Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu di nov 12, 2019 7:16 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 168 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma jan 08, 2018 3:43 pm 
XL Gebruiker

Hoi chineesboer

Citaat:
Mooi werk!

danke für das Kompliment. Ist doch klar, schließlich bin ich ein XL-Liebhaber durch und durch.
bedankt voor het compliment. Het is duidelijk dat ik tenslotte een XL-liefhebber ben, door en door.

Citaat:
Ik ben ook net klaar met de revisie van een motorblok.

Hast du hier im Forum berichtet ?
Heb je hier op het forum gerapporteerd?

Citaat:
Hele zoektocht geweest om de juiste lagers te vinden maar je kan je een stuk goedkoper vinden als je goed zoekt. Ik heb sommige lagers bij http://www.neita.nl/winkellagers.html besteld.

Ich habe nur zwei Lager bei HONDA original kaufen müssen (Kurbelwelle, rechts und das Nadellager für Getriebeeingang) , die anderen konnte ich im Zubehör kaufen, sie haben Ersatznummern. Ich habe sehr viel Geld eingespart für den Kauf anderer hübscher Teile.

Ik hoefde maar twee lagers te kopen bij HONDA original (krukas, rechts en de naaldlager voor transmissie-input), de anderen die ik in de accessoires kon kopen, ze hebben reserve nummers. Ik heb veel geld bespaard om andere leuke onderdelen te kopen.

Citaat:
Als je nog op zoek bent naar blokdelen heb ik nog genoeg liggen.

Ich habe fast alle Teile neu kaufen können. Nur eine neue Schaltwelle noch nicht. Meine Ölpume muß ich noch auf Verschleiß kontrollieren/messen.

Ik heb bijna alle onderdelen opnieuw kunnen kopen. Alleen een nieuwe stam(?) nog niet. Ik moet mijn oliepomp nog steeds controleren op slijtage.

Dem Foto nach könnten wirklich zwei Risse zu den Auslassventilen gehen. Sieht am erst beim Saubermachen. So lange sie nicht durchgehen sind sie harmlos.

Volgens de foto kunnen twee scheuren daadwerkelijk naar de uitlaatkleppen gaan. Kijkt eerst tijdens het schoonmaken. Zolang ze niet passeren, zijn ze onschadelijk.

I will do my very best, sir chineesboer! :mrgreen:

28. April 2019: 36 jaar eerste bezitter van zijn XL600R

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jan 09, 2018 12:26 pm 
Verse Gebruiker

Altijd leuk die echte liefhebbers :) persoonlijk ben ik meer een XR liefhebber maar ik heb meerdere XL's gehad en die hebben ook zeker mijn interesse.

Ik heb op dit forum geen foto's geplaatst van mijn revisie.

De schakelas van het motorblok dat ik gedemonteerd heb ik helaas niet meer in goede staat. Ook de cilinderkop van dat blok heeft de bekende scheurtjes van het bougiegat naar de uitlaatkleppen. Ik ben wel benieuwd hoe hiermee omgegaan wordt. Uiteindelijk zal dit doorscheuren tot aan de klepzitting en zal de klepzitting los gaan laten volgens mij. Ik heb wel gelezen dat dit gerepareerd is (gelast). Wel weet ik dat de RFVC blokken lang kunnen lopen met deze scheurtjes, ik heb ooit een XR 1986 gehad die zeker 5000-7000 km gelopen heeft met zo'n scheurtje.

Groeten

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jan 10, 2018 4:18 pm 
XL Gebruiker

Hoi chineesboer

Citaat:
ben wel benieuwd hoe hiermee omgegaan wordt. Uiteindelijk zal dit doorscheuren tot aan de klepzitting en zal de klepzitting los gaan laten volgens mij.

Er zal nog genoeg tijd over zijn om het probleem op te lossen, als het er één is, denk ik. Kom tijd, kom advies.
Veel 600R lijden eraan, ik hoop dat ik het met de mijne kan vermijden. :wink:

Bis zu der Lösung des Problems - falls es eines ist - wird noch einiges an Zeit vergehen, denke ich. Kommt Zeit, kommt Rat.
Viele 600R leiden darunter, ich hoffe, daß ich es bei meiner vermeiden kann.

Citaat:
De schakelas van het motorblok dat ik gedemonteerd heb ik helaas niet meer in goede staat.

Citaat:
Ik heb op dit forum geen foto's geplaatst van mijn revisie.

Allebei jammer. :cry:
Beides sehr schade.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jan 19, 2018 4:08 pm 
XL Gebruiker

Hallo XL liefhebber!

Op 12 januari 2018 is mijn pakket met elf artikelen van CMSNL eindelijk gearriveerd. Inclusief het ontbrekende NTN naaldlager (NaLa) voor de ingaande as van de transmissie. De NTN-NaLa wordt geleverd als originele HONDA-onderdeel (OEM: 91023-MM4-003, afmetingen: 20x34x16,8mm, prijs: 26,18 €, gewicht: 65 g).
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Am 12.Jan.2018 ist endlich mein Paket mit elf Artikeln von CMSNL bei mir eingetroffen. Darunter auch das fehlende NTN-NadelLager (NaLa) für die Getriebeeingangswelle. Das NTN-NaLa kommt als HONDA Originalteil (OEM: 91023-MM4-003, Maße: 20x34x16,8; Preis: 26,18€; Gewicht: 65g).
Bijlage:
NaLa-1.jpg
NaLa-1.jpg [ 212.67 KiB | 726 keer bekeken ]

.
Bijlage:
NaLa-2.jpg
NaLa-2.jpg [ 215.03 KiB | 726 keer bekeken ]

.
Gisteren, 18 januari 2018, heb ik samen met mijn maat Waldemar de buitenste schil van de NTN-NaLa ingedrukt voor de transmissie-ingangsas in de linker motorbehuizing met een perskoud. Ingevet met Molykote ging de NaLa gemakkelijk en zonder erin te kantelen.

--------------------
Gestern, am 18.Jan.2018 habe ich zusammen mit meinem Kumpel Waldemar die Außenschale des NTN-NaLa für die Getriebeeingangswelle in das linke Motorgehäuse mit einer Presse kalt eingedrückt. Mit Molykote eingefettet ging das NaLa ganz leicht und ohne verkanten hinein.
Bijlage:
NaLa-einprssen.jpg
NaLa-einprssen.jpg [ 255.18 KiB | 726 keer bekeken ]

.
Bijlage:
NaLa-drin.jpg
NaLa-drin.jpg [ 232.9 KiB | 726 keer bekeken ]

.
Close-up. Ik heb de groeven van de schaal uitgelijnd zodat deze samenvalt met de olie-inlaat voor het oliesproeier. Dit zou de olietoevoer voor de vijfde versnelling moeten vergemakkelijken of verbeteren.
-------------------
Nahaufnahme. Die Nuten der Schale habe ich dabei so ausgerichtet, daß die mit dem Öleinlaß für die Öldüse übereinstimmt. Das soll die Ölversorgung für den fünften Gang erleichtern bzw. verbessern.
Bijlage:
NaLa-nah.jpg
NaLa-nah.jpg [ 230.98 KiB | 726 keer bekeken ]

.
Nu is ook het linker motorblok bijna volledig opnieuw ingebouwd:

Jetzt ist der linke Motorblock auch innen fast fertig neu bestückt:
Bijlage:
LinkerBlock-innen-fertig.jpg
LinkerBlock-innen-fertig.jpg [ 218.15 KiB | 726 keer bekeken ]

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma maart 19, 2018 3:43 pm 
XL Gebruiker

Krukas KuLa kleiner maken

Fr., 16. März 2018:
Ten slotte heb ik de tijd en de nodige ondersteuning (apparatuur en assistent) gevonden om de volgende stap in mijn project te zetten. Het 628 g zware linker kogellager (KuLa) 6308C3 moet worden toegepast op mijn nieuwe krukas (KW). Om precies te zijn, moet het lager worden gekrompen op de KW-stomp. Een oven en een koelkast zijn nodig om de KW te laten afkoelen voor het proces, maar om de KuLa te verwarmen door middel van warmte.

24 uur vóór (donderdag) zorgvuldig verpakt in doek en folie KW bewogen om te bevriezen in de koelkast bij 3-7 graden Celsius.
----------------------------------
KurbelWellen- KuLa aufschrumpfen

Fr., 16. März 2018:
Endlich habe ich die Zeit und die nötige Unterstützung (Geräte und Assistent) gefunden, um in meinem Projekt den nächsten Schritt vorwärts zu machen. Das 628g schwere linke Kugellager (KuLa) 6308C3 soll auf meine neue Kurbelwelle (KW) aufgebracht werden. Präzise gesagt, das Lager soll auf den KW-Stumpf aufgeschrumpft werden. Dazu sind ein Ofen und ein Kühlschrank nötig, um für den Prozeß die KW durch Kälte zu schrumpfen, das KuLa dagegen durch Hitze zu weiten.
24h vorher (Donnerstag) wanderte die sorgsam in Lappen und Folie eingepackte KW zum Frieren in den Kühlschrank bei 3-7 Grad Celsius.

Bijlage:
KuLa Schrumpf-1.jpg
KuLa Schrumpf-1.jpg [ 247.9 KiB | 674 keer bekeken ]

.
De elektrisch verwarmde HERAEUS-oven werd voorverwarmd tot 170 ° C gedurende 30 minuten alvorens de nieuwe winkel een uur in de oven te plaatsen. Het grote temperatuurverschil van ongeveer 160 graden helpt om een ​​voldoende grote opening tussen KuLa en de linker boomstronk te creëren.
------------------------------
Der elektrisch beheizte HERAEUS Ofen wurde 30 Minuten lang auf 170 Grad C vorgeheizt, bevor ich das neue Lager für eine Stunde hineinlegte. Die große Temperaturdifferenz von etwa 160 Grad hilft einen ausreichend großen Spalt zwischen KuLa und linkem Stumpf zu erzeugen.
Bijlage:
KuLa Schrumpf-2.jpg
KuLa Schrumpf-2.jpg [ 167.76 KiB | 674 keer bekeken ]

.
Verdere voorbereidingen voor "Operatie Schrumpf" waren nodig.

1 In het onwaarschijnlijke geval dat het lager vast komt te zitten op de as bij de montage, is er een geschikt, kort stuk pijp (grijs) en twee hamers klaar (rubber en staal).

2 Voor het juiste houvast van de nieuwe KW wordt een dikke aluminiumplaat met twee schroefklemmen op de werktafel geschroefd. Juiste grip van de KW betekent dat de verwachte belasting tijdens het aanbrengen van het lager alleen op de linker crankarm ligt. Er is dus geen gevaar om de mooie nieuwe KW te buigen.

3 Omdat het kamp 170 graden heet is, maar het nog steeds door mij moet worden behandeld, zijn een paar dikke dikke leren handschoenen (bruin) en een lange grijptang (zwart) klaar.
----------------------------------------------------------------
Weitere Vorbereitungen für „Operation Schrumpf“ ohne Strumpf waren von Nöten.

1 Für den unwahrscheinlichen Fall, daß das Lager beim Aufsetzen auf die Welle hängen bleibt, liegen ein passendes, kurzes Rohrstück (grau) und zwei Hammer bereit (Gummi und Stahl).

2 Für den richtigen Halt der neuen KW ist eine dicke Alu-Platte mit zwei Schraubzwingen am Arbeitstisch festgeschraubt. Richtiger Halt der KW bedeutet, daß die zu erwartende Belastung beim Aufbringen des Lagers nur auf der linken Kurbelwange liegt. So besteht keine Gefahr, die schöne neue KW zu verbiegen.

3 Weil das Lager 170 Grad heiß wird, es aber trotzdem von mir gehandhabt werden muß, liegen ein Paar dicke fette Lederhandschuhe (braun) und eine lange Greifzange (schwarz) parat.
Bijlage:
KuLa Schrumpf-3.jpg
KuLa Schrumpf-3.jpg [ 219.62 KiB | 674 keer bekeken ]

.
Na het verwijderen van het lager uit de hete oven ging alles erg snel. Ik nam het warme kamp met de leren handschoenen in beide handen en trok het over het bovenste deel van de stronk van de KW. Daarna centreerde ik het over de kampeerplaats en gooide het naar beneden. CLACK!

Voor de zekerheid pakte ik hem weer vast en drukte hem stevig met beide duimen omlaag in de stoel. Het proces duurde maar een paar seconden, zoals een goocheltruc. De voorbereidingen duurden vele malen.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nach der Entnahme des Lagers aus dem heißen Ofen ging alles sehr schnell. Ich nahm das heiße Lager mit den Lederhandschuhen in beide Hände und fädelte es über den oberen Teil des Stumpfes der KW. Dann zentrierte ich es über den Lagersitz und ließ es herunterplumpsen. KLACK!

Um auf Nummer sicher zu gehen, faßte ich noch einmal kurz nach und drückte es fest mit beiden Daumen nach unten in den Sitz. FERTIG! Der Vorgang hatte nur wenige Sekunden gedauert, wie bei einem Zaubertrick. Die Vorbereitungen dauerten dagegen ein Vielfaches.
Bijlage:
KuLa Schrumpf-4.jpg
KuLa Schrumpf-4.jpg [ 242.85 KiB | 674 keer bekeken ]

.
Bijlage:
KuLa Schrumpf-5.jpg
KuLa Schrumpf-5.jpg [ 202.74 KiB | 674 keer bekeken ]

.
De afkoeltijd om de bewerking af te maken nam af, we overbrugden er twee met een kopje thee van de beste soort.

De volgende stap:
ik breng de chique "shrink trick" een tweede keer aan om de KW in de linker helft van het motorblok te plaatsen. Slim, toch?
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Die Abkühlzeit zur Beendigung der "Operation Schrumpf" überbrückten wir zwei mit einer Tasse Tee feinster Sorte.
-------
Der nächste Schritt:
Ich wende den schicken Schrumpftrick ein zweites Mal an, um die KW in die linke Gehäusehälfte des Motorblocks einzusetzen. Clever, oder?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma maart 26, 2018 3:01 pm 
XL Gebruiker

Hoi XL-Lovers

Do., 22. März 2018:
k heb de "Shrinking trick" een tweede keer gebruikt en de voorbereide KW uit de vriezer in de hete linkerhelft van de behuizing van 100 graden C geplaatst. Het proces duurde maar een paar seconden.
--------------------------------------------------------------------------------
Do., 22. März 2018:
Ich habe den „Schrumpftrick“ ein 2. Mal angewendet und die vorbereitete KW aus dem Gefrierfach in die 100 Grad C heiße linke Gehäusehälfte eingesteckt. Der Vorgang dauerte nur ein paar Sekunden.
Bijlage:
IMG_2116-256kb.jpg
IMG_2116-256kb.jpg [ 232.89 KiB | 633 keer bekeken ]

.
Bijlage:
IMG_2120-256kb.jpg
IMG_2120-256kb.jpg [ 239.44 KiB | 633 keer bekeken ]

.
Freitag, 23. März 2018:
Den Ersatz-Balancer von Herzi in das Gehäuse eingesetzt und die beiden Markierungen fluchtend ausgerichtet! Danach das freie Rotieren durch einige Proberunden überprüft. Alles im Lot, nix stößt an.
–-------------------------
Freitag, 23. März 2018:
Plaats de vervangende balancer van Herzi in de behuizing en lijn de twee markeringen op één lijn! Daarna wordt de vrije rotatie gecontroleerd door een paar testrondes. Alles in de Lot, niets hobbels.
Bijlage:
IMG_2124-paint-256.jpg
IMG_2124-paint-256.jpg [ 226.99 KiB | 633 keer bekeken ]

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di maart 27, 2018 12:31 pm 
XL Gebruiker

Sa., 24.März 2018:

Monteer eerst de ingaande as van de transmissie (C) en vervolgens de uitgaande aandrijfas (M).
Let goed op dat het gat in de mof van de M5 met het gat van de as op elkaar ligt!! Dat ging bijna fout, gelukkig merkte ik het op tijd op!

Het gebroken tandwiel C4 en de beschadigde M3 werden vervangen door zeer goede gebruikte tandwielen, de M5 met de sterke put werd vervangen door een nieuw origineel HONDA-onderdeel (23481-MG2-000). De uitgaande aandrijfas met de versleten tanden werd ingeruild voor een zeer goed gebruikt.

Steek vervolgens de twee tandwielassen in het linker halve blok.
-------------------------------------------------------------------------
Sa., 24.März 2018:

Zuerst die Getriebeeingangswelle (Counter Shaft, C) zusammengebaut, dann die Getriebeausgangswelle (Main Shaft, M).
Besonders darauf geachtet, daß das Loch von der Buchse von M5 mit dem Loch von der Welle übereinander liegt!! DAS wäre beinahe schief gegangen, zum Glück habe ich es rechtzeitig bemerkt!

Das gebrochene Zahnrad C4 und das beschädigte M3 wurden durch sehr gute gebrauchte Zahnräder ersetzt, das M5 mit dem starken Pitting wurde durch ein neues original HONDA-Teil (23481-MG2-000) ersetzt. Die Getriebeausgangswelle (Antriebswelle) mit der abgenutzten Verzahnung wurde gegen eine sehr gute Gebrauchte getauscht.

Danach die beiden Getriebewellen in die linke Blockhälfte eingesetzt.
Bijlage:
IMG_2134-paint-256kb.jpg
IMG_2134-paint-256kb.jpg [ 227.63 KiB | 620 keer bekeken ]

Nu missen slechts een paar onderdelen, waarna het blok eindelijk kan worden gesloten en het zwaarste en meest complexe deel van het project is voltooid.
------------------------------------
Jetzt fehlen nur noch ein paar Teile, dann kann der Block endlich geschlossen werden und der schwerste und aufwendigste Teil des Projekts ist getan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do maart 29, 2018 2:41 pm 
XL Gebruiker

Hallo XL liefhebber!

Di., 27.März 2018:
Voordat ik de schakelspindel monteerde, heb ik dit omgezet naar de nieuwe originele schakelspindel (24610-MG3-010) omdat de tandwieloverbrenging was weggesleten.
–----------------------------------------------------------------------------
Vor dem Einbau der Schaltspindel habe ich diese auf die neue originale Schaltspindel (24610-MG3-010) umgerüstet, weil die Verzahnung abgenudelt war.
Bijlage:
IMG_2137-256kb.jpg
IMG_2137-256kb.jpg [ 157.51 KiB | 606 keer bekeken ]

.
Bijlage:
IMG_2140-256kb.jpg
IMG_2140-256kb.jpg [ 161.45 KiB | 606 keer bekeken ]

.
Drie onderdelen moeten worden vervangen door de nieuwe spil: een dunne veer, een dikke veer en een borgring.
–-----------------------------------------------
Drei Teile müssen auf die neue Spindel getauscht werden: eine dünne Feder, eine dicke Feder und ein Sicherungsring.
Bijlage:
IMG_2141-256kb.jpg
IMG_2141-256kb.jpg [ 234.27 KiB | 606 keer bekeken ]

.
De voltooide nieuwe spindel:
Die fertige neue Spindel:
Bijlage:
IMG_2144-256kb.jpg
IMG_2144-256kb.jpg [ 190.65 KiB | 606 keer bekeken ]

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do maart 29, 2018 3:01 pm 
XL Gebruiker

Voordat ik de nieuwe schakelas gebruikte, zette ik de drie ploegvorken moeizaam(!) op hun plaats tussen de transmissie en dan speelde ze met de verschuivende trommel.

Ironisch genoeg wordt dit belangrijke deel niet in detail beschreven in de HONDA-WHB. Met slechts twee bondige zinnen wordt de hele installatie daar beschreven, wat in werkelijkheid uren duurt.

–-----------------------------------
Bevor ich die neue Schaltspindel eingesetzt habe, habe ich erst mühselig(!) die drei Schaltgabeln an ihrem Platz zwischen dem Getriebe gesteckt und danach die Schaltwalze hinein gefummelt.
Ausgerechnet dieser wichtige Teil wird im HONDA-WHB nicht näher beschrieben. Mit lediglich zwei lapidaren Sätzen wird der ganze Einbau dort beschrieben, was in Wirklichkeit Stunden dauert.
Bijlage:
IMG_2147-256kb.jpg
IMG_2147-256kb.jpg [ 246.9 KiB | 606 keer bekeken ]

.
Bijlage:
IMG_2149-256kb.jpg
IMG_2149-256kb.jpg [ 236.78 KiB | 606 keer bekeken ]

.
Bijlage:
IMG_2148256kb.jpg
IMG_2148256kb.jpg [ 234.98 KiB | 606 keer bekeken ]

.
Bijlage:
IMG_2151-256kb.jpg
IMG_2151-256kb.jpg [ 213.64 KiB | 606 keer bekeken ]

.
Hier zijn een paar belangrijke aanwijzingen van mij:

Opstelling en uitlijning van de ploegvorken:
1 De middelste ploegvork is speciaal. Zij is de enige vork die niet vrij is om te bewegen. Ze is vast geschroefd! Ze heeft een schroef en een kam. De kam moet naar KW wijzen, de schroef naar het einde van het blok. De uiteinden van de vork komen in de groef van de M3.

2 De onderste schakelvork heeft een korte en een lange overhang. De lange overhang moet naar de linkerkant van de behuizing wijzen, zodat de camera dicht bij het midden kan komen. De nok moet zich in de buurt van de middelste nok bevinden en de uiteinden van de onderste vork bevinden zich in de groef van de C5.

3 De bovenste schakelvork heeft ook een korte en een lange overhang. De lange overhang moet naar de rechterkant van de behuizing wijzen, zodat de nok dichtbij het midden kan bewegen. De nok moet zich in de buurt van de middelste nok bevinden en de uiteinden van de bovenste vork bevinden zich in de groef van de C4.

Installatie van de ploegvorken:
De eerste schakelvork duwde ik eerst in de groef van de C5 en vervolgens de middelste schakelvork in de groef van de M3. De ingaande as is iets opgetrokken zodat ik de onderste vork in de as kon draaien. Bij het demonteren van de motor heb ik de middelste vorkvorkbout niet losgemaakt, zodat de positie op de as correct was. Vervolgens heb ik de bovenste vork in de schacht gestoken met de uiteinden in de C4, die ik uit de schacht had getrokken en toen weer opnieuw in de schacht had gestoken.

Pas aan het einde leg ik de schakelspindel erin. Dat is hoe het zou moeten werken, ik hoop ... :mrgreen:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hier ein paar wichtige Hinweise von mir:

Anordnung und Ausrichtung der Schaltgabeln:
1 Die mittlere Schaltgabel ist besonders. Sie ist als einzige Gabel nicht frei beweglich. Sie ist festgeschraubt! Sie hat eine Schraube und eine Nocke. Die Nocke muß zur KW zeigen, die Schraube Richtung Blockende. Die Enden der Gabel kommen in die Nut des M3.

2 Die untere Schaltgabel hat ein kurzen und einen langen Überstand. Der lange Überstand muß zu der linken Gehäuseaußenseite zeigen, damit sich die Nocke nahe zur Mitte bewegen kann. Die Nocke muß nahe der mittleren Nocke sein und die Enden der unteren Gabel kommen in die Nut des C5.

3 Auch die obere Schaltgabel hat ein kurzen und einen langen Überstand. Der langen Überstand muß zu der rechten Gehäuseaußenseite zeigen, damit sich die Nocke nahe zur Mitte bewegen kann. Die Nocke muß nahe der mittleren Nocke sein und die Enden der oberen Gabel kommen in die Nut des C4.

Einbau der Schaltgabeln:
Die untere Schaltgabel habe ich als erstes in die Nut vom C5 hineingeschoben, dann die mittlere Schaltgabel in ihre Nut des M3. Die Eingangswelle etwas angehoben, damit ich die untere Gabel in den Schaft einfädeln konnte. Ich hatte beim Zerlegen des Motors die Schraube der mittleren Schaltgabel nicht gelöst, so dass ihre Position auf dem Schaft richtig war. Dann habe ich die obere Gabel in den Schaft eingefügt mit den Enden im C4, welches ich aus der Welle gezogen hatte und dann zusammen wieder einsteckte.

Erst zum Schluß habe ich die Schaltspindel hineingesteckt. So sollte es funktionieren, hoffe ich….

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di apr 03, 2018 2:31 pm 
XL Gebruiker

Fr., 30.März 2018:
Opmerking:
Ik merkte dat het rechter krukas kogellager (het dunne) zo los in de (rechter) behuizing zit dat het eruit valt door het naar de kop te draaien door de zwaartekracht alleen. Andersom valt het niet vanzelf op zijn krukasuiteinde, zoals ik opmerkte bij de kruiscontrole.
Omdat het kogellager zwaarder is dan in zijn geval, heb ik besloten om de "shrink trick" nog een keer te gebruiken. Ik zette de voorgemonteerde rechterhelft van de koffer een dag eerder in de koude badkamer, leg het dunne kogellager 40 'op 100 graden C in de oven. Het hete kogellager valt dan daarna in zijn stompzitting. Prima.

Voorbereid zodat de montage van de juiste behuizingsdeksel op de andere helft veel eenvoudiger zou zijn dan andersom. In feite komt het met alle montagewerkzaamheden in de motorrevisie in de juiste volgorde. Incidentele tips kunnen heel nuttig zijn om grijs haar op het hoofd te voorkomen.
-------------------------------------------------------
Fr., 30.März 2018:
Bemerkung:
Habe bemerkt, daß das rechte KurbelWelle-KugelLager (das Dünne) so locker im (rechten) Gehäuse drinsitzt, daß es beim nötigen Drehen auf den Kopf durch die Schwerkraft wieder von selbst herausfällt. Anders herum fällt es nicht von selbst auf sein KurbelWelle -Ende, wie ich bei der Gegenprobe feststellte.
Weil das KugelLager also schwerer auf den Stumpf geht als in sein Gehäuse, habe ich mich entschlossen, den „Schrumpftrick“ ein weiteres Mal anzuwenden. Ich habe die vormontierte rechte Gehäusehälfte einen Tag vorher in das kalte Badzimmer gestellt, das dünne KugelLager für 40’ bei 100Grad C in den Backofen gelegt. Das heiße KugelLager fällt hinterher dann in seinen Stumpfsitz. Prima.

So präpariert sollte die Montage des rechten Gehäusedeckels auf die andere Hälfte deutlich leichter gehen als anders herum. Überhaupt kommt es bei allen Montagearbeiten bei der Motorüberholung auf die richtige Reihenfolge an. Gelegentliche Tips können da sehr hilfreich sein graue Haare auf dem Kopf zu vermeiden.
----------------------------------------------------------------------------------

Sa., 31. März 2018:
Beide behuizing afdichtende oppervlakken behandeld met (blauwe) PETEC Uniplast-afdichting. Zo dun mogelijk toegepast.

Nieuwe pakking gebruikt (CENTAURO SCM HONDA XL600R 83-87, Made in Italy).

Beide behuizingshelften met elkaar verbonden!
Het was een beetje onhandig, omdat de Balancer (AGW) zich verzette. Het probleem was dat het voorgespannen tandwiel van de AGW hen van de krukas duwde en de assen niet in hun positie pasten. De voorspanning van de versnelling werd kort opnieuw opgeheven, waarbij ik opnieuw "de pin" gebruikte. Nadat de verbinding is gelukt, wordt "pin" weer verwijderd.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sa., 31. März 2018:
Beide Gehäusedichtflächen mit (blauer) PETEC Uniplast Dichtung behandelt. So dünn wie möglich aufgetragen.
Neue Dichtung verwendet (CENTAURO SCM HONDA XL600R 83-87, Made in Italy).

Beide Gehäusehälften zusammengefügt!
Es war ein wenig fummelig, da sich die AGW dagegen wehrte. Das Problem war, die vorgespannten Zahnrad der AGW drückten sie von der KurbelWelle weg und die Achsen passten nicht in ihre Lager. Vorspannung des Zahnrads kurzzeitig wieder aufgehoben, in dem ich „den Stift“ wiedereinsetzte. Nach dem erfolgreichen Zusammenfügen, „Stift“ wieder entfernt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di apr 03, 2018 2:42 pm 
XL Gebruiker

So., 1.April 2018:
Behuizingsschroeven (2r + 9l) met Molycote ingebracht en kruisgewijs vastgezet met 10 Nm. Op 8 maart 2016 had ik het blok geopend of de twee helften gescheiden. Nu zijn ze weer samen.

Het motorblok is weer bij elkaar!

-----------------------------------------------------------------------------------------------

So., 1.April 2018:
Gehäuseschrauben (2r+9l) mit Molycote eingesetzt und über Kreuz mit 10Nm angezogen. Am 8.März 2016 hatte ich den Block geöffnet bzw. die beiden Hälften voneinander getrennt. Jetzt sind sie wieder zusammen.

Der Motorblock ist wieder zusammen!
Bijlage:
IMG_2158-256kb.jpg
IMG_2158-256kb.jpg [ 209.46 KiB | 550 keer bekeken ]

.
Bijlage:
IMG_2159-256kb.jpg
IMG_2159-256kb.jpg [ 211.3 KiB | 550 keer bekeken ]

.
Bijlage:
IMG_2160-256kb.jpg
IMG_2160-256kb.jpg [ 241.71 KiB | 550 keer bekeken ]

.
Bijlage:
IMG_2162-256kb.jpg
IMG_2162-256kb.jpg [ 228.56 KiB | 550 keer bekeken ]

.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di apr 03, 2018 2:56 pm 
XL Gebruiker

Het timing-tandwiel met tanden naar binnen (en ring out) aan de rechter KW-stronk bevestigd. Het timing-tandwiel zit er maar in één positie op!

Nieuwe distributieketen:
• HONDA 14401-MK4-601
• Buig NIEUW = 21 mm
• Benaming op links: "M" (Morse?)
• width = 10,8 mm; Hoogte = 7,3 mm; Length = 70mm

Nieuwe distributieketting ingepast.
-----------------------------------------
Das Steuerkettenrad mit Zähne nach innen (und Ring nach außen) auf den rechten KW-Stumpf aufgesteckt. Das Steuerkettenrad geht nur in einer Position drauf!

Neue Steuerkette:
• HONDA 14401-MK4-601
• Durchbiegung NEU = 21mm
• Bezeichnung auf Glieder: „M“
• Breite=10,8mm; Höhe=7,3mm; Länge=70mm

Neue Steuerkette eingefädelt.
Bijlage:
IMG_2164-256kb.jpg
IMG_2164-256kb.jpg [ 251.79 KiB | 550 keer bekeken ]

.
De oude distributiekettingspanner kan vanwege slijtage niet opnieuw worden geïnstalleerd. Een nieuwe distributiekettingspanner ontbreekt (nog steeds).

--------------------------------------------------------------------------------
Der alte Steuerkettenspanner kann wegen einer Abnutzung nicht wieder eingebaut werden. Ein neuer Steuerkettenspanner fehlt (noch).
Bijlage:
IMG_2166-256kb.jpg
IMG_2166-256kb.jpg [ 200.97 KiB | 550 keer bekeken ]

.
Bijlage:
IMG_2164-256kb.jpg
IMG_2164-256kb.jpg [ 251.79 KiB | 550 keer bekeken ]

Bijlagen:
IMG_2168-750-paint.JPG
IMG_2168-750-paint.JPG [ 59.97 KiB | 550 keer bekeken ]

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo apr 04, 2018 3:52 pm 
XL Gebruiker

correctie/Korrektur

Nieuwe distributieketen:
• HONDA 14401-MK4-601
• Buig NIEUW = 21 mm
• Benaming op links: "M" (Morse?)
• width = 10,8 mm; Hoogte = 7,3 mm; Length = 370mm

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do apr 05, 2018 2:47 pm 
XL Gebruiker

Hoi guys

for my motor rebuild I still need one (or more)
XL600R TENSIONER, CAM CHAIN 14511-MG3-000 or 14511-MG3-010 HONDA NEW OEM

Does anyone of you know a source reasonable in EU where to get a NEW one..?
I can't find one and need your help.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do apr 05, 2018 7:07 pm 
Site Admin

Have you tried the honda dealer ?

XL 600 R 1985 2x
XL 600 R 1988
XL 600 R 1989
XL 600 LM 1986
XL 600 RM 1986

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 168 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]