Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu zo nov 18, 2018 12:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 116 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do mei 25, 2017 10:08 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2676
Woonplaats: Arnhem
op deze vroege ochtend het tandwiel omgedraaid, transmissie assen er weer in, het schakel mechanisme dat bij dit blok behoorde weer terug geplaatst en de schakel as er in gezet.
Rechter karterzijde er op gezet en met 3 schroeven vast..

Schakelt vlot en strak door 1-vrij-2-3-4-5 en weer af.
En dat zonder olie in het systeem, dus het zit wel goed met dit blok.
Nog 1x loshalen, dichting in orde maken en het middenkarter is gearriveerd..

Bijlage:
xl-special blok opbouw 11.jpg
xl-special blok opbouw 11.jpg [ 149.65 KiB | 576 keer bekeken ]

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 30, 2017 3:06 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2676
Woonplaats: Arnhem
rechterzijde dichtbouwen;
eerst de rand netjes gemaakt. Dwz schoongemaakt tot op blank metaal. De rand was mooi scherp nog. Al met al lijkt dit een onversleuteld blok te zijn. De borglijm zat er bij bepaalde schroeven nog op, dus die waren er ook nog niet af geweest.

Kan opbouwen tot en met het inleggen vd koppelingsplaten;
heb gaandeweg bedacht dat er sterkere koppelingsveren in moeten.
Als de motor daadwerkelijk meer vermogen zal hebben dan mogen de koppelingsveren best wat harder aandrukken.

Ik voer ook een testje uit:
bij de oliepomp is er vaak de vraag --> ie ie zelfontluchtend.
Ik bouw hier een volkomen lege oliepomp in. Zit dus vol met lucht :|
Zodra het blok word ingebouwd voor een eerste start vul ik het onderblok met 1,5 liter olie en laat dit 1 nacht staan.
Mijn idee is dat de olie pomp dan helemaal onder de olie staat en dat de olie ín de pomp zal vloeien
Bijlage:
xl-special opbouw rechtercarter.jpg
xl-special opbouw rechtercarter.jpg [ 168.61 KiB | 556 keer bekeken ]

Op deze manier deed ik het steeds en telkens had ik een oliepomp die in 1x goed werkte..

Hier gaat wel wat tijd overheen, maar niets testen, niets weten :)

De pulsgever is een nette 410 Ohm, prima uitgangswaarde.
Zow, nu weer doorbouwen tot en met koppelingsplaatjes..

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 04, 2017 4:21 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2676
Woonplaats: Arnhem
yeah!
Kan weer verder met het onderblok :)
De versterkte veren, wat en hoeveel die versterking ook inhoud..

Bijlage:
xl-special rechtercarter 2.jpg
xl-special rechtercarter 2.jpg [ 132.89 KiB | 527 keer bekeken ]

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jun 06, 2017 6:37 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2676
Woonplaats: Arnhem
onderblok is zover af, had vandaag de tijd gevonden om e.e.a. af te monteren.

helemaal 100% nu.
De versterkte koppelingsveren is goed voelbaar..
(moet absoluut met een nieuwe koppelingskabel gaan werken)

gedaan:
-alle lagers vernieuwd
-2 stuks tandwiel op primaire trmas vervangen voor betere
-enkele vulringen vernieuwd
-nieuwe drijfstang Falicon Knife van XR's Only
-versterkte koppelingsveren
-oliefilter
-O-ringen
-oliekeerringen
-nieuwe dynamo van Tommotec
-nieuwe oliekeerring koppelingshevel
-nieuwe koppelingshevel (jaja, had er eentje gevonden)

Bijlage:
xl-special rechtercarter 3.jpg
xl-special rechtercarter 3.jpg [ 143.65 KiB | 512 keer bekeken ]

Bijlage:
xl-special linker carter.jpg
xl-special linker carter.jpg [ 154.16 KiB | 512 keer bekeken ]

Bijlage:
onderblok XL600R met Falicon drijfstang.jpg
onderblok XL600R met Falicon drijfstang.jpg [ 152.18 KiB | 512 keer bekeken ]


Nu kan het top end er op
Ben uiteraard benieuwd naar hoe dat allemaal past met die HP zuiger

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jun 22, 2017 1:32 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2676
Woonplaats: Arnhem
blok voor de proef opgebouwd, nokkenasketting bleek verlengd.
Nieuwe besteld en nu komt er een klein beetje gelegenheid om deze in te bouwen

Bijlage:
IMG_20170622_131620.jpg
IMG_20170622_131620.jpg [ 151.36 KiB | 495 keer bekeken ]

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 25, 2017 9:54 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2676
Woonplaats: Arnhem
nokkenasketting geplaatst.
DID ketting ziet er niet anders uit dan die van Morse..
Maar toch,..tis duuer en h

Voor de nokkenasketting demontage moeten de hele koppeling en krukas tandwielen eruit om bij het kleine tandwieltje van de nokkenasketting te kunnen komen. Zo gezegd zogedaan..
Het word allemaal veel makkelijker met geschikt gereedschap

Bijlage:
IMG_20170625_201924.jpg
IMG_20170625_201924.jpg [ 202.07 KiB | 480 keer bekeken ]

Bijlage:
IMG_20170625_203934.jpg
IMG_20170625_203934.jpg [ 164.91 KiB | 480 keer bekeken ]

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 25, 2017 10:18 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2676
Woonplaats: Arnhem
plaatsen nieuwe Wiseco zuiger;

Bijlage:
IMG_20170625_211227.jpg
IMG_20170625_211227.jpg [ 146.75 KiB | 480 keer bekeken ]

Bijlage:
IMG_20170625_211615.jpg
IMG_20170625_211615.jpg [ 141.9 KiB | 480 keer bekeken ]

Bijlage:
IMG_20170625_211439.jpg
IMG_20170625_211439.jpg [ 132.07 KiB | 480 keer bekeken ]

Bijlage:
IMG_20170625_211927.jpg
IMG_20170625_211927.jpg [ 153.78 KiB | 480 keer bekeken ]

Bijlage:
IMG_20170625_211927.jpg
IMG_20170625_211927.jpg [ 153.78 KiB | 480 keer bekeken ]

Bijlage:
IMG_20170625_213207.jpg
IMG_20170625_213207.jpg [ 139.14 KiB | 480 keer bekeken ]


En nou eens zien hoe dat er in BDP uit gaat zien

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 25, 2017 10:29 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2676
Woonplaats: Arnhem
hier had ik iets anders verwacht.
Deze zuiger werd verkocht als HP;
dan mag je verwachten dat ie een stukje hoger dan de bovenrand van de cilinder uitkomt.
Waar komt anders die 11:1 compressie verhouding vandaan...

Bijlage:
IMG_20170625_213607.jpg
IMG_20170625_213607.jpg [ 112.1 KiB | 479 keer bekeken ]


Hoe dan ook gaat de motor met deze zuiger worden opgebouwd.
Ziet er nu al mooi uit.
De zuiger speling was niet van de losse, waarschijnlijk gewoon nauwkeurig goed.
Gewenst vlgs Wiseco is 0,051 mm, gehoond op 0,055 da 's strak aan de maat dus.
Slotspeling compressie veren: 0,25 en 0,3 Die o,25 had ik graag 0,3 gezien, maja...
Gewoon proberen en vooral voorzichtig inrijden.

Ik zei het eerder al, je hebt maar 1 kans om de motor optimaal te bouwen.
Begin je gelijk met grotere spelingen dan weet je nog niks als je klaar bent.

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jun 26, 2017 10:36 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2676
Woonplaats: Arnhem
nachtje over geslapen;
er zijn toch verschillen tussen de OEM zuiger en de Wiseco zuiger

- OEM zuiger is hol aan de boven zijde <----> Wiseco zuiger is vlak
- normaal zit de OEM zuiger ca 0,5 a 1 mm lager

Deze twee factoren maken de compressie ruimte iets kleiner.
De compressie verhouding zal dus meer zijn dan 8,5:1

******
bij deze opbouw zet ik cilinder, zuiger en kop nog gewoon zo in elkaar.
Bij de volgende opbouw, (mogelijk een andere zuiger en zeker andere nokkenas etc), ga ik vooraf van deze combinatie de zogenaamde 'klep-clearance' meten. Dat is de afstand tussen geopende kleppen en zuiger in BDP.
Dat is een interessante maat.
Bij een zuiger die hoger komt is er namelijk altijd een risico dat kleppen&zuiger met elkaar in contact komen.
Je meet het door de zuiger aan de bovenkant van een laagje klei te voorzien.
Dan laat je de zuiger een slag maken waardoor de zuiger door BDP gaat terwijl de kleppen bediend zijn geweest en daarna demonteer je de kop weer ==> dan is er een indruk van de kleppen te zien in de klei en daarmee is de klep-clearance te bepalen. Dat is het plan..

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jun 28, 2017 3:48 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2676
Woonplaats: Arnhem
volgende actie is standaard procedure;
het schoonmaken van de kop

boel voorbereid
Bijlage:
IMG_20170628_153433.jpg
IMG_20170628_153433.jpg [ 189.37 KiB | 458 keer bekeken ]

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jun 28, 2017 5:54 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 23, 2014 7:50 pm
Berichten: 621
Goed bezig!
Meteen de kleppen maar even slijpen?

_________________
Maak alles op. Bij twijfel: KOPEN !!
Honda XL600LM '85 ('the Red German')
BMW R1200GSA-LC '16
Honda XR400R '99
Honda XL600R '87 ('the Yankee')


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jun 28, 2017 9:47 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2676
Woonplaats: Arnhem
Hoi Harrie,
de noemer is 'schoonmaken van de kop'
Ik kan het dan niet laten om het hele ding brandschoon te maken...
Kleppen zijn d'r al uit...

Olie seals blijven ter bescherming nog even zitten.
Gaan eraf zodra de nieuwe seals er op komen.

@K2b
hier laat ik zien hoe ik kleppen inslijp en poorten reinig.
Iedereen heeft z'n eigen methodes, dit is mijnese..

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jun 29, 2017 2:10 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2676
Woonplaats: Arnhem
dit reinigen vd uitlaat poorten staat al in een aantal topics beschreven;
hier nog 's voor de 350 van K2B

Eerst moeten de kleppen er uit
Bijlage:
IMG_20170629_122826.jpg
IMG_20170629_122826.jpg [ 187.15 KiB | 437 keer bekeken ]

Je zou denken, och alleen de uitaat poorten want de inlaat vervuilt minder, maar nee...haal ze er allemaal uit en de inlaat heeft het net zo hard nodig. Ze willen nog al eens vervetten.
De inlaat poorten mogen echter niet worden geborsteld of geschuurd. Alleen wassen met benzine en evt met een handborsteltje. De inlaat poorten hebben een grove structuur en dat is zo omdat het een betere menging oplevert. Zo laten dus..

De uitlaatpoorten voeren het verbrande mengsel af en dat is dus roet en alle overige verbrandingsresten. Deze zijn dan ook vaak nogal verkoold
Bijlage:
IMG_20170629_123412.jpg
IMG_20170629_123412.jpg [ 137.28 KiB | 437 keer bekeken ]


Schoonmaken is een klus van een uurtje als je de juiste spullen hebt.
Ik gebruik een messing borstel op een boorkop voor het grove werk.
Boor niet op de hoogste toeren stand maar zo dat je niets beschadigt, of teveel weghaalt. Tis aluminium en je slijpt het makkelijk in.
Met de borsteldraden zelf hoef je niet bang te zijn dat je de klepzitting beschadigt, maar wel met de houder zelf. Niet tegen de klepzitting (de rand waar de klep moet sluiten), aan raggen.
Je kunt met zo'n borstel een heel eind in de poort komen en de meeste koolaanslag poets je ermee weg. Deze kop was was behoorlijk vervuild (==> is óók een góed teken want blijkbaar heeft de motor veel kilometers gemaakt om al die C te verzamelen)
Bijlage:
IMG_20170629_124650.jpg
IMG_20170629_124650.jpg [ 143.37 KiB | 437 keer bekeken ]

Bijlage:
IMG_20170629_125932.jpg
IMG_20170629_125932.jpg [ 176.28 KiB | 437 keer bekeken ]


Als het borstel werk is gedaan dan volgt het schuurpapier in twee fases.
Eerst middelgrof en dan fijner. Met een lange smalle strook is het meeste vd poort wel te raken. Ook 'om het hoekje'.
Met schuurpapier wél oppassen bij de klepzitting. Schuurpapier maakt krasjes op de geharde klepzitting en dat willen we niet.
Je staat ervan te kijken wat er nog uitkomt
Bijlage:
IMG_20170629_130552.jpg
IMG_20170629_130552.jpg [ 129.86 KiB | 437 keer bekeken ]


Zodra je blank metaal ziet verschijnen dan komen ook de 'giet' oneffendheden tevoorschijn.
Deze schuur ik altijd weg omdat de uitlaatpoort gerust spekglad mag zijn.
Hoe gladder hoe beter want op een grof oppervlak hecht zich koolstof makkelijker dan op een gladde wand.
De giet'fouten' (op de naden) schuur ik weg omdat deze turbulentie veroorzaken en die is ongewenst.

Na het schoonmaken is er hier en daar nog een beetje koolstof te zien, maar zo'n klein beetje lig ik niet wakker van

Bijlage:
IMG_20170629_132333.jpg
IMG_20170629_132333.jpg [ 124.15 KiB | 437 keer bekeken ]


Met deze tutorial is jouw 350 kop ook schoon te krijgen.
veul plezant ermee!

************************

Na dit schoonmaken van de poorten begint het inslijpen van de kleppen.
Breng ik niet in beeld , zoek 't in andere topics.

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jun 29, 2017 7:09 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2676
Woonplaats: Arnhem
deze xl600r '83 cilinderkop is er weer klaar voor.
Hij heeft het bekende scheurtje,...maar die kan meestal geen kwaad.
Zittingen zijn prima
Kleppen zijn alle 100%, da's fijn want ik wil dat ie goed/perfect afdicht.
ook 5e klep gedaan, gaat niet worden gebruikt maar dicht zo wel beter af
Bijlage:
IMG_20170629_153020.jpg
IMG_20170629_153020.jpg [ 152.27 KiB | 431 keer bekeken ]


Na het inslijpen een half uur staan wassen met benzine om alle slijpsel/slijpmiddel eruit te halen.
Daarna alle kleppen weer in hun oude positie terug gemonteerd
Bijlage:
IMG_20170629_184522.jpg
IMG_20170629_184522.jpg [ 151.03 KiB | 431 keer bekeken ]


Bijlage:
IMG_20170629_180137.jpg
IMG_20170629_180137.jpg [ 150.87 KiB | 431 keer bekeken ]


Eén klusje blijft nog, maar pas zodra de kop is gemonteerd óf machinaal bij een kolomboormachine die ik hier niet heb
Bijlage:
IMG_20170629_184536.jpg
IMG_20170629_184536.jpg [ 138.09 KiB | 431 keer bekeken ]

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jun 29, 2017 10:11 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2676
Woonplaats: Arnhem
kop er definitief op gezet.
6x 30Nm, feilloos.

Bijlage:
IMG_20170629_220616.jpg
IMG_20170629_220616.jpg [ 186.19 KiB | 425 keer bekeken ]


Nokkenasketting zit nu (zonder spanner) al strakker als vooraf met de oude ketting.
Morgen afstellen...timing enzo...

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 116 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling