Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu wo dec 02, 2020 11:40 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 210 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo okt 28, 2020 6:29 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1365
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
ZK:= Zylinderkopf (ZK) / Cylinder head (ZK) / Cilinderkop (ZK)

VSR:= Ventilsitzringe / Valve seat rings / Klepzittingringen
VH := Ventilhaube / Valve Cover / Klepdeksel

7. Check valve stems respectively re-mill seats and rework them aerodynamically /
7. Controleer de klepstelen of frees de zittingen opnieuw en bewerk ze aerodynamisch

The overhaul of the cylinder head by the engine reconditioner B&Z and me / De revisie van de cilinderkop door de motorhersteller B&Z en mij

GB:
So., 6. September 2020

8. "Petrol Test No. 2".
Not good news! What the other two tests didn't show, this test brings to light. The left exhaust valve is leaking! A not inconsiderable amount of gasoline seeps from the duct past the valve into the combustion chamber! What luck that I carried out a second gasoline test as a precaution and brought this inadequacy to light before the engine was assembled with this ZK. -> So back to B&Z and "detention"!

Comment on the "light test":
It turns out that the test is unsuitable for this type of fine leak. It may be suitable for leaks of a coarser nature.


7. September 2020:

I drove back to B&Z that day to rework the blemish on the exhaust valve. I then tried in vain for a whole hour on site to grind in said valve before Mr Z. was of the opinion that the seat had to be milled again. When checking the seat, I thought I could see a slight notch in the valve seat under my magnifying glass. Z. even thought to see a gap between the valve and the valve seat with the naked eye. Anyway, he wanted to mill the valve seat and I should come back tomorrow. - My ZK, the never ending story.

8. September 2020:

At B&Z: The reworking on the faulty left exhaust valve takes a good 80 minutes today. It is very reluctant to be or become gas tight! First, Senior W. sets up the SERDI 3.0 again for my ZK so that Mr. Z. can carry out the precision work. The situation is difficult! The valve seat is somehow not right at all and the 45°-sealing surface has to be completely readjusted at the end. But even that is not enough! To be on the safe side, the valve in question is also tested for perfect concentricity and re-milled! In between the built-up vacuum of the valve is checked again and again with the system of the SERDI 3.0 and each time the value is too low! It is milking a mouse, because the value is only minus 0.60BAR!

----------------------------------------------------------
NL:
So., 6. September 2020

8. "Benzinetest nr. 2".
Geen goed nieuws! Wat de andere twee tests niet lieten zien, brengt deze test aan het licht. De linker uitlaatklep lekt! Een niet onaanzienlijke hoeveelheid benzine sijpelt uit het kanaal langs de klep in de verbrandingskamer! Wat een geluk dat ik uit voorzorg een tweede benzinetest heb uitgevoerd en deze tekortkoming aan het licht heb gebracht voordat de motor bij deze ZK werd gemonteerd. -> Dus terug naar B&Z en "detentie"!

Commentaar op de "lichttest":
Het blijkt dat de test niet geschikt is voor dit type fijne lekkage. Het kan geschikt zijn voor lekken van grovere aard.

7. September 2020:
Ik reed die dag terug naar B&Z om de smet aan de uitlaatklep te herstellen. Ik heb toen tevergeefs een heel uur ter plaatse geprobeerd om de genoemde klep in te slijpen voordat meneer Z. van mening was dat de zitting opnieuw moest worden gefreesd. Toen ik de Klepzitting controleerde, dacht ik dat ik een kleine inkeping in de Klepzitting onder mijn vergrootglas kon zien. Z. dacht zelfs met het blote oog een opening te zien tussen de klep en de zitting. Hoe dan ook, hij wilde de Klepzitting frezen en ik zou morgen terug moeten komen. - Mijn ZK, het eindeloze verhaal.

8. September 2020:
Bij B&Z: De nabewerking aan de luie linker uitlaatklep duurt vandaag ruim 80 minuten. Het is terughoudend om erg koppig te zijn of te worden! Eerst stelt Senior W. de SERDI 3.0 opnieuw in voor mijn ZK zodat meneer Z. het precisiewerk kan uitvoeren. De situatie is moeilijk! De klepzitting zit op de een of andere manier helemaal niet goed en het 45° afdichtingsoppervlak moet aan het einde helemaal opnieuw worden afgesteld. Maar zelfs dat is niet genoeg! Voor de zekerheid wordt ook het betreffende ventiel getest op perfecte rondloopnauwkeurigheid en opnieuw gefreesd! Tussendoor wordt het opgebouwde vacuüm van de klep keer op keer gecontroleerd met het systeem van de SERDI 3.0 en telkens is de waarde te laag! Het is melk een muis, want de waarde is slechts min 0.60BAR!


IMG-2968:
Bijlage:
IMG_2968-256kb.jpg
IMG_2968-256kb.jpg [ 182.89 KiB | 372 keer bekeken ]

.
Bijlage:
IMG-2968-ZOOM.jpg
IMG-2968-ZOOM.jpg [ 148.7 KiB | 372 keer bekeken ]

.
Only after repeated, careful grinding in of the valve with both grinding pastes, a good negative pressure is finally established there. The SERDI manometer finally shows a good 0.82BAR. / Pas na herhaald en zorgvuldig inslijpen van de klep met beide maalpasta's ontstaat daar uiteindelijk een goede onderdruk. De SERDI-manometer toont eindelijk een goede 0,82BAR.

IMG-2969-ZOOM
Bijlage:
IMG-2969-ZOOM.jpg
IMG-2969-ZOOM.jpg [ 164.61 KiB | 372 keer bekeken ]

.
IMG-2970: Herr Z. baut mit dem hydraulischen Ventilheber persönlich wieder die beiden Keile in die Federn ein. / Mr. Z. personally re-installs the two wedges in the springs with the hydraulic valve lifter. / De heer Z. installeert persoonlijk de twee wiggen in de veren met de hydraulische klepstoter.
Bijlage:
IMG_2970-256kb.jpg
IMG_2970-256kb.jpg [ 218.09 KiB | 372 keer bekeken ]

Bijlage:
IMG_2971-256kb.jpg
IMG_2971-256kb.jpg [ 247.36 KiB | 372 keer bekeken ]

Bijlage:
IMG_2972-256kb.jpg
IMG_2972-256kb.jpg [ 234.32 KiB | 372 keer bekeken ]

GB:
Petrol test, the third!
In order to be 100% on the safe side this time, in addition to the vacuum test, I also carry out another "petrol test" at B&Z. This time with brake cleaner.

The left exhaust valve is finally tight! All four valves are tight!

The fifth valve V5 is of course always tight from now on because it was welded shut! The exact cause of the leak in the outlet valve remains unclear. Possibly it was caused by the grinding work at my home. I did not incur any extra costs for today's rework. It is probably still under warranty. Thank you for that and for everything else at this point. Personally, I really enjoyed working at B&Z.

As of today, the work by B&Z has been completed and will continue (again) at my home.
----------------------------------------------------------
NL:
Benzinetest, de derde!
Om dit keer 100% aan de veilige kant te zijn, doe ik naast de vacuümtest ook nog een "benzinetest" bij B&Z. Dit keer met remreiniger.

De linker uitlaatklep is eindelijk dicht! Alle vier de kleppen zijn dicht!

Het vijfde ventiel V5 is vanaf nu natuurlijk altijd dicht omdat deze dichtgelast is! De exacte oorzaak van het lek in de uitlaatklep blijft onduidelijk. Mogelijk is het veroorzaakt door het slijpwerk bij mij thuis. Ik heb geen extra kosten gemaakt voor de nabewerking van vandaag. Waarschijnlijk valt het nog onder de garantie. Bedankt daarvoor en voor al het andere op dit punt. Persoonlijk vond ik het erg leuk om bij B&Z te werken. 

Vanaf vandaag zijn de werkzaamheden van B&Z afgerond en gaan ze (weer) bij mij thuis verder.

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 229.000 km/142300 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2020: 37 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do okt 29, 2020 9:37 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1365
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
ZK:= Zylinderkopf (ZK) / Cylinder head (ZK) / Cilinderkop (ZK)

VSR:= Ventilsitzringe / Valve seat rings / Klepzittingringen
VH := Ventilhaube / Valve Cover / Klepdeksel
WHB := Werkstatthandbuch / workshop manual / werkpaats handleiding

-----------------------------------------------------------------------------
GB:
9. ASSEMBLY (WHB 6-20)

15. Sept. 2020:
5 new O-rings (16x2.5) made of VITON FPM / FKM-75 for the aluminum cap for the rear M8 ZK screw have arrived. Costs including shipping €10. Proportional €2 is to be counted to my engine project when replacing it.

16. Sept. 2020:
In addition, the new grooved ball bearings for the "curl shaft" have arrived. Five pieces 37x20x9mm or 61904-2Z-C3 from the brand NKE, Fa. CABRILL for a total of 40.18€ and special properties. The most important ones are steel cages, slightly increased radial bearing clearance (C3) and temperature-resistant up to 150°C!
For the two necessary pieces of the XL camshaft, €16.08 or €8.04 / piece for the costs of the project are proportionally charged. Depending on my needs, I will remove one or both covers (Z) when installing the ball bearings.

--------------------------------------------------------------------------------
NL:
9. MONTAGE (WHB ab 6-20)

15. Sep. 2020:
Er zijn 5 nieuwe O-ringen (16x2,5) gemaakt van VITON FPM / FKM-75 voor de aluminium dop voor de achterste M8 ZK-schroef binnen. Kosten inclusief verzending €10. Er moet proportioneel €2 worden gerekend van mijn motorproject bij het vervangen.

16. Sep. 2020:
Daarnaast zijn de nieuwe groefkogellagers voor de "curl shaft" gearriveerd. Vijf stuks 37x20x9mm of 61904-2Z-C3 van het merk NKE, Fa. CABRILL voor een totaal van €40,18 en bijzondere eigenschappen. De belangrijkste zijn stalen kooien, iets grotere radiale lagerspeling (C3) en temperatuurbestendig tot 150°C! Voor de twee benodigde stukken van de XL-nokkenas wordt €16,08 of €8,04 / stuk voor de kosten van het project naar rato in rekening gebracht. Afhankelijk van uw wensen verwijder ik een of beide kappen (Z) bij het monteren van de kogellagers.

IMG-2980:
Bijlage:
IMG_2980-256kb.jpg
IMG_2980-256kb.jpg [ 180.7 KiB | 363 keer bekeken ]


GB:
Before assembling the ZK, the timing chain tensioner is reassembled after the HONDA WHB 6-22. A new chain tensioner (14512-MG3-000) with a new O-ring (15.0x2.5) and a new spring (14514-MG3-000) is used! The new O-ring of the bolt is made of VITON and costs 2€!
--------------------------------------------------------------------------------
NL:
Alvorens de ZK te monteren, wordt de distributiekettingspanner opnieuw gemonteerd na de HONDA WHB 6-22. Er is een nieuwe kettingspanner (14512-MG3-000) met een nieuwe O-ring (15.0x2.5) en een nieuwe veer (14514-MG3-000) gebruikt! De nieuwe O-ring van de bout is gemaakt van VITON en kost 2€!

IMG-2712:
Bijlage:
IMG_2712-256kb.jpg
IMG_2712-256kb.jpg [ 232.28 KiB | 363 keer bekeken ]

IMG-2993: Neuer Spanner, neue Feder, alter Bolzen mit neuem O-Ring aus VITON, alter Sicherungsstift für den Einbau / New tensioner, new spring, old bolt with new O-ring made of VITON, old locking pin for installation./ Nieuwe spanrol, nieuwe veer, oude bout met nieuwe O-ring gemaakt van VITON, oude borgpen voor montage.
Bijlage:
IMG_2993-256kb.jpg
IMG_2993-256kb.jpg [ 175.52 KiB | 363 keer bekeken ]

GB:
Mass and weight:

Clamp: inner tube width = 25mm, weight: G = 144g
Bolt: length over all = 52.6mm; Head Ø = 22mm; Shank Ø = 12mm, length = 38.3mm; Weight including O-ring = 56g
Feather: weight = 10g
Pin: Ø = 5mm, length = 33mm; Weight = 5g s
Weight, complete: 216g

--------------------------------------------------------------------------------
NL:
Massa en gewicht:
Klem: binnenbandbreedte = 25 mm, gewicht: G = 144 g
Bout: lengte over alles = 52,6 mm; Kop Ø = 22 mm; Schacht-Ø = 12 mm, lengte = 38,3 mm; Gewicht inclusief O-ring = 56 g
Veer: gewicht = 10 g
Pin: Ø = 5 mm, lengte = 33 mm; Gewicht = 5 gram
Gewicht compleet: 216 gram.


IMG-2992: Alter und neuer Spanner (unten) im Vergleich. / A comparison of the old and new tensioner (below)./ Een vergelijking van de oude en nieuwe spanrol (hieronder).
Bijlage:
IMG_2992-256kb.jpg
IMG_2992-256kb.jpg [ 182.34 KiB | 363 keer bekeken ]

IMG-2705: Alter Spanner, tutto kompletto./ Old tensioner, complete / Oude spanrol, complete
Bijlage:
IMG_2705-256kb.jpg
IMG_2705-256kb.jpg [ 205.81 KiB | 363 keer bekeken ]

IMG-2706:
Bijlage:
IMG_2706-256kb.jpg
IMG_2706-256kb.jpg [ 194.45 KiB | 363 keer bekeken ]

GB:
Note: Later models have installed a M6x20mm collar screw instead of the locking pin. Instead of a bolt with a slot and a M6 thread in the head, there is a bar (and no thread).
--------------------------------------------------------------------------------
NL:
Opmerking: Latere modellen hebben een M6x20 mm kraagschroef geïnstalleerd in plaats van de borgpen. In plaats van een bout met een gleuf en een M6-schroefdraad in de kop, is er een staaf (en geen schroefdraad).

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 229.000 km/142300 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2020: 37 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr okt 30, 2020 6:05 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1365
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
ZK:= Zylinderkopf (ZK) / Cylinder head (ZK) / Cilinderkop (ZK)

VSR:= Ventilsitzringe / Valve seat rings / Klepzittingringen
VH := Ventilhaube / Valve Cover / Klepdeksel
WHB := Werkstatthandbuch / workshop manual / werkpaats handleiding

Steuerkettenspanner und –Feder werden in den ZK eingebaut und mit einem selbstgebauten Spezialwerkzeug (Tensioner Setting Holder 07973 – MG30000) (50g) temporär fixiert: /
Timing chain tensioner and -spring are installed in the ZK and temporarily fixed with a self-build special tool (Tensioner Setting Holder 07973 - MG30000) (50g): / De distributiekettingspanner en -veer zijn geïnstalleerd in de ZK en tijdelijk vastgezet met een speciaal gereedschap (spanrolhouder 07973 - MG30000) (50 g):

IMG-2997:
Bijlage:
IMG_2997-256kb.jpg
IMG_2997-256kb.jpg [ 160.48 KiB | 357 keer bekeken ]

GB:
Comment: When I didn't own this particular tool, I always used a wooden wedge, which I temporarily wedged into place. That was also possible.
The retainer must remain in position until the camshaft installation is complete!

----------------------------
NL:
Commentaar: Toen ik dit specifieke stuk gereedschap niet bezat, heb ik altijd een houten wig gebruikt, die ik tijdelijk op zijn plaats heb geklemd. Dat was ook mogelijk.
De houder moet op zijn plaats blijven totdat de montage van de nokkenas is voltooid!

IMG-2999:
Bijlage:
IMG_2999-256kb.jpg
IMG_2999-256kb.jpg [ 240.33 KiB | 357 keer bekeken ]

IMG-3000.
Bijlage:
IMG_3000-256kb.jpg
IMG_3000-256kb.jpg [ 246.35 KiB | 357 keer bekeken ]

GB:
When installing the ZK, a new cylinder head gasket is (dry) installed. It is part of the engine gasket set SCM HONDA XL600R 83-87, 66A600FL / A, Italy for 99 €. The new seal also consists of three layers of thin metal. Each layer is about 0.15mm thick, together the seal is only about half a millimeter thick. It makes a significant contribution to the theoretical combustion chamber volume of 68.5ccm: Plus 4ccm (5.8%)! That is a little more than I would have thought before my calculation. Did the HONDA engineers take this volume into account during compression and include it in the 68.5ccm? Otherwise the compression rate would be reduced by approx. 6%, which would result in a similarly high loss of performance!

--------------------------------
NL:
Bij montage van de ZK wordt een nieuwe cilinderkoppakking (droog) gemonteerd. Het maakt deel uit van de motorpakkingset SCM HONDA XL600R 83-87, 66A600FL / A, Italië voor 99 €. De nieuwe afdichting bestaat ook uit drie lagen dun metaal.
Elke laag is ongeveer 0,15 mm dik, samen is de afdichting slechts ongeveer een halve millimeter dik. Het levert een opmerkelijke bijdrage aan het theoretische verbrandingskamervolume van 68,5 cc: Plus 4cc (5,8%)! Dat is iets meer dan ik vóór de berekening had gedacht. Hebben de HONDA-ingenieurs bij de compressie rekening gehouden met dit volume en het opgenomen in de 68,5ccm? Anders zou de compressieverhouding met ongeveer 6% worden verminderd, wat zou resulteren in een vergelijkbaar hoog prestatieverlies!

IMG-2986:
Bijlage:
IMG_2986-256kb.jpg
IMG_2986-256kb.jpg [ 192.52 KiB | 357 keer bekeken ]

IMG-2983: Besonders darauf geachtet, daß die beiden Paßhülsen im Zylinder wieder an ihrem Platz sind, eine mittig in Fahrtrichtung vorne und eine hinten! Diese Paßhülsen fixieren den Kopf auf dem Zylinder und verhindern das Verrutschen der Dichtung.
--------------------------------
GB:
IMG-2983: Particular care should be taken to ensure that both dowel sleeves in the cylinder are back in place, one in the middle in the direction of travel and one in the back! These fitting sleeves fix the cylinderhead on the cylinder and prevent the seal from slipping.
--------------------------------
NL:
IMG-2983: Er moet vooral op worden gelet dat de twee pasbussen in de cilinder weer op hun plaats zitten, een in het midden in de rijrichting en een achterin! Deze pasbussen fixeren de kop op de cilinder en voorkomen dat de afdichting wegglijdt.
Bijlage:
IMG-2983-256kb.jpg
IMG-2983-256kb.jpg [ 242.79 KiB | 357 keer bekeken ]

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 229.000 km/142300 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2020: 37 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za okt 31, 2020 5:43 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1365
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
ZK:= Zylinderkopf (ZK) / Cylinder head (ZK) / Cilinderkop (ZK)

WHB := Werkstatthandbuch / workshop manual / werkpaats handleiding
SW = Schlüsselweite
-----------------------------------------------------------------------------
GB:
Finally put the cylinder head back on the cylinder!

Then all six M8-bolts (SW = 12mm) provided with METALLO-SEPARATING PASTE (-50°C to 1,100°C) are screwed in.

WHB 6-23 prescribed tightening torque: 26 – 30Nm

Tighten the six screws diagonally and in several "steps of five Nm" with two torque wrenches to the minimum torque. The first torque wrench is a POWERPLUS TOOL PP-T 1620, ¼ "and works from 4 - 20Nm, the second a GEDORE No. 4507, ½" with 8 - 56Nm.

Actual tightening torque: 26Nm

Finally, I tightened the two M6-nuts on the side by "feeling", because the shape of the ZK prevents the use of my torque wrench there.
---------------------------------------------------------------------------------------------
NL:
Zet als laatste de cilinderkop weer op de cilinder!

Draai vervolgens alle zes M8-bouten (SW = 12mm) voorzien van METALLO-TRENNPASTE (-50°C tot 1.100°C) erin.

WHB 6-23 voorgeschreven aanhaalmoment: 26 - 30 Nm

Draai de zes schroeven kruiselings en in “vijf Nm-stappen” met twee momentsleutels vast tot het minimum aanhaalmoment. De eerste momentsleutel is een POWERPLUS TOOL PP-T 1620, ¼ " en werkt van 4 - 20 Nm, de tweede een GEDORE nr. 4507, ½" met 8 - 56 Nm.

Werkelijk aanhaalmoment: 26 Nm

Ten slotte heb ik de twee M6-moeren aan de zijkant vastgedraaid door "te voelen", omdat de vorm van de ZK het gebruik van mijn momentsleutel daar voorkomt.

IMG-3013:
Bijlage:
IMG_3013-256kb.jpg
IMG_3013-256kb.jpg [ 226.67 KiB | 346 keer bekeken ]

IMG-3015:
Bijlage:
IMG_3015-256kb.jpg
IMG_3015-256kb.jpg [ 225.99 KiB | 346 keer bekeken ]

IMG-3016:
Bijlage:
IMG_3016-256kb.jpg
IMG_3016-256kb.jpg [ 233.56 KiB | 346 keer bekeken ]

IMG-3018:
Bijlage:
IMG_3018-256kb.jpg
IMG_3018-256kb.jpg [ 243.14 KiB | 346 keer bekeken ]

IMG-3022
Bijlage:
IMG_3022-256kb.jpg
IMG_3022-256kb.jpg [ 234.07 KiB | 346 keer bekeken ]

IMG-3023
Bijlage:
IMG_3023-256kb.jpg
IMG_3023-256kb.jpg [ 229.83 KiB | 346 keer bekeken ]

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 229.000 km/142300 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2020: 37 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 01, 2020 5:21 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1365
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
ZK:= Zylinderkopf (ZK) / Cylinder head (ZK) / Cilinderkop (ZK)

WHB := Werkstatthandbuch / workshop manual / werkpaats handleiding
SW = Schlüsselweite / key-width /
--------------------------------------------
GB:
Strictly speaking, there is another screw that fixes the ZK. There is a M6-screw on the same side as the two M6-nuts, just on the back of the head. However, it only serves to hold the external “oil pipeline”. Therefore, I will refrain from screwing them in until I reattach them.

-------------------------------------------
NL:
Strikt genomen is er nog een schroef die de ZK bevestigt. Er zit een M6-schroef aan dezelfde kant als de twee M6-moeren, alleen aan de achterkant van de kop. Het dient echter alleen om de externe "oliepijpleiding" vast te houden. Dus ik schroef ze pas vast als ik ze weer vastmaak.

IMG-3025:
Bijlage:
IMG_3025-256kb-gelberKreis.JPG
IMG_3025-256kb-gelberKreis.JPG [ 80.92 KiB | 336 keer bekeken ]


Der Aluminium-Deckel der hinteren, mittigen M8-Zylinderschraube am „Flatterventil“ wurde zusammen mit einem neuen O-Ring 16,0x2,5mm aus VITON eingesetzt.
--------------------------------------------------------------
The aluminum cover of the rear, central M8-cylinder screw on the "flutter valve" was inserted together with a new O-ring 16.0x2.5mm made of VITON.
--------------------------------------
Het aluminium deksel van de achterste, centrale M8-cilinderschroef op de "flutter valve" werd samen met een nieuwe O-ring 16.0x2.5mm van VITON geplaatst.

IMG-3026:
Bijlage:
IMG_3026-256kb.jpg
IMG_3026-256kb.jpg [ 237.58 KiB | 336 keer bekeken ]

IMG-3027-ZOOM:
Bijlage:
IMG-3027-ZOOM-256kb.jpg
IMG-3027-ZOOM-256kb.jpg [ 236.6 KiB | 336 keer bekeken ]

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 229.000 km/142300 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2020: 37 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 04, 2020 2:11 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1365
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
VSR:= Ventilsitzringe / Valve seat rings / Klepzittingringen
VH := Ventilhaube / Valve Cover / Klepdeksel
WHB := Werkstatthandbuch / workshop manual / werkpaats handleiding
KuLa := Kugellager / ball bearings / kogellager
RiKuLa := Rillenkugellager / deep groove ball bearings / groef kogellager
LiMa := Lichtmaschine / generator, dynamo

GB:
Installation of the camshaft on October 9, 2020:
Both old KuLa not only have a long mileage behind them and are therefore obsolete, they were also damaged by the engine failure in 2015. They both show a noticeable, slight resistance; at one point when turned. Both old KuLa will therefore be replaced by new KuLa from NKE, which on Sep 16. 2020 me arrived.

The old NW will be replaced by my old, revised original NW from GROßEWÄCHTER, TORNADO-NW, level 1 from July 28, 2016 for 150€.
The installation of the NW is described in WHB 6-23.
Important! Before starting work, make sure that both NW steel sleeves that secure the NW against lateral displacement are in their positions!

The NW of the 600R has two RiKuLa the size 37x20x9mm and the version "C3". The two camps are not completely identical in terms of their lids.

The left bearing in the direction of travel is open on both sides , so it has no cover.
The right KuLa is on the gear side of the NW and has one cover (“one-sided or half-open” = Z).
During assembly, this sign must point to the (right) outside of the motor, ie. away from the NW-cog!

First the two new bearings from NKE are installed, then the NW cams are coated with molybdenum disulphide grease (MoS2)!
Every XL600R owner should have this special grease anyway, he needs it to lubricate the Pro-Link system!

Two pieces of new RiKuLa 37x20x9mm or 61904-2Z-C3 from the brand NKE, Fa. CABRILL and special properties. The most important ones are steel cages, slightly increased radial bearing clearance (C3) and temperature-resistant up to 150°C! For the two necessary pieces of the XL-NW, 16.08€ or 8.04 € / piece for the costs of the project are proportionally charged. Depending on requirements, one or both covers (Z) are removed when installing the KuLa.

The chain is maneuvered over the NW and the NW-wheel is attached with the two markings pointing to the right outside of the engine!

--------------------------------------------------------------------
NL:
Montage van de nokkenas op 9 oktober 2020:

De beide oude KuLa hebben niet alleen een lange kilometerstand achter de rug en zijn daardoor verouderd, ze zijn ook beschadigd door de motorstoring in 2015. Ze vertonen allebei een merkbare, lichte weerstand; op een gegeven moment bij het draaien. Beide oude KuLa worden daarom vervangen door nieuwe KuLa van NKE, die op 16 september uitkomt. 2020 is aangebroken.

De oude NW zal worden vervangen door mijn oude, herziene originele NW van GROßEWÄCHTER, TORNADO-NW, niveau 1 vanaf 28 juli 2016 voor 150€.

Belangrijk! Voordat u met de werkzaamheden begint, moet u ervoor zorgen dat de twee NW-stalen hulzen, die de NW tegen zijdelingse verplaatsing beveiligen, op hun plaats zitten!

De NW van de 600R heeft twee RiKuLa de maat 37x20x9mm en de versie "C3". De twee kampen zijn niet helemaal identiek qua deksel.

Het linker lager in de rijrichting is aan beide zijden open heeft dus geen deksel.

De [color=#0000FF] rechter KuLa
zit aan de tandwielzijde van de NW en heeft een deksel ("eenzijdig of halfopen" = Z).
Tijdens de montage moet dit bord naar de (rechter) buitenkant van de motor wijzen, dwz. weg van de NW- wiel

Eerst worden de twee nieuwe KuLa van NKE geïnstalleerd, daarna worden de NW-nokken gecoat met molybdeendisulfidevet (MoS2)!

Elke XL600R-eigenaar zou sowieso dit speciale vet moeten hebben, hij heeft het nodig om het Pro-Link-systeem te smeren!

Twee nieuwe RiKuLa 37x20x9mm of 61904-2Z-C3 van het merk NKE, Fa. CABRILL en bijzondere eigenschappen. De belangrijkste zijn stalen kooien, iets grotere radiale lagerspeling (C3) en temperatuurbestendig tot 150°C! Voor de twee benodigde stukken van de XL-NW, 16,08€ of 8,04€ / stuk voor de kosten van het project worden proportioneel aangerekend. Afhankelijk van de vereisten worden bij het installeren van de KuLa een of beide afdekkingen (Z) verwijderd.

De ketting wordt over het NW gemanoeuvreerd en het NW-wiel wordt bevestigd met de twee markeringen naar rechts buiten de motor!


IMG-3034-ZOOM:
Bijlage:
IMG_3034--ZOOM.jpg
IMG_3034--ZOOM.jpg [ 229.07 KiB | 317 keer bekeken ]

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 229.000 km/142300 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2020: 37 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 04, 2020 2:31 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1365
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
VSR:= Ventilsitzringe / Valve seat rings / Klepzittingringen
VH := Ventilhaube / Valve Cover / Klepdeksel
WHB := Werkstatthandbuch / workshop manual / werkpaats handleiding
KuLa := Kugellager / ball bearings / kogellager
RiKuLa := Rillenkugellager / deep groove ball bearings / groef kogellager
LiMa := Lichtmaschine / generator, dynamo

GB:
Installation of the camshaft on October 9, 2020:
Before the two screws fasten the cog, the two markings and the KW must be correctly aligned!

1. The markings on the wheel must be aligned horizontally and parallel to the sealing surface!
2. The KW must be in the dead center, ie. the “T” marking is visible in the peephole on the LiMa side!


Tip for pulling up the chain:
Place the chain on the wheel in such a way that the markings are aligned with the sealing surface, then screw in the "step" on the NW under the wheel.

Tightening the chain is fiddly work. If both criteria are met, the “master” has put everything together correctly.

When the wheel with the chain is finally aligned on the NW, the two M7x11 spanner screws (SW = 10mm) are screwed into the head of the NW with LOCTITE medium strength. I also provided the two RiKuLa with LOCTITE medium strength to prevent the outer bearing shells from twisting.

Tip for working safely with the M7 screws:
Briefly close the timing chain slot with a (clean) rag to prevent the screw from falling into the slot.

Then the KW is rotated again by hand and the alignment of the NW to the KW is checked in the dead center. Only then are the two M7 screws tightened to their torque with the POWERPLUS TOOL PP-T 1620!

Prescribed tightening torque: 18 - 22Nm
Actual tightening torque: 18.0Nm

Finally the retainer of the timing chain tensioner is removed.

--------------------------------------------------------------------
NL:
Voordat de twee schroeven het wiel bevestigen, moeten de twee markeringen en de KW correct zijn uitgelijnd!

1. De markeringen op het wiel moeten horizontaal en parallel aan het afdichtingsvlak uitgelijnd zijn!
2. De KW moet in het dode punt staan, dwz. de "T" -markering is zichtbaar in het kijkgaatje aan de LiMa-zijde!


Tip voor het optrekken van de ketting:
Leg de ketting zodanig op het wiel dat de markeringen zijn uitgelijnd met het afdichtingsoppervlak, schroef vervolgens de "step" op de NW onder het wiel.

Het spannen van de ketting is lastig werk. Als aan beide criteria is voldaan, heeft de “master” alles correct samengesteld.

Wanneer het wiel met de ketting uiteindelijk op het NW is uitgelijnd, worden de twee M7x11 moersleutelbouten (SW = 10) met middelsterke LOCTITE in de kop van het NW geschroefd. Ik heb de twee RiKuLa ook voorzien van LOCTITE gemiddelde sterkte om te voorkomen dat de buitenste lagerschalen verdraaien.

Tip voor veilig werken met de M7 schroeven:
Sluit de distributiekettingsleuf kort met een (schone) doek om te voorkomen dat de schroef in de sleuf valt.

Vervolgens wordt de KW weer met de hand gedraaid en wordt de uitlijning van de NW ten opzichte van de KW in het dode punt gecontroleerd. Pas dan worden de twee M7-schroeven met de POWERPLUS TOOL PP-T 1620 tot hun moment aangedraaid!

Voorgeschreven aanhaalmoment: 18 - 22Nm
Werkelijk aanhaalmoment: 18,0Nm

Ten slotte wordt de houder van de distributiekettingspanner verwijderd.

IMG-3029:
Bijlage:
IMG_3029-256kb.jpg
IMG_3029-256kb.jpg [ 240.72 KiB | 317 keer bekeken ]

IMG-3030
Bijlage:
IMG_3030-256kb.jpg
IMG_3030-256kb.jpg [ 251.69 KiB | 317 keer bekeken ]

IMG-3031
Bijlage:
IMG_3031-256kb.jpg
IMG_3031-256kb.jpg [ 214.84 KiB | 317 keer bekeken ]

IMG-3034
Bijlage:
IMG_3031-256kb.jpg
IMG_3031-256kb.jpg [ 214.84 KiB | 317 keer bekeken ]

IMG-3035
Bijlage:
IMG_3035-256kb.jpg
IMG_3035-256kb.jpg [ 228.6 KiB | 317 keer bekeken ]


Bijlagen:
IMG_3034-256kb.jpg
IMG_3034-256kb.jpg [ 212.07 KiB | 317 keer bekeken ]

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 229.000 km/142300 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2020: 37 jaar eerste bezitter van zijn XL600R
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za nov 07, 2020 7:30 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1365
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
GB:
Dismantling the valve cover (VH)

The first and last component of my engine overhaul is the VH, which is mainly made of aluminum. The condition of the sliding surfaces of the four rocker arms and auxiliary rocker arms and their plain bearings on the shafts must be checked on it before assembly. Various shaft seals also need to be replaced when the opportunity arises.

Weight-VH, complete: G = 1.920g (without the metal cover seal.)

As expected, a big problem when dismantling the VH will be the long rocker arm shafts (14451-MG3-000), because I didn't get them loose during the first (partial) engine overhaul. They are so tight that I noodled some of them with the 5mm hexagon socket on the shaft when I tried to loosen them. They're probably stuck or pegged, or both.

If all four rocker arms and rocker arms are in poor condition and need to be replaced, their shafts will likely need to be replaced as well. Not all will survive dismantling or be true to size.

The two oil seals for the manual decompressor on the exhaust valve (“deco lever”) and the lever on the V5 come new. Both seals are identical! So 2x oil seal 11x16x5mm, 91202-MG3-003, 4.30 €.
-------------------------------------------------------------------------------
NL:
Demontage klepdeksel (VH)

Het eerste en laatste onderdeel van mijn motorrevisie is de VH, die voornamelijk van aluminium is gemaakt. De staat van de glijvlakken van de vier tuimelaars en extra tuimelaars en hun glijlagers op de assen moet vóór de montage worden gecontroleerd. Ook moeten verschillende asafdichtingen worden vervangen als de gelegenheid zich voordoet.

Gewicht-VH, compleet: G = 1.920g (zonder de metalen dekselafdichting.)

Zoals verwacht zal een groot probleem bij het demonteren van de VH de lange tuimelaarassen (14451-MG3-000) zijn, omdat ik ze niet los heb gekregen tijdens de eerste (gedeeltelijke) motorrevisie. Ze zijn zo strak dat ik sommige van hen met de 5 mm binnenzeskant op de as heb gesnoerd toen ik ze probeerde los te maken. Ze zitten waarschijnlijk vast of gekoppeld, of beide.

Als alle vier de tuimelaars en tuimelaars in slechte staat verkeren en moeten worden vervangen, moeten hun assen waarschijnlijk ook worden vervangen. Niet alle zullen de ontmanteling overleven of qua grootte blijven.

De twee asafdichting voor de handmatige decompressor op de uitlaatklep (“deco-hendel”) en de hendel op de V5 zijn nieuw. Beide afdichtingen zijn identiek! Dus 2x keerring 11x16x5mm, 91202-MG3-003, 4,30 €.

IMG-2714:
Bijlage:
IMG_2714-256kb.jpg
IMG_2714-256kb.jpg [ 216.89 KiB | 285 keer bekeken ]

IMG-2718
Bijlage:
IMG_2718-256kb.jpg
IMG_2718-256kb.jpg [ 243.09 KiB | 285 keer bekeken ]

IMG-2719
Bijlage:
IMG-2719-ZOOM.jpg
IMG-2719-ZOOM.jpg [ 172.25 KiB | 285 keer bekeken ]

IMG-2720
Bijlage:
IMG_2720-256kb.jpg
IMG_2720-256kb.jpg [ 246.24 KiB | 285 keer bekeken ]

IMG-2723
Bijlage:
IMG_2723-256kb.jpg
IMG_2723-256kb.jpg [ 217.26 KiB | 285 keer bekeken ]

IMG-2724
Bijlage:
IMG_2724-256kb.jpg
IMG_2724-256kb.jpg [ 239.7 KiB | 285 keer bekeken ]

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 229.000 km/142300 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2020: 37 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma nov 09, 2020 8:56 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1365
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Dismantling the valve cover (VH)

IMG-2726:
Bijlage:
IMG_2726-256kb.jpg
IMG_2726-256kb.jpg [ 243.28 KiB | 265 keer bekeken ]

IMG-2726-ZOOM: Verschlissenen Kufen der vier Kipphebel
Bijlage:
IMG-2726-ZOOM.jpg
IMG-2726-ZOOM.jpg [ 129.97 KiB | 265 keer bekeken ]

IMG-2727-ZOOM
Bijlage:
IMG-2727-ZOOM.jpg
IMG-2727-ZOOM.jpg [ 152.5 KiB | 265 keer bekeken ]

IMG-2728:
Bijlage:
IMG_2728-256kb.jpg
IMG_2728-256kb.jpg [ 214.4 KiB | 265 keer bekeken ]

IMG-2728-ZOOM Verschlissene Auslaß-Schlepphebel links und rechts
Bijlage:
IMG-2728-ZOOM.jpg
IMG-2728-ZOOM.jpg [ 68.57 KiB | 265 keer bekeken ]

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 229.000 km/142300 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2020: 37 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di nov 10, 2020 10:26 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1365
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Dismantling the valve cover (VH)

IMG-2729-ZOOM: Einlaß-Schlepphebel, rechts /
Inlet rocker arm, right / Inlaat tuimelaar, rechts
Bijlage:
IMG-2729-ZOOM.jpg
IMG-2729-ZOOM.jpg [ 88.44 KiB | 257 keer bekeken ]

IMG-2730:
Bijlage:
IMG_2730-256kb.jpg
IMG_2730-256kb.jpg [ 196.74 KiB | 257 keer bekeken ]

IMG-2730-ZOOM: Einlaß-Schlepphebel, links / Inlet rocker arm, left / Inlaat tuimelaar, links
Bijlage:
IMG-2730-ZOOM.jpg
IMG-2730-ZOOM.jpg [ 33.18 KiB | 257 keer bekeken ]

IMG-2731
Bijlage:
IMG_2731-256kb.jpg
IMG_2731-256kb.jpg [ 184.63 KiB | 257 keer bekeken ]

IMG-2731-ZOOM: Einlaß-Schlepphebel, links / / Inlet rocker arm, left / Inlaat tuimelaar, links
Bijlage:
IMG-2731-ZOOM.jpg
IMG-2731-ZOOM.jpg [ 43.37 KiB | 257 keer bekeken ]

GB:
As my photo documentation above shows, after a good 140,000km (87000 miles) almost all the treads of the rocker arms and rocker arms are worn in and more or less heavily worn.

And anyone who, when changing the engine oil, has ever wondered where the metallic abrasion in the oil comes from, mainly steel and aluminum, knows now at the latest. The scraped-off, magnetic “steel powder” from the levers particularly likes to collect on the small black box from the CDI's pulse generator, which is located near the oil pump. All types of abrasion (metallic and non-metallic) can be found in the oil filter.

---------------------------------------------------------------------------
NL:
Zoals mijn fotodocumentatie hierboven laat zien, zijn na ruim 140.000 km bijna alle treden van de tuimelaars en tuimelaars versleten en min of meer zwaar versleten.

En iedereen die zich bij het verversen van de motorolie ooit heeft afgevraagd waar de metaalslijtage in de olie vandaan komt, voornamelijk staal en aluminium, weet het uiterlijk nu. Het afgeschraapte, magnetische "staalpoeder" van de hendels verzamelt zich vooral graag op de kleine zwarte doos van de CDI-pulsgenerator, die zich naast de oliepomp bevindt. Alle soorten slijtage (metaalachtig en niet-metaalachtig) zijn te vinden in het oliefilter.

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 229.000 km/142300 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2020: 37 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do nov 12, 2020 7:19 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1365
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Dismantling the valve cover (VH)
VH := Ventilhaube / Valve Cover / Klepdeksel
WHB := Werkstatthandbuch / workshop manual / werkpaats handleiding

GB:
21. Juni 2020:

The dismantling of the valve cover

After the HONDA WHB page 6-5, the dismantling starts with the removal or dismantling of the manual exhaust valve lifter (decompression lever) . It is just stupid that this dowel pin was wasted by the workshop foreman Horst Feldhoff in 1983 while repairing the warranty period at Hein Gericke's. And that's not even the worst! It is really nasty that the dowel pin has not been properly replaced by another! Instead, the VH was secretly drilled from the outside and the deco lever was fixed with an M4 screw so that the lever can no longer be removed! The head of the screw was cut off flush and the damage to the black VH was covered in a highly conspiratorial manner with black silicone sealant. I was not informed of this “professional improvisation” by the “master”. What an idiot! I only discovered the damage by chance months later, when my new machine's warranty had long expired. For an item that costs maybe just one euro, damage to the lid is caused a hundred times as much!
---------------------------------
NL:
21. Juni 2020:

Demontage van het klepdeksel:

Na de HONDA WHB pagina 6-5 begint de demontage met het verwijderen of demonteren van de handmatige uitlaatkleplift (decompressiehendel) . Het is gewoon stom dat zijn paspen in 1983 door werkplaatsvoorman Horst Feldhoff werd verspild tijdens een reparatie in de garantieperiode bij Hein Gericke.
En dat is niet eens het ergste! Het is echt vervelend dat de paspen niet goed is vervangen door een andere! In plaats daarvan werd de VH stiekem van buitenaf geboord en werd de deco-hendel vastgezet met een M4-schroef zodat de hendel niet meer verwijderd kan worden! De kop van de schroef werd vlak afgesneden en de schade aan de zwarte VH werd op een sterk samenzwerende manier bedekt met zwarte siliconenkit.
Ik ben niet op de hoogte gebracht van deze “professionele improvisatie” door de “meester”. Wat een idioot! Ik ontdekte de schade pas maanden later bij toeval, toen de garantie van mijn nieuwe machine al lang verstreken was. Voor een item dat misschien maar één euro kost, wordt schade aan het deksel honderd keer zoveel veroorzaakt!


IMG-2772: Die vorne rechts angebohrte Ventilhaube / The valve cover drilled in the front right / Het klepdeksel is rechtsvoor geboord
Bijlage:
IMG_2772-256kb.jpg
IMG_2772-256kb.jpg [ 251.69 KiB | 231 keer bekeken ]

IMG-2773-Kreis: Leere Öffnung durch fehlenden Paßstift! / Empty opening due to missing alignment pin! / Lege opening door ontbrekende uitlijnpen!
Bijlage:
IMG_2773-Kreis-256kb.jpg
IMG_2773-Kreis-256kb.jpg [ 198 KiB | 231 keer bekeken ]

IMG-2774
Bijlage:
IMG_2774-256kb.jpg
IMG_2774-256kb.jpg [ 214.52 KiB | 231 keer bekeken ]

GB:
The missing dowel pin has the original dimensions 4x44mm and the spare part number 91101-MG3-000. Comparable standardized cylinder pins from the accessories cost around €1.50.
I'm still thinking about whether I should take the opportunity and repair this damage properly or leave it that way. The ancient oil seal there will not stay tight forever. It would be really stupid if it started sipping oil at this spot shortly after the major engine overhaul! It is still the first sealing ring and is now 37 years old!

21. Juni 2020:
Next, I dismantle the cable holder from the exhaust valve lifter (front right), together with its V2A-M6 Allen screw. Weight: G = 25g.

The next step (WHB 6-6) is to remove the valve lifter of the V5 and its old shaft seal. Although V5 was shut down by my welding work, the lever must remain installed there later in order not to leave an unnecessary opening in the cover. So remove and replace the shaft seal there when reassembling!
---------------------------------
NL:
De ontbrekende paspen heeft de originele afmetingen 4x44mm en het reserveonderdeel nummer 91101-MG3-000. Vergelijkbare gestandaardiseerde cilinderpennen uit de accessoires kosten ongeveer €1,50.

Ik ben nog aan het nadenken of ik van de gelegenheid gebruik moet maken en deze schade goed moet herstellen of zo moet laten. De oude oliekeerring daar zal niet eeuwig dicht blijven. Het zou echt stom zijn als hij op dit punt kort na de grote motorrevisie olie zou gaan siffen! Het is nog steeds de eerste afdichtring en is nu 37 jaar oud!


21. Juni 2020:
Vervolgens demonteer ik de kabelhouder van de uitlaatkleplift (rechtsvoor), samen met de V2A-M6 inbusbout. Gewicht: G = 25 gram.

De volgende stap (WHB 6-6) is om de klepstoter van de V5 te verwijderen en de oude asafdichting. Hoewel V5 door mijn laswerk is uitgeschakeld, moet de hendel daar later blijven zitten om geen onnodige opening in de kap achter te laten. Dus verwijder en vervang de asafdichting daar bij het opnieuw monteren!

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 229.000 km/142300 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2020: 37 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 15, 2020 2:58 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1365
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Dismantling the valve cover (VH)

VH := Ventilhaube / Valve Cover / Klepdeksel
WHB := Werkstatthandbuch / workshop manual / werkpaats handleiding

GB:
25. Juni 2020:
I bought an auxiliary tool to get rid of the stuck shafts more easily with the “noodled” Allen: A ½ inch socket with 40 Torx for € 5.95 from BAUHAUS. This Torx fits into the 5mm Allen key and should loosen it better, was a hot tip from the xl500-forum.

As a small preparation for the removal of the two rocker shafts and the four rocker arm shafts, spraying with WD-40 a few days beforehand was considered. I let it take effect for several days before I started my first attempts at loosening it today.

The two long rocker arm shafts could be loosened first, then the shaft for the exhaust (drag) lever, on the right. I also removed this exhaust lever, on the right, and put it in a bag.

With the help of the ½-inch socket with 40 Torx I was then able to loosen the inlet lever on the left and thus loosened four of six shafts.

I couldn't release the intake rocker arm on the right. The new 40 Torx is already worn out and spun in the Allen, so that I now have two stuck shafts with noodled Allen on the VH. Now I have to resort to rougher means.

--------------------------------------------------
NL:
25. Juni 2020:
Ik kocht een hulpgereedschap om de vastzittende assen gemakkelijker te verwijderen met de „noedels“ inbus: Een ½ inch dop met 40 Torx voor € 5,95 van BAUHAUS. Deze Torx past in de 5mm inbus en zou het beter moeten oplossen, was een hot tip van het xl500-forum.

Als kleine voorbereiding voor het verwijderen van de twee lange tuimelaarassen en de vier kort tuimelaarassen werd overwogen om enkele dagen van tevoren met WD-40 te spuiten. Ik heb het een aantal dagen laten inwerken voordat ik vandaag aan mijn eerste pogingen tot een oplossing begon.

De twee lange tuimelaarassen konden eerst worden losgedraaid, daarna de as voor de uitlaat(sleep)hendel aan de rechterkant. Ik heb ook deze uitlaathendel verwijderd.

Met behulp van de ½-inch dop met 40 Torx kon ik toen de inlaathendel aan de linkerkant losmaken en zo vier van de zes tuimelaarassen losdraaien.

De inlaat-tuimelaar aan de rechterkant heb ik niet verloren! De nieuwe 40 Torx is klaar om te slijten en ziet eruit in de inbus, zodat ik nu twee vastzittende assen bezit met een noedled-inbus op de VH. Nu moet ik mijn toevlucht nemen tot meer grovere.
--------------------------------------------------

IMG-2775: Festsitzende Welle vom Einlaß(schlepp)hebel, rechts mit ihrem vernudelten Inbus / Stuck shaft from the inlet (drag) lever, on the right with its battered Allen / Stok as van de inlaat(sleep)hendel, aan de rechterkant met je gehavende inbus.
Bijlage:
IMG_2775-256kb.jpg
IMG_2775-256kb.jpg [ 215.44 KiB | 210 keer bekeken ]

IMG-2775-ZOOM: Vernudelter runder Innensechskant / round hexagon socket / ronde binnenzeskant
Bijlage:
IMG-2775-ZOOM.jpg
IMG-2775-ZOOM.jpg [ 173.24 KiB | 210 keer bekeken ]

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 229.000 km/142300 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2020: 37 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 15, 2020 3:02 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1365
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Dismantling the valve cover (VH)

VH := Ventilhaube / Valve Cover / Klepdeksel
WHB := Werkstatthandbuch / workshop manual / werkpaats handleiding

GB:
6. Juni 2020:
A good day for my project because I am making good progress! The two remaining stuck shafts and the "screw of shame" could be loosened and removed!

My long-time friend Waldemar actively helped me with his equipment and physical effort to solve upcoming problems. Two more pairs of arms and the right equipment make a huge difference!

First, let's take the two shafts. With a tiny, thin cutting disc in the DREMEL, we added deep, narrow notches to the shaft heads, into which we could then insert a huge screwdriver with a 14mm blade and long pliers as a lever. However, the shafts could only be overcome with full body weight on the screwdriver. They were really, really stuck!
-----------------------------------------------
NL:
6. Juni 2020:
Een goede dag voor mijn project want ik maak goede vorderingen! De twee overgebleven vastzittende schachten en de "schroef van schaamte" konden worden losgemaakt en verwijderd!

Mijn oude vriend Waldemar hielp me actief met zijn uitrusting en fysieke inspanning om toekomstige problemen op te lossen. Nog twee paar armen en de juiste uitrusting maken een enorm verschil!

Laten we eerst de twee tuimelaarassen nemen. Met een kleine, dunne doorslijpschijf in de DREMEL hebben we diepe, smalle inkepingen in de schachtkoppen aangebracht, waarin we vervolgens een enorme schroevendraaier met een 14mm blad en een lange tang als hefboom konden steken. De tuimelaarassen konden echter alleen worden overwonnen met het volledige lichaamsgewicht op de schroevendraaier. Ze zaten echt heel heel erg vast!

IMG-2778:
Bijlage:
IMG_2778-256kb.jpg
IMG_2778-256kb.jpg [ 223.91 KiB | 210 keer bekeken ]

IMG-2778-ZOOM:
Bijlage:
IMG-2778-ZOOM.jpg
IMG-2778-ZOOM.jpg [ 207.59 KiB | 210 keer bekeken ]

IMG-2779-ZOOM
Bijlage:
IMG-2779-ZOOM.jpg
IMG-2779-ZOOM.jpg [ 114.34 KiB | 210 keer bekeken ]

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 229.000 km/142300 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2020: 37 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za nov 21, 2020 11:06 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1365
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Dismantling the valve cover (VH)
VH := Ventilhaube / Valve Cover / Klepdeksel
WHB := Werkstatthandbuch / workshop manual / werkpaats handleiding

GB:
The headless screw that was used to fix the deco-lever surprisingly turned out to be not as big an obstacle as I feared. That was mainly due to the fact that fortunately it was not glued in with “LOCTITE high strength” at the time. Our proven method for the shafts was also used on the screw and a thin slot was ground into the screw end with the tiny, thin cutting disc in the DREMEL. Then a small screwdriver was used and unspectacularly screwed the remaining end of the damn M4 screw (~ 16mm long) out of the VH. It leaves an ugly hole!
------------------------------------------------------
NL:
Verrassend genoeg bleek de schroef zonder kop waarmee de deco-hendel op zijn plaats was bevestigd, niet zo'n groot obstakel als ik vreesde. Dat was voornamelijk te wijten aan het feit dat het destijds gelukkig niet met „LOCTITE hoge sterkte“ was verlijmd.
Onze beproefde methode voor de assen werd ook gebruikt op de schroef en een dunne sleuf werd in het schroefuiteinde geslepen met de kleine, dunne doorslijpschijf in de DREMEL. Toen werd een kleine schroevendraaier gebruikt en onspectaculair de rest van de verdomde M4-schroef (~ 16 mm lang) uit de VH gedraaid. Het laat een lelijk gat achter!

IMG-2781
Bijlage:
IMG_2781-256kb.jpg
IMG_2781-256kb.jpg [ 213.54 KiB | 179 keer bekeken ]

IMG-2781-ZOOM
Bijlage:
IMG-2781-ZOOM.jpg
IMG-2781-ZOOM.jpg [ 77.34 KiB | 179 keer bekeken ]

IMG-2782
Bijlage:
IMG_2782-256kb.jpg
IMG_2782-256kb.jpg [ 176.32 KiB | 179 keer bekeken ]

IMG-2782-ZOOM:
Bijlage:
IMG-2782-ZOOM.jpg
IMG-2782-ZOOM.jpg [ 13.51 KiB | 179 keer bekeken ]

Am gleichen Tag alle Wellen mit ihren Hebeln ausgebaut.
Den sog. „Deko-Hebel“ inklusive seinem altem Wellendichtring ausgebaut. / On the same day all shafts with their levers removed. The so-called "Deco lever" including its old shaft seal was removed. / Op dezelfde dag alle assen met hun hendels verwijderd. De zogenaamde "Deco-hendel" (decompressiehendel) inclusief de oude asafdichting werd verwijderd.

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 229.000 km/142300 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2020: 37 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di dec 01, 2020 10:31 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1365
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Dismantling the valve cover (VH)
VH := Ventilhaube / Valve Cover / Klepdeksel
WHB := Werkstatthandbuch / workshop manual / werkpaats handleiding

Di., 7. Juli 2020:
Den Drehzahlmesser-Antrieb inklusive Wellendichtring ausgebaut. Er wird nicht wieder eingebaut werden, er wird nicht mehr benötigt. Vor einigen Jahren habe ich meinen (mechanischen) Drehzahlmesser auf einen elektrischen der XL600RM umgerüstet.
---------------------------------------
GB:
7. Juli 2020:
The tachometer drive including the shaft seal was removed. It will not be reinstalled, it is no longer needed. A few years ago I converted my (mechanical) tachometer to an electric one of the XL600RM.
-------------------------------------------
NL:
7. Juli 2020:
De toerenteller aandrijving inclusief de Simmerring verwijderd. Er werd niet meer herbouwd, er werd niets meer gehoord. Een paar jaar geleden worstelde ik met mijn toerenteller met een elektrische XL600RM.

IMG-2785
Bijlage:
IMG_2785-256kb.jpg
IMG_2785-256kb.jpg [ 238.42 KiB | 9 keer bekeken ]

Bijlage:
IMG_2787-256kb.jpg
IMG_2787-256kb.jpg [ 235.71 KiB | 9 keer bekeken ]

Bijlage:
IMG_2789-256kb.jpg
IMG_2789-256kb.jpg [ 213.63 KiB | 9 keer bekeken ]

Bijlage:
IMG_2791-256kb.jpg
IMG_2791-256kb.jpg [ 201.85 KiB | 9 keer bekeken ]

Bijlage:
IMG_2792-256kb.jpg
IMG_2792-256kb.jpg [ 241 KiB | 9 keer bekeken ]

Bijlage:
IMG_2794-256kb.jpg
IMG_2794-256kb.jpg [ 180.84 KiB | 9 keer bekeken ]


The valve hood is now completely clear!
Weight, empty: G = 1.104g

(Weight-VH, complete: G = 1.920g)

--------------------------------
NL:
Het klepdeksel is nu volledig vrij van alle componenten!
Gewicht, leeg: G = 1,104g

(Gewicht-VH, compleet: G = 1.920g)

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 229.000 km/142300 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2020: 37 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 210 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling