Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu zo jun 04, 2023 12:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 133 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za apr 15, 2023 2:52 pm 
Intense Gebruiker

Ff korte update. Zal later een uitvoeriger verslag doen :).

Hele blok ligt nu uit elkaar. Krukas er ook uit, waarbij het lager mee kwam, maar ik zit nu even "vast". Zie de foto's. Is dit te redden c.q. bruikbaar met een nieuwe backplate en lager? En enig idee wat dit heeft veroorzaakt? Ik vind het echt heel vreemd. De handboeken (Peters, Haynes en Honda) zeggen hier uiteraard niets over :p. Weet ook niet zo goed waar ik op moet zoeken qua termen voor meer informatie. De vele revisie topics op dit forum (o.a. die van Flyer en Gabriel) hebben geen gechipte/afgebrokkelde rand, maar gewoon een gave.

Hoor graag en alvast bedankt!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo apr 16, 2023 11:04 pm 
XL Gebruiker

Hoi chilled

My congratulations to your progress.

Firstly, I have never seen damage like this ever and especially on an XL600R motor. But this doesn’t mean anything because may be my experiences aren’t good enough.

Secondly, with just those two photos and without feeling and seeing it in reality I am not able to make any judgement about your damages. At the ball bearing of the crankshaft seems to be no corresponding damages at all. So, where from does it come? I can’t believe this motor has never been opened before in its life.

Greotjes Gabriel

13.2.2022 Herinstallatie van de defecte motor Smilde, herbouwd!
28.4.2023: 40 jaar eerste bezitter van zijn XL600R

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo mei 03, 2023 8:07 am 
Intense Gebruiker

Hi Gabriel,

I've never seen damage like this either, nor does the internet apparantly.

Currently scouting the internet for a replacementcarter, in order to see what my options are. Reuse this (after consulting a true mechanic) or repair or replace. This weekend I'll write more in detail about my progress. Keep you guys posted!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 06, 2023 12:04 pm 
Intense Gebruiker

TLDR:
Hoop gedaan, blok heeft denk ik gelopen op te weinig olie en is te heet geworden. Nieuw blok zoeken is denk ik goedkoper. Er is nog een hoop te doen om Trapper rijdend te krijgen.

Lange versie
Dus.. Waar waren we gebleven? Het blok was gesplitst en dat ging eigenlijk wel redelijk soepel. Helemaal als je het afzet tegenover het losmaken van het vliegwiel. Ik trof een, lijkt het op, niet zo fris blokje aan. Economisch gezien is een nieuw blok zoeken denk het beste, hoewel je dan ook niet weet wat je aantref. Benieuwd naar jullie meningen.

Startpunt:
Afbeelding

Nu het blok los was heb ik allereerst maar een hoop foto's gemaakt als naslagwerk van hoe het in elkaar moet. Je merkt toch dat de handboeken op sommige kleine punten tekort komen als hobbyist zijnde. Omdat sommige kennis als aanwezig wordt verondersteld? Wie weet.

Eerst maar de balansas er uit gehaald. Die was toch het minste enge. Immers, die haal je zo uit zijn lager. Tandwielen en loopvlak zien er allemaal nog goed uit. Geen pitting of andere oneffenheden, de foto's maken het erger dan het is. Wat wel opvalt zijn de verkleuringen. Deze verkleuringen zijn overigens consistent in het blok te vinden, ook bij bijv. de schakelwals. De balansas lijkt overigens wel een tandje verschoven. Volgens het Honda handboek mogen die 2 punten niet te zien zijn. Heb er verder nog geen aandacht aan besteed, maar deze zal ik nog loshalen en nader inspecteren of althans goed zetten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarna toch maar begonnen aan de transmissie. Eerst de schakelas er uit gehaald. Hier zie je toch wel redelijke aanloopsporen én de spiebanen zijn nagenoeg weg. Heb me laten vertellen dat dit vrij simpel opgelast kan worden en daarna nieuwe spiebanen laten vrezen. Als dat zou kunnen, zou dat fijn zijn. Anders toch maar opzoek naar een vervanger.
Afbeelding
Afbeelding

Nu was het makkelijke werk gedaan en heb een tijdje zitten prutsen met de "locknut" die op de transmissie ziet. Duurde even, maar met behulp van horlogeschroevendraaiers als hefboom de "locknut" er af gekregen. En dan ligt ineens de hele transmissie op tafel. Een kind kan de was doen :lol: De lagers van het schakelmechanisme draaien allemaal nog fijn en zien er niet beschadigd uit. Dus dat is prettig. Daarnaast zijn het allemaal nog de originele - af fabriek - lagers.
Afbeelding

Even een uitstapje naar lagers. In de lagers van de krukas en de balansas zit een slinger/zwengel/onbalans of hoe je het ook wil noemen. Deze beide lager draait op dezelfde manier als zo'n kermisattractie... Dat zie je ook aan de aanloopsporen in het blok waar de tandwielen van de balansas overlopen in die van de krukas. En volgens mij zie je het ook aan de krukas zelf. Gekke is dat het blok prima liep en mij niets opviel qua onbalans. Originele reden om het uit elkaar te halen was ook slechts vanwege de olie die werd verbrand.. Deze lagers moeten dus sowieso vervangen worden, waarbij uiteraard de balansaslagers een afwijkende maat hebben en bij de lagerboer niet te koop lijkt te zijn :roll: En als we dan toch bezig zijn met lagers vervangen, kan net zo goed de hele bups vervangen worden. Is alles weer fris. En zou de onbalans ook gelijk kunnen verklaren waarom het krukaslagerhuis is beschadigd?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zo'n baan volgen de krukas/balansas lagers dus ook

Afbeelding
Afbeelding

Terug naar de transmissie :wink:.
Paar liter diesel gekocht en eerst de boel goed schoongemaakt. Vervolgens de specs opgemeten en afgezet tegen de normen vanuit het handboek. Transmissie, voor wat ik heb gemeten, is in spec :mrgreen: Enige wat niet gemeten is, zijn de tandwielen die geborgen zijn (met circlips) op de primaire en secundaire assen. De rest is allemaal gemeten en was ruim binnen de toleranties. Het ziet er daarnaast onbeschadigd en prima uit, waardoor ik ook niet het gevoel had om deze laatste paar tandwielen te meten. Laat de foto's maar voor zichzelf spreken. Transmissie is dus gelukkig herbruikbaar. Enkele toleranties waren bijv:
Bovenvork: 4,97mm (limiet 4,5)
Middenvork: 4,97mm (limiet 4,5)
Ondervork: 4,98 mm (limiet 4,5)
Staafje waar de vorken op zit: 13,96mm (limiet 13,9)
Splines van de uitgaande as (naar tandwiel: 5,1mm)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De verkleuringen zie je naast de balansas ook heel goed op de schakelwals. Verder ziet de wals, naar mijn idee, er prima uit. Verkleuringen zijn ook te zien op alle ringen/circlips, hoewel niet op de foto gezet. Deze zijn allemaal donkerblauw gekleurd. Ik heb het idee dat er met te weinig/te oude olie is gereden en dat het daardoor te warm is geworden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nadat transmissie, balansas etc. een dieselbad heeft gehad, heb ik het netjes/schoon/veilig opgeborgen. Eerst alles onder gekliederd in motorolie, ingewikkeld in vershoudfolie (zonder de gaatjes :wink: ) en opgeborgen in plasticcontainers.
Vervolgens het blok/cilinder/cilinderkop een dieselbad gegeven en goed schoongemaakt omdat ik deze wil gaan spuiten.

Afbeelding

Verder dan dit ben ik op dit punt ook niet. Benieuwd wat jullie van bovenstaande maken, gezien jullie technisch beter onderlegd zijn :wink: 8) .

Acties die ik nu in ieder geval aan het ondernemen ben, zijn als volgt:
    1. Revisie zaken in de buurt berichten om;
    a. de cilinder te honen/boren, afhankelijk van wat nodig is.
    b. Krukas te inspecteren c.q. opnieuw te balanceren;
    c. Cilinderkop te inspecteren en klepseals te vervangen;
    2. Monteur zoeken die mijn beschadigde carter kan beoordelen
    3. 2k Lak (RAL 9005 - zijde glanskopen om het zooitje weer te kunnen laten shinen :mrgreen:

Cheers,

Chilled

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 07, 2023 8:34 pm 
XL Gebruiker

Hoi

zu den merkwürdigen Schäden würde ich 1x einen professionellen Motoreninstandsetzer konsultieren.
Vielleicht kann der mit seiner Erfahrung etwas mehr zur Identifikation beitragen.

Getriebe:
Der 5. Gang hat gerne "Petting" und sollte gesondert betrachtet werden!
Wie sieht dein betreffendes Zahnradpaar aus??

Ist die "Extrasprühdüse" in "Getreide" frei?

PS: Gute Fortschritte!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma mei 08, 2023 8:00 pm 
Intense Gebruiker

Hi Gabriel,

I tried to use google translator, as my Deutsch is horrible, but it didn't make it much better :roll:

You mean this gear? Yes looks fine, just as its counterparts. The engagementdogs look fine to and not rounded. I'll have a second look just to be sure, when I get my hands on them.
Afbeelding

I honestly dont know what you mean with this. :mrgreen: Could you rephrase?
Gabriel schreef:
Hoi

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma mei 08, 2023 10:57 pm 
XL Gebruiker

Hi

you are right!
Its M5 and C5!

Citaat:

There is an extra oil spray nozzle in the case for the transmission!
Pics you'll find in my project.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 09, 2023 7:06 am 
Intense Gebruiker

Ah, I'll have a look to see if its free and not blocked

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 09, 2023 5:11 pm 
XL Gebruiker

I used some solving liqiud first, than a dose of compressed air, in both directions. 8)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo mei 10, 2023 6:12 pm 
XL Gebruiker

Afbeelding
.
Afbeelding
.
Page 5 on my project

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 20, 2023 11:02 am 
Intense Gebruiker

Hi Gabriel,

I thanks for the clarification! I do wonder where the other side of that passage is though.

Update:
Yesterday I cleaned off the gaskets on the cases. Didn't come to it to blow air through the nozzle to check wether its blocked.

In other news, I went to two mechanics and showed them my chipped case. They both came to the same conclusion :) . The previous owner tried to remove the crankshaftbearing with a screwdriver and thus damaging the cases. But although it was crudely removed the damaged parts in the casing have no negative effect on the bearing itself! They gave me a tip to remove any "bramen" with a very fine grid sandpaper, but without touching the bearingsurface. In other words the cases can be used again! :mrgreen:

I've also found a mechanic shop to do everything related to cilinder, cilinderhead and crankshaft :) Already packed everything in boxes and gonna take it all to them next week.

For me all I have to do now is buy ALL the bearings and then we can start to reassemble. 8)

Cheers!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma mei 22, 2023 5:45 pm 
XL Gebruiker

Hoi!

Citaat:
The previous owner tried to remove the crankshaftbearing with a screwdriver and thus damaging the cases. But although it was crudely removed the damaged parts in the casing have no negative effect on the bearing itself!

I guess that's what everybody of the forum told you and thought.
Pre-owner was a bloody bungler. :|

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 27, 2023 12:20 pm 
Intense Gebruiker

Gabriel schreef:
Afbeelding
.
Afbeelding
.
Page 5 on my project

I blew air and oil through it, so its not blocked :D . Oil and wind came out in the small lagerhousing to the right of the nozzle in your picture. I removed the "bramen" as well with P1000/P2000 sandpaper wetted with oil and I roughed up the outside of the casings in order for it to be painted. I'm not sure if I should install the new bearings before.. or after I painted the casings. Seeing in order to remove/install the bearings, the cases need to be heated. I'm not sure how the paint (2k satin black) will like the heat, eventhough it should hold up.

Lastly I dropped off the cilinderhead/cilinder and crankshaft at the mechanicsplace. Now to wonder which kind/brand of piston I want.. stock Honda, ProX, Wossner or Wiseco. Gonna have to dive into the differences. You guys have any input on this?

Making slow progress :)

Greetings!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 133 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]