Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu di okt 26, 2021 11:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo sep 26, 2021 9:33 pm 
Verse Gebruiker

Hurbie schreef:
er staat me ergens iets bij dat er 2 soorten kettingspanners zijn (misschien wel voor de XL en een afwijkende voor de XR) , ik ben volgens mij deze ook wel eens tegengekomen , maar weet het niet 100% zeker

Qua ketting en de bijbehorende tandwielen zijn er idd verschillen. Van de XR is smaller, aldus thumpertalk. Ik ben benieuwd of onderdeel 7 (,5 en 4) dan ook anders zijn. Sommige hebben een pinnentje (onderdeel 13), de andere hebben een schroefje (11). Zou in de basis niet uit moeten maken, denk ik.

Afijn. Een hele lange post! Zoals beloofd de foto's van de olie wissel. De foto's zijn gemaakt in landscape modus. Dit gaat niet zo goed samen met het croppen in 800*600. Voortaan maar weer verticale foto's maken.

Bodemplaat weer schoon en ontdaan van vet, zand en olie.
Afbeelding
Afbeelding

Olie was pikzwart. Zaten geen metalen deeltjes of anderszins nare prut in. De verf die je ziet, is er later in gekomen omdat het filter niet los wilde. Uiteindelijk gaf die zich wel gewonnen :lol:
Afbeelding

Hier nog muurvast..
Afbeelding

Redelijk wat prut opgevangen..
Afbeelding

Nu weer schoon.
Afbeelding

Nu goed te zien dat de olie goed zwart was, maar wel schoon.
Afbeelding

Dit weekend dus het rechtercarter opengemaakt. Bouten kwamen er goed uit. Het deksel zelf zat muurvast. Enkele klappen (tegen de massieve delen en zeker niet de alanbuisjes) met een rubberen hamer en een beetje geluk, kwam die dan toch los. Ziet er naar mijn (leken optiek) niet heel slecht uit. Wel roest op enkele delen en slijtage op de kunststofonderdelen. Verder heeft de kickstarter-as een klein beetje speling. Is dit normaal? Zie ook de filmpjes of de foto's:

Voor de kickstarter: https://youtu.be/bMWlfo4mSD8
Voor een overzicht van de rechtercarter: https://youtu.be/FAH9ta4xVrQ

Goede voorbereiding..
Afbeelding

En open 8)
Afbeelding

Enkele close-ups. Let goed op het oliefilter en de geleiders van de nokkenasketting. Hiervan laat het kunststof dus los en nu komt er verroest ijzer(?) onder vandaan. Weet zelf niet zo goed wat dit kan betekenen. Puur ouderdom en ongevaarlijk.. of toch iets anders?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Oliefilter los gedraaid en ook hier zat prut in. Met name dus kleine plastic deeltjes.
Afbeelding
Afbeelding

En ook dit filter weer schoon, doch aan slijtage onderhevig.
Afbeelding
Afbeelding

Dan het onderdeel waar het om ging: de nokkenas-ketting zelf. Motor stond niet op TDC. Geen tijd voor, want de bout die ik daarvoor los moet draaien (aan het linker carter) zit nogal vast en is uitgeleefd. Mijn grootste platte schroevendraaier schiet telkens uit die bout.. Wellicht met een munt proberen oid. Maar we hadden het over de spanning.. de linkerkant staat strak. Zit geen beweging in. Rechts heeft wel wat speling. Zie ook de foto's en het filmpje: https://youtu.be/Tz8XJuGJenw.

Afbeelding
Afbeelding

Wat is nu wijsheid? Naar mijn idee ziet het zwikje er nog goed uit voor zijn leeftijd. Het beetje roest, baart mij eigenlijk niet echt zorgen. Wel zou ik de geleiders en het oliefilter willen vervangen, omdat hiervan dus de kunststoflaag aan het afbreken is. Geleiders zijn vrijwel niet meer te vinden net als de tensionlock. Zou praktisch het makkelijkst zijn om er zodoende een XR650L nokkenas-setup in te bouwen.... Dat is wat ik nu denk. Maar... lijkt me het verstandigst om alsnog eerst de motor op TDC proberen te zetten en dan de speling van de nokkenas nog een keertje te bekijken. Kan ik gelijk kleppen nalopen/stellen.

Advies is overigens meer dan welkom :roll: :roll: Ook op bijv. de (visuele) staat van de koppelingsplaten.

Gr,

chilled

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do sep 30, 2021 6:43 pm 
Intense Gebruiker

goed bezig zo ver! :)

Speling op de kickstarter as is volgens mij normaal.

Ik vind het moeilijk te beoordelen hoe het zit met je nokkenas ketting, de spanner drukt tegen de linker kant aan maar rechts zou ook goed strak moeten staan. Misschien dat een XL600 expert hier meer over kan zeggen (Gabriel?), ook over de stand en in hoeverre deze versleten is. Heb je hem al ondertussen op TDC staan?
Wat die geleiders betreft zijn die waarschijnlijk bijna niet nieuw te vinden, probeer te zoeken op de partnumbers.

XL125S '78
XT500 '78
XT250 '83
XL250S '80
XL350R '85
XL250S '81
XL250S '81

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma okt 04, 2021 7:55 pm 
Verse Gebruiker

Ook op partnummers zijn de geleiders niet "nieuw" te vinden. Ben ondertussen al fervent gebruiker van cmsnl voor de partnummers, maar er is weinig. Niet heel raar ook overigens.

Motor staat intussen op TDC. Was even zoeken om hem op de compressieslag te zetten en hij heeft de neiging om daar heel snel "overheen te vallen". Op bepaalde momenten moet je kracht zetten, maar dat is bij TDC op compressieslag niet het geval.

Nokkenasketting heeft op TDC aan beide zijden iets speling. Minimaal, maar speling is speling.

Kleppen heb ik ondertussen ook gesteld a.d.h.v. uitleg van het internet. Heb nu een klein beetje weerstand bij de 0,05mm (in) en 0,10mm (uit). Een maatje groter 0,10mm (in) en 0,15mm (uit) gaat er nog steeds tussendoor, maar is wel strak. Dat zou hem moeten zijn, toch :?: Het fingerspitzel gevoel heb ik iig nog niet :oops:

Verder dit weekend bezig geweest met de carbs. Het afhalen van die dingen was nogal een karwei.. Uiteindelijk maar de rubbers van het luchtfilterhuis gedemonteerd en de intakerubbers iets verwarmd met de verfbrander. Toen ging het wel snel :mrgreen: . Eentje is al door de ultrasoon heen gehaald en weer brandschoon. Was ook broodnodig: de olieresten, zand en andere zooi die in de zat was onvoorstelbaar. Gelijk ook maar een revisiekitje via alie laten komen. Even kijken wat voor kwaliteit dat is, voor de prijs hoef je het niet te laten :roll: . Helaas is het schroefje van het chokemechanisme dol. Weet niet zo goed wat ik daar nu weer mee moet, maar het mechanisme werkt prima, dus ik laat het maar even zo. Als laatst is ondanks mijn voorzichtigheid wel het staafje van de vlotter zoekgeraakt :oops: :x. Vlotter kan nu dus niet meer opgehangen worden.. Vervangende vlotters + staafje gaan voor € 80,-. Ook hier maar mijn geluk geprobeerd op Alie. Enkele goedkope vlotters gekocht in de hoop dat het staafje bruikbaar is. Foto's volgen.

Wel raar dat die vlotterstaafjes niet los te koop zijn. Ik zou vast niet de eerste en de laatste zijn :roll: .

Project zal komende tijd minder aandacht krijgen. Tentamens en mondelingen zijn weer begonnen op de uni.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma okt 04, 2021 9:09 pm 
XL Gebruiker

Informeer even bij PietParts die heeft de 14511-MG3-010 in zijn stocklist staan.

De 14620-MG3-003 die heeft Peter motobikegarage.ch in zijn stocklist staan.

Succes :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr okt 15, 2021 9:02 pm 
Verse Gebruiker

Anton schreef:
Informeer even bij PietParts die heeft de 14511-MG3-010 in zijn stocklist staan.

De 14620-MG3-003 die heeft Peter motobikegarage.ch in zijn stocklist staan.

Succes :wink:

Bedankt Anton! Dit is goud waard.

Statusupdate:
Niet echt vooruitgang in het project wegens studie en werk. Wel komen langzaamaan de onderdelen binnen. Vandaag zijn bijv. de revisiesetjes en de flotters van Ali binnengekomen. Verder heb ik afgelopen week meerdere kleinere onderdelen binnengekregen van CSML en onderstaande (ja, alle nummertjes :mrgreen: ) op de kop kunnen tikken. Misschien voorbarig, maar ach, het kan geen kwaad om het te hebben liggen en het zag er goed uit :roll: .

Afbeelding

Wel goed nieuws met betrekking tot de flotter! Het staafje van https://nl.aliexpress.com/item/4001172208566.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.787c4c4d8ZJMVt is ook toepasbaar voor de xl600r. Mocht je dus net als mij het staafje kwijtraken, kan je hiermee uit de voeten. Het past namelijk precies. De flotter zelf wijkt wel af overigens.

Dan nog een vraag. Iemand die weet wat de donkere en zilverplek is? Het het vermoeden dat de tank ooit heeft gelekt en het provisorisch is dichtgesmeerd/gelast. Op den duur wil ik het het frame, achterbrug en de tank laten zandstralen en poedercoaten. Geen idee in hoeverre zoiets tegen zandstralen kan..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

gr,

chilled

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za okt 16, 2021 5:07 pm 
XL Gebruiker

Kan zink soldeer zijn
Da's best een goede gebruikelijke manier om gaten in tanken te dichten

Of iets " kunststof-achtig" ? Als dat zo is vraag ik me af wat het is ,,, er is weinig spul te bedenken wat benzine bestendig is
Probeer eens iets met een vijl of zo

1x 125 k7. 77
8 x xl250 s
1 x xl250 R 83 MD03
10 x xl 500 s 5x wit 5x rood
5 x xl 500 R 3 wit en 2 rood
1 x xl 500 s 5000053 (rood) (sold)
500 R/S tracker
k 750 Army bike

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]