Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu do feb 29, 2024 6:11 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 216 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma feb 05, 2024 10:00 pm 
Offline
Intense Gebruiker

Geregistreerd: za aug 28, 2021 8:20 pm
Berichten: 180
chilled schreef:
Gabriel schreef:
My sincere congratulations on the successful assembly of the short engine! :lol:
This is - indeed - an important intermediate step in rebuilding your XL600R engine! :!: :idea:
Of course, I can understand your feelings of happiness – from my own experience!
Keep up the good work, there is still a lot of work to be done!


Thanks Gabriel! The end feels near, but still a long way to go 8)

navogreen schreef:
Mooi werk !!

Alleen ( als je er een paar gedaan heb)
Gaat dat groen van de pakking irriteren :?
Maak de randjes altijd zwart , valt het niet zo op
Nu gebruikt ik ,vandaag de dag , de zwarte seal pasta,, ff op je vingers en daar de randjes mee insmeren

Ach ,, een XL maatje zei laatst ,,, waarom !! ,, dan kan de volgende eigenaar zien dat hij vervangen is :lol:


Thanks! Al geef ik eerlijk toe dat ik het met je XLmaatje eens ben. De groene pakking ertussen vind ik best aardig om te zien. (maar waar hebben we het over, de kleur van pakking :lol: :lol: )


Even een vraagje tussendoor.

Qua inlopen van het blok schijnt het beter te zijn om minerale olie te gebruiken i.p.v. half/volsyntheet. Weet niet meer waar ik die kennis vandaan heb, wellicht wel hier op het forum gelezen, maar wil daarom een minerale olie erbij kopen. Afijn, de enige minerale die ik kan vinden is: https://www.oliehandel.nl/eurol-special ... 100010-1-1, maar ik vraag mij af of deze wel compatibel is met de natte koppeling? Werkplaatshandboek geeft wel aan dat het zou moeten kunnen. Namelijk, die olie heeft een SF api en het werkboek geeft dat als optie aan. Maar ik mis dan het MA2 kenmerk?

Zelf heb ik hier in de garage al 4liter https://smeermiddelenwinkel.nl/product/ ... -10w40-4t/ staan. Dit is dan een halfsyntheet met SM API én wel met MA2. Dus, wat is mogelijk én wat is wijsheid?


Laatst bijgewerkt door chilled op ma feb 05, 2024 10:02 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma feb 05, 2024 10:02 pm 
Offline
Intense Gebruiker

Geregistreerd: za aug 28, 2021 8:20 pm
Berichten: 180
verwijderd ivm dubbelpost..


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di feb 06, 2024 8:46 am 
Offline
Intense Gebruiker

Geregistreerd: za aug 28, 2021 8:20 pm
Berichten: 180
chilled schreef:
Nog wat leeswerk gedaan afgelopen avond.

Wossner installatie instructies geven ook aan om minerale olie te gebruiken en om weg te blijven bij halfsysntheet. Zie hieronder een snippie uit de instructies. Daarnaast wat beter mijn best gedaan om naar olie te zoeken. Als je zoekt op wat meer gangbare olie termen (MA2/SF ed) komt er niet heel verrassend een scala aan producten naar voren. :roll: Kwam op die manier uit bij MOTUL 3000 10W40. Heeft JASO MA2 en SL/SJ/SH/SG API en is daarmee prima. Dus het plan is om hier 5 liter van te kopen en daarna de switch naar halfsyntheet.

Waarom 5L? Nou.. 2,5L voor eerste vulling (en dat wordt wss iets meer omdat ik een oliekoeler heb) en dan +- 2L voor de eerste keer olie vervangen. Is er nog wat rest om o.a. te gebruiken bij assemblage van het blok.

Klinkt als een plan.

Afbeelding



Snippie vanuit instructies van Wossner
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door chilled op di feb 06, 2024 8:48 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di feb 06, 2024 8:47 am 
Offline
Intense Gebruiker

Geregistreerd: za aug 28, 2021 8:20 pm
Berichten: 180
weer dubbel :twisted:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di feb 06, 2024 10:26 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1605
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Oil for the XL600R

With your inquiry about which oil is "right" for the 40-year-old XL600R PD03, you could cause a small(?) religious war.

The most important thing for the right oil of the XL600R is that it meets the specifications of the manufacturer HONDA, with all its consequences!

(HONDA MANUAL Page 2-1) API SERVICE CLASSIFICATION:

SE or SF

This means that even the cheapest modern 4T oils of today are several classes better than the oils offered back then (1983)!

E.G.: API SG is one or two classes higher or better!


The oils for motorcycles with their clutches IN an oil bath should therefore (!) meet a special standard (JASO).
If your oils meet this additional standard, then you are on the safe side! For example:

MANNOL 20W-50 Motorbike 4-stroke HD
from

http://www.motoröl-günstiger.de


Depending on how risk-averse you are, you can also try normal car oils! These are semi-synthetic engine oils!

However, you have to be aware that you may have to give your bike a new clutch!

I have already done it successfully several times without getting a slipping clutch, and thus saved a lot of money.
(One can do it like me, but you don't have to.)

As far as I know, there are hardly any purely mineral engine oils left!
All "SAE XW-Y" are not purely mineral engine oils, to get the wide temperature range!

Only the pure single-grade oils, which are 100% mineral, remain.

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 240.000 km/149000 mls
17.4.2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
29.6.2023: Tweede motorstoring in 56594 Willroth, G.!
28.4.2024: 41 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do feb 08, 2024 11:14 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1605
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
PS:
My statement above does not contradict that of Wössner. It merely complements them.

So, if you don't have an original Honda piston, but one from WÖSSNER, then you should follow his instructions!

I'm curious to see how high the price per liter of MOTUL 3000 10W40 is!

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 240.000 km/149000 mls
17.4.2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
29.6.2023: Tweede motorstoring in 56594 Willroth, G.!
28.4.2024: 41 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za feb 10, 2024 6:28 pm 
Offline
Intense Gebruiker

Geregistreerd: za aug 28, 2021 8:20 pm
Berichten: 180
Hey Gabri,

Thanks for the elaboration! 8)

Did not mean to start an oil war :lol: . In my book oil is oil and oil is adhering to regulated specs. Regardless of brand. I was just asking for confirmation on my train of thought and your post did that. So strenghted by Wossner instructions, my research and your confirmation I bought motul 3000 10W40. Is JASO MA2 and API SL (= backwards compatible with SF). Also bought an additional oilfilter (Hiflo 112) which I can throw away at the first oil change :) .

Paid € 27,95 for 4L. So roughly € 7 per liter. Is reasonably priced no?


Currently I'm cleaning the threads with a tap and the bolts with a polishing wirewheel and an ultrasonic bath. Those were so dirty! Don't want to strip my threads... Hoping to get the cilinder up next weekend.

Cheers!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za feb 10, 2024 6:36 pm 
Offline
Intense Gebruiker

Geregistreerd: za aug 28, 2021 8:20 pm
Berichten: 180
Afbeelding

Already did the cilinderbolts, now doing the cilinderhead bolts. Bottom, up and left are already done and "polished". Right is cleaned, but still need the ultrasonic bath.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za feb 10, 2024 10:23 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1605
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Hoi Chilly.

nice to know I could help you (again).

Citaat:
Paid € 27,95 for 4L. So roughly € 7 per liter. Is reasonably priced no?

I don't know, I didn't make a price comparisation.
Buying a brand (like MOTUL) always means you have to pay x % on top just for the name.

AFTER the running-in or later you could change (back?) to cheaper oil.

Bolt and thread cleaning:
To make this job 100% perfect I suggest to test it before you use them later on to finish.
Screw them (bolts into their corresponding threads) test-wise in to check for faulty threads!
Sometime this hepls to avoid a ugly awaking!

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 240.000 km/149000 mls
17.4.2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
29.6.2023: Tweede motorstoring in 56594 Willroth, G.!
28.4.2024: 41 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo feb 11, 2024 4:50 pm 
Offline
Intense Gebruiker

Geregistreerd: za aug 28, 2021 8:20 pm
Berichten: 180
Just screwing in without actually torqing them to spec? If that is what you mean, I already doing that :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo feb 11, 2024 7:56 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1605
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Hey Chilly
Citaat:
Just screwing in without actually torqing them to spec?

Even better your idea, if you don't mind, check them with allowed max torque!
Than you are sure they work savely when finally tightend with their min torque.
A possible thread-repair is easier to accomplish in this position than later on!

What's your opinion? :roll:

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 240.000 km/149000 mls
17.4.2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
29.6.2023: Tweede motorstoring in 56594 Willroth, G.!
28.4.2024: 41 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di feb 13, 2024 8:55 pm 
Offline
Intense Gebruiker

Geregistreerd: za aug 28, 2021 8:20 pm
Berichten: 180
Gabriel schreef:
Hey Chilly
Citaat:
Just screwing in without actually torqing them to spec?

Even better your idea, if you don't mind, check them with allowed max torque!
Than you are sure they work savely when finally tightend with their min torque.
A possible thread-repair is easier to accomplish in this position than later on!

What's your opinion? :roll:


Did jus this. Put the head on the cilinder and torqued to spec. Oiled the bolts - as required by Honda bible - as well. Thread held up good :mrgreen: Then unbolted everything and stored it away again.

Doesn't it look pretty? 8)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do feb 15, 2024 9:26 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1605
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Hoi CH,

Citaat:
Doesn't it look pretty? 8)

Is this a "trick question"? :mrgreen:

The result is very mucho dependend from a personally taste.

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 240.000 km/149000 mls
17.4.2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
29.6.2023: Tweede motorstoring in 56594 Willroth, G.!
28.4.2024: 41 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do feb 15, 2024 10:26 pm 
Offline
Intense Gebruiker

Geregistreerd: za aug 28, 2021 8:20 pm
Berichten: 180
Did you just say it wasn't pretty? :evil: :evil:




































































































Paintjob could have been a bit better I agree, but I'm happy


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do feb 15, 2024 11:20 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1605
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Hey

Citaat:
Did you just say it wasn't pretty?

Of course not!
I wanted to express I have different priorities.

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 240.000 km/149000 mls
17.4.2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
29.6.2023: Tweede motorstoring in 56594 Willroth, G.!
28.4.2024: 41 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 216 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling