TLDR:Hoop gedaan, blok heeft denk ik gelopen op te weinig olie en is te heet geworden. Nieuw blok zoeken is denk ik goedkoper. Er is nog een hoop te doen om Trapper rijdend te krijgen.
Lange versieDus.. Waar waren we gebleven? Het blok was gesplitst en dat ging eigenlijk wel redelijk soepel. Helemaal als je het afzet tegenover het losmaken van het vliegwiel. Ik trof een, lijkt het op, niet zo fris blokje aan. Economisch gezien is een nieuw blok zoeken denk het beste, hoewel je dan ook niet weet wat je aantref. Benieuwd naar jullie meningen.
Startpunt:

Nu het blok los was heb ik allereerst maar een hoop foto's gemaakt als naslagwerk van hoe het in elkaar moet. Je merkt toch dat de handboeken op sommige kleine punten tekort komen als hobbyist zijnde. Omdat sommige kennis als aanwezig wordt verondersteld? Wie weet.
Eerst maar de balansas er uit gehaald. Die was toch het minste enge. Immers, die haal je zo uit zijn lager. Tandwielen en loopvlak zien er allemaal nog goed uit. Geen pitting of andere oneffenheden, de foto's maken het erger dan het is. Wat wel opvalt zijn de
verkleuringen. Deze verkleuringen zijn overigens consistent in het blok te vinden, ook bij bijv. de schakelwals. De balansas lijkt overigens wel een tandje verschoven. Volgens het Honda handboek mogen die
2 punten niet te zien zijn. Heb er verder nog geen aandacht aan besteed, maar deze zal ik nog loshalen en nader inspecteren of althans goed zetten.

Daarna toch maar begonnen aan de transmissie. Eerst de schakelas er uit gehaald. Hier zie je toch wel redelijke aanloopsporen én de spiebanen zijn nagenoeg weg. Heb me laten vertellen dat dit vrij simpel opgelast kan worden en daarna nieuwe spiebanen laten vrezen. Als dat zou kunnen, zou dat fijn zijn. Anders toch maar opzoek naar een vervanger.

Nu was het makkelijke werk gedaan en heb een tijdje zitten prutsen met de "locknut" die op de transmissie ziet. Duurde even, maar met behulp van horlogeschroevendraaiers als hefboom de "locknut" er af gekregen. En dan ligt ineens de hele transmissie op tafel. Een kind kan de was doen

De lagers van het schakelmechanisme draaien allemaal nog fijn en zien er niet beschadigd uit. Dus dat is prettig. Daarnaast zijn het allemaal nog de originele - af fabriek - lagers.

Even een uitstapje naar lagers. In de lagers van de krukas en de balansas zit een slinger/zwengel/onbalans of hoe je het ook wil noemen. Deze beide lager draait op dezelfde manier als zo'n kermisattractie... Dat zie je ook aan de aanloopsporen in het blok waar de tandwielen van de balansas overlopen in die van de krukas. En volgens mij zie je het ook aan de krukas zelf. Gekke is dat het blok prima liep en mij niets opviel qua onbalans. Originele reden om het uit elkaar te halen was ook slechts vanwege de olie die werd verbrand.. Deze lagers moeten dus sowieso vervangen worden, waarbij uiteraard de balansaslagers een afwijkende maat hebben en bij de lagerboer niet te koop lijkt te zijn

En als we dan toch bezig zijn met lagers vervangen, kan net zo goed de hele bups vervangen worden. Is alles weer fris.
En zou de onbalans ook gelijk kunnen verklaren waarom het krukaslagerhuis is beschadigd?

Zo'n baan volgen de krukas/balansas lagers dus ook

Terug naar de transmissie

.
Paar liter diesel gekocht en eerst de boel goed schoongemaakt. Vervolgens de specs opgemeten en afgezet tegen de normen vanuit het handboek. Transmissie, voor wat ik heb gemeten, is in spec

Enige wat niet gemeten is, zijn de tandwielen die geborgen zijn (met circlips) op de primaire en secundaire assen. De rest is allemaal gemeten en was ruim binnen de toleranties. Het ziet er daarnaast onbeschadigd en prima uit, waardoor ik ook niet het gevoel had om deze laatste paar tandwielen te meten. Laat de foto's maar voor zichzelf spreken. Transmissie is dus gelukkig herbruikbaar. Enkele toleranties waren bijv:
Bovenvork: 4,97mm (limiet 4,5)
Middenvork: 4,97mm (limiet 4,5)
Ondervork: 4,98 mm (limiet 4,5)
Staafje waar de vorken op zit: 13,96mm (limiet 13,9)
Splines van de uitgaande as (naar tandwiel: 5,1mm)

De
verkleuringen zie je naast de balansas ook heel goed op de schakelwals. Verder ziet de wals, naar mijn idee, er prima uit. Verkleuringen zijn ook te zien op alle ringen/circlips, hoewel niet op de foto gezet. Deze zijn allemaal donkerblauw gekleurd. Ik heb het idee dat er met te weinig/te oude olie is gereden en dat het daardoor te warm is geworden.

Nadat transmissie, balansas etc. een dieselbad heeft gehad, heb ik het netjes/schoon/veilig opgeborgen. Eerst alles onder gekliederd in motorolie, ingewikkeld in vershoudfolie (zonder de gaatjes

) en opgeborgen in plasticcontainers.
Vervolgens het blok/cilinder/cilinderkop een dieselbad gegeven en goed schoongemaakt omdat ik deze wil gaan spuiten.

Verder dan dit ben ik op dit punt ook niet. Benieuwd wat jullie van bovenstaande maken, gezien jullie technisch beter onderlegd zijn

.
Acties die ik nu in ieder geval aan het ondernemen ben, zijn als volgt:
1. Revisie zaken in de buurt berichten om;
a. de cilinder te honen/boren, afhankelijk van wat nodig is.
b. Krukas te inspecteren c.q. opnieuw te balanceren;
c. Cilinderkop te inspecteren en klepseals te vervangen;
2. Monteur zoeken die mijn beschadigde carter kan beoordelen
3. 2k Lak (RAL 9005 - zijde glanskopen om het zooitje weer te kunnen laten shinen
Cheers,
Chilled