Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu vr apr 10, 2020 4:13 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: XL600R-1983
BerichtGeplaatst: di jan 21, 2020 1:10 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1309
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Hey you two!

In der Tat, die generierte Spannung am Dynamo sieht gut aus. (Eine Sorge weniger!)
Kannst du den Hinweisen der anderen Mitglieder Schritt für Schritt nachgehen und hier berichten?
Hast du die Bauteile (CDI, Vergaser,..) zum probehalber Austauschen und Testen? (Teile, die woanders funktionierten! Das ist einfacher als Messen und Suchen.
---------------------------------------
De spanning die op de dynamo wordt gegenereerd, ziet er inderdaad goed uit. (Nog een zorg minder!) :lol:
Kun je de instructies van de andere leden stap voor stap volgen en hier rapporteren?
Heeft u de componenten (CDI, carburateur, ..) om te testen en te vervangen? (Onderdelen die elders werkten! Het is eenvoudiger dan meten en zoeken.

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 227.000 km/141000 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2020: 37 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: XL600R-1983
BerichtGeplaatst: wo jan 22, 2020 8:41 am 
Offline
Verse Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 02, 2020 6:47 pm
Berichten: 18
Woonplaats: Uitgeest
@zwarte ridder: de meeste onderdelen zijn doorgemeten en lijken goed, CDI ook. Alleen de pulsgever nog niet bekeken. Dat zullen we nog doen.
@navogreen: we hebben net een setje compressiemeter aangeschaft. We zullen de compressie meten.

Weet iemand wat de compressie nieuw moet zijn resp. bij welke min druk er problemen ontstaan?

Zodra we meer weten komen we er op terug, maar zal wel weet even duren door andere verplichtingen.

_________________
Groet, Job&Louis

XL350R - '86
XL600R - '83
Moto Guzzi Le Mans 1000 - '89
Malaguti Drakon 50


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: XL600R-1983
BerichtGeplaatst: wo jan 22, 2020 3:08 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1309
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Hey Job&Louis

Laut HONDA WHB 6-2 soll die Kompression 12,5kg/cm2 liegen.

Mit Erfahrungswerten kann ich (leider) nicht dienen, da ich die Kompression nie selbst gemessen habe. Die Öffnung zu der Zündkerze ist bei der XL600R sehr schwer zu erreichen, weil das vordere, dicke Rahmenrohr vom Rahmen stört.

Du könntest auch eine "Druckverlustmessung" machen, in dem du Druckluft in das Loch schickst. Dann kannst du feststellen, wo die Luft am meisten wieder herauskommt.

Gutes Gelingen!
---------------------------------------------------
Volgens HONDA WHB 6-2 moet de compressie 12,5 kg / cm2 zijn.

Met ervaring kan ik (helaas) niet dienen, omdat ik zelf nooit de compressie heb gemeten. De opening naar de bougie is erg moeilijk te bereiken op de XL600R omdat de dikke voorbuis van het frame interfereert.

U kunt ook een meting van het drukverlies uitvoeren door perslucht in het gat te sturen. Dan kun je bepalen waar de lucht het meest uit komt.

Veel geluk!
-----------------------------------------

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 227.000 km/141000 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2020: 37 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: XL600R-1983
BerichtGeplaatst: zo maart 22, 2020 8:51 pm 
Offline
Verse Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 02, 2020 6:47 pm
Berichten: 18
Woonplaats: Uitgeest
Van de week weer ons project opgepakt. In de tussentijd hebben we overlegd en het forum geraadpleegd inclusief de antwoorden.

Vanmiddag het motorblok uitgebouwd en op de werkbank verder ontmanteld. Nokkenas en omgeving ziet er goed uit. Voldoende olie en geen sporen van slijtage......maar na de demontage van de kop lijkt de klepzetel gescheurd van één uitlaatklep.

heeft iemand een idee over vervanging van klepzittingen?

_________________
Groet, Job&Louis

XL350R - '86
XL600R - '83
Moto Guzzi Le Mans 1000 - '89
Malaguti Drakon 50


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: XL600R-1983
BerichtGeplaatst: zo maart 22, 2020 11:15 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 17, 2012 2:32 pm
Berichten: 1187
Woonplaats: heemskerk
Lek in de verbrandings kamer dus
Dat vermoeden had ik al :wink:

Een goed revisiebedrijf kan een nieuwe klepzitting plaatsen neem de kop mee zodat ze het goed kunnen beoordelen, zitten er verders nog scheurtjes in de kop ?
Eigenlijk wel vreemd dat die hardstalen zitting is gescheurd, nog nooit gezien
Wel dat de zitting er uit " loopt"

_________________
EERST LEZEN DAN DOEN !!!!!
If it works don't touch it !!!

8 x xl250 s 79 80 81 82
1 x xl250 R 83 MD03
1 x xl 500 s wit
2 x xl 500 R witte en rood
1 x xl 500 s 5000053 (rood) (sold)
500 R/S tracker
k 750 Army bike + side-car
Quad


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: XL600R-1983
BerichtGeplaatst: ma maart 23, 2020 11:18 am 
Offline
Verse Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 02, 2020 6:47 pm
Berichten: 18
Woonplaats: Uitgeest
Hierbij een fotootje


Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Uitlaat klepzitting gescheurd
XL600_klepzitting_scheur.jpg
XL600_klepzitting_scheur.jpg [ 237.16 KiB | 93 keer bekeken ]

_________________
Groet, Job&Louis

XL350R - '86
XL600R - '83
Moto Guzzi Le Mans 1000 - '89
Malaguti Drakon 50
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: XL600R-1983
BerichtGeplaatst: ma maart 23, 2020 6:09 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2739
Woonplaats: Arnhem
wss rechtsvoor aan uitlaatzijde
Dat is de warmste kant.
dat breken gebeurt idd weleens Mike..

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: XL600R-1983
BerichtGeplaatst: ma maart 23, 2020 6:28 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2739
Woonplaats: Arnhem
ik zou ook even de klepstelen inspecteren. Als die een beetje krom zijn geworden door een rondzwervend stukje klepzitting dan moet je daar ook wat mee

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: XL600R-1983
BerichtGeplaatst: wo maart 25, 2020 1:13 pm 
Offline
Verse Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 02, 2020 6:47 pm
Berichten: 18
Woonplaats: Uitgeest
Heren,

Ik heb verder onderzoek gedaan, de betreffende klep gedemonteerd en nu kom ik dit tegen :( . Scheurtje overlangs tussen zitting uitlaatklep en bougiegat. Die scheur loopt ook het bougiegat in.
Wat is jullie conclusie resp. raad?

Kunnen wij daarmee door of is dit einde oefening voor de kop?


Bijlagen:
Honda XL600R bougiegat scheur.png
Honda XL600R bougiegat scheur.png [ 127.01 KiB | 73 keer bekeken ]

_________________
Groet, Job&Louis

XL350R - '86
XL600R - '83
Moto Guzzi Le Mans 1000 - '89
Malaguti Drakon 50
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: XL600R-1983
BerichtGeplaatst: wo maart 25, 2020 8:06 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 17, 2012 2:32 pm
Berichten: 1187
Woonplaats: heemskerk
Oei ja , die zag ik ook al op de vorige foto
Beetje de vraag hoe ver hij doorloopt
Krijg je die zitting er niet uit , dan kan je zien of hij onder die zitting ook doorloop
Als dat zo is gaat een nieuwe zitting niet lukken
Da's een pers passing , en als de boel warm wordt loopt de nieuwe zitting er zeker ook weer uit .

Oude zitting eruit , kan je doen dmv een oude klep even op de zitting te lassen

Denk dat je op zoek moet gaan naar een beter kopje , verwacht dat die scheur doorloopt , maar wie weet

_________________
EERST LEZEN DAN DOEN !!!!!
If it works don't touch it !!!

8 x xl250 s 79 80 81 82
1 x xl250 R 83 MD03
1 x xl 500 s wit
2 x xl 500 R witte en rood
1 x xl 500 s 5000053 (rood) (sold)
500 R/S tracker
k 750 Army bike + side-car
Quad


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: XL600R-1983
BerichtGeplaatst: wo maart 25, 2020 9:13 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za apr 27, 2013 1:45 pm
Berichten: 800
Woonplaats: Utrecht
De zittingen kun je eruit tikken na verwarmen van de kop boven de 170 graden. Dit kan in de oven of met een gasbrander. Meestal heeft honda op de buitenrand zitting het alu materiaal op 3 plekken tegen/over de zitting 'geborgd'. Eerst dus de alu vergrendeling verwijderen, anders vallen de zittingen er niet uit.
Hou wel de klepgeleiders in de gaten die kunnen bij het verwarmen boven de 150 graden al omhoog komen..

Het opnieuw plaatsen in omgekeerde volgorde. Vergrendel na het opnieuw plaatsen de zitting op de honda manier.

Ook wordt hierna vaak het opstuiken van het alu tegen de klepzitting toegepast, dit speelt met name bij de xr/xl 600 typen. Dit wel met nodige voorzorg gezien de materiaal dikte kop vaak maar +/-3-4mm dik is.

De bougie scheur is uit te frezen in V-vorm en hierna dicht te lassen door een alu lasser. Hierna nieuw de draad bougie tappen.

Dit adres heeft veel ervaring met de honda xr600/xl600 koppen in het verleden. Is niet goedkoop maar een vakman, en een offerte opvragen is een kleine moeite;)
https://everscilinderkoppenrevisie.nl/

Succes alvast. Hou er rekening mee dat veel 2e hands koppen vaak reeds wat mankeren..

_________________
We all ride and love bikes and the brand isn’t really that important, if we all loved one particular model it would be a bloody dull world !


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: XL600R-1983
BerichtGeplaatst: do maart 26, 2020 6:17 pm 
Offline
Verse Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 02, 2020 6:47 pm
Berichten: 18
Woonplaats: Uitgeest
thx @navogreen @Anton

We zullen even bij onszelf in beraad gaan. Vooral die scheur in de kop te repareren is wel een dingetje. @Anton:Ik zal Evers eens bellen.
Ter info: Vorig jaar door een professionele lasser geprobeerd om het inlaatspruitstuk van de XL350 te laten als lassen. Maar de legering daarvan was zo slecht dat hij spontaan in elkaar zakte :shock:
Toen maar een stalen spruitstuk laten lassen, maar dat gaat bij de cilinderkop niet op he :)

Wij melden ons weer.

_________________
Groet, Job&Louis

XL350R - '86
XL600R - '83
Moto Guzzi Le Mans 1000 - '89
Malaguti Drakon 50


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: XL600R-1983
BerichtGeplaatst: do maart 26, 2020 7:20 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 17, 2012 2:32 pm
Berichten: 1187
Woonplaats: heemskerk
Steeds weer het dilemma met dat oude spul :lol:
Je begint ergens aan .
Weet nooit waar het ophoud .
Volhouder zal slagen .
Maar het moment van " de handdoek in de ring " altijd dichtbij.
Tis hobby , met een dure learning Curver :wink:

_________________
EERST LEZEN DAN DOEN !!!!!
If it works don't touch it !!!

8 x xl250 s 79 80 81 82
1 x xl250 R 83 MD03
1 x xl 500 s wit
2 x xl 500 R witte en rood
1 x xl 500 s 5000053 (rood) (sold)
500 R/S tracker
k 750 Army bike + side-car
Quad


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: XL600R-1983
BerichtGeplaatst: za maart 28, 2020 10:27 am 
Offline
Verse Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 02, 2020 6:47 pm
Berichten: 18
Woonplaats: Uitgeest
navogreen schreef:
Steeds weer het dilemma met dat oude spul :lol:
Je begint ergens aan .
Weet nooit waar het ophoud .
Volhouder zal slagen .
Maar het moment van " de handdoek in de ring " altijd dichtbij.
Tis hobby , met een dure learning Curver :wink:


Zo is het @navogreen, dus als je nog een goede cilinderkop weet, dan houden wij ons aanbevolen.

@Anton: Gisteren contact gehad met Evers en gezien de scheur raad hij aan om eerst eens op zoek te gaan naar een andere kop.
Het gevaar is dat de klepzitting er door de werking van de scheur weer uitvalt. De scheur dichtlassen is een optie maar aangezien er spanningen zullen ontstaan in de kop bij verhitting, is dat ook een risico.

wordt vervolgd.....

_________________
Groet, Job&Louis

XL350R - '86
XL600R - '83
Moto Guzzi Le Mans 1000 - '89
Malaguti Drakon 50


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: XL600R-1983
BerichtGeplaatst: wo apr 08, 2020 4:44 pm 
Offline
Verse Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 02, 2020 6:47 pm
Berichten: 18
Woonplaats: Uitgeest
Hallo allen,

Het is lastig om überhaupt een kop te vinden en als er een kop te koop is dan zijn vaak scheuren te zien of is de lagerschaal van de nokkenas slecht.
Maaarrrr, we hebben een kop weten te vinden waar het lijkt dat de verbrandingsruimte goed is en ook de bovenzijde is heel (foto) :D . Moet wel even worden gevlakt om de pitten eruit te krijgen.
Het zal nog wel even duren voor die hier is, want gevonden via eBay in Utah, USA. Die wordt nu naar onze fabriek in Ohio gestuurd en van daar moet hij dan een keertje naar NL. zal wel ergens van de zomer worden.
Hopelijk kunnen we vanaf dat punt de boel draaiende krijgen en dan is het tijd voor de restauratie.

Duimen maar.....


Bijlagen:
Cylinder head Utah.png
Cylinder head Utah.png [ 135.72 KiB | 13 keer bekeken ]

_________________
Groet, Job&Louis

XL350R - '86
XL600R - '83
Moto Guzzi Le Mans 1000 - '89
Malaguti Drakon 50
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling