Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu di jan 14, 2025 8:32 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 283 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo jun 05, 2024 7:58 am 
Offline
Maniakale Gebruiker

Geregistreerd: za aug 28, 2021 8:20 pm
Berichten: 236
Verder gegaan met de carbs.

Alle bouten vervangen door stainless steel inbus boutjes met een likje koperpasta. Werd er gek van dat overal verschillende bouten (philips, plat, torx). Nu is het mooi. Ook de pakkingen weer vervangen, want die waren na +- drie jaar droogliggen al behoorlijk uitgedroogd. Ook de O-ringen vervangen. Op dat front is alles vervangen dus! Zou geen benzine mogen lekken in ieder geval...

Alles nalopen
Afbeelding
Afbeelding

Vlotterhoogte gesteld op 18mm en al het e.e.a vervangen door roestvrijstalen boutjes.
Afbeelding


Daarna de carburateur weer samen en testen of de beide gasschuiven helemaal omhoog komen. Dit doen ze, maar... 2e carb komt niet echt lekker omhoog en het is allemaal wel heel fragiel. Het zwarte verbindingsstukje (carb linkage) sluit niet lekker en zit veel speling op. De balljoint (nederlandse woord weet ik ff niet) schiet er ook zo uit. Wordt alleen bij elkaar gehouden door de stofhoezen.. en dat lijkt mij niet de bedoeling. Alle handboeken nagelezen en daar staat niets bijzonders over de installatie. Ja, heel algemeen: "assemble in reverse order of disassembly". Joh, zou je denken? . Youtube filmpjes met instructies benoemen het niet, muv die van een XL600RM... maar die heeft een lockingmechanisme door te draaien. Dat schijnt weer net anders te zijn dan bij de XL600R. Uiteindelijk vond ik ergens op een forum een comment met "balljoint is held in place by a spring". Zijn we al een goed twee uur verder aan research... :cry:

Afbeelding

Maar spring :idea: Als er een veer in zit, dan moet er spanning op staan toch? Ik heb helemaal geen spanning in mijn linkage. Carb weer los en dat zwarte verbindingsstukje eens goed bekeken. Lijkt er allemaal goed uit te zien. Stofhoezen zijn niet meer fantastisch, maar dat mag de werking niet in de weg zitten. Wat hoor ik overigens rammelen en het veertje zit wel heel los... hmm..
Afbeelding

Dat pinnetje met een horlogeschroevendraaier er uit gewipt (pincet was te groot) en het veertje is gebroken:!: Geen wonder dat het dan niet werkt. Gelukkig zat in mijn revisiekitje voor de carburateur twee veertjes (die voor de luchtmengselschroef) en die is qua formaat nagenoeg gelijk.
Afbeelding

Veertje vervangen en eens kijken wat dat doet. Springtension was veel te hoog, kreeg de carb er niet eens in. Pinnetje en het veertje er weer uitgehaald en stukje van de veer afgeknipt zodat ie wat korter werd. Miniwashers erbij (4mm ID x 5mm OD x3mm dikte) zodat de scherpe kant niet in het plastic gaat boren. Na de derde keer een stukje er af knippen was het goed.
Afbeelding

Ziet er dan zo uit.
Afbeelding

Stofhoes er omheen, carburateurs in elkaar gezet en het werkt goed! Zit nu stevig vast, de beide gasschuiven gaan nu 100% open en het fragiele is echt weg. :mrgreen: :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jun 13, 2024 7:46 am 
Offline
Maniakale Gebruiker

Geregistreerd: za aug 28, 2021 8:20 pm
Berichten: 236
Veel kleine dingentjes gedaan afgelopen tijd.

Oliekoeler teruggemonteerd.
Afbeelding

Nieuwe olieslangen en "eindafwerking" - in plaats van slechts een slangklem- besteld . AN4/AN6/AN8. Uiteindelijk heb ik voor de olieslangen AN8 als formaat gehanteerd. Voor de slang van het frame naar kleppendeksel an6. Kwaliteit lijkt goed. We gaan het zien.

De slangen werden geleverd in stukken van 1 meter. De slangen op maat zagen de originele oliepijp (die van origine op de motor zaten, maar in mijn geval al doorgezaagd waren voor de oliekoeler) er in frotten en afwerken met de mooie slangklemmen.
Afbeelding
Afbeelding

De nieuwe olieslangen gemonteerd. Weet nog niet of ik happy ben met de onderste slag. Gevoelsmatig knikt die nog te veel, ondanks dat de bocht wel >60graden is.
Afbeelding
Afbeelding

In een ver verleden al een nieuw achtertandwiel geplaatst. Nu was het voortandwiel aan de beurt. Geen foto's van hoe die op de motor zit :roll: . Onderste foto laat het verschil zitten tussen de oude en de nieuwe. Ik merk wel dat tandwiel redelijk losjes op de uitgaande as zit. Meer dan dat ik had verwacht en in mijn beleving het geval was. Naja, ga er nu niets meer aan doen, totdat het echt niet anders kan.
Afbeelding
Afbeelding

Koppelingskabel geplaatst en proberen af te stellen. Dit werd hem niet.. De houder van de statordeksel was kaput, waardoor afstellen onmogelijk was. Dus gegoogled en kwam een tip tegen om het gat uit te vijlen en te vervangen voor een dowelpin met JBweld. Alternatief was een bracket kopen van XR's only of een nieuw statorcover. Of niet schakelen natuurlijk :mrgreen: Ik had toevallig nog een dowelpin over en JB weld heb ik ook, dus dat eerst maar geprobeerd. Immers, gratis en snel. Die andere twee alternatieven kan altijd nog, dus weinig te verliezen ook.

Vijlen, vijlen en nog eens vijlen
Afbeelding

De dowelpin afmeten om op maat te zagen. Ofja, op maat. Achteraf had hij nog iets langer mogen zijn. :roll:
Afbeelding

Kliederen met JBweld en hoe het er uit ziet.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sindsdien niets meer aan gedaan. Koppelingskabel zit er door en moet ik nog even finaal afstellen, maar dat gaat lukken. De oplossing houdt het voor nu die 4x dat ik de koppeling heb ingetrokken, zich prima. Ik heb er vertrouwen in dat wel eens een permanente oplossing kan zijn. Nadat h
et zich bewezen heeft zal ik het geheel mooi schuren en voorzien van een kleurtje. Voor nu is het goed.

Carburateurs er tussen. Dit was wel echt een kriem. Luchtfilterbox los gemaakt en zo ver mogelijk naar achter geschoven én de insulatorplate (tussen cilinderkop en carbs) losgemaakt en deze van te voren aan de carbs gemonteerd. Dan met veel priegelen (en oppassen om de lak niet te beschadigen) de carbs er tussen weten te krijgen. Met de verfstripper alle rubberenboots warm gemaakt, zodat deze makkelijker over de carbs heen wilden.
Afbeelding

Tot slot het blok finaal dichtgemaakt door ook de pakking van het koppelingsdeksel te monteren. Bouten aangedraaid naar 8nm.
Afbeelding

Overige dingen:
- Enkele bouwmarktbouten vervangen door die van Honda
- Neutraalschakelaar werkt!
- Oliepomp geprimed
- Garage schoongemaakt :lol:

Eind komt in zicht, maar nog genoeg te doen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jun 14, 2024 7:57 am 
Offline
Maniakale Gebruiker

Geregistreerd: za aug 28, 2021 8:20 pm
Berichten: 236
Gisteren weer even gehobbyd.

Van mijn oude kicker is het draaimechanische versleten. Zorgde er voor dat de kicker alle kanten op ging tijdens het rijden (met alle beschadigingen en bijgeluiden tot gevolg). Had al geprobeerd om dit te repareren, maar dat mocht niet baten. Dus een nieuwe aftermarket gekocht. Gisteren dan de nieuwe kicker gemonteerd. Is natuurlijk weer niet 100% gelijk aan de originele, ondanks dat die wel zo wordt verkocht. Past daarom net niet helemaal lekker, want de kicker kwam tegen de bevestigingsbout van het rempedaal aan.

Dan maar een stukje kicker af vijlen. Heb ik ondertussen wel ervaring mee :wink:

Hier kwam die tegen de bout aan, waardoor de kicker niet verder omlaag getrapt kon worden.
Afbeelding

Uurtje vijlen verder en meerdere keren passen of het nu wel/niet loopt. Ik wilde er zo weinig mogelijk afhalen. Nu past het.
Afbeelding

Weer mooi zwart spuiten. Scheelde dat de kicker in standaard kleur zwart was gespoten. Mijne standaard zwart (gitzwart) komt 100% overeen :mrgreen:
Afbeelding

Daarna de kicker weer gemonteerd.
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jun 14, 2024 9:07 am 
Offline
Mr. XL Meeting 2022

Geregistreerd: di feb 13, 2007 9:46 pm
Berichten: 2426
Woonplaats: Apeldoorn
Ziet er goed uit !

Ik zou ook nog even de rechter voetsteun monteren om er achter te komen of de kickstarter daar niet tegenaan loopt.

_________________
XR200R 1981 + XR500R 1981 + XR250 1986 + XL600V 1989.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 16, 2024 12:55 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2812
Woonplaats: Arnhem
Ik vind die reparatie van dat verbindingsstukje, om de tweede carb te bedienen, heel mooi gevonden.

Voor de rest is je aandacht voor detail natuurlijk helemaal uit de kunst!

De bouten vervangen voor oem Honda exemplaren is een uitstekend idee.
Vooral vóórdat er een Europese variant is gebruikt ...

Heb je interesse om de eerste start samen te doen?
Dan kom ik met de RM, of mss mijn R bij je langs..

_________________
Kamerado,
Home is where I maintain my XL

Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jun 18, 2024 8:48 am 
Offline
Maniakale Gebruiker

Geregistreerd: za aug 28, 2021 8:20 pm
Berichten: 236
Peter H schreef:
Ziet er goed uit !

Ik zou ook nog even de rechter voetsteun monteren om er achter te komen of de kickstarter daar niet tegenaan loopt.


Komt straks. Hij loopt nu ligt aan tegen de bracket/ uitstulpsel aan de rechterkant van het frame, onder het rempedaal. Stapje bij stapje :)

Flyer schreef:
Ik vind die reparatie van dat verbindingsstukje, om de tweede carb te bedienen, heel mooi gevonden.

Voor de rest is je aandacht voor detail natuurlijk helemaal uit de kunst!
Dankje! 8)

Citaat:
De bouten vervangen voor oem Honda exemplaren is een uitstekend idee.
Vooral vóórdat er een Europese variant is gebruikt ...

Heb je interesse om de eerste start samen te doen?
Dan kom ik met de RM, of mss mijn R bij je langs..
Leuk! Zeker interesse! Heel fijn zelfs. Zou het inderdaad wel een prettige gedachte vinden om de "preflightcheck" nog een keer samen langs te gaan, met een ervaren rot :)

Deze week verlof, dus hoop hem eigenlijk deze week al te kunnen starten :D.

Gisteren de gaskabels afgesteld. Gaskabels zijn ook aftermarket en dat blijkt ook wel weer. Op de juiste afstelling/speling (+- 3mm bij het handvat) te krijgen is de maximale draad van de stelbouten nodig. Had eigenlijk gehoopt/verwacht dat aftermarket meer plug&play zou zijn. Koppeling was precies hetzelfde verhaal. Nieuwe toerentellerkabel was ook ellende. Die was VEULS te lang, met geen mogelijkheid kon je die goed "routen" zonder rare knikken. De oude halfvergane dus maar opgelapt en geplaatst.
Afbeelding

Daarna het olie filter geplaatst en het blok afgevuld. Oliefilter heb ik eerst laten vollopen met olie, voordat ik het plaatste.
Afbeelding

Daarna de hele halve middag bezig geweest met het installeren van de uitlaat. Voor zo een simpel klusje, duurde dit echt te lang... eind van de dag zit die toch echt. :)

Foto is een beetje wazig omdat die in de gauwigheid is genomen. Je ziet hier de uitlaatpakkingen die ik met wat wiellagervet heb ingesmeerd. Zo blijven ze plakken tegen de uitlaatpoorten aan, waardoor de installatie een stuk makkelijker gaat!. Ik was het gepriegel met het installeren en de uitvallende pakkingen echt wel zat naar 30min :evil: Dat vet verbrand toch, zal waarschijnlijk wel even funky ruiken :roll:
Afbeelding

Einde van de dag met uitlaat!
Afbeelding

Todo:
1. Carteronluchting schoonmaken en installeren (potje/leidingen ed)
2. Ketting erop leggen en afstellen;
3. Decompressie afstellen (hier zit ik mee te knoeien, terwijl dat niet zo moeilijk kan zijn?? Handboek geeft redelijk duidelijk aan hoe het moet);
4. Nieuwe benzinekraan in tank monteren;
5. Zadel/zijkappen/benzinetank/spiegel monteren;
6. Vast nog iets dat ik vergeten ben;
7. Peut erin!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jun 19, 2024 9:30 am 
Offline
Maniakale Gebruiker

Geregistreerd: za aug 28, 2021 8:20 pm
Berichten: 236
chilled schreef:

Todo:
1. Carteronluchting schoonmaken en installeren (potje/leidingen ed)
2. Ketting erop leggen en afstellen;
3. Decompressie afstellen (hier zit ik mee te knoeien, terwijl dat niet zo moeilijk kan zijn?? Handboek geeft redelijk duidelijk aan hoe het moet);
4. Nieuwe benzinekraan in tank monteren;
5. Zadel/zijkappen/benzinetank/spiegel monteren;
6. Luchtfilter olien en installeren;
7. Peut erin!


Carterontluchting schoongemaakt. Deze zat vol met zand van binnen. Nu niet meer. Ooit een keer een tweede setje gekocht voor een habbekrats. De beste spulletjes eruit gepikt en geïnstalleerd.
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb wel ander vervelend nieuws. Ze lekt olie :evil: . Ze lekte een klein beetje olie toen ik de eerste liter in der in had gegooid (voor het primen van de pomp). In reactie daarop het deksel aangedraaid naar 10nm. Eergisteren dan het blok bijgevuld maar trof gisterenochtend een plasje olie aan bij de kickstarter. Schoongemaakt en garagepapier ondergelegd. Na +- twee uur was dit het resultaat.

Afbeelding

Gisteren om half vijf wederom schoongemaakt en vanochtend trof ik dit aan :roll:
Afbeelding

Keerringen van de kickstarter/decompressie zijn droog. Het lekt echt vanuit de pakking. Kan alleen niet echt op waarde schatten hoeveel olie ze nu lekt. Denk zelf dat de pakking is gescheurd of niet goed is gaan zitten tijdens installatie. Heb het nog niet goed bekeken. Heb zo iets van de eerste 50km moet ze het er maar mee doen. Bij de oliewissel vervang ik het dan wel.

De rest is/lijkt wel droog :) Hopelijk blijft dat ook bij warme olie.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jun 21, 2024 10:02 am 
Offline
Maniakale Gebruiker

Geregistreerd: za aug 28, 2021 8:20 pm
Berichten: 236
chilled schreef:

Todo:
1. Carteronluchting schoonmaken en installeren (potje/leidingen ed)
2. Ketting erop leggen en afstellen;
3. Decompressie afstellen (hier zit ik mee te knoeien, terwijl dat niet zo moeilijk kan zijn?? Handboek geeft redelijk duidelijk aan hoe het moet);
4. Nieuwe benzinekraan in tank monteren;
5. Zadel/zijkappen/benzinetank/spiegel monteren;
6. Luchtfilter olien en installeren;
7. Peut erin!


Gisteren de dag begonnen met het olien van het luchtfilter. De dag afgesloten met het schoonmaken van het filterhuis (lees, nog 1x een doekje met remmenreiniger door het filterhuis gehaald) en de het luchtfilter geïnstalleerd. Luchtfilter heeft dan mooi tien uur kunnen drogen. De naad van het luchtfilterhuis en het deksel licht ingesmeerd met wiellagervet, zodat daar ook niets meer doorheen kan :) .

Nieuw hiflo luchtfilter. Toen ik Trapper kreeg bestond het luchtfilter uit een panty. Dit is dus al een hele upgrade :roll:
Afbeelding

Na het oliën en drogen en zoals het uiteindelijk is geïnstalleerd.
Afbeelding

In de tussentijd heb ik de ketting er opgelegd, geklonken en afgesteld. Drie woorden, maar was voor mij nog een behoorlijke klus. Ik wil het goed doen en het was voor mij de eerste keer. Mag dan ook wel wat meer tijd kosten.

Geen ketting
Afbeelding

Ketting er omheen en geklonken, maar nog niet afgesteld. Fabriek af spant een schakel 20,5mm in de breedte (binnenkant tot buitenkant schakel). De schakel die ik geklonken heb was 20,2mm. Zal vast goed zijn. Zal wel moeten :lol:
Afbeelding

Ketting afgesteld. Die meetdingen (ben even naam kwijt) van het achterwiel, staan op 11. Daarmee was de slack zo'n 38mm. Honda geeft aan tussen 30 en 40mm. Heb hem liever wat losser om mee te beginnen. Beschermkapje van het voortandwiel erop gezet en de elektra van de stator in goede banen geleidt.
Afbeelding

Vervolgens motor op TDC gezet en de kleppen opnieuw afgesteld en de decompressiehendels afgesteld naar de waarde van Honda. Kickstarter heeft 2mm speling. Handmatige hendel heeft 1mm speling.

Vandaag door met de benzinetank en de laatste kleine dingen..


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jun 22, 2024 10:53 am 
Offline
Maniakale Gebruiker

Geregistreerd: za aug 28, 2021 8:20 pm
Berichten: 236
chilled schreef:

Todo:
1. Carteronluchting schoonmaken en installeren (potje/leidingen ed)
2. Ketting erop leggen en afstellen;
3. Decompressie afstellen (hier zit ik mee te knoeien, terwijl dat niet zo moeilijk kan zijn?? Handboek geeft redelijk duidelijk aan hoe het moet);
4. Nieuwe benzinekraan in tank monteren;
5. Zadel/zijkappen/benzinetank/spiegel monteren;
6. Luchtfilter olien en installeren;
7. Peut erin!


Klaar! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Trapper gisteren afgebouwd en het moment dat de tank erop ging deed ik wel even een vreugdedansje. Zo lang naar dit moment uitgekeken :mrgreen:

Afbeelding

Helaas is het moment bitterzoet want de stator blijkt kapot te zijn.

Ik checkte op vonk en er kwam niets uit. Koplamp lichte ook niet op bij het kicken. Zodoende de stator doorgemeten en bij de rood/zwarte kabel en de lichtspoel krijg ik geen weerstand. Laadspoel is ok. Kabels gecheckt op breuk en toen zag ik dat de rood/zwarte kabel bij de grommet was afgebroken. Lichtspoel niets gevonden. Nog geprobeerd de zwart/rode te solderen, maar dat lukte niet zonder de stator uit het blok te halen.
Afbeelding

Stator was niet in de beste vorm - zoals eerder uit mijn metingen/inspectie bleek - maar de motor liep er mee, dus had de hoop dat het nu ook zou werken. Nu een vervanging zoeken. Mensen suggesties?
Deze opties heb ik gevonden. Mensen ervaringen mee?

1. ADVforum/thumpertalk zweert bij Ricky Stator. Nadeel is duur $177 + verzendkosten en inklaring/btw bij de douane. Plug & play.
2. Electrosport wordt hier op het forum paar keer genoemd. Prijs is redelijk hoog met €194. Geen plug en play, want de kabels monden uit in bulletconnectors, terwijl onze XL'en dat niet hebben.
3. Tommotec wordt hier op het forum paar keer genoemd. Prijs is in de middenrange met €124. Geen plug en play, want de kabels monden uit in bulletconnectors, terwijl onze XL'en dat niet hebben.
4. Caltric. Weinig over bekend eigenlijk. Prijs is rond tommotec met $65 stator + $30 verzendkosten en nog inklaring/btw bij douane. Lijkt plug&play te zijn.

Het kraantje van de tank heb ik laten uitmonden in een leeg flesje. Op deze manier kan ik een oogje houden opdat de kraan lekt. Vanochtend was die nog mooi droog :)
Afbeelding

In het goede nieuws. Olieflow is goed! Banjo's van de externe olieleiding losjes gedraaid en hier kwam tijdens het kicken een goede stroom olie uit. Compressie is ook goed. Als ik met mijn volle gewicht (+- 90kg) op de kickstarter sta, zak ik heel langzaam door TDC heen (maar zo langzaam dat ik al eerder van de kickstart afstapte). Kicken door de compressie heen is niet te doen.

Hoor graag!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jun 27, 2024 9:07 pm 
Offline
Maniakale Gebruiker

Geregistreerd: za aug 28, 2021 8:20 pm
Berichten: 236
Nieuwe stator is vandaag binnen gekomen. Gekocht bij Carmo, maar blijkt dus een Electrex te zijn. Content mee. :) Volgens Carmo zou de stator +- 10% meer wattage moeten geven. Ben benieuwd of het dan mogelijk is een fellere koplamp in te zetten. :mrgreen: Van het weekend proberen te installeren en dan Flyer lief aankijken voor de preflightcheck.

Afbeelding
Afbeelding

Op de foto niet te zien maar de spoel is - voor zover ik kan oordelen - mooi gewikkeld én voorzien van een (dunne) laag epoxy. Verder heeft de stator een extra massa (groene) kabel t.o.v. OEM. Nog even uitdokteren waar ik die ga laten, wellicht met een verloopje naar de bout die de tank bevestigd. In ieder geval de waarden gemeten - nieuw uit de doos - als baseline voor "koud".

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jun 27, 2024 9:28 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1642
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Hi Chilly

Citaat:
Op de foto niet te zien maar de spoel is - voor zover ik kan oordelen - mooi gewikkeld én voorzien van een (dunne) laag epoxy


Sorry voor mijn bezwaar, maar het mooie uiterlijk is totaal niet relevant.
Alleen de elektrische waarden, de kwaliteit van de draad en WIE het HOE heeft gewikkeld, zouden belangrijk zijn en zijn.
"Schoonheid" houdt je XL niet lang in leven.
De waarden van de ohmse weerstand zijn ook niet zinvol.
The values of the ohmic resistance are also not meaningful.

_________________
Current mileage: 243.951 km/151617 mls
17.4.2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
29.6.2023: Tweede motorstoring in 56594 Willroth, G.!
28.4.2024: 41 jaar eerste bezitter van zijn XL600R
29.9.2024 XL stolen in Leicester, UK!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jun 28, 2024 4:16 pm 
Offline
Maniakale Gebruiker

Geregistreerd: za aug 28, 2021 8:20 pm
Berichten: 236
Hi Gabriel,

Long time no see. How are your repairs coming along?

Gabriel schreef:
Hi Chilly

Citaat:
Op de foto niet te zien maar de spoel is - voor zover ik kan oordelen - mooi gewikkeld én voorzien van een (dunne) laag epoxy


Sorry voor mijn bezwaar, maar het mooie uiterlijk is totaal niet relevant.
Alleen de elektrische waarden, de kwaliteit van de draad en WIE het HOE heeft gewikkeld, zouden belangrijk zijn en zijn.
"Schoonheid" houdt je XL niet lang in leven.
De waarden van de ohmse weerstand zijn ook niet zinvol.
The values of the ohmic resistance are also not meaningful.


I'm not referring to beauty ("schoonheid") of the stator, but mere how tightly wound it is and the general quality of the stator. I think something went lost in translation there :) Although I think do it looks shiny (due to shiny copper).. That said I do not care how it looks, but only in how (AND FOR HOW LONG!) it functions. I paid nearly € 188,- for it (including vat/shipping e.d.) So it better works long :!:

I've seen your various comments on this site abouth measuring volts (70V I believe was the magic number) rather than ohms. Electrex gives 130ohms as reference though. Rickystator also gives an ohms value as a reference. I do not much about electrics, but why your disdain for ohms when companies only give ohms as a reference? I want to know :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jul 01, 2024 8:26 pm 
Offline
Maniakale Gebruiker

Geregistreerd: za aug 28, 2021 8:20 pm
Berichten: 236
Stator ingebouwd afgelopen weekend. Ik heb vonk :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jul 02, 2024 9:39 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1642
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
I can "tell" you that.

For the expert (engineer, electrician, etc.), the specification of the resistance alone is not meaningful as far as its actual function or task of a coil is concerned. The so-called "ignition charging coil" (ZLSp) (of the alternator) plays a special role in this.

You don't generate any bloody electricity with ohms!
This is (only) done by the voltage, it is the driving force, it is (or has) the potential.
And only the power or energy generated by this makes the spark, that ignites the mixture.


Why are OHM still always and everywhere specified?

I can tell you (too)!

Because it is so nice and comfortable (for the manufacturers) and even a technical rivet and the uneducated layman can imagine something under OHM!

And in all motorcycle forums there are "experts" who have no specialist training in electrical engineering, but nevertheless act as consultants for electrical problems, e.g. the alternator, and continue to spread gross nonsense.

In the special case of the important ZLSp, the OHM are quoted again and again in a nonsensical way. But there are ZLSp, whose resistance measurements are completely OK, but they are totally defective! You can explain this to people in the forums a 100 times, but they don't understand it. At the 101st time, they quote their beloved OHMS again.

The manufacturers of alternators and the like can save themselves complex structures and further measurements (V, I, E, L) or only provide them on request.

Do YOU have the technical data sheets of the winding wires used and have you read (and understood)?

For cost reasons, wires that are in most cases unsuitable for the special needs of motorcycles are often used. This makes the new stator nice and cheap, but it doesn't last long. Properly dimensioned and mechanically wound, it should NEVER break! After all, it works contactless.

But even if you have all the electrical specifications and they are even correct – which I doubt – you still have the basic mechanical problem. You don't know which Smurf secretly made which mistakes when winding the hair-thin wrapping wire. You can only know this 100% accurately if you have wound the coil yourself.

Still any questions, Kienzle?

_________________
Current mileage: 243.951 km/151617 mls
17.4.2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
29.6.2023: Tweede motorstoring in 56594 Willroth, G.!
28.4.2024: 41 jaar eerste bezitter van zijn XL600R
29.9.2024 XL stolen in Leicester, UK!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jul 08, 2024 9:06 pm 
Offline
Maniakale Gebruiker

Geregistreerd: za aug 28, 2021 8:20 pm
Berichten: 236
Afgelopen tijd niet stil gezeten. Nieuwe stator dus ontvangen en deze er ingebouwd. Duurt altijd weer langer dan dat je initieel geplant...
- Olie drainen..
- Deksel los maken.
- Stator uitdraaien.
- Alle threads weer nalopen.
- Pakking droogmaken.
- Oude siliconen pakking van de grommet verwijderen.
- Nieuwe stator vastzetten.
- Grommet insmeren met siliconen pakking. Deksel pakking op zijn plek zetten en alles weer kruislings aandraaien. 4, 7,5, 10 nm.
- De oude (nieuwe) olie er weer in. Afgemeten tot 2L zoals Honda voorschrijft.
- Vervolgens dan de kabels van de nieuwe stator in goede banen langs het frame leiden. Tandwielkapje der weer op.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dan zijn we weer op het punt waar we waren gebleven. Twee stappen vooruit, een stap terug.
Vervolgens een verloopstukje gemaakt om de nieuwe stator te verbinden met de kabelboom.
Afbeelding
Ben nu alweer vergeten welke kleur wat is.


Resteerde de benzine slang er op monteren. Voorzichtigheidshalve een benzinefilter gescoord bij de brommerzaak. Natuurlijk ook de tank en het zadel gemonteerd.
Afbeelding
Periodiek checken of het allemaal niet lekt. Nope, lekt niet. Heel fijn :mrgreen:

Als allerlaatste de keienvanger terug gemonteerd waardoor ik klaar ben! Na bijna drie jaar... is het dan eindelijk het moment bereikt om weer te kunnen rijden!
Voor het eerst in drie jaar naar buiten..
Afbeelding

Wordt vervolgd


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 283 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling