Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu di sep 21, 2021 1:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: XL600R (1983) "Trapper"
BerichtGeplaatst: za aug 28, 2021 9:34 pm 
Nieuwkomer

Allen,

Sinds vorige week maandag ben ik de trotse eigenaar van een prachtige XL600R uit 1983. Na meerdere akkefietjes tussen mij en de fiets, heb ik haar maar "Trapper" genoemd. Ze wilde maar niet aan slaan; wat uiteraard aan mij lag.. Ondertussen (door de howto in dit forum) weet ik haar te kietelen om bij de eerste of tweede trap, haar te laten spinnen. Trapper komt net zoals ik uit de achterhoek, waar zij een schuurvondst was. Onderhoudshistorie uiteraard onbekend, maar duidelijk is dat ze enkele "verbeteringen" heeft gehad van haar twee eerdere eigenaren.

Nu we bijna twee weken verder zijn, de tijd gehad om te inventariseren wat er aan scheelt en wat aan gebeuren moet om van haar weer een ware schoonheid te maken. Waar overigens wel mee gecrost gaat worden rondom de Liemers/Achterhoek/Montferland. Althans dat is het doel en eigenlijk ook wel een jongens droom. Goed om te weten is dat ik geen sleutelkennis, gereedschap en beperkt de tijd heb. Project van de lange adem dus. Informatie is her en der genoeg te vinden en als je elk probleem opknipt in kleine projectjes is het goed te doen. Gereedschap wordt gewoon gekocht op het moment dat ik het nodig heb. Het werkplaatshandboek incl. een remmenrevisiesetje is al reeds besteld, maar desondanks kan ik bij alle punten in de samenvatting in eerste instantie wel een zetje gebruiken :).

Met vriendelijke groet,

Martin

Hier uiteraard enkele sfeer foto's!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En hier foto's van een mysterieus slangetje, waar ik werkelijk geen idee heb, wat het zou kunnen zijn.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een remvloeistofbakje waarvan het kijkglaasje zwart geschilderd is?
Afbeelding

Samenvatting:
De lijst zal worden geüpdatet naar aanleiding van de progressie van het project.

Algemeen:
- Trekt zoals ik kan beoordelen, goed door. (Ik trekt mijn vriendin op haar mt-07 eruit);
- Snelweg 140/150kmh is te doen, maar de puf was er dan wel een beetje uit;
- Onderdelen missen of zijn gerepareerd middels tie-wraps;
- Sleutel van contact pas niet op helmslot/gereedschapshouderslot;
- Nieuwe spiegels (deze waaien met de wind mee);
- 65k op de teller.

Technisch:
- Tik in de kop; (ik vermoed de welbekende nokkenasketting?)
- Stationair loopt ze goed;
- Start en loopt eigenlijk zonder choke (een haartje de schuif openzetten is voldoende)
- Als choke openzet op stationair, valt ie uit. Op hogere toeren choke open gaat het toerental omlaag en onregelmatig lopen)
- Hoge toeren is veel witte rook (voorkant blok, verbindingsstuk uitlaat en uitlaat);
- Mysterieus slangetje uit het blok dat via de stekkerboom onder de tank naar boven loopt (waar die precies heenloopt onbekend);
- Ze heeft een oliekoeler;
- Kickstarter zit erg los en bij hoge toeren trilt die alle kanten op;
- Remt voor geen meter;
- Schakelpedaal zit vast met behulp van een spijker (wie verzint dat?);
- Luchtfilter vervangen (is nu een panty).

Elektrisch:
- Alle elektronica, lampjes e.d. werken!
- Met alleen contact aan knippert alleen het rechte knipperlicht, links is alleen "aan". Rijdend werkt het wel.
- Ben ik toch wel zeer content mee, maar desondanks zal alles nagelopen worden.

Esthetisch
- Frame opnieuw coaten;
- Boutjes/moertjes verzinken?;
- Tank opnieuw coaten;
- Blok coaten;
- Uitlaatbochten coaten;
- Plastic kappen vervangen/repareren?
- Roestige spaken poetsen/vervangen door RVS.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do sep 02, 2021 2:01 pm 
Intense Gebruiker

Mooie motor! Die ziet er nog erg goed uit!

Bahco heeft een dopsleutelset "S910" , die gaat de rest van je leven mee en een goede en onmisbare investering vind ik. Zeker voor onze Honda's.
Samen met het WPH ben je al best een eind opweg :)

In dat "slangetje" zitten waarschijnlijk de draden van de spoel (en neutraal lampje), lijkt me. Ik heb geen ervaring met de XL600 maar hier alvast een klein begin.

De verf van het kijkglaasje kun je misschien met wat wasbenzine of schuurwol verfvrij maken.
De snelheid lijkt me voor een XL600 vrij normaal maar dat weten de mannen hier met een 600 het best.

Die tik in de kop kun je het beste zsm :!: nakijken mbv het WPH, als de nokkenas ketting te los staat ben je straks alleen maar aan het sleutelen en zit rijden
er voorlopig niet meer in... De XL600 heeft geloof ik een automatische spanner, dus als de ketting te los staat moet deze vervangen worden.
Een losse nokkenas ketting klinkt, voor mij, meer ratelend dan tikkend. Het zouden dus ook de kleppen kunnen zijn die gesteld moeten worden.

Kickstarter kun je makkelijk demonteren en schoonmaken. Er zit normaal een kogel in, achter een veer die de kickstarter naar buiten of binnen houdt.

Ik ga je project in ieder geval volgen. Succes!

XL125S '78
XT500 '78
XT250 '83
XL250S '80
XL350R '85
XL250S '81
XL250S '81

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do sep 02, 2021 9:34 pm 
Nieuwkomer

Zo, van de week nog het e.e.a. geprutst. Nog niet veel kunnen doen omdat ik de onderdelen pas krijg rond de 28ste. Enkele onderdelen waren namelijk niet op voorraad.

Afgelopen week contact opgenomen met Honda. Nagevraagd of het motorblok en het frame al vriendjes waren sinds Trapper uit de fabriek kwam. Het framenummer en het bloknummer verschillen namelijk. Volgens Honda is er een "recentere" blok ingezet, maar wel uit '83. Als ik internet afstruin, zie ik juist dat het nummer van het blok en het frame nooit gelijk waren. Wie heeft er nu gelijk? Ik neig in ieder geval naar Honda. Maakt technisch gezien ook niets uit, maar doet helaas wel iets afbreuk aan de originaliteit.

Ondertussen de benzinetank er af weten te halen om het "bijzondere" draadje te volgen. Zoals K2b al aangaf, zitten hier de draadjes in vanuit de stator. Toch zat mij het omhulsel niet helemaal lekker, zodoende ook maar gelijk het beschermkapje van het voortandwiel los gemaakt. Deze zat goed vast! Heb er een oude (nog van mijn pa geweest) dopsleutel op gebroken. De bout zelf bleef gewoon heel. Straks in WPH maar eens kijken of dat met loctite o.i.d. weer vastgezet hoort te worden.

Op de foto's is duidelijk te zien dat de kabeltjes van de stator verdwijnen in het "mysterieuze" draadje. Deze op termijn maar eens hersleeven. Zo vind ik het geen gezicht en het omhulsel begint naar mijn smaak ook te laat. Verder is te zien dat het groene draadje van het neutraallampje maar een beetje los floddert rondom het tandwiel. In het topic van Gabriel had ik al gezien dat hij daar een haakje heeft, welke het draadje weghoudt van de ketting. Eens zien of ik dat haakje op kan snorren of iets vervangend voor kan regelen. In principe lijkt me dat de kabels aan de "andere" kant zitten van het voortandwiel beschermkapje, maar ik ben er nog niet gerust op.

Afbeelding
Afbeelding

Verder het beschermkapje schoongemaakt. Nog steeds verre van mooi, maar wel schoon genoeg. Zat dik 10+ jaar kettingvet, olie en overige zooi aan de binnenkant geklonterd. Helaas geen voorfoto genomen. Het metaal ligt nu wel bloot, hoort dit? Ik heb het idee dat er een kunststoflaag overheen zat.

Afbeelding
Afbeelding

Volgende klus zal zijn om de motor in zijn geheel te ontvetten/schoon te maken. Kunnen we gelijk controleren op roestvorming en overige zaken die nu verborgen zijn door alle smurrie. Verder de tip van K2b opvolgen om het kijkglaasje proberen verfvrij te maken met wasbenzine.

Bijgevoegd is een filmpje van hoe ze loopt. Kleppen nalopen staat sowieso nog op de planning zodra de voelermaatjes binnen zijn.
https://youtu.be/c995bHgHWGE

PS
Ik zie dat in de topictitel (1930) staat i.p.v. 1983. Is dat achteraf nog aan te passen? Staat nu een beetje raar.
Originele topicpost kan ik sowieso niet aanpassen? Gaat mijn idee om die lijst bij te houden :shock:
Verder ben ik nu even aan het prutsen met croppen. Foto's van OP zijn wel erg groot. Hier dus nog even een balans in vinden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr sep 03, 2021 9:28 pm 
Site Admin

welkom op het forum ,

ik heb al een heel aantal 600's gezien , maar nog nooit 1 met hetzelfde blok/framenummer , dus ik denk dat Honda zelf een beetje de weg kwijt is (maar hoeveel mensen zullen daar nog werken die de 600's in levende lijve hebben meegemaakt).

we proberen voor foto's ongeveer 600x800 te hanteren , genoeg detail en dan is ook je topic nog te lezen, zonder steeds heen en weer te scrollen .

topictitel zal ik voor je aanpassen.

XL 600 R 1985 2x
XL 600 R 1988
XL 600 R 1989
XL 600 LM 1986
XL 600 RM 1986

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo sep 05, 2021 7:22 pm 
XL Gebruiker

Meine herzliche Gratulation zu deinem schicken Kauf. Deine 600R hat Potential.

Gefeliciteerd met je mooie aankoop. Uw 600R heeft potentieel.

28. April 2021: 38 jaar eerste bezitter van zijn XL600R

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma sep 06, 2021 9:17 pm 
Nieuwkomer

Hurbie schreef:
welkom op het forum ,

ik heb al een heel aantal 600's gezien , maar nog nooit 1 met hetzelfde blok/framenummer , dus ik denk dat Honda zelf een beetje de weg kwijt is (maar hoeveel mensen zullen daar nog werken die de 600's in levende lijve hebben meegemaakt).

we proberen voor foto's ongeveer 600x800 te hanteren , genoeg detail en dan is ook je topic nog te lezen, zonder steeds heen en weer te scrollen .

topictitel zal ik voor je aanpassen.

Heb je zeker een punt. Zou alleen verwachten dat ze een database hebben met die gegevens. Verder maakt het ook niets uit technisch gezien.

Gabriel schreef:
Meine herzliche Gratulation zu deinem schicken Kauf. Deine 600R hat Potential.

Gefeliciteerd met je mooie aankoop. Uw 600R heeft potentieel.

Danke schön! That's probally where my "Deutsche sprache" ends. Do you read Dutch fine? I can switch over to English, if that makes it easier. I assume most dutch people here read/write english, just aswell.

Dit weekend met name de motor gepoetst (eigenlijk olie en vetresten wegpoetsen). Veel weg kunnen halen, maar veel ook nog niet. Zal op een later tijdstip vervolgt worden. Wel is mij opgevallen dat het frame uit twee kleuren bestaat. Enkele schroeven en slangen zijn ook rood meegeverfd, wat mij de indruk geeft dat het "frame" even snel is gespoten met een spuitbus o.i.d.

Fototje van de setup. Weer vergeten om 'before' pics te maken :roll:

Afbeelding

Afbeelding

Verder daarna de motor gestart. Komt nu ook witte rook uit de uitlaat/blok/middenstuk tussen demper en uitlaatbocht bij stationair. Had tijdens de bezichtiging al dat er blauwe rook uit kwam, maar dat verdween nadat de motor op temperatuur was. Zal het toch olie zijn? Zie het filmpje: https://youtu.be/fbeMn7PCzdw

Fotootje ter verduidelijking van waar de rook nu uitkomt.

Afbeelding

P.s. De autoband en het speelgoed is overigens van de hond :lol:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma sep 13, 2021 8:50 pm 
Nieuwkomer

Statusupdatetje!

Afgelopen week verder gegaan. Met name weer veel olie, opgedroogd zand en vet weggepoetst ter voorbereiding op de bestelde onderdelen. Vrijwel alles is nu weg, op enkele zeer moeilijke plekken na. Zaterdag tijdens het klussen was daar dan ineens de postbode! Helaas niet alle onderdelen mogen ontvangen en bleek er nog het e.e.a. nageleverd te worden. Deze worden nu aankomende week geleverd.

Ben ondertussen aan het overwegen om de oliekoeler er af te halen. In de radiateur zijn al aardig wat vinnen gebogen en hier op het forum lijken er meer tegenstanders te zijn dan voorstanders. Mocht het in de toekomst toch nog kriebelen, kan ik de oliekoeler er altijd nog opzetten. Heb ik alleen wel een originele olieleiding voor nodig. Iemand die daar een adresje voor weet? Zit sowieso te denken om gelijk enkele kabels/slangen te vernieuwen. Koppelingskabel, decompressie kabel zien er niet fantastisch uit en de plastic omhulsels zijn al gescheurd en het vermoeden reist dat de rest net zo oud is...
Liever uit voorzorg dan die slangen/kabels maar vervangen. Maar ook hierbij, eerst zeker weten dat het blok goed is. :roll:

Verder kriebelde het om te kijken naar de kickstarter en het helmslot. De kickstarter in een opwelling er af geschroefd, goed schoongemaakt en er met een hoop (koper)vet weer gemonteerd. Even puzzelen, zonder handboek, waar de kogel en het veertje in moeten, maar het is gelukt. Kickstarter rammelt alleen nog steeds net zo erg. Schijnt dat de veer en de kogel dan gewoon "op" zijn. Zijn dit "standaard" onderdelen die voor een paar knaken te koop zijn? Kan me niet voorstellen dat een uniek diameter veer/kogel moet zijn.

Verder dus bezig geweest met het helmslot met behulp van een ander topic hier. Eerst maar eens uitvogelen hoe ik de antidiefstalschroeven loskrijg.. Kruipolie, tangentje en een stukje stof bleken de oplossing.

Daarna met een kleine platte schroevendraaier het achterkantje los geprutst. De rest wees vanzelf. Cilinder wilde er nog niet uit omdat de sleutel er niet in past. Om dit op te lossen het achterste slotplaatje in de cilinder geduwd met de schroevendraaier en ondertussen de cilinder naar buiten duwen. Met als resultaat:

Afbeelding

Goed in de weer gegaan met remmenreiniger en dasty waardoor de boel flink opknapte!
Afbeelding

Uiteindelijk de boel ingespoten met siliconenspray, laten drogen en weer in elkaar gezet. Ziet er weer schoon uit nu! :mrgreen:
Afbeelding

Helaas mocht het niet baten. Sleutel past nog steeds niet. Het slot en de sleutel hebben ook andere nummers en de vorm van de cilinder is precies hetzelfde als de sleutel (mannetje, mannetje zeg maar). Gaat dus nooit passen. Flink balen natuurlijk :x :x . Lijkt mij dan toch dat het stuurslot een keer vervangen is om wat voor reden dan ook.

Vandaag gebeld met de sleutelmaker in Arnhem. Moest maar keer langskomen. O.b.v. de cilinder konden ze wel een sleutel maken. Kosten tussen € 20 en € 40. Een cilinder maken o.b.v. de sleutel was helaas geen mogelijkheid om het simpele feit dat er geen onderdelen meer zijn. Binnenkort maar een keer langsgaan dan, kan ik daarna de gereedsschapshouder installeren. :mrgreen: :mrgreen:.

Aankomende plannen:
1. Olie verversen. Deze is pikzwart. Is het mogelijk om het blok/frame te spoelen met goedkope olie van de action, voordat ik het A-merk er ingooi?
2. Carburateurs en benzinekraan in de ultrasoon. Zijn van buiten gewoon vies :? Hebben jullie hier nog tips voor?
3. Uitzoeken waarom ik een 12v regulator heb. Deze motoren hebben toch 6v??

chilled

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di sep 14, 2021 1:34 pm 
Intense Gebruiker

Leuk dat je begonnen bent! Bij veel dingen moet je gewoon beginnen en mocht je ergens tegenaan lopen vind je in het WPH of hier altijd hulp. Het is gewoon even rustig nog.
Dit is trouwens die Bahco set. Kost ca €85
Afbeelding

Dat ketting beschermkapje is van magnesium of alu gemaakt dus daar hoeft heen coating over.
Verder viel het me op bij het filmpje dat je een onderdeel van de kettingspanner lijkt te ontbreken:
Afbeelding Afbeelding

Ik zou de motor niet meer durven starten tot dit is uit gezocht :!: :!: :!: . Je kan de motor op de linker zijkant leggen (tegen een bankje aan oid, zodat de olie er niet uitloopt) en het rechter carter loshalen. Daar kun je dan de spanning van de nokkenas ketting voelen. Zit die los dan weet je dat het foute boel is.

Witte rook is olie geloof ik. Kan komen door teveel olie of kapotte klepseals.

Kickstart kan ook versleten /uit gelubberd zijn , dit zie je wel als je de schroef losdraait en de kickstarter van zijn as afhaalt. Maar kan ook dat de kogel en het veertje versleten zijn.

Bij de XL250S's is er 1 sleutel voor het contact slot en 1 voor stuurslot (en helmslot?) kan zijn dat dat bij de XL600 ook zo is, dan mis je dus simpelweg een sleutel. Misschien heeft de vorige eigenaar die nog?

Het klopt dat de motor 12v geeft en geen 6v.

Houd ons op de hoogte!

XL125S '78
XT500 '78
XT250 '83
XL250S '80
XL350R '85
XL250S '81
XL250S '81

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di sep 14, 2021 8:45 pm 
Nieuwkomer

Scherp! Mij nog niet eens opgevallen. Olie wil ik sowieso aftappen en vervangen, dus zou dan net zo goed rechter carter kunnen open maken. Maar klinkt als iets dat meer tijd kost dan even tussendoor poetsen en ik echt even voor moet gaan zitten. :shock:

Bahco set moet ik nog even naar kijken. Heb al wel momentsleutels en een doppenset evenals de meest gangbare sleutels. Daar kom ik ondertussen al wel een eind mee. Zitten wel sommige dingen in de set, die ik nog niet heb..

V.w.b. de sleutel ga ik inderdaad de vorige eigenaar over contacteren. Niet geschoten, altijd mis :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do sep 16, 2021 9:24 pm 
Nieuwkomer

Tijdens het struinen over het internet kwam ik het volgende tegen.

Afbeelding

Die heeft dus precies hetzelfde als ik. Knipseltje van dit filmpje op 1:41: https://www.youtube.com/watch?v=2l8vFdbCbis&t=5s. Mist dus ook dat uitsteekseltje. Aan het eind van het filmpje it er wel een nieuwe in, maar hij zegt er helaas niks over.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr sep 17, 2021 11:20 am 
Intense Gebruiker

Ik vermoed dat hij is afgebroken, die sleuf is er volgens mij voor om het gat de juiste kant op te draaien bij het monteren van deze pin:

Afbeelding

Ik zou toch echt zo snel mogelijk het rechter carter er even afhalen om de ketting te controleren. Het is super makkelijk en kost je nog geen uurtje om hem eraf en weer op te zetten. Rechter voetsteun en bodem plaat demonteren en dan kan je de carter deksel loshalen.
Als er dan makkelijk beweging zit in de ketting moet je hem vervangen. Maak wat foto's en deel ze 8)

Heb je al een voelermaat? Kun je ook gelijk de kleppen stellen/controleren

XL125S '78
XT500 '78
XT250 '83
XL250S '80
XL350R '85
XL250S '81
XL250S '81

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr sep 17, 2021 5:57 pm 
Gebruiker

die helmslotjes zijn nog te koop, in nederland en china ook, dacht ik. Andere modellen zoals de Transalp gebruiken ze ook, dus dat vergroot je zoektocht. Je hebt dan een extra sleuteltje aan je bos, niet zo erg.

cmsnl.com is heel handig voor part nummers etc

Buurtwerkplaats Noorderhof

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr sep 17, 2021 7:58 pm 
XL Gebruiker

Wat betreft het cilinderslot heb ik misschien wel een oplossing om deze met een sleutel te kunnen bedienen.

In mijn verleden als automonteur heb ik aardig wat cilinders vernieuwd, en deze altijd pas gemaakt op de sleutel, allereerst doe je dit natuurlijk met de beschikbare plaatjes, maar als dat niet lukt de oplossing van Homer.
Je vogelt eerst uit hoe de plaatjes het minst eruit steken als ze erin zitten, dit met de te gebruiken sleutel, het systeem is namelijk zo gemaakt dat alle plaatjes gelijk moeten liggen met de cilinder, als er dus een of meerdere uitsteken gaat de cilinder niet draaien, omdat het uitstekende plaatje dit verhinderd, dus de oplossing is simpel even langs de slijpsteen houden totdat alle plaatjes gelijk zijn,en niet meer buiten de cilinder steken, en hoppa de cilinder kan rondraaien. Even alles met perslucht schoonblazen, en de cilinder is passend gemaakt op de sleutel.

Dit werkte bij mij altijd voor cilinders van deursloten. :shock:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]