Veel kleine dingentjes gedaan afgelopen tijd.
Oliekoeler teruggemonteerd.
Nieuwe olieslangen en "eindafwerking" - in plaats van slechts een slangklem- besteld . AN4/AN6/AN8. Uiteindelijk heb ik voor de olieslangen AN8 als formaat gehanteerd. Voor de slang van het frame naar kleppendeksel an6. Kwaliteit lijkt goed. We gaan het zien.
De slangen werden geleverd in stukken van 1 meter. De slangen op maat zagen de originele oliepijp (die van origine op de motor zaten, maar in mijn geval al doorgezaagd waren voor de oliekoeler) er in frotten en afwerken met de mooie slangklemmen.
De nieuwe olieslangen gemonteerd. Weet nog niet of ik happy ben met de onderste slag. Gevoelsmatig knikt die nog te veel, ondanks dat de bocht wel >60graden is.
In een ver verleden al een nieuw achtertandwiel geplaatst. Nu was het voortandwiel aan de beurt. Geen foto's van hoe die op de motor zit
. Onderste foto laat het verschil zitten tussen de oude en de nieuwe. Ik merk wel dat tandwiel redelijk losjes op de uitgaande as zit. Meer dan dat ik had verwacht en in mijn beleving het geval was. Naja, ga er nu niets meer aan doen, totdat het echt niet anders kan.
Koppelingskabel geplaatst en proberen af te stellen. Dit werd hem niet.. De houder van de statordeksel was kaput, waardoor afstellen onmogelijk was. Dus gegoogled en kwam een tip tegen om het gat uit te vijlen en te vervangen voor een dowelpin met JBweld. Alternatief was een bracket kopen van XR's only of een nieuw statorcover. Of niet schakelen natuurlijk
Ik had toevallig nog een dowelpin over en JB weld heb ik ook, dus dat eerst maar geprobeerd. Immers, gratis en snel. Die andere twee alternatieven kan altijd nog, dus weinig te verliezen ook.
Vijlen, vijlen en nog eens vijlen
De dowelpin afmeten om op maat te zagen. Ofja, op maat. Achteraf had hij nog iets langer mogen zijn.
Kliederen met JBweld en hoe het er uit ziet.
Sindsdien niets meer aan gedaan. Koppelingskabel zit er door en moet ik nog even finaal afstellen, maar dat gaat lukken. De oplossing houdt het voor nu die 4x dat ik de koppeling heb ingetrokken, zich prima. Ik heb er vertrouwen in dat wel eens een permanente oplossing kan zijn. Nadat h
et zich bewezen heeft zal ik het geheel mooi schuren en voorzien van een kleurtje. Voor nu is het goed.
Carburateurs er tussen. Dit was wel echt een kriem. Luchtfilterbox los gemaakt en zo ver mogelijk naar achter geschoven én de insulatorplate (tussen cilinderkop en carbs) losgemaakt en deze van te voren aan de carbs gemonteerd. Dan met veel priegelen (en oppassen om de lak niet te beschadigen) de carbs er tussen weten te krijgen. Met de verfstripper alle rubberenboots warm gemaakt, zodat deze makkelijker over de carbs heen wilden.
Tot slot het blok finaal dichtgemaakt door ook de pakking van het koppelingsdeksel te monteren. Bouten aangedraaid naar 8nm.
Overige dingen:
- Enkele bouwmarktbouten vervangen door die van Honda
- Neutraalschakelaar werkt!
- Oliepomp geprimed
- Garage schoongemaakt
Eind komt in zicht, maar nog genoeg te doen!