Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu za sep 22, 2018 12:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 116 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za jun 04, 2016 3:02 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2673
Woonplaats: Arnhem
goei'ndag :)

Heb vandaag een XL600R motorblok opgehaald.
De staat van de blokcoating is goed en elektrisch is .e.e.a. in goede staat.
Zo is de Ohmse waarde van de ontsteking spoel iets in de 290 Ohm en de pulsgever is 420. Dat zijn waarden die op een jong blok (qua kilometers) duiden.

En dat is wat ik zocht sinds enige tijd want het blok van m'n XL600R is nu helemaal gereviseerd. Op de krukas na dan, maar op een of andere manier lijkt dat nu peanuts,...gewoon maken dat ding. Daarvoor zoek ik op het kalm aan tempo een slechte krukas voor die dan word gereviseerd en omgewisseld. Dan is het huidige blok van m'n XL600R af...kan er niet meer aan doen want die is dan naar originele spec's verjongd.

Maar ik wil er eentje opvoeren, tunen dus.
Het idee is nu om een cilinder op te boren naar 103 mm. De maximale overmaat.
Daarbij lijkt me een zoektocht naar een race-drijfstang ook zinvol. Wellicht zijn die big-end lageringen ook van andere kwaliteit en dat kan schelen in de prestatie.
Daarbij vind ik het idee om een small-end lagering met een naallager uit te voeren ook interessant. Je komt zo'n naaldlager echter alleen tegen bij 2 takt motoren, en dat heeft een reden. Maar welke...( :?:
Uitzoek werk dus.

Maar in mijn stille zoektocht naar bijvoorbeeld een nokkenas stuitte ik op diverse mogelijkheden en één ervan was een race uitvoering van dat kleppen-bedienings-spul.
De totale, te verwachten, kosten zijn dan navenant, maar die blijven zoals altijd....buiten beschouwing :D Het gaat tenslotte om de fun van het bouwen.

Dat is het plan.
Met als uitgangspunt een redelijk goed onderblok een top-end opbouwen waar qua prestatie iets meer van mag worden verwacht. Uiteraard word er ook aandacht geschonken aan de carburatie zijde vd motor. Ook dat word een zoektocht.
Honda heeft ooit gekozen voor een dubbele carburateur. Maar wie weet was hun budget wel beperkt en was er een betere keuze mogelijk...en daar ligt wellicht de vermogenswinst bij deze motor.

Hier wat pic's vh blok dat ik vandaag mocht ophalen :)

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jun 04, 2016 6:04 pm 
Offline
Gebruiker

Geregistreerd: za nov 14, 2015 11:37 am
Berichten: 51
. Je komt zo'n naaldlager echter alleen tegen bij 2 takt motoren, en dat heeft een reden. Maar welke...( :?:

Ik denk dat het met de hoge krachten op het lager te maken heeft.

De Honda VTR 1000 firestorm heeft 2x 50 mm carburateurs, de grootste ooit gemaakt door honda.
Deze motor is 2x 500cc in V. Top 270 km/h.
die snelheid kun je vergeten maar je kunt misschien wel wat met het vermogen door wat vergelijkingen te maken.

Gr. Helgo

PS: De motor rijdt heerlijk :D :D

_________________
Gr. Helgo

Honda XL 500R "82
Honda VTR 1000 Firestorm "96 (verkocht)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jun 04, 2016 6:07 pm 
Offline
Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo dec 28, 2014 7:07 pm
Berichten: 62
Dit vind ik altijd mooie verhalen om te lezen. Mensen met kennis van zaken die het limiet gaan opzoeken, net als de Honda xl500 C&J style van dutchspit. Ik volg het in ieder geval, succes!
(ik kan de foto's overigens niet zien)

_________________
Van heel klein naar minder klein:
Zundapp GTS50 1974
Honda xl250s 1980
Honda cb350f 1974


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 05, 2016 12:42 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2673
Woonplaats: Arnhem
kan foto's ff niet uploaden/..komt wel.

Goed om te horen dat jij de 500R ook fijn vind rijden.
Dat vond ik nou ook. Leuke machine voor nog veel rijplezier.

Dit XL600R blok word niet 1-2-3 in elkaar geflanst.
Als het klaar is is het wss net zoveel waard als 2 gemiddelde 600R motoren bij elkaar.
Beetje bij beetje dus...

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 05, 2016 2:58 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2673
Woonplaats: Arnhem
foto's:

Bijlage:
Blok xl600r mac holten a.JPG
Blok xl600r mac holten a.JPG [ 68.67 KiB | 1358 keer bekeken ]

Bijlage:
Blok xl600r Mac  Holten b.JPG
Blok xl600r Mac Holten b.JPG [ 49.19 KiB | 1358 keer bekeken ]


Ik kreeg er van Jeroen een motorsteun bij;
dat maakt toekomstig transport van dergelijke blokjes weer eenvoudiger.
Dat was weer een gezellige ontmoeting :D

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 05, 2016 3:21 pm 
Offline
XL Gebruiker

Geregistreerd: vr maart 02, 2012 7:31 pm
Berichten: 683
Op achterwiel rijden gaat zo lekker makkelijk zeker :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 05, 2016 3:39 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2673
Woonplaats: Arnhem
zonder dat blok ook geen probleem :wink:
Mét het blok uit voorzorg maar niet uitgeprobeerd :)

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 05, 2016 4:31 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 17, 2012 2:32 pm
Berichten: 1100
Woonplaats: heemskerk
Jij blijft ook echt " motortrouw" dit zeker gezien jou bloktransportoplossing :wink:

Nog even mbt die naaldlagers, de reden waarom wel in een tweetact is smering
De krukas draait niet in olie zoals een 4 tact, deze ruimte is bij een 2 tact de " mengkamer" ,
Smering krijgt hij eigenlijl alleen via de 2 tact olie toegevoegt aan de benz

_________________
EERST LEZEN DAN DOEN !!!!!
If it works don't touch it !!!

8 x xl250 s 79 80 81 82
1 x xl250 R 83 MD03
1 x xl 500 s wit
2 x xl 500 R witte en rood
1 x xl 500 s 5000053 (rood) (sold)
500 R/S tracker
k 750 Army bike + side-car
Quad


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 05, 2016 7:33 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2673
Woonplaats: Arnhem
ja,
het small eye is een lastig te smeren punt.
Remon had het ook al over de smering en benzine - mengsmering.
Dat die ruimte bij 2-takt de mengkamer is, is een mooie opfriscursus voor me--> danku :!:
Dat verklaart inderdaad wel eea met het smerend vermogen op het small eye.

Dat doet mij dus meteen vermoeden dat zo'n lager 'voor het leven' gesmeerd zou moeten zijn.
Indien toegepast bij een XL600R..

Heb er al eerder naar gezocht op www maar dat word nog een keertje dunnetjes overgedaan.
Met name bij de race toepassingen verwacht ik nog wat te vinden.

zoeken naar
-drijfstand HP
-nokkenas HP
-tuimelaars HP

Mogelijk is het gebruik van een 103 mm zuiger niet de juiste keus.
Bij bepaalde nokkenassen worden bij passende zuigers voorgeschreven.
Over die 103 mm zuiger krijg ik sowieso nog feedback;
die keus ligt nog niet vast, maar gezien de sprong in cilinder inhoud van 589 naar 624 is het wel één vd opties.

Met alle ideeën blijft het natuurlijk ook een cilinderkop die warm neigt te worden.
Op dat punt moet er ook iets gebeuren want zomaar klakkeloos meer warmte ontwikkeling toestaan zal geen optimale performance geven.

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 05, 2016 7:52 pm 
Offline
Mr. XL Meeting 2009/10

Geregistreerd: di feb 13, 2007 9:46 pm
Berichten: 1966
Woonplaats: Apeldoorn
Flyer, kijk eens op deze site; http://www.xrsonly.com
Hier vindt je info over het tunen van het 600 blok. oa zuigers, nokken-assen en carbs, maar ook grotere koel ribben voor de cilinderkop.

Bijlage:
big fins.jpg
big fins.jpg [ 76.48 KiB | 1341 keer bekeken ]

_________________
XL500R Paris-Dakar
XR200R 1981+82+83
XR500R 1982
GL1100 1981 terras racer


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jun 06, 2016 12:40 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2673
Woonplaats: Arnhem
die Big Fin cilinderkop daarvan heb ik de info dat ie voorkomt op een type motor dat met RS 600 word aangeduid, meer weet ik nog niet..

Deze drijfstang hbe ik in gedachten voor het op te bouwen blok:
http://www.xrsonly.com/xrs-only-falicon ... 600r-xl600

alleen doorgrond ik dit gedeelte vd beschrijving nog niet helemaal;
Falicon 1-Piece Knife Oval Beam Connecting Rods are designed for press-together roller-bearing cranks. These rods do not have a pressed-in bearing race that will move under load. They are specially designed to withstand the demands of high-RPM performance-modified cranks.

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jun 06, 2016 3:50 pm 
Offline
Mr. XL Meeting 2009/10

Geregistreerd: di feb 13, 2007 9:46 pm
Berichten: 1966
Woonplaats: Apeldoorn
Het verschil zit hem in "pressed together" of "pressed in" rol lagers.

Bijlage:
xr-rod-kit_2.jpg
xr-rod-kit_2.jpg [ 13.95 KiB | 1314 keer bekeken ]


Ik denk dat het te maken heeft met de opbouw van het lager.

_________________
XL500R Paris-Dakar
XR200R 1981+82+83
XR500R 1982
GL1100 1981 terras racer


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jun 06, 2016 4:33 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2673
Woonplaats: Arnhem
hmm, dus niet de externe lagers op de as, maar de lagering op het big end zelf.

Is wel een interessante vraag om te stellen bij de fabrikant vd drijfstang.
Want ze zijn nogal trots op hun product en dan willen ze vast wel eea iets verder verklaren.

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jun 06, 2016 4:57 pm 
Offline
Intense Gebruiker

Geregistreerd: vr nov 21, 2014 11:43 pm
Berichten: 128
Woonplaats: Achterhoek
Falicon 1-Piece Knife Oval Beam Connecting Rods are designed for press-together roller-bearing cranks. These rods do not have a pressed-in bearing race that will move under load. They are specially designed to withstand the demands of high-RPM performance-modified cranks.[/quote]

Hallo Flyer. Mijn Engels is wel niet super, maar volgens mij bedoelt de leverancier dat het big-end oog van de drijfstang ( rod ) geen ingeperst lagermateriaal ( bearing race ) bevat dat onder hoge belasting mee zou kunnen gaan draaien in het oog. Dus draait het lager in het gesmeedde materiaal van de drijfstang.
Nu is dat volgens mij bij de meeste motorfiets drijfstangen zo, maar leveranciers willen nog wel eens iets ophemelen aan hun eigen product dat eigenlijk heel normaal is.

Groeten Dirk.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jun 06, 2016 5:09 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2673
Woonplaats: Arnhem
de vraag is bij Al Baker neergelegd;
...

Wat mij altijd weerhield bij het toelaten van meer vermogen in het top end was juist de lagering van de krukas. Zonder aanpassingen kunnen ze al na 500 km stuk lopen.
Dat is niet denkbeeldig want ik heb 't al 2x voorbij zien komen.

Een Wiseco zuiger in het top end geeft direct een verhoging van de compressie verhouding.
En dus hardere klappen op de lagering. Want van 8,5 gaat het naar 11:1

Dat betekent dat het mengsel tot een hogere druk word samengeperst en zodra de vonk daar in valt dan is de kracht-ontwikkeling in de werkslag significant groter; en dat gaat niet lineair....pfff...heb er nou al zin in :D

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 116 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling