineel? Die groef lijkt me niet verkeerd, wel vind ik het opvallend dat de groef doorloopt tot in de distributieruimte.

Hoi Dirk,
De latere blokken hebben volgens mij die smeergroef, alleen in de kop..... Ze zullen wel in de gaten hebben gekregen dat dit een zwakke plek van het 500 blok was..
Het zal een verbetering zijn geweest, maar als ik jouw kop bekijk op de fotootjes, lijken de lager vlakken niet helemaal meer maagdelijk....
Waarschijnlijk zal hij straks wel een beetje rammelen in de kop, een echte oplossing blijft lastig:-)

De kamer onder de nokken hoort zoals ik het zie vol olie te staan gevoed door de oliepomp. Kan doordat de smeergroef zo ver doorloopt de olie niet te snel wegstromen en blijft het niveau in de kamer /pocket wel hoog genoeg?

Ik zou me daar geen zorgen over maken.. Als de oliepomp niet defect is, geeft ie aardig wat volume..

Omdat de lagering en de smering van de nokkenas een probleem is zou ik qua smering voor een vol-synthetische JASO olie b.v. Putoline Nanotech offroad 10W50 gaan. ( snellere smering boven in de kop na het starten, viscositeit blijft veel langer volgens specificaties dan bij minerale olie ) Hooguit vraag ik me af of de koppelingsplaten deze olie verdragen, maar zo niet is dat nog niet zo'n ramp.

[color=#0000FF]Ik zou niet gaan experimenteren, je repareert geen versleten nokkenaslagers met hele goeie olie:-)

Omdat één blok en 02 serie is heb ik er ook een automatische kettingspanner bij zitten. Dus die gaat erin. Het geleidermateriaal vertoont overigens lichte ouderdomsscheurtjes, maar omdat het materiaal op de metalen ondergrond is gelijmd lijkt me dat geen probleem?

Ik heb ook de gok genomen bij het opnieuw opbouwen van een 500 blok, en laat je weten als het mis gaat :mrgreen:

Gr. Jay

Groeten Dirk.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 188 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]