Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu wo apr 17, 2024 3:33 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 248 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo maart 31, 2024 2:59 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2808
Woonplaats: Arnhem
Hey Martin,
Heb je het blok al gedemonteerd weer?
Echt jammer dat zoiets gebeurt, maarja, je kunt niet alles vooraf weten. Misschien heeft iemand ooit eens te strak aangedraaid en was ie daardoor verzwakt geraakt.
Kunnen we nooit 100% inschatten toch..

Mocht zo'n bout alsnog moeilijk leverbaar blijken dan heb ik er vast nog wel eentje.

Heb je nog gekeken naar alternatieve oplossingen? Wellicht is er een ander bevestigingspunt te realiseren..

Groet,
Edward

_________________
Kamerado,
Home is where I maintain my XL

Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di apr 02, 2024 9:06 pm 
Offline
Intense Gebruiker

Geregistreerd: za aug 28, 2021 8:20 pm
Berichten: 195
Flyer schreef:
Hey Martin,
Heb je het blok al gedemonteerd weer?
Echt jammer dat zoiets gebeurt, maarja, je kunt niet alles vooraf weten. Misschien heeft iemand ooit eens te strak aangedraaid en was ie daardoor verzwakt geraakt.
Kunnen we nooit 100% inschatten toch..

Mocht zo'n bout alsnog moeilijk leverbaar blijken dan heb ik er vast nog wel eentje.

Heb je nog gekeken naar alternatieve oplossingen? Wellicht is er een ander bevestigingspunt te realiseren..

Groet,
Edward



Hee Edward,

Zekers. Afgelopen twee weken druk geweest. Kijk hieronder maar! ;) Blok afbreken gaat snel en het opbouwen ging ook weer redelijk snel. Scheelt dat het nog allemaal fris in het geheugen zit. Ook niet veel over gepost, omdat het meer een herhaling van zetten is. Maar zie onderstaand voor mijn verslag :)
Boutje is nog goed te leveren! Ze worden nog steeds gebruikt en heb aanvullend een nieuwere "lockwasher" bijbesteld. De mijne werd slecht. Alternatieve oplossingen is niet in mijn opgekomen, had wellicht gekund, maar het is goed zo. Soms zit het mee en soms zit het tegen. Ik vorder weer gestaag, maar kan je input goed gebruiken!

Verslag!

Bekend gezicht. Blok weer uit elkaar. Was nog best lastig om de cilinderbouten er weer af te krijgen... Wat zitten die bouten toch ongelofelijk vast.
Afbeelding

Pakking gebroken. Blij dat ik een nieuwe heb besteld.
Afbeelding

De gebroken bout
Afbeelding

Nieuwe en oude naast elkaar
Afbeelding

Oude en nieuwe lockwasher. Je ziet dat de nieuwe lockwasher flink groter is. Geen idee waarom. Sowieso geen idee wat het doet. Iemand?
Afbeelding

De nieuwe bout op moment gezet (8nm) en met de nieuwe lockwasher vastgezet.
Afbeelding

Nieuwe pakking van Honda voor een model uit '84. Deze past heel mooi. Niets aan hoeven te snijden :D Weer met een dunlaagje Hylomar ingesmeerd. Bij het samenvoegen van de carters de bouten weer op moment gezet met 10nm. Helaas is wel mijn lak nu beschadigd :(
Afbeelding

Cilinder er weer op zetten
Afbeelding

Cilinder geïnstalleerd. Was even priegelen, maar uiteindelijk weer gelukt. Weer vastgezet op 50nm. Ik had hierbij wel even angst dat het niet goed ging. Van te voren natuurlijk weer de threads goed schoongemaakt.Het werkt 100x makkelijker om de zuiger eerst in de cilinder te doen én daarna de zuiger te installeren op de krukas. Iets voor een volgende keer. :idea:
1 = ringgap topring (eerste compressiering)
2 = ringgap second ring (tweede compressiering)
01 = ringgap bovenste olieschraperring
02 = ringgap onderste olieschraperring
oo = waar dat dat wavey ding in het midden (ben de naam kwijt) tegen elkaar aan komt
Enneee... niet al te vies denken hier hè :lol:
Afbeelding

Kickstarter/schakelster e.d. weer geïnstalleerd. Kickstarter zit hier nog fout geassembleerd aan de buitenkant. Zit ondertussen goed. Schakelster met ik meende op 10nm met locktite
Afbeelding

Oliepomp gemonteerd. Oliepomp boutjes op 10nm. Olieleiding op 8nm + locktite.
Afbeelding

Koppelingshuis er op. Heb ook nog de moeite gedaan om het binnenhuis lichtjes glad te vijlen. Even de toppen er af gehaald, zodat het allemaal weer wat lekkerder glijdt.
Afbeelding

Krukastandwielen e.d. weer geïnstalleerd. Let op: "OUT SIDE" naar buiten toe.
Afbeelding

Vandaag de twee bouten op moment gezet. Draad en de bout goed schoongemaakt en daarna op 56nm. Naast de EBC tool ook de koppelingplaten gehanteerd om de puntbelasting te verminderen. Je ziet hier dat de kickstarter goed is :wink:
Afbeelding

Overzicht plaatje. Kickstarter zit nog steeds fout geassembleerd. Ik wacht nog op een nieuwe pakking voor de cilinderkop. Dan kan die er ook weer op. Heb ergens wel weer angst om de bouten aan te draaien.. maarja, ze moeten er toch in :roll:
Afbeelding

Statorzijde zonder vliegwiel of "woodruff" key
Afbeelding

Nieuwe "woodruff" key naast de oude. Je ziet dat de oude wel slijtage heeft. Zal ongetwijfeld nog goed te gebruiken zijn, maar dat ding kost € 2,- ofzo. Tja, bestellen we er maar gewoon bij dan.
Afbeelding

Vliegwiel er weer op
Afbeelding


En dan... zit ik vast. Namelijk de bout die het vliegwiel op moment zet was afgerond/afgestomd/rond. Pagina's terug was al te lezen dat het een kreng was om deze uberhaupt er af te halen. Voordat ik er destijds een dop op kon tikken, moest ik eerst kanten beetje vijlen. De dop heb ik er daarna met geweld er weer af kunnen krijgen. Dat is natuurlijk niet wat we willen of vertrouwen inboezemt. Dus wat nu? Ik heb al weer zitten vijlen en er gaat nu 'makkelijker' een dop omheen, maar gaat de bout het redden om op 100/110nm te komen? Dat is geen kattepis.. Ik ben namelijk bang.. ook vanwege mijn eerdere ervaringen met afgebroken en afgeronde bouten... dat ie dat niet gaat redden. Aan de andere kant, de dop zit er goed strak omheen. Zie de foto's.

Wat zouden jullie doen? Ik heb nog nergens een soortgelijke bout kunnen vinden.. anders wist ik het wel.. :roll: :?:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

To be continued. Eerst maar eens internetten naar zon bout of alternatieven ofzo

Groetjes!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr apr 05, 2024 8:05 pm 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 26, 2006 2:21 am
Berichten: 2205
Woonplaats: Oosterblokker
ik weet niet wat voor doppenset je hebt , maar een "normale" 6 kant dop heeft hier geen moeite mee .

als je 12 kant doppen gebruikt , zou ik je aanraden om 6 kant te kopen , met 12 kant draai je ongeveer alle japanse bouten naar zijn grootje ....

_________________
XL 250 K3 1976
XL 250 K4 1977
XL 600 R 1983 2x
XL 600 R 1985 2x
XL 600 R 1988
XL 600 R 1989
XL 600 LM 1986
XL 600 RM 1986


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za apr 06, 2024 11:17 am 
Offline
Intense Gebruiker

Geregistreerd: za aug 28, 2021 8:20 pm
Berichten: 195
Hee Hurbie,

Bacoset die Navogreen in een van de eerste pagina's had aanbevolen. Ondertussen nog wat uitgebreid met spul van Hazet/Proxxon. Oftewel, gewoon goede 6kant doppen in mijn bezit :). Daar zal het niet aan liggen.

Denk dat ik dan onduidelijk ben geweest. Vorige eigenaar heeft waarschijnlijk het vliegwiel er weer opgezet met een luchtsleutel en dan niet op de 100NM. De bout was namelijk afgerond en kreeg er met geen mogelijkheid een dop op bij het afhalen. Destijds de bout bijgevijld en er een dop op geslagen. Op die manier de bout los gekregen... met mijn (elektrische) sleutel op standje 400nm..

Aandraaien wil ik met meer beleid doen. Kreeg er nog steeds niet fatsoenlijk een 6kant dop op, dus de bout weer deels gevijld. In verhouding is er nu best veel materiaal af, maar kan ondertussen wel weer "redelijk" een 6kant dop opgezet worden. Niet de Baco/Hazet/Proxxon maar een goedkopere die de momentsleutel als bonus werd meegeleverd.

Maarja door het vijlen is de vraag in hoeverre de bout 100NM trekt of dat die daarvoor al weer afrond. De bout is qua kop verre van perfect natuurlijk en mijn angst is dat die dus voortijdig afrond. Aan de andere kant zit de 6kant dop er strak omheen. Mijn twijfel kan ook onterecht zijn :wink:


In ander nieuws. Ik denk dat deze bout nog steeds wordt gebruikt voor de XR650L. Zie hieronder:
onderdeelnummer en benaming:
XL600R: 90023MG3000 Bolt | Flange, 12x50
XR650L: 90023471000 Bolt | Flange, 12x50

Plaatjes zijn ook identiek. Voor een tientje dan een nieuwe frisse bout. Verder onderzoeken of deze bouten 100% identiek zijn (al denk ik het wel)

groetjes


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za apr 06, 2024 9:36 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1616
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Hoi Chilly

Citaat:
Ook niet veel over gepost, omdat het meer een herhaling van zetten is.


Daar ben ik het mee eens, maar niet op alle punten, namelijk op het belangrijkste.
De trigger van het debacle, de afgescheurde "dubbele bout", had nog eens in detail getoond moeten worden, wat nu anders gebeurde. Dit is de enige manier om goed te leren van fouten.

I agree with that, but not on all points, namely the most important one.
The trigger of the debacle, the torn off "double bolt", should have been shown again in detail, what job was now done differently. This is the only way to learn properly from mistakes.

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 240.000 km/149000 mls
17.4.2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
29.6.2023: Tweede motorstoring in 56594 Willroth, G.!
28.4.2024: 41 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo apr 07, 2024 10:04 am 
Offline
Intense Gebruiker

Geregistreerd: za aug 28, 2021 8:20 pm
Berichten: 195
Gabriel schreef:
Hoi Chilly

Citaat:
Ook niet veel over gepost, omdat het meer een herhaling van zetten is.


Daar ben ik het mee eens, maar niet op alle punten, namelijk op het belangrijkste.
De trigger van het debacle, de afgescheurde "dubbele bout", had nog eens in detail getoond moeten worden, wat nu anders gebeurde. Dit is de enige manier om goed te leren van fouten.

I agree with that, but not on all points, namely the most important one.
The trigger of the debacle, the torn off "double bolt", should have been shown again in detail, what job was now done differently. This is the only way to learn properly from mistakes.


Hi Gabriel,

I told in my summary what I did differently this time. However, did not go into detail between the differences as there are only a limited amount of posts in between post of the the broken bolt and the complete do-over.

But in short :)

In the first case the bolt broke at the 10nm range. I still think due to fatigue.
Now I torgued it to 8nm (lower end) and applied loctite (blue) to the threads.

Thats it :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di apr 09, 2024 9:56 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1616
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Hoi,
since when does it matter with hundreds of photos a few more or less..? :roll:
I beg you. Just do it (next time). :wink:

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 240.000 km/149000 mls
17.4.2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
29.6.2023: Tweede motorstoring in 56594 Willroth, G.!
28.4.2024: 41 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di apr 16, 2024 7:56 am 
Offline
Intense Gebruiker

Geregistreerd: za aug 28, 2021 8:20 pm
Berichten: 195
Terwijl ik aan het wachten was op mijn bestelling bij CMSNL om verder te kunnen met het blok, heb ik niet stil gezeten. Een van klusjes die ik nog moest doen was het installeren van de kabels bij het stuur en deze in goede banen te leiden om het balhoofd heen. Vooralsnog had ik dit verzaakt en was het één grote zooi.

Geeft een aardig beeld, maar hier had ik al de nodige tijd er in zitten om het e.e.a. te fatsoeneren.
Afbeelding
Afbeelding

Nieuwe koppelingskabel, de mijne was gerafeld.
Afbeelding

Nieuwe gaskabels. Ook deze waren slecht. Heb wel het vermoeden dat deze minder mooi passen dan de originele, want ondanks dat ze goed vrij lopen, lijkt het alsof ze helemaal lekker willen zitten in de zitting. Met name de duwkabel. Verder alle kabels aan het stuur nu vastgezet met tiewraps (die vastgezet konden worden). Het hele zwikkie draait mooi om het balhoofd heen, dus dit is klaar :mrgreen: .
Afbeelding

Ter referentie hoe Honda zegt dat het moet. Zoek de verschillen.
Afbeelding

Eindresultaat, na installatie van de voltmeter. Voltmeter???
Afbeelding


Als bonus heb ik ook een voltmeter geïnstalleerd. Waarom? Om een schuin oog te kunnen houden op het DC-kant van de elektriek. Betreft maar een simpele van alieexpress, die je voor een paar euro al hebt, maar hey.. het enige wat het hoeft te doen is het aantal VOLT aan te geven. Dat vertrouw ik ze nog wel toe. Geïnstalleerd via het contactslot, waardoor hij mooi aan en uitgaat bij het omdraaien van de sleutel 8). Heb het metertje op een mooie plek gemonteerd, al zeg ik het zelf. Goed zichtbaar tijdens het rijden, maar het zit mooi uit de weg en ook nog enigszins beschut tegen de elementen. Vastgezet met dubbelzijdig plakband, dus eventueel ook weer makkelijk te verwijderen. Trots op mezelf :P

Hoe het zit geinstalleerd. De rode kabel van het metertje, gaat naar de zwarte kabel (schakeldraad) van het contactslot. Rood naar Rood kan ook, maar dan staat de voltmeter altijd aan. Dat willen we juist niet. De zwarte kabel van het metertje gaat naar de groene kabel (massa).
Afbeelding

Een mooie 12 volt uit de accu.
Afbeelding

Foto ver af, contact aan.
Afbeelding

Foto ver af, contact uit
Afbeelding

Deze week komt de bestelling van CMSNL en kan ik weer verder met het vliegwiel :)

Cheers!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 248 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling