Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu za aug 13, 2022 5:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo apr 03, 2022 4:57 pm 
Gebruiker

chilled schreef:
Pictures of cleaned rearwheel will come in later

As promised :mrgreen:

It looks way better now! :shock: :D

The spokes sound dull/numb when I tap it with a screwdriver. Telling me they are loose, so they will need to be tightend. Not sure I go through all the trouble of cleaning and tighting the spokes or bring it to "Haan". For now I leave it as is and keep it untill I replace the tire. I've also measured the drum and it is still within spec (diameter >31mm), so i'll reuse it. Time will tell if it works or properly or not. If it doesn't i'll replace the hub and spokes simultaneously.

Drumside
Old for comparison.
Afbeelding

Afbeelding

As can be seen the outerring still has a rustring, but far less now.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cushwheel drive side
Afbeelding

Afbeelding

Cheers!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma apr 04, 2022 8:24 pm 
XL Gebruiker

Hey

My congratulations on your inventive solution to loosen the cylinder. :!: :idea:
Wasn't known to me, learned something again. i.e. probably also that my solution didn't work.

28. April 2022: 39 jaar eerste bezitter van zijn XL600R

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di apr 05, 2022 7:59 pm 
Gebruiker

Gabriel schreef:
Hey

My congratulations on your inventive solution to loosen the cylinder. :!: :idea:
Wasn't known to me, learned something again. i.e. probably also that my solution didn't work.

I didn't come up with it. :wink:

Indeed the wedges didn't work :(

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr mei 13, 2022 10:14 am 
Gebruiker

Lang geen update meer geplaatst. Heel veel gebeurt en toch ook weer niet. Ik heb me met name bezig gehouden met het frame in plaats van het blok. Nu de zomer er aankomt, wil ik de onderdelen van een nieuwe laag lak voorzien. Gezien de temperaturen nu goed worden (ik moet het buiten doen), heeft dat voor mij meer prioriteit. Het frame en de tank laat ik spuiten bij een hobbyist van motorforum.nl. De exacte kleur is nog niet duidelijk. Ral 3020 is een contender, maar het liefst wil ik Monza Red 8). Achterbrug ben ik nog in dubio of ik dat laat doen of zelf doe. Lijkt me namelijk niet het moeilijkste onderdeel. De rest doe ikzelf en dat wil zeggen:

- Stuur;
- Triple clamp (kan even niet op het Nederlandse woord komen);
- Voorvorken;
- Remklauw;
- Carterbeschermer;
- Blok;
- Voetpedalen.
- Bagagerekje;

Trapper staat er dan op dit moment ook zo bij:
Afbeelding

De cilinder zag er overigens zo uit:
TOP, waarbij het lijkt dat het de '25ste overmaat is.
Afbeelding

IN, verbrand te zien aan donker gekleurd metaal?
Afbeelding

LEFT, olie resten en ook verbrand?
Afbeelding

RIGHT, olie resten, maar verder wel mooi.
Afbeelding

OUT, ook verbrand?
Afbeelding

PIN, ziet er goed uit
Afbeelding

Chilled

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 12, 2022 2:42 pm 
Gebruiker

Maar weer tijd voor een update.

Afgelopen weken ter voorbereiding op het blok:
1. een nieuwe cilinderkop gekocht. Cilinderkop ziet er goed uit. Geen scheurtjes, zoals de mijne wel heeft of slecht zittende klepzittingen. Zeker zullen we het pas weten als het is gearriveerd en dat kan nog wel even duren.
https://www.ebay.nl/itm/255551315424?ss ... 2749.l2649

2. Een nieuwe nokkenas gekocht. De nokkenas is nieuw!!. Schijnt dat de oude mallen van Honda gebruikt worden om nieuwe nokkenassen te maken in Japan. Kwaliteit is gelijk aan of net iets beter dan OEM te (althans o.b.v. ADVforum). Tegen de tijd dat ik de spullen naar Keizer breng (motorrevisie), laat ik ze de nokkenas wel doorlichten. Leuke is dus dat het wormwiel gewoon aanwezig is :mrgreen:
https://www.ebay.nl/itm/324873450338

3. Voor het optische een stickersetje gekocht op Ebay, maar ben er niet tevreden over. Zie de afbeelding maar. Sticker met waarschuwingslabel is niet de juiste kleur. Pro-link logo is niet de juiste en de vleugel is gewoon lelijk gedaan. Viel mij in eerste instantie niet op, omdat ik niet goed heb gekeken :roll: . Echter, als je het afzet tegen het origineel is het heel goed te zien.
Ziet er op het eerste gezicht wel aardig uit.
Afbeelding

Outlining is anders, scheef afgesneden, webbing is te dik en niet recht, font is anders, kleur is anders
Afbeelding

Font is anders, buiten proportioneel, mist het TM gedeelte, kleuren anders, belijning te dik
Afbeelding

Heb al contact opgenomen met de verkoper om te kijken of er wat te regelen valt. Baal er namelijk wel van.

Verder weer veel schoonmaakwerk aan het frame, voorvork, achterbrug. Wordt er moe van. Dasty is ondertussen mijn grootste vriend :roll:. Daarnaast alle lagers er uit gehaald omdat die vervangen worden. Na 39 jaar mag dat ook wel (ja, overal nog de originele lagers). Alleen de lagers van de achterbrug kreeg ik niet los. :evil: De bussen die de voor zitten, zitten goed vast. Het losmaken van de lagers en het schoonmaakwerk was benodigd omdat het zooitje naar de spuiter gaat :D :D .
De spuiter zorgt er voor dat het:
Tank,
Frame,
Achterbrug,
Rekje en triple clamp er weer piekfijn uit gaan zien :mrgreen:.

Het vinden van een spuiter was nog best een uitdaging. Hier in de buurt zaten de meeste schadeherstelbedrijven vol óf vroegen ze de hoofdprijs (€ 1.5k+). Moet wel leuk blijven.. Uiteindelijk via motorforum.nl een hobbyspuiter gevonden. Gisteren de spullen afgeleverd en het was een goeie vent. Dacht goed mee, legde mij zaken uit en hoe hij te werk ging en gezamenlijk hebben we een plan de campagne bedacht. Het proces gaat een aantal weken duren, maar wij hebben alle tijd. Het blok gaat nergens heen en het kontje moet ik ook nog schoonmaken.

Het rekje en het frame worden gepoedercoat, waarna ze worden opgeschuurd om af gelakt te worden. Zo is het frame wel gecoat, maar is er geen kleurverschil tussen de tank en het frame 8). De kleur wordt ingescand vanaf de tank en zal dus neerkomen op de originele kleur (monza r110).

Balhoofdlagers er allereerst uit getikt.
Afbeelding

Daarna de spullen verzameld. Frame is doorgespoeld met wasbenzine om de olieresten er uit te krijgen. Grid van het stralen blijft er anders in hangen. Ze doppen het af, maar er komt alsnog grid naar binnen.
Afbeelding

In de auto geladen en op naar de spuiter! Bij de spuiter dus geconstateerd dat de stickers totaal niet matchen.
Afbeelding

Eenmaal thuis weer bezig geweest met het kontje. Eerst maar eens schoonmaken. Daarna het stalengedeelte bespuiten met rustconvertor, primer, zwarte lak en het plastic zelf wordt wederom een kwestie van lego-lassen :lol:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als mensen nog een adres hebben voor goede stickers, hoor ik het graag!! Mijn vertrouwen in Ebay verkopers is wat dat betreft geschaad. Zou het erg zonde vinden om de boel opnieuw te spuiten (€€) en dat de stickers daar dan afbreuk aan doen.

Het is echt een pens met werk, veel meer dan ik ooit voor mogelijk had gehouden. Toch heb ik er nog steeds lol in en kan niet wachten tot het af is. Binnenkort begint alleen de masterscriptie, dus dan ook nog maar eens zien hoeveel tijd ik over hou om te hobbyen...

Chilled

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jun 18, 2022 6:34 pm 
Maniakale Gebruiker

Leuk om te volgen hoe je vordert. Erg goed bezig!

XL125S '78
XT500 '78
XT250 '83
XL250S '80
XL350R '85
XL250S '81
XL250S '81

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 26, 2022 2:23 pm 
Gebruiker

k2b schreef:

Dankje! :mrgreen:

Dit weekend een beginsel gemaakt met spuitwerk. Mijn eerste keer ooit, dus lekker rustig aan gedaan.

Eerst bij de azeetion busjes rustconverter en zowel een busje mat zwart en glanzed zwart gehaald. De onderdelen die ik ga spuiten zie je normaliter niet, waardoor ik goed kan inschatten wat mooier is. Het plan is om daarna de voetsteunen/rempedalen e.d. ook opnieuw te spuiten in die kleur. Het is wellicht niet de meest geschikte verf (niet heel slijtvast), maar goedkoop en de ervaringen van andere zijn prima. Goed genoeg om het te proberen.

Zoals ik het aantrof (foto's van de accuhouder zijn oud).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Geschuurd: Korrel 80 -> 120 -> 180 -> 320 -> 400. Kan ik hier nog een efficiency slag in maken? 120 & 320 eventueel achterwege laten?
Afbeelding
Afbeelding

Aanbevolen voor de rustconverter is twee lagen en dit netjes aangehouden.
Afbeelding
Afbeelding

Hier zie je de converter al goed werken (wordt donkerblauw), maar trekt later weg naar transparant naar de droogtijd van 2 uur.
Afbeelding

Daarna gespoten in het zwart en gelijk het eindresultaat :D
Kontje in glanzend zwart. Accuhouder in matzwart en de rubbers ook opgefrist.
Afbeelding
Afbeelding

Ben er zeker niet ontevreden over! Het doel was om te zorgen dat roestvorming zou stoppen en het weer redelijk toonbaar is. Dat is m.i. zeker gelukt. Zit nog te dubben of ik het zal aflakken met een blanke laag, niet dat je het uiteindelijk ziet, maar wel weer een extra laagje ter bescherming van opspattende zooi.

Conclusie:
Vind zelf de glanzende lak mooier en zal dit gaan hanteren voor de rest van de onderdelen.

Chilled

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 26, 2022 2:24 pm 
Gebruiker

chilled schreef:
k2b schreef:

Dankje! :mrgreen:

Dit weekend een beginsel gemaakt met spuitwerk. Mijn eerste keer ooit, dus lekker rustig aan gedaan.

Eerst bij de azeetion busjes rustconverter en zowel een busje mat zwart en glanzed zwart gehaald. De onderdelen die ik ga spuiten zie je normaliter niet, waardoor ik goed kan inschatten wat mooier is. Het plan is om daarna de voetsteunen/rempedalen e.d. ook opnieuw te spuiten in die kleur. Het is wellicht niet de meest geschikte verf (niet heel slijtvast), maar goedkoop en de ervaringen van andere zijn prima. Goed genoeg om het te proberen.

Zoals ik het aantrof (foto's van de accuhouder zijn oud).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Geschuurd: Korrel 80 -> 120 -> 180 -> 320 -> 400. Kan ik hier nog een efficiency slag in maken? 120 & 320 eventueel achterwege laten?
Afbeelding
Afbeelding

Aanbevolen voor de rustconverter is twee lagen en dit netjes aangehouden.
Afbeelding
Afbeelding

Hier zie je de converter al goed werken (wordt donkerblauw), maar trekt later weg naar transparant naar de droogtijd van 2 uur.
Afbeelding

Daarna gespoten in het zwart en gelijk het eindresultaat :D
Kontje in glanzend zwart. Accuhouder in matzwart en de rubbers ook opgefrist.
Afbeelding
Afbeelding

Ben er zeker niet ontevreden over! Het doel was om te zorgen dat roestvorming zou stoppen en het weer redelijk toonbaar is. Dat is m.i. zeker gelukt. Zit nog te dubben of ik het zal aflakken met een blanke laag, niet dat je het uiteindelijk ziet, maar wel weer een extra laagje ter bescherming van opspattende zooi.

Conclusie:
Vind zelf de glanzende lak mooier en zal dit gaan hanteren voor de rest van de onderdelen.

Chilled

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jul 28, 2022 8:10 pm 
Gebruiker

Did some more painting this month. Mostly everything is now painted and finished with 2k clear. Repaired the sidestand aswell with JB-weld. It was broken at the bottom. Expecting the tank/frame etc back within the next month and then I can start building the frame up again. :mrgreen:

Broken sidestand
Afbeelding
Afbeelding.

Applied JB-weld (regular)
Afbeelding

Painting 2k clear
Afbeelding

End result
Afbeelding
Afbeelding

Pretty happy with how it turned out. :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma aug 08, 2022 11:20 am 
Gebruiker

Afgelopen week bezig geweest met het pro-link systeem. Schoongemaakt, opgeschuurd en daarna gepolijst. Schuren begon met korrel 400 en eindigde met 2000. Daarna gepolijst met Belgom alu.

U-vorm (geen idee hoe het heet) geschuurd tot 2000. Dogbone nog niks mee gedaan.
Afbeelding
U-vorm gepolijst, dogbone nog niks mee gedaan.
Afbeelding
Afbeelding

Dogbone vies
Afbeelding

Dogbone deels gepolijst om te kijken of ik niet hoefde te schuren. Helaas werd het niet mooier dan dit. Dus toch maar geschuurd.
Afbeelding

Dogbone geschuurd en gepolijst en dus het eindresultaat. Heel Shinyyyy :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding

Het lager in het midden van de u-vorm ga ik vervangen. De andere lagers zagen er nog verrassend goed uit :)

grts

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo aug 10, 2022 10:43 am 
Gebruiker

Hoi allen,

Gisteren was ik bezig met het voorbereiden van de koppelingsdeksel om deze te spuiten. Het viel me toen op dat het metaal van de oliefilterbehuizing (bij gebrek aan een beter woord) is gescheurd. De oliestroom wordt dus niet meer geforceerd door het filter heen, maar kan vrijelijk het blok in. Zie ook de foto's.

Afbeelding
Afbeelding

De vraag is: Is dit te repareren? Magnesium lassen, wordt heel duur. Een nieuw deksel gaat al richting de € 150/180 op ebay :roll:. Moet anders kunnen...

Ik heb hier nog JBweld staan en zat te denken dat dit wellicht een oplossing kon bieden. Onderstaand mijn redenatie
1. +/+ Gezien het een pasta is, is het "mooi" te smeren zonder dat het iets anders in de weg zit;
2. +/+ Het is sterk genoeg om de kracht van de oliestroom te weerstaan (stelt niet heel veel voor);
3. ?/? Warmte. JBweld kan tot 288 graden hebben volgens de verpakking. Maak er 250 graden van om een beetje marge te hebben. Hoe warm zou de olie rondom het filter zijn? De cilinderkop is het warmst en zover ik heb gelezen kan dit oplopen tot 130 graden. Ruim binnen de 250 graden dus :)

Wat denken jullie?

Grts

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo aug 10, 2022 1:41 pm 
Mr. XL Meeting 2009/10

Pasta is wel een ok oplossing dacht ik. Wel goed schuren en schoonmaken zodat de pasta goed hecht en olie dicht is.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]