Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu wo jul 18, 2018 6:34 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 116 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo mei 17, 2017 3:31 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2652
Woonplaats: Arnhem
goeie ideeën Anton;
wie weet ga ik dat allemaal nog 's doen.
Ben stapsgewijs bezig...
eerst met bekende, bestaande tuningsmaterialen zoals die drijfstang en wiseco zuiger
(en verderop de cilinderkop (kleppen, klephoeken, veren van bv Kibblewhite) en nokkenas&tuimelaars uit dirttrack racerij

Ja heb gedacht over het weglaten vd balansas, maar idem...niet zo schnell!
Eerst de standaard setting;
ben niet op zoek naar verbetering in het lage toeren gebied maar in het echte werkgebied van de xl600.
In dat toerental zal toch de balansas lekker aan het swingen zijn en op zijn eigen momentum rondgaan.
Volgens mij word ook onderschat wat de balansas nog meer doet--> tis niet alleen een trillingsdemper mbt BDP en ODP.
Hij werkt ook als vliegwiel. Dat ga ik nog wel een keertje uitproberen allemaal, maar dan wel met materialen die wat minder prijzig zijn geweest...Begin d'r maar eens aan met zo revisie. Normale volledige blokrevisie kost al 1200 euro..deze is niet normaal..

Bij een 500r is het weglaten vd balansinrichting onlangs ook gedaan btw,...een Achterhoeker was daarmee bezig.
Ik heb echter sterk de indruk dat bij een 600 de balansas nét effe essentiëler is als bij een 500.
Ivm gewicht..

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo mei 17, 2017 4:43 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za apr 27, 2013 1:45 pm
Berichten: 739
Woonplaats: Utrecht
Ben het helemaal eens met je Edward. De kosten worden al snel onderschat.

En als jij allerlei ideetjes, maar het weegt niet op tegen een 'try-out' waarmee je het blok om zeep helpt.

De xr500 loopt erg mooi, eigenlijk tot mijn verbazing. Maar blijft ook weer een breekebeentje.
Lichter vliegwiel xl250 geeft problemen met verlichting, licht zweten/lostrillen boutjes kleppendeksel,
ea.
Een voor een eerst maar oplossen.

Daarna elke keer een stapje verder, een nog lichter vliegwiel 6volt, lichter balansasgewicht xl250, grotere sproeier bezetting en inlaatrubbers, en dan ooit nog de 2x 3 mogelijkheden aangaande onstekingstijdstip verfijnen/testen op de Dyno :wink:

Maar is het 't allemaal waard als het blokje al met huidige tuning bijna perfect zijn best doet ?

BTW. de uit het hart staande drijfstang word bij de nieuwe generatie suzuki motoren toegepast om de balansas te elimineren.
Zag in Spanje bij een fietsenmaker na een praatje een 1974 1 cilinder 125cc ducati zuigertje. Deze heeft onder de piston pen een extra groef in de zuiger waarin volgens mij een soort van olieschraap veren set zat.
Blokje heeft geen balansassen en ducati loste het op deze wijze op,het kantelen ea.
Dit is wellicht een ideetje wat niet al teveel werk vraagt om toe te passen, effe een groefje frezen en voila. Tsja wel een zuiger nodig die geheel rond is op de skirts :roll:

:mrgreen:

Succes en ik blijf je volgen.

_________________
We all ride and love bikes and the brand isn’t really that important, if we all loved one particular model it would be a bloody dull world !


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo mei 17, 2017 5:17 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 17, 2012 2:32 pm
Berichten: 1096
Woonplaats: heemskerk
Leuk te zien dat die gele mannetjes het toen ook al "durfden" maar dan met de 250s 79/81 , de serie erna 250R 82/83 heeft de balans-as "voorziening"
ook niet meer (extra versnelling voor in de plaats gekomen / of de vrijgekomen plaats hiervoor benut ) :D

Stationair trilt die R idd iets meer , maar bij wat hogere toeren merk je niks geen verschil

ze durfden toch het grotere spul niet aan zonder, ergens ook begrijpelijk

_________________
EERST LEZEN DAN DOEN !!!!!
If it works don't touch it !!!

8 x xl250 s 79 80 81 82
1 x xl250 R 83 MD03
1 x xl 500 s wit
2 x xl 500 R witte en rood
1 x xl 500 s 5000053 (rood) (sold)
500 R/S tracker
k 750 Army bike + side-car
Quad


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo mei 17, 2017 5:36 pm 
Offline
Mr. XL Meeting 2009/10

Geregistreerd: di feb 13, 2007 9:46 pm
Berichten: 1955
Woonplaats: Apeldoorn
navogreen schreef:
Leuk te zien dat die gele mannetjes het toen ook al "durfden" maar dan met de 250s 79/81 , de serie erna 250R 82/83 heeft de balans-as "voorziening"
ook niet meer (extra versnelling voor in de plaats gekomen / of de vrijgekomen plaats hiervoor benut ) :D

Stationair trilt die R idd iets meer , maar bij wat hogere toeren merk je niks geen verschil

ze durfden toch het grotere spul niet aan zonder, ergens ook begrijpelijk


Toch heeft de 250R een kruk-as balans systeem alleen niet via een ketting maar met een tandwiel.

Bijlage:
honda-xl250r-1982 balancer.gif
honda-xl250r-1982 balancer.gif [ 26.02 KiB | 365 keer bekeken ]


blokje loopt inderdaad rouwer dan de XL250s types.

_________________
XL500R Paris-Dakar
XR200R 1981+82+83
XR500R 1982
GL1100 1981 terras racer


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo mei 17, 2017 9:51 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2652
Woonplaats: Arnhem
De xr500 loopt erg mooi, eigenlijk tot mijn verbazing. Maar blijft ook weer een breekebeentje.
Lichter vliegwiel xl250 geeft problemen met verlichting, licht zweten/lostrillen boutjes kleppendeksel,
ea.
Een voor een eerst maar oplossen.

inderdaad:
kleine stapjes maken, optredende problemen analyseren@ oplossen....en dan weer verder ontwikkelen.
Ik vind die zuigerveren onderaan geniaal..
De werking van een excentrisch/excentrische krukas moet me bij het genot van een bakje koffie maar eens als gedachtenspel worden gebracht, ben ff niet 100% in staat tot dergelijke verbeelding/inbeelding.

Spin off's in deze topic naar 250&500 zijn altijd welkom.

8)

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo mei 17, 2017 9:57 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2652
Woonplaats: Arnhem

Lichter vliegwiel xl250 geeft problemen met ......, licht zweten/lostrillen boutjes kleppendeksel


nb:
zou je niet met een (soort) trillingsmeter kunnen bepalen of een blok mét balansas e.d. werkelijk rustiger loopt?
Aantonen dat trillingen zonder b.a. eigenlijk niet helemaal een issue zijn..

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo mei 17, 2017 11:42 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2652
Woonplaats: Arnhem
krukas in het 'tapeind buitendiameter verklein device'
nou is de krukas (tapeind diameter) morgen klein genoeg om feilloos in de licht klemmende binnenring van het linkse lager te vallen. Die van tevoren nog een beetje word warmgemaakt want dat heeft enkele bijkomende voordelen

Bijlage:
xl-special blok opbouw 5.jpg
xl-special blok opbouw 5.jpg [ 114.2 KiB | 348 keer bekeken ]

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do mei 18, 2017 11:46 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2652
Woonplaats: Arnhem
ok,
In het algemeen is de formule vr uitzetting van metaal:
Delta L = alpha x Lo x Delta t

Hierin is Delta L = de uitzetting (eigenlijk --> de lengte verandering)
alpha = de uitzettingscoëfficient
Lo (= Lengte nul) = is begin lengte vh materiaal bij 20 graden C

er zijn verschillende manieren van opwarmen.
Je kunt een lager en een kamer tegelijkertijd opwarmen en uitgaan van het verschil in uitzettingscoëfficient.
dit laatste is de lengte die een materiaal, metaal bv, uitzet per meter materiaal per graad)

In dat geval worden zowel de buitendiameter van het lager als de kamer verwarmd en in het geval van aluminium kamer en stalen buitenring krijg je dit. Het voorbeeld gaat uiteraard over een kamer/buitenring vd vliegwielzijde vd xl600r

Je moet hiervoor de uitzettingscoëfficient van staal (alpha = a) weten en die van aluminium, die zijn respectievelijk 12 m/m.K en 24 m/m.K
De diameter van de buitenring is 80 mm = 80 mm x 1000 mm/m = 0,08 m (kamer idem)
Ik warm mijn oven op tot 170 graden (Celsius of Kelvin maakt niet uit, het gaat om het verschil in temperatuur tov omgevingstemperatuur)

DL = a x Lo x Dt
buitenring
DL staal = 0,000012 m/m.K x0,08 m x 150 K
= 0,000144 m
(= 0,144 mm)
kamer
DL aluminium = 0,000024 m/m.K x 0,08 x150 K
= 0,000288 m
(= 0,288 mm)

Je ziet dus dat de kamer meer uitzet en daarom zal het lager in de kamer vallen.
In de praktijk verwarm je het lager meestal niet.
Het verschil in DL zal daardoor 2x zo groot zijn, namelijk 0,288 mm.
Dit lijkt weinig maar is genoeg...

Met de astap van de krukas ligt het iets anders;
Het is namelijk een licht klemmende passing (dit is een vaste term bij bepaalde passingen).
De binnendiameter vh krukas lager is nominaal 40 mm.
Dwz, 40 mm minus een klein beetje, maar nooit groter dan 40,00 mm
De astap daarentegen is iets groter dan 40 mm...zeg 40,05 mm.
Dat kun je handmatig niet in elkaar drukken en daarom word het verwarmd.
Om een behoorlijk speling te krijgen tijdens montage verwarm je het lager in de behuizing op met 150 graden en de astap koel je juist af....Je krijgt dan dit:

wederom:
DL = a x Lo x Dt

maar nu hebben we staal en staal dus tegelijkertijd opwarmen zou niet lukken.
Simpelweg omdat ze dan evenveel uitzetten en dan blijft die 0,05 mm verschil in diameter gelijk.

(gat = binnendiameter lager = 40 mm = 0,04 m)
Dl gat = 0,000012 m/m.K x 0,04 m x150 K
= 0,000072 m (--> wat het gat van de binnenring GROTER word)
= 0,072 mm

(astap = buitendiameter = 40,005 mm = 0,04005 m)
DL astap = 0,000012 m/m/.K x 0,04005 m x -7 K
= 0,0000033642 m (--> wat de astapbuitendiameter KLEINER word)
= - 0,0033642 mm

opgeteld: DL totaal = 0,072 +0,0033642 = 0,0753642 mm

Wederom, lijkt weinig maar scheelt wel. Ik merk dat aan het gemak van het monteren want op de juiste manier opgewarmd valt de krukas perfect in de lagering. Zodra de opwarming bijvoorbeeld maar de helft is dan gaat de montage meteen een stuk moeilijker. Goed voorbereiden dus en vooral ook heel vlot uitvoeren want de temperatuur keldert snel en de diameters wijzigen daarmee ook snel...al helemaal als warm en koud elkaar ontmoeten...

Hier nog het resultaat van het opwarmen en afkoelen van de separate onderdelen;
Bijlage:
xl-special blok opbouw 6.jpg
xl-special blok opbouw 6.jpg [ 132.62 KiB | 341 keer bekeken ]

Bijlage:
xl-special blok opbouw 7.jpg
xl-special blok opbouw 7.jpg [ 149.36 KiB | 341 keer bekeken ]

Bijlage:
xl-special blok opbouw 8.jpg
xl-special blok opbouw 8.jpg [ 115.44 KiB | 341 keer bekeken ]


Volgende stap;
inspectie transmissie assen & tandwielen

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do mei 18, 2017 1:25 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2652
Woonplaats: Arnhem
dat word een kleine zoektocht;
2e versnelling primair is ingelopen.
De rest van de tandwielen zijn prima.
1 afstandsring is ingelopen;
dat was die van bij het naaldlager en dat zien we vaker.
Dat is dan meteen ook de reden dat het naaldlager zelf beter kan worden vervangen want er is daar extra warmte ontwikkeld geweest. Dat heeft altijd een impact...vervangen dus.
Tandwiel is helaas niet nieuw te krijgen :|
Andere opties nagaan.

Bijlage:
xl-special inspectie transmissie.jpg
xl-special inspectie transmissie.jpg [ 126.33 KiB | 336 keer bekeken ]

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr mei 19, 2017 5:16 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2652
Woonplaats: Arnhem
tis een echt hobby project voor me, dus het mag...

Ik vind het primaire tandwiel van de 3e versnelling een beetje afgerond bij de dogs,
Om de huidige nu in te bouwen (wat best probleemloos kan zijn) vind ik toch een risico;
voorlopig word dus gezocht naar 3e en 5e versnelling primair.
Zijn al in beeld.. :) btw :|

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma mei 22, 2017 12:09 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2652
Woonplaats: Arnhem
altijd verder kijken bij een blok-inspectie..

Heb vandaag het defecte en het verdachte tandwiel vd primaire as gedemonteerd.
De dogs van de 3e versnellings zijn inderdaad verder heen dan gewenst, falen zit er op zijn minst aan te komen bij deze overbrenging.
De as heeft tussen het kleine tandwiel vd 2e versnelling en het naaldlager een ring zitten en deze was ingelopen. Altijd een slechte zaak want ik vind dat naaldlager maar een kwetsbaar punt vd xl600 r/rm/lm. Bader beschouwing blijkt de astap vh naaldlager ligt beschadigd.
Kan ie nog best mee lopen maar toch, warmte ontwikkeling moet érgens vandaan komen en zittende op een motor die heel snel gaat wil ik er vanuit kunnen gaan dat het blok geen zwakke punten heeft waar ik iets aanhad kúnnen doen.

Ik heb nog een doorgemeten 1ste transmissie as van deze motor en die word nu gebruikt voor deze motor.
Dat betekent in dit geval dat alleen het tandwiel van de 4e versnelling moet worden overgezet, dus veel werk ik het niet
Bijlage:
xl-special inspectie transmissie 3.jpg
xl-special inspectie transmissie 3.jpg [ 123.45 KiB | 305 keer bekeken ]

Bijlage:
xl-special inspectie transmissie 2.jpg
xl-special inspectie transmissie 2.jpg [ 113.42 KiB | 305 keer bekeken ]

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma mei 22, 2017 7:02 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2652
Woonplaats: Arnhem
na de inspecties aan de bak en het uitwisselen vd 1ste transmissie as was er wat wachttijd, want morgen komen mijn tandwieltjes binnen...zegt de PostNL tenminste..

Eerst eens wat onderdelen uit de verzamelbakken ge-hersorteerd...kweet nu weer precies wat er aanwezig is.
Daarna de toekomstige cilinderkop van dit speciale blokje voor de dag gehaald.
De pasvlakken zien er supergoed uit wat wel een aanduiding is van het onversleuteld zijn van deze kop.
De andere aanwijzing daaromtrent is de nokkenas....en tuimelaars
deze zijn puntgaaf!
Da's ook prettig bij een blok dat een absoluut top-blok moet worden.

Deze cilinderkop word nog wel even gereinigd (uitlaatpoorten & inaat) + kleppen lichtjes inslijpen + 5x nieuwe seals
Bijlage:
xl-special blok opbouw 9.jpg
xl-special blok opbouw 9.jpg [ 111.58 KiB | 296 keer bekeken ]

Bijlage:
xl-special blok opbouw 10.jpg
xl-special blok opbouw 10.jpg [ 124.22 KiB | 296 keer bekeken ]


Om het functioneren van onderblok en cilinder/zuiger te testen word het OEM top end gebruikt.
Als dat een duizend km heeft gedraaid dan worden nokkenas, klepveren en tuimelaars ge-upgrade.

Vlgs mij is de OEM uitvoering een zgn 'stage 2' nokkenas.
Hiervoor is bij Dynojet evt ook een andere sproeier set verkrijgbaar die het vermogen ook al wat kan vergroten.
Maar die actie laat ik vooraf gaan aan een meting op een vermogensbank met het OEM top-end & originele carb sproeiersetting. Anders is er geen vergelijkingsmateriaal.

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo mei 24, 2017 11:07 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2652
Woonplaats: Arnhem
problemen in het schakel mechanisme;
schakelt niet goed.

Na een paar keer open en dicht geloof ik het wel, eerst maar eens een volledige swap van een compleet schakelmechanisme uit een wél schakelend blok.

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo mei 24, 2017 7:03 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2652
Woonplaats: Arnhem
Bijlage:
xl-special inspectie schakelmechanisme.jpg
xl-special inspectie schakelmechanisme.jpg [ 173.56 KiB | 281 keer bekeken ]


schakelmechanisme word overgezet, vantevoren even uitgeprobeerd en de voorste schakelde goed

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo mei 24, 2017 8:36 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2652
Woonplaats: Arnhem
raadsel opgelost;
tandwiel van de 2e versnelling op de 2e transmissie as zat verkeerd om.
Dan kunnen de dogs niet, of niet ver genoeg in de gaten vallen en kan de schakelwals niet verder draaien.
Dan blokkeert ie dus.

Oplossing is uiteindelijk simpel, dacht ook al...het schakelmechanisme is iprst

En nou ff warmlopen voor die andere finale :)

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 116 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling