Hiya Gabriel!
Gabriel schreef:
I don't know how to explain it any better.
Try to pack an entire electrician training into a few sentences.
I can therefore only recommend to study my text slowly and carefully 1x more time.
The biggest "trick" is the "Elek trick"!
Still don't really understand though why Ohms isn't a good substitute for Volts. Ill try and search the internets.
Gabriel schreef:
Many abbreviations? How many?
Which one??
V, I, E, L. I think all letters stand for something? Just not sure whats what.
_____________________________________________________________________
Om te vervolgen met Trapper. We waren gebleven bij dat de motor buiten stond. Op zaterdag 6 juli 2024 was het dan zo ver. Voor de eerste keer aantrappen eerst de preflight checklist doorgenomen (met dank aan Flyer).
1. Oilcheckbolt los draaien met de motor rechtop. Kwam gelijk een stroom olie uit waardoor geconcludeerd mag worden dat het carter vol zat en de pomp kan aanzuigen.
2. Afstelling van de carburateurs nogmaals nagelopen. Zie hiertoe een van mijn eerdere berichten voor de standen.
3. Van te voren een ruime hoeveelheid olie in de nokkenasbakjes gedaan (naast ruime hoeveelheid assemblylube die was gebruikt bij assemblage van het kleppendeksel.
4. Alle slangentjes en weet ik het nog eenmaal nalopen.
Dan de bekende dans om te starten
Eerst met decompressiehendel (en benzinekraan gesloten / gashendel vol open) ingetrokken een aantal keer getrapt om verse lucht in de verbrandingskamer te krijgen. Vervolgens voor het eerst de benzinekraan open gezet. De stroom is goed en geen lekkages uit de vlotterbakjes
. Nog een paar keer getrapt met benzinekraan open en gashendel dicht om een vers mengsel in de kamer te krijgen. En toen....vriendin en bezoek naar buiten geroepen om dit magische moment (of giga teleurstelling) te aanschouwen. De spanning was voor mij hoog. Best stom, maar ik was best zenuwachtig.
Nadat ze er waren de kicker op laten komen tot TDC, iets er overheen met dank aan de decompressie. Zonder decompressie kom ik er echt niet door heen
. Dit ging helemaal goed komen!
Kicker omhoog en één ferme trap later.
Thumpthumpthumpthump
Snel sleutel12 uit mijn kontzak gepakt, Bovenste banjobout dichtgedraaid want er spoot mij een hoeveelheid olie uit! Dat zat helemaal snor. Ik was helemaal door het dolle heen. Motor naar minuutje spelen met het gas de motor uitgezet en weer de garage in gehobbeld.
_______________________________________________________________________
Die zondag van 7 juli 's ochtends een ritje gemaakt van 6km en 's middags van 10km. Waarom zo kort? Het eerste ritje was vooral wennen hoe het reed en gevoel krijgen, sommige afstellingen waren nog niet ideaal (schakelpedaal, rempedaal, spiegels e.d.) dat in combinatie met héél goed op de toeren letten, maakte het heel vermoeiend. Het was wel écht ontzettend gaaf!
Ik was zo trots. Big smile van oor tot oor.
Bij thuiskomst zag ik her en der wel een beetje olie sijpelen, maar ik gaf dat op aan keerringen/pakkingen/koperen afdichtingen e.d. die nog moesten settelen. Oliepijl gemeten en deze was goed. Iets onder "full". Dus nog klein beetje bijgegooid. E.e.a. beter afgesteld en de motor koud laten worden.
's middags met meer vertrouwen gereden. Voorzichtigheidshalve wederom de olieflow gecheckt en deze was goed! Toeren onder de 2500 gehouden. de hele 10km wisselend van idle naar 2500RPM optrekken en weer laten zakken en constante belasting op verschillende RPMS. Hoofdzakelijk wel optrekken en afremmen op de motor. Ook niet verder gekomen dan de tweede versnelling. Drukte de pret overigens niet hoor
Eventjes sfeerfoto's gemaakt
Na dit fotomoment verder gereden en toen begon het zachtjes te tikken. Een nieuw geluid dat er eerder niet was. Dit kan niet goed zijn!
Gelukkig niet heel ver van huis, dus langzaam naar huis gereden. Mja, dat was kut. Ik baalde wel. Zondag voorbij en geen mogelijkheid om te kijken over de hoe en wat. Hele week internet afgestruind en de bekende problemen komen je om de oren. Maar alles is bij mij nieuw en ik heb er pas 16km op zitten. Olieflow was telkens goed. Kan toch niet dat de kop al gaar is of distributieketting versleten is of een zetel is losgekomen... Ik had wel gemerkt dat de decompressiehendel niet meer de klep lekker opende... eerst maar eens kijken naar de klepspeling.
Verdere bevindingen na de tweede rit.
1. Zweet bij de koppakking bij de kleine boutjes die op de cilinder zitten.
2. Zweet bij kleppendekselpakking.
3. De koperen afdichtringen van de onderste banjobout van de externe olieleiding die sluiten niet goed af, waardoor het daar (beperkt lekt). Flow was telkens goed, maar wil ik wel zo snel mogelijk aanpakken.
4. De 2k zwarte lak laat op sommige plekken los/scheurt. Met name op de plekken waar de bouten worden aangedraaid. Volgende keer toch maar échte hittebestendige lak nemen.
5. Oliepijl gemeten (direct bij thuiskomst) en deze was "full". Prima dus!
6. Zweten bij keerringen én o-ringen was opgehouden.
Zaterdag 13 juli de klepspeling opgenomen en deze was inderdaad toegenomen. Wat een opluchting.
Kleppenstellen dan maar weer. Vind het wel opmerkelijk dat al naar 16km de kleppen opnieuw afgesteld moet worden. Wat ik wel zag was dat de nokkenas strepen had op de sleepvlakken
. Mijn nokkenas (nieuwe isreali cam) had zo'n zwarte "guncoating" dus ik veronderstel dat het die coating is die verdwijnt en de metalen ondergrond naar voren komt. Ik houd het in ieder geval goed in de gaten..
Verder de kleine boutjes bij de cilinder t.b.v. de koppakking vastgedraaid. Deze waren los getrilt.
Bouten van de kleppendeksel allemaal nagetrokken tot 10nm.
De koperenafdichtring van de onderste banjobout (niet nieuw en was hergebruikt) even vervangen voor een soortgelijke washer. Een goede vervanger moet nog komen.
Alles weer opgebouwd om zondag 14 weer een ritje te rijden
Voor nu laat ik het hierbij. Is al laat..
Groet!