Flyer schreef:
Hey Martin,
Heb je het blok al gedemonteerd weer?
Echt jammer dat zoiets gebeurt, maarja, je kunt niet alles vooraf weten. Misschien heeft iemand ooit eens te strak aangedraaid en was ie daardoor verzwakt geraakt.
Kunnen we nooit 100% inschatten toch..
Mocht zo'n bout alsnog moeilijk leverbaar blijken dan heb ik er vast nog wel eentje.
Heb je nog gekeken naar alternatieve oplossingen? Wellicht is er een ander bevestigingspunt te realiseren..
Groet,
Edward
Hee Edward,
Zekers. Afgelopen twee weken druk geweest. Kijk hieronder maar!
Blok afbreken gaat snel en het opbouwen ging ook weer redelijk snel. Scheelt dat het nog allemaal fris in het geheugen zit. Ook niet veel over gepost, omdat het meer een herhaling van zetten is. Maar zie onderstaand voor mijn verslag
Boutje is nog goed te leveren! Ze worden nog steeds gebruikt en heb aanvullend een nieuwere "lockwasher" bijbesteld. De mijne werd slecht. Alternatieve oplossingen is niet in mijn opgekomen, had wellicht gekund, maar het is goed zo. Soms zit het mee en soms zit het tegen. Ik vorder weer gestaag, maar kan je input goed gebruiken!
Verslag!Bekend gezicht. Blok weer uit elkaar. Was nog best lastig om de cilinderbouten er weer af te krijgen... Wat zitten die bouten toch ongelofelijk vast.
Pakking gebroken. Blij dat ik een nieuwe heb besteld.
De gebroken bout
Nieuwe en oude naast elkaar
Oude en nieuwe lockwasher. Je ziet dat de nieuwe lockwasher flink groter is. Geen idee waarom. Sowieso geen idee wat het doet. Iemand?
De nieuwe bout op moment gezet (8nm) en met de nieuwe lockwasher vastgezet.
Nieuwe pakking van Honda voor een model uit '84. Deze past heel mooi. Niets aan hoeven te snijden
Weer met een dunlaagje Hylomar ingesmeerd. Bij het samenvoegen van de carters de bouten weer op moment gezet met 10nm. Helaas is wel mijn lak nu beschadigd
Cilinder er weer op zetten
Cilinder geïnstalleerd. Was even priegelen, maar uiteindelijk weer gelukt. Weer vastgezet op 50nm. Ik had hierbij wel even angst dat het niet goed ging. Van te voren natuurlijk weer de threads goed schoongemaakt.Het werkt 100x makkelijker om de zuiger
eerst in de cilinder te doen én
daarna de zuiger te installeren op de krukas. Iets voor een volgende keer.
1 = ringgap topring (eerste compressiering)
2 = ringgap second ring (tweede compressiering)
01 = ringgap bovenste olieschraperring
02 = ringgap onderste olieschraperring
oo = waar dat dat wavey ding in het midden (ben de naam kwijt) tegen elkaar aan komt
Enneee... niet al te vies denken hier hè
Kickstarter/schakelster e.d. weer geïnstalleerd. Kickstarter zit hier nog fout geassembleerd aan de buitenkant. Zit ondertussen goed. Schakelster met ik meende op 10nm met locktite
Oliepomp gemonteerd. Oliepomp boutjes op 10nm. Olieleiding op 8nm + locktite.
Koppelingshuis er op. Heb ook nog de moeite gedaan om het binnenhuis lichtjes glad te vijlen. Even de toppen er af gehaald, zodat het allemaal weer wat lekkerder glijdt.
Krukastandwielen e.d. weer geïnstalleerd. Let op: "OUT SIDE" naar buiten toe.
Vandaag de twee bouten op moment gezet. Draad en de bout goed schoongemaakt en daarna op 56nm. Naast de EBC tool ook de koppelingplaten gehanteerd om de puntbelasting te verminderen. Je ziet hier dat de kickstarter goed is
Overzicht plaatje. Kickstarter zit nog steeds fout geassembleerd. Ik wacht nog op een nieuwe pakking voor de cilinderkop. Dan kan die er ook weer op. Heb ergens wel weer angst om de bouten aan te draaien.. maarja, ze moeten er toch in
Statorzijde zonder vliegwiel of "woodruff" key
Nieuwe "woodruff" key naast de oude. Je ziet dat de oude wel slijtage heeft. Zal ongetwijfeld nog goed te gebruiken zijn, maar dat ding kost € 2,- ofzo. Tja, bestellen we er maar gewoon bij dan.
Vliegwiel er weer op
En dan... zit ik vast. Namelijk de bout die het vliegwiel op moment zet was afgerond/afgestomd/rond. Pagina's terug was al te lezen dat het een kreng was om deze uberhaupt er af te halen. Voordat ik er destijds een dop op kon tikken, moest ik eerst kanten beetje vijlen. De dop heb ik er daarna met geweld er weer af kunnen krijgen. Dat is natuurlijk niet wat we willen of vertrouwen inboezemt. Dus wat nu? Ik heb al weer zitten vijlen en er gaat nu 'makkelijker' een dop omheen, maar gaat de bout het redden om op 100/110nm te komen? Dat is geen kattepis.. Ik ben namelijk bang.. ook vanwege mijn eerdere ervaringen met afgebroken en afgeronde bouten... dat ie dat niet gaat redden. Aan de andere kant, de dop zit er goed strak omheen. Zie de foto's.
Wat zouden jullie doen? Ik heb nog nergens een soortgelijke bout kunnen vinden.. anders wist ik het wel..
To be continued. Eerst maar eens internetten naar zon bout of alternatieven ofzo
Groetjes!