Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu ma jan 13, 2025 12:50 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 283 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo maart 31, 2024 2:59 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2812
Woonplaats: Arnhem
Hey Martin,
Heb je het blok al gedemonteerd weer?
Echt jammer dat zoiets gebeurt, maarja, je kunt niet alles vooraf weten. Misschien heeft iemand ooit eens te strak aangedraaid en was ie daardoor verzwakt geraakt.
Kunnen we nooit 100% inschatten toch..

Mocht zo'n bout alsnog moeilijk leverbaar blijken dan heb ik er vast nog wel eentje.

Heb je nog gekeken naar alternatieve oplossingen? Wellicht is er een ander bevestigingspunt te realiseren..

Groet,
Edward

_________________
Kamerado,
Home is where I maintain my XL

Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di apr 02, 2024 9:06 pm 
Offline
Maniakale Gebruiker

Geregistreerd: za aug 28, 2021 8:20 pm
Berichten: 236
Flyer schreef:
Hey Martin,
Heb je het blok al gedemonteerd weer?
Echt jammer dat zoiets gebeurt, maarja, je kunt niet alles vooraf weten. Misschien heeft iemand ooit eens te strak aangedraaid en was ie daardoor verzwakt geraakt.
Kunnen we nooit 100% inschatten toch..

Mocht zo'n bout alsnog moeilijk leverbaar blijken dan heb ik er vast nog wel eentje.

Heb je nog gekeken naar alternatieve oplossingen? Wellicht is er een ander bevestigingspunt te realiseren..

Groet,
Edward



Hee Edward,

Zekers. Afgelopen twee weken druk geweest. Kijk hieronder maar! ;) Blok afbreken gaat snel en het opbouwen ging ook weer redelijk snel. Scheelt dat het nog allemaal fris in het geheugen zit. Ook niet veel over gepost, omdat het meer een herhaling van zetten is. Maar zie onderstaand voor mijn verslag :)
Boutje is nog goed te leveren! Ze worden nog steeds gebruikt en heb aanvullend een nieuwere "lockwasher" bijbesteld. De mijne werd slecht. Alternatieve oplossingen is niet in mijn opgekomen, had wellicht gekund, maar het is goed zo. Soms zit het mee en soms zit het tegen. Ik vorder weer gestaag, maar kan je input goed gebruiken!

Verslag!

Bekend gezicht. Blok weer uit elkaar. Was nog best lastig om de cilinderbouten er weer af te krijgen... Wat zitten die bouten toch ongelofelijk vast.
Afbeelding

Pakking gebroken. Blij dat ik een nieuwe heb besteld.
Afbeelding

De gebroken bout
Afbeelding

Nieuwe en oude naast elkaar
Afbeelding

Oude en nieuwe lockwasher. Je ziet dat de nieuwe lockwasher flink groter is. Geen idee waarom. Sowieso geen idee wat het doet. Iemand?
Afbeelding

De nieuwe bout op moment gezet (8nm) en met de nieuwe lockwasher vastgezet.
Afbeelding

Nieuwe pakking van Honda voor een model uit '84. Deze past heel mooi. Niets aan hoeven te snijden :D Weer met een dunlaagje Hylomar ingesmeerd. Bij het samenvoegen van de carters de bouten weer op moment gezet met 10nm. Helaas is wel mijn lak nu beschadigd :(
Afbeelding

Cilinder er weer op zetten
Afbeelding

Cilinder geïnstalleerd. Was even priegelen, maar uiteindelijk weer gelukt. Weer vastgezet op 50nm. Ik had hierbij wel even angst dat het niet goed ging. Van te voren natuurlijk weer de threads goed schoongemaakt.Het werkt 100x makkelijker om de zuiger eerst in de cilinder te doen én daarna de zuiger te installeren op de krukas. Iets voor een volgende keer. :idea:
1 = ringgap topring (eerste compressiering)
2 = ringgap second ring (tweede compressiering)
01 = ringgap bovenste olieschraperring
02 = ringgap onderste olieschraperring
oo = waar dat dat wavey ding in het midden (ben de naam kwijt) tegen elkaar aan komt
Enneee... niet al te vies denken hier hè :lol:
Afbeelding

Kickstarter/schakelster e.d. weer geïnstalleerd. Kickstarter zit hier nog fout geassembleerd aan de buitenkant. Zit ondertussen goed. Schakelster met ik meende op 10nm met locktite
Afbeelding

Oliepomp gemonteerd. Oliepomp boutjes op 10nm. Olieleiding op 8nm + locktite.
Afbeelding

Koppelingshuis er op. Heb ook nog de moeite gedaan om het binnenhuis lichtjes glad te vijlen. Even de toppen er af gehaald, zodat het allemaal weer wat lekkerder glijdt.
Afbeelding

Krukastandwielen e.d. weer geïnstalleerd. Let op: "OUT SIDE" naar buiten toe.
Afbeelding

Vandaag de twee bouten op moment gezet. Draad en de bout goed schoongemaakt en daarna op 56nm. Naast de EBC tool ook de koppelingplaten gehanteerd om de puntbelasting te verminderen. Je ziet hier dat de kickstarter goed is :wink:
Afbeelding

Overzicht plaatje. Kickstarter zit nog steeds fout geassembleerd. Ik wacht nog op een nieuwe pakking voor de cilinderkop. Dan kan die er ook weer op. Heb ergens wel weer angst om de bouten aan te draaien.. maarja, ze moeten er toch in :roll:
Afbeelding

Statorzijde zonder vliegwiel of "woodruff" key
Afbeelding

Nieuwe "woodruff" key naast de oude. Je ziet dat de oude wel slijtage heeft. Zal ongetwijfeld nog goed te gebruiken zijn, maar dat ding kost € 2,- ofzo. Tja, bestellen we er maar gewoon bij dan.
Afbeelding

Vliegwiel er weer op
Afbeelding


En dan... zit ik vast. Namelijk de bout die het vliegwiel op moment zet was afgerond/afgestomd/rond. Pagina's terug was al te lezen dat het een kreng was om deze uberhaupt er af te halen. Voordat ik er destijds een dop op kon tikken, moest ik eerst kanten beetje vijlen. De dop heb ik er daarna met geweld er weer af kunnen krijgen. Dat is natuurlijk niet wat we willen of vertrouwen inboezemt. Dus wat nu? Ik heb al weer zitten vijlen en er gaat nu 'makkelijker' een dop omheen, maar gaat de bout het redden om op 100/110nm te komen? Dat is geen kattepis.. Ik ben namelijk bang.. ook vanwege mijn eerdere ervaringen met afgebroken en afgeronde bouten... dat ie dat niet gaat redden. Aan de andere kant, de dop zit er goed strak omheen. Zie de foto's.

Wat zouden jullie doen? Ik heb nog nergens een soortgelijke bout kunnen vinden.. anders wist ik het wel.. :roll: :?:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

To be continued. Eerst maar eens internetten naar zon bout of alternatieven ofzo

Groetjes!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr apr 05, 2024 8:05 pm 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 26, 2006 2:21 am
Berichten: 2206
Woonplaats: Oosterblokker
ik weet niet wat voor doppenset je hebt , maar een "normale" 6 kant dop heeft hier geen moeite mee .

als je 12 kant doppen gebruikt , zou ik je aanraden om 6 kant te kopen , met 12 kant draai je ongeveer alle japanse bouten naar zijn grootje ....

_________________
XL 250 K3 1976
XL 250 K4 1977
XL 600 R 1983 2x
XL 600 R 1985 2x
XL 600 R 1988
XL 600 R 1989
XL 600 LM 1986
XL 600 RM 1986


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za apr 06, 2024 11:17 am 
Offline
Maniakale Gebruiker

Geregistreerd: za aug 28, 2021 8:20 pm
Berichten: 236
Hee Hurbie,

Bacoset die Navogreen in een van de eerste pagina's had aanbevolen. Ondertussen nog wat uitgebreid met spul van Hazet/Proxxon. Oftewel, gewoon goede 6kant doppen in mijn bezit :). Daar zal het niet aan liggen.

Denk dat ik dan onduidelijk ben geweest. Vorige eigenaar heeft waarschijnlijk het vliegwiel er weer opgezet met een luchtsleutel en dan niet op de 100NM. De bout was namelijk afgerond en kreeg er met geen mogelijkheid een dop op bij het afhalen. Destijds de bout bijgevijld en er een dop op geslagen. Op die manier de bout los gekregen... met mijn (elektrische) sleutel op standje 400nm..

Aandraaien wil ik met meer beleid doen. Kreeg er nog steeds niet fatsoenlijk een 6kant dop op, dus de bout weer deels gevijld. In verhouding is er nu best veel materiaal af, maar kan ondertussen wel weer "redelijk" een 6kant dop opgezet worden. Niet de Baco/Hazet/Proxxon maar een goedkopere die de momentsleutel als bonus werd meegeleverd.

Maarja door het vijlen is de vraag in hoeverre de bout 100NM trekt of dat die daarvoor al weer afrond. De bout is qua kop verre van perfect natuurlijk en mijn angst is dat die dus voortijdig afrond. Aan de andere kant zit de 6kant dop er strak omheen. Mijn twijfel kan ook onterecht zijn :wink:


In ander nieuws. Ik denk dat deze bout nog steeds wordt gebruikt voor de XR650L. Zie hieronder:
onderdeelnummer en benaming:
XL600R: 90023MG3000 Bolt | Flange, 12x50
XR650L: 90023471000 Bolt | Flange, 12x50

Plaatjes zijn ook identiek. Voor een tientje dan een nieuwe frisse bout. Verder onderzoeken of deze bouten 100% identiek zijn (al denk ik het wel)

groetjes


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za apr 06, 2024 9:36 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1642
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Hoi Chilly

Citaat:
Ook niet veel over gepost, omdat het meer een herhaling van zetten is.


Daar ben ik het mee eens, maar niet op alle punten, namelijk op het belangrijkste.
De trigger van het debacle, de afgescheurde "dubbele bout", had nog eens in detail getoond moeten worden, wat nu anders gebeurde. Dit is de enige manier om goed te leren van fouten.

I agree with that, but not on all points, namely the most important one.
The trigger of the debacle, the torn off "double bolt", should have been shown again in detail, what job was now done differently. This is the only way to learn properly from mistakes.

_________________
Current mileage: 243.951 km/151617 mls
17.4.2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
29.6.2023: Tweede motorstoring in 56594 Willroth, G.!
28.4.2024: 41 jaar eerste bezitter van zijn XL600R
29.9.2024 XL stolen in Leicester, UK!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo apr 07, 2024 10:04 am 
Offline
Maniakale Gebruiker

Geregistreerd: za aug 28, 2021 8:20 pm
Berichten: 236
Gabriel schreef:
Hoi Chilly

Citaat:
Ook niet veel over gepost, omdat het meer een herhaling van zetten is.


Daar ben ik het mee eens, maar niet op alle punten, namelijk op het belangrijkste.
De trigger van het debacle, de afgescheurde "dubbele bout", had nog eens in detail getoond moeten worden, wat nu anders gebeurde. Dit is de enige manier om goed te leren van fouten.

I agree with that, but not on all points, namely the most important one.
The trigger of the debacle, the torn off "double bolt", should have been shown again in detail, what job was now done differently. This is the only way to learn properly from mistakes.


Hi Gabriel,

I told in my summary what I did differently this time. However, did not go into detail between the differences as there are only a limited amount of posts in between post of the the broken bolt and the complete do-over.

But in short :)

In the first case the bolt broke at the 10nm range. I still think due to fatigue.
Now I torgued it to 8nm (lower end) and applied loctite (blue) to the threads.

Thats it :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di apr 09, 2024 9:56 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1642
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Hoi,
since when does it matter with hundreds of photos a few more or less..? :roll:
I beg you. Just do it (next time). :wink:

_________________
Current mileage: 243.951 km/151617 mls
17.4.2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
29.6.2023: Tweede motorstoring in 56594 Willroth, G.!
28.4.2024: 41 jaar eerste bezitter van zijn XL600R
29.9.2024 XL stolen in Leicester, UK!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di apr 16, 2024 7:56 am 
Offline
Maniakale Gebruiker

Geregistreerd: za aug 28, 2021 8:20 pm
Berichten: 236
Terwijl ik aan het wachten was op mijn bestelling bij CMSNL om verder te kunnen met het blok, heb ik niet stil gezeten. Een van klusjes die ik nog moest doen was het installeren van de kabels bij het stuur en deze in goede banen te leiden om het balhoofd heen. Vooralsnog had ik dit verzaakt en was het één grote zooi.

Geeft een aardig beeld, maar hier had ik al de nodige tijd er in zitten om het e.e.a. te fatsoeneren.
Afbeelding
Afbeelding

Nieuwe koppelingskabel, de mijne was gerafeld.
Afbeelding

Nieuwe gaskabels. Ook deze waren slecht. Heb wel het vermoeden dat deze minder mooi passen dan de originele, want ondanks dat ze goed vrij lopen, lijkt het alsof ze helemaal lekker willen zitten in de zitting. Met name de duwkabel. Verder alle kabels aan het stuur nu vastgezet met tiewraps (die vastgezet konden worden). Het hele zwikkie draait mooi om het balhoofd heen, dus dit is klaar :mrgreen: .
Afbeelding

Ter referentie hoe Honda zegt dat het moet. Zoek de verschillen.
Afbeelding

Eindresultaat, na installatie van de voltmeter. Voltmeter???
Afbeelding


Als bonus heb ik ook een voltmeter geïnstalleerd. Waarom? Om een schuin oog te kunnen houden op het DC-kant van de elektriek. Betreft maar een simpele van alieexpress, die je voor een paar euro al hebt, maar hey.. het enige wat het hoeft te doen is het aantal VOLT aan te geven. Dat vertrouw ik ze nog wel toe. Geïnstalleerd via het contactslot, waardoor hij mooi aan en uitgaat bij het omdraaien van de sleutel 8). Heb het metertje op een mooie plek gemonteerd, al zeg ik het zelf. Goed zichtbaar tijdens het rijden, maar het zit mooi uit de weg en ook nog enigszins beschut tegen de elementen. Vastgezet met dubbelzijdig plakband, dus eventueel ook weer makkelijk te verwijderen. Trots op mezelf :P

Hoe het zit geinstalleerd. De rode kabel van het metertje, gaat naar de zwarte kabel (schakeldraad) van het contactslot. Rood naar Rood kan ook, maar dan staat de voltmeter altijd aan. Dat willen we juist niet. De zwarte kabel van het metertje gaat naar de groene kabel (massa).
Afbeelding

Een mooie 12 volt uit de accu.
Afbeelding

Foto ver af, contact aan.
Afbeelding

Foto ver af, contact uit
Afbeelding

Deze week komt de bestelling van CMSNL en kan ik weer verder met het vliegwiel :)

Cheers!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma apr 22, 2024 7:45 am 
Offline
Maniakale Gebruiker

Geregistreerd: za aug 28, 2021 8:20 pm
Berichten: 236
Zaterdagochtend lekker gehobbied. Had nog geen zin om verder te gaan met het blok. Dus een klusje gedaan die ik al een poos wilde doen. De zadelband die ik van Navogreen heb overgenomen opschonen en installeren.

Eerst goed schoonmaken. Vervolgens de metalen gebieden opschuren en polijsten. -> 400, 800, 1200. Ziet het er weer goed uit.

Hoe het er uit zag.
Afbeelding

Vervolgens geprobeerd te installeren, maar kwam er al snel dat het de neiging had om de nieuwe lak te beschadigen. Dus om dat te verhelpen een stuk van een oude fietsband op maat geknipt en met secondenlijm geplakt tegen het metalen deel aan. Vervolgens een gat maken omdat de bout er natuurlijk ook nog doorheen moet. Het overtollige netjes afsnijden. Ziet het er zo uit.
Afbeelding
Afbeelding

Installeren op de motor maar. Zie het metaal nu toch eens even glinsteren :mrgreen: Niet dat je het ziet met de zijkap er op, maar het is de gedachte die telt. Ik weet er van :wink:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens heb ik nog het e.e.a. voorbereid om de cilinderkop weer te kunnen monteren.

cheers!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di apr 23, 2024 7:46 am 
Offline
Maniakale Gebruiker

Geregistreerd: za aug 28, 2021 8:20 pm
Berichten: 236
Zondag de cilinderkop wederom geïnstalleerd. Ook gelijk vliegwiel geïnstalleerd. Het schiet nu wel echt op! :mrgreen:

Zoals te lezen was had ik een XR650L vliegwielbout gekocht. Deze bleek achteraf een veel kleinere diameter schouder te hebben dan de standaardbout. Dit is niet iets wat in de specificaties was terug te vinden :cry: . Snel via Offroad Centrum Vaassen een goede tweedehandse bout op te kop kunnen tikken, waardoor de pret wel door kon gaan :) .

- Links is de tweedehands xl600r vliegwielbout, die ik uiteindelijk dus heb gebruikt;
- Midden is mijn oude en in twijfelachtige staat vliegwielbout;
- Rechts is de XR650L vliegwielbout;

Zie de verschillen.
Afbeelding
Afbeelding

De nieuwe tweedehands bout eerst goed schoongemaakt met een staalborstel op de dremel en vervolgens in de ultrasoon. Schoner ging die niet worden. Vervolgens een laatste keer het draadgat van de krukas schoongemaakt en hier kwam niets uit. Snel klaar dus :lol:
Met de hand de bout er in draaien om te voelen hoe de threads lopen. Dit ging perfect, nergens weerstand. Helemaal toppie! Ik had er een goed gevoel bij.
Afbeelding

Vijf eurocent van mijn schoonvader gebietst (mocht ie daarna terughebben, maar wilde hij niet meer? :roll: ) om deze tussen het primaire en secundaire aandrijftandwiel (oftewel tussen tandwiel aan koppelingskorf en die op krukas) te plaatsen. Ben me bewust van de risico's, maar ik nam de gok. Momentsleutel er op en draaien maar!

50nm -> Dit gaat snel;
60nm -> Dit gaat ook nog wel snel;
70nm -> Dit gaat moeizamer;
80nm -> Dit gaat moeizaam, maar is nog wel te doen;
90nm -> Dit zit wel echt heel vast;
105nm -> Hoe krijg ik dit voor elkaar? Oh, hij beweegt. Ja. Ja! Breek niet (doet schietgebedje). Klikklak. Opruimen die hap, niets meer aan doen. :mrgreen:

Vervolgens was de cilinderkop aan de beurt.

Alles wederom schoon en droog maken. Nieuwe koppakking gekocht bij Roukema. Koppakking deze keer droog geïnstalleerd, zoals het eigenlijk hoort. Met de hand voelen of elk boutgat nog steeds mooi loopt. Dit was niet geval, wat vreemd is want de bouten gingen er perfect schoon in en kwamen er toch redelijk schoon uit. Naja dit klusje zaterdag gedaan dan en zodra de bout er mooi doorheen liep een vink gezet. Zie de foto!
Afbeelding

Kop er op en aandraaien maar. Deze keer niet tot 30nm, maar tot 28nm gegaan. In de stappen 10, 16, 22, 28nm. Ging allemaal goed.

En dan kom je op het punt dat het zowaar weer echt als een motorblok er uit gaat zien.
Afbeelding
Afbeelding

Voor de ervaringsdeskundigen. Het inlaatspruitstuk. Nu monteren of pas nadat het blok in het frame hangt? Ik neig naar nu installeren. Immers, zo heb ik hem er ook uitgehaald.


Groetjes!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma mei 06, 2024 8:07 pm 
Offline
Maniakale Gebruiker

Geregistreerd: za aug 28, 2021 8:20 pm
Berichten: 236
Update taim.

Heb mezelf verwend met een vervroegd vakantie(geld) cadeautje. Compleet nieuwe set koppeling alles. De metalenplaten waren vervormd en de koppelingsplaten waren ook goed versleten (maar wat was niet versleten, is de betere opmerking). Dus zie hier!

Nieuwe EBC koppelingsplaten;
TRW metalenplaten;
ECB heavy duty vering;
1 OEM honda druklager.
Afbeelding

Nu nog droge koppelingsplaten
Afbeelding

In een afsluitbaar boterhamzakje met motorolie om te soaken. Paar dagen zo gelegen. Af en toe beetje kneden en omdraaien om te zorgen dat de olie overal goed komt.
Afbeelding

Koppelingsplaten er in!
Afbeelding

De drukplaat, drukpen, het drukpenhoedje (dingentje dat om de pen heen gaat en tegen het lager aan drukt) en het lager erin.
- Zonder vering even voelen of hij wilt ontkoppelen. Gaat prima;
- Met 1 veer er in kijken of hij wil ontkoppelen. Gaat ook;
- 2 veren gaat nog net;
- 3 en 4 veren heb ik te weinig hefboom voor;

Naja, hij lijkt het te doen, dus dichtzetten die hap. Bouten kruislings in 2/3 stappen aangedraaid tot 8nm. Weer een klusje klaar 8) :lol:
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma mei 06, 2024 8:27 pm 
Offline
Maniakale Gebruiker

Geregistreerd: za aug 28, 2021 8:20 pm
Berichten: 236
De zondag besteed aan het installeren van de nokkenas. Wat een gepriegel is dat zeg. De lagers wilde niet om de nokkenas heen, dus die heb ik met enig beleid er om heen weten te krijgen.. maarja.. dan moet het allemaal nog geïnstalleerd worden in de cilinderkop.. nu dus met lagers, wat een hele extra dimensie geeft :lol: Maar het is gelukt.

Alle verzamelde onderdelen bij elkaar gezocht
Afbeelding

En hier gesorteerd. Wat er valt te zien. Note to self. Het is goedkoper om een duurdere motor te kopen :roll: .
- Nieuwe nokkenas (Ebay maar op Isreali cam)
- Nieuwe 6904 C3nokkenaslagers;. 1 reguliere variant. 1 ZZ. Beide van NSK.
- Nieuwe camchain tensioner;
- Nieuwe veer;
- Nieuwe pin die door de camchaintensioner gaat;
- Nieuwe o-ring van Honda, voor de pin;
- Nieuwe boventandwiel t.b.v. de XR650L nokkenasketting.
- Kopje koffie in een Efteling beker (ik heb ze alle 4 :lol: )
Afbeelding

ZZ lager is dubbelzijdig afgesloten. Dat moeten we niet hebben, wij willen namelijk maar 1x afgesloten. Dus één kant moet er uit. Overigens! De XR650L gebruikt rubberen afdichtingen i.p.v. metaal. Dus dat is ook prima te gebruiken.
Afbeelding

Één kan er uit. Hoe? Met een horloge schroevendraaier beetje wippen en duwen. Beetje priegelen. Dan komt het vanzelf.
Afbeelding

Daarna begon de puzzel om de nokkenas er in te krijgen maar nadat dansje was gedaan, krijg je het volgende :mrgreen:

Bovenste foto is de stand op de inlaatslag (echt TDC)
Afbeelding

Onderste foto is de stand op de uitlaatslag
Afbeelding

En hoe het vliegwiel er bijstaat
Afbeelding
Afbeelding

Heerlijk toch. Ik ben blij. Ik wacht nog op laatste paar boutjes (o.a. van de nokkenas) en dan kan alles dicht. Op dit moment nokkenas vastgezet met de oude boutjes, maar die zijn nagenoeg rond. Zodra de nieuwe binnen zijn én op moment zijn gezet, zet ik de kettingspanner er in. Kan vervolgens het blok dicht.

Met een beetje mazzel dit weekend al! :mrgreen:

Cheers


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do mei 16, 2024 8:41 pm 
Offline
Maniakale Gebruiker

Geregistreerd: za aug 28, 2021 8:20 pm
Berichten: 236
Waar waren gebleven. Oja, de nokkenas geplaatst. Volgende dag toch maar even gekeken naar hoe de nokkenasketting was uitgelijnd in de geleiders. Ketting liep strak tegen de zijkant aan. Zie de foto. Lijkt mij niet heel bevorderlijk voor de levensduur van de geleider (en ketting) en zodoende interwebs geraadpleegd. Daar wordt door sommige aangegeven om het nokkenastandwiel om te draaien (180 gr flip), omdat de ketting dan beter uitlijnt. Dit dan ook geprobeerd en het lijnt nu beter uit. Ansich ook wel logisch als je naar het tandwiel zelf kijkt. Je zult zien (geen foto's van overigens) dat het tandwiel aan één kant meer is ingefreesd en daardoor dieper in het gat licht. Bij de XR650L gaan de bouten van buiten naar binnen en zo is dan ook het tandwiel gefreesd. Onze xl'en gaan de bouten van binnen naar buiten en om dan toch het nokkenas beter boven het gat te positioneren, moet het tandwiel gedraaid worden. Ik hoop dat het zonder foto's te volgen is..

Afbeelding

Dus tandwiel omgedraaid en weer aflezen. Staat helemaal goed! Nokkenasboutjes aangedraaid naar het voorgeschreven moment van 18nm. Tevens locktite 243 gehanteerd. Je ziet nu ook dat er kleinere streepjes zijn te zien op het nokkenastandwiel, dan in de eerdere foto's.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Locktite laten drogen en voorbereidingen treffen om het deksel er op te zetten. Eerst de boel goed insmeren met assemblylube. Op de foto lijkt het minder dan het in werkelijkheid was. Wil niet zeggen dat er niet nog meer bij kan :P Uittekenen in welke volgorde ik de bouten wil aantrekken, omdat in het werkplaatshandboek (hymer/peters/honda) geen voorbeelden stonden evenals in welke stappen ik de aanhaalmomenten wil aantrekken. Vervolgens kan ik het dan mooi afvinken, geeft gemoedsrust dat het gedaan is :)
Eerst alles met de hand aangetrokken;
M8 bout op 10, 15, 20nm;
m6 (65mm) op 5, 7, 10 nm;
m6 (normaal) op 4,6,10. Deze wilde ik eerst 4,6,8 maar bleek later dat 10nm het minste voorgeschreven is en zodoende van 6 naar 10.;

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nadat het deksel er opzat, gelijk doorgegaan met statordeksel. Eerst het draad en de bouten weer schoonmaken. Vervolgens diepte van het draad opmeten. Het "middenboutje" was het begin van het draad van slecht. Dan ook echt slecht. Moest of gehelicoiled worden of proberen met een langere bout. Laatste optie maar eerst geprobeerd, want helicoil kan altijd (maar ik niet). Slechte bouten vervangen voor nieuwe OEM honda, sommige zeskanten waren meer rond dan hoekig. Nadat dat gesorteerd en schoon was. de stator in het deksel gemonteerd. Deze keer niet naar 30nm ( :wink: :wink: ) proberen aan te trekken, maar naar een bescheidenere 8nm en weer vastgezet met locktite (243). Pakking droog monteren. Deze keer geen hylomar gebruikt. Wel het rubberen inlegstuk waar de statorkabels doorheengaan goed voorzien van een siliconenpakking (loctite 5910), zodat het daar in ieder geval niet gaat lekken!. Het is niet op de foto van het karton te zien, maar daar heb ik weer aangegeven in welke fase en volgorde ik de bouten heb aangetrokken. Bouten zijn aangetrokken in stappen van 4, 6, 8 nm.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eind resultaat van mijn noeste arbeid :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding

Vanmorgen vroeg voor werk nog "snel" het deksel van de koppeling er opgezet. Kan ik het blok - hopelijk dit weekend - installeren in het frame. Nu nog wel zonder pakking, omdat ik eerst de oliepomp nog wil nalopen en zeker weten dat ie geprimed is. Daarna nog wel even de externe olieleiding geïnstalleerd. Gewoon.. om het blok "af" te hebben. Ziet het er niet uit als een plaatje? 8)
Afbeelding
Afbeelding


Ik ben echt zo blij en trots ook. Hopelijk doet alles het straks goed :mrgreen:.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo mei 22, 2024 7:51 am 
Offline
Maniakale Gebruiker

Geregistreerd: za aug 28, 2021 8:20 pm
Berichten: 236
Operatie Verhuizing!

Afgelopen weekend was het zover. Het motorblok en het frame zijn weer samen. :mrgreen:

Eerst nog maar weer eens het frame doorspoelen met diesel. Nu kan het nog enigzins soepel. Straks met het motorblok er in niet, niet echt meer. Doorspoelen achtte ik nodig om de laatste resten van verf/roestschilfers er uit te krijgen en nieuwe olieig laag te verkrijgen aan de binnenkant. Hier kwam niets uit en was ik dan ook snel klaar mee. De motor daarvoor naar buiten gereden en ziet er mooi uit :lol:

Afbeelding

Voorbereidingen treffen om het motorblok er in te hangen door het frame af te plakken met schilderstape.

Trapper in verband
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Terug de garage in en nog wat oude kranten eroverheen gelegd. Tevens een hulpstoeltje "gemaakt" om het blok in meerdere etappes te kunnen tillen.
Afbeelding

Ik bedacht me dat ik was vergeten om een bougie in het blok te stoppen. Het is een nieuwe iridium bougie geworden. Schijnt wat kouder te vonken en dat lijkt mij weer prettig om haarscheurtjes bij het bougiegat te voorkomen. Alle beetjes helpen.
Afbeelding

Bougie er in. Met de hand aangedraaid en vervolgens nog een halve slag met de sleutel, zoals op het doosje staat. Heb geen bougiesleutel (gereedschapssetje van de XL heb ik niet), dus een reguliere bougiedop en een 3/8 sleutel gehanteerd.
Afbeelding

Verhuizing in volle gang!
Afbeelding

Na heel veel... en dan ook heel veel tilwerk en heen en weer beweging zit die er in. Was even zoeken hoe die er in moest, maar uiteindelijk is het gelukt. :mrgreen:
Afbeelding

Achteraf gezien (maar achteraf is mooi wonen) had ik beter niet kunnen tapen. Enorm veel moeite om de tape er weer af te krijgen en op sommige plekken, trok het ook de laklaag van de poedercoat af :cry: :cry: :cry: Mijn geluk is dat veel wordt verborgen door de keienvanger straks/uitlaten en de poedercoat/laklaag hebben redelijk dezelfde kleur. Ondanks dat, wel jammer. :roll:

Next up is het blok vastzetten. De bouten waarop het motorblok steunt zijn nog niet vastgezet en de carbs reviseren.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma mei 27, 2024 10:29 am 
Offline
Maniakale Gebruiker

Geregistreerd: za aug 28, 2021 8:20 pm
Berichten: 236
Afgelopen weekend de carbs weer door de ultrasoon gehaald. Toen ik aan het project begon, had ik de carbs al schoongemaakt, maar het leek mij wijs om het e.e.a. nog eens na te lopen. Immers ligt toch al weer een aantal jaren in een doos stof te vergaren.

Qua afstelling was ik er nog niet helemaal over uit. Nog steeds niet overigens, maar heb in ieder geval een samenvatting gemaakt van de informatie die ik heb opgedaan. Wellicht hebben jullie (en toekomstige lezers) er ook wat aan.

Bijlage:
carb knipsel.JPG
carb knipsel.JPG [ 255.44 KiB | 1133 keer bekeken ]


Vind het trouwens toch wel opmerkelijk dat US grotere sproeiers heeft. Waarom hebben wij dat niet? En zou die daar beter op lopen? De 83 heeft in de uS #125primair en #112 secundair. Venturidiameter is daar ook 30mm. De 84 - die wel venturidiameter van 28mm (net als wij) - heeft daar primair 120 en secundair ook 120. Hun airbox is hetzelfde... dus waarom staat die van hun rijker afgesteld af fabriek? Dan loopt die toch koeler? Enige wat ik kan bedenken is mileuwetgeving in Europa.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 283 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling