Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu zo jan 26, 2020 6:08 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: XL600R-1983
BerichtGeplaatst: za jan 04, 2020 10:31 am 
Offline
Nieuwkomer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 02, 2020 6:47 pm
Berichten: 7
Woonplaats: Uitgeest
In November 2019 een XL600R gekocht als project voor de winter. De motorfiets stond sinds 2002 stil en liep ook niet. De voorrem zat vast en de algehele staat was matig.
Eerst maar eens de carburateurs gedemonteerd en ultrasoon gereinigd, de kleppen gesteld en de ontsteking gecontroleerd. Verse brandstof erin. Dat leek allemaal redelijk maar starten ho maar. Geen plofje, geen enkel teken van leven.
Via dit forum wel een hoop informatie opgedaan en uiteindelijk was het de stator die defect was. Dus wel een beetje vonk maar kennelijk niet sterk genoeg om te starten. Weerstand werd er niet meten tussen zwart/rood en aarde. Ook geen schok als je de bougie vasthield
Wij hadden nog een stator liggen van een XL350R, die past niet 100% maar redelijk. Na improvisatie even ingebouwd en nu wel een stevige schok als je de bougie vasthield...:-)

Dus een paar weken geleden een nieuwe stator gekocht en ingebouwd. Verse olie erin en na enige fikse trapsessies, sprong de oude XL aan. Allebei blij, dus verder aan de klus.

Tussendoor nog eens een paar keer gestart, rookt als een schoorsteen, dus daar moeten we ook maar eens naar kijken. Maar hij loopt.

Verleden week de voorrem gangbaar gemaakt, dus we waren klaar om de eerste rit te maken. Maar helaas, de XL was met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen. Carbs weer eraf om te zien of er vuil in zat, maar dat lijkt goed.
1 keer nog gestart met hulp van remmenreiniger, maar nu niks meer…:-(

_________________
Groet, Job&Louis

XL350R - '86
XL600R - '83
Moto Guzzi Le Mans 1000 - '89
Malaguti Drakon 50


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: XL600R-1983
BerichtGeplaatst: za jan 04, 2020 7:47 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1301
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Hey

Ende gut, alles gut?/Eind goed, al goed?

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 227.000 km/141000 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2020: 37 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: XL600R-1983
BerichtGeplaatst: za jan 04, 2020 10:19 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 08, 2012 7:37 pm
Berichten: 728
Woonplaats: Eemnes
Gabriel schreef:
Hey

Ende gut, alles gut?/Eind goed, al goed?

Nee Gabriel niet goed :(


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: XL600R-1983
BerichtGeplaatst: zo jan 05, 2020 2:39 pm 
Offline
Nieuwkomer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 02, 2020 6:47 pm
Berichten: 7
Woonplaats: Uitgeest
adje schreef:
Gabriel schreef:
Hey

Ende gut, alles gut?/Eind goed, al goed?

Nee Gabriel niet goed :(


Het is niet goed, nee...

De bougie geeft een goede vonk af, maar ik vind de schok niet zeer sterk als je hem vastpakt.

Dit weekend nog eens het forum doorgenomen en kwam wat waardes tegen die ook in het werkplaatshandboek staan (zie onder) en daarachter wat we hebben gemeten aan de XL:
1. Stator - rood/zwart tegen aarde: 235 - 319 Ohm is gemeten 129 Ohm
2. Pulsgever - blauw/geel tegen groen wit: 510-570 Ohm is gemeten 377 Ohm
3. Bobine primair - tussen beide aansluitingen: 0,8 Ohm is gemeten 0,3 Ohm
4. Bobine secundair - tussen aansluiting en pin waar de bougiekabel op zit: 4,1 kOhm is gemeten 4,05 kOhm

Ad1. De stator is een maandje geleden nieuw gekocht bij Carmo, type CARG4101. Daar heeft hij dus afgelopen weken steeds even op gelopen. Zoals gemeld in de rubriek "Even voorstellen" sinds vorige week niet meer. Carmo heeft geen verklaring, alleen dat de weerstand lager kan zijn door een dikkere windingdraad. Ik kan hem opsturen om te laten doormeten, bij defect krijgen we een nieuwe anders E15 doormeetkosten.
Weet iemand hier iets van de weerstand van dit type stator?
Ad2. De lage weerstand van de pulsgever helpt zeker niet mee. Maar even op zoek naar een nieuwe. Iemand suggesties bij wie resp. welke goed is?
Ad3. Wel vreemd dat de weerstand tussen de primaire spoelen zo goed als nul is. De meter geeft ook het piepsignaal van geen weerstand. Iemand suggesties?
Ad4. Die lijkt ons in orde.

Bedrading hebben we doorgemeten en die lijkt mij goed. Aarde is ook in orde.

Als er iemand antwoorden heeft op de bovengenoemde vragen, dan houden wij ons aanbevolen.

Groet, Job&Louis

_________________
Groet, Job&Louis

XL350R - '86
XL600R - '83
Moto Guzzi Le Mans 1000 - '89
Malaguti Drakon 50


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: XL600R-1983
BerichtGeplaatst: zo jan 05, 2020 3:43 pm 
Offline
Mr. XL Meeting 2009/10

Geregistreerd: di feb 13, 2007 9:46 pm
Berichten: 2020
Woonplaats: Apeldoorn
Hallo jolo,

Als alle waarde te laag, zou ik een andere ohm meter gebruiken.
Mijn ervaring is dat honda electra delen bijna niet kapot gaan.
De dynamo spoel in het blok is soms wel gevoelig voor storing omdat deze met te weinig olie, te heet wordt.

Als tweede tip zit ik toch te denken aan slechte massa of contact ergens.

Succes.

_________________
XL500R Paris-Dakar
XR200R 1981+82+83
XR500R 1982


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: XL600R-1983
BerichtGeplaatst: zo jan 05, 2020 3:59 pm 
Offline
Nieuwkomer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 02, 2020 6:47 pm
Berichten: 7
Woonplaats: Uitgeest
Peter H schreef:
Hallo jolo,

Als alle waarde te laag, zou ik een andere ohm meter gebruiken.
Mijn ervaring is dat honda electra delen bijna niet kapot gaan.
De dynamo spoel in het blok is soms wel gevoelig voor storing omdat deze met te weinig olie, te heet wordt.

Als tweede tip zit ik toch te denken aan slechte massa of contact ergens.

Succes.


Bedankt voor de tips Peter H!

Ik zal een andere meter bij een kennis oppikken en eens uitproberen. Massa kan altijd, maar ik heb eea. aardig schoongeboend.

Net nog even 20x getrapt met volle choke en streepje gas. Gaf wel een beetje sjoege, maar net niet genoeg om aan te springen. Plofte een paar keer in de demper en ruikt wel erg naar brandstof.

wordt vervolgd....

_________________
Groet, Job&Louis

XL350R - '86
XL600R - '83
Moto Guzzi Le Mans 1000 - '89
Malaguti Drakon 50


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: XL600R-1983
BerichtGeplaatst: ma jan 06, 2020 5:48 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1301
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Hoi JoLo

OK, this was mis-interpretation.

1) Coil with red-black wire is called „ignition charging coil“! The value of the resitence R is not so important as the AC-voltage that it produces for the CDI!
Most important: a good coil generates about 70-80V (AC!) when the motor is started by kicking.
Only 30-40V: dynamo is faulty!
→ Instead of measuring resistence better measuring its generated voltage!
(A work for TWO persons! One kicks, the other measures!)

2) R-value is OK! The honda-manual is wrong is this case! My coil has 270-280 Ohm.

3+4) OK.

PS: good ground/earth is at the metal of the frame.

Please let us know your result of your measuring!

PS: CARMO hp presents no electrical details. You have to contact the dealer and demand them!

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 227.000 km/141000 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2020: 37 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: XL600R-1983
BerichtGeplaatst: ma jan 06, 2020 7:01 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2728
Woonplaats: Arnhem
hi Jolo,
een aftermarket stator heeft vaak een andere, lagere waarde. 150 of minder kan best een normale waarde zijn bij die stator.
Pulsgever kan bij 377 nog goed functioneren, mits er geen breuk is in de kabel.
Bobines gaan zelden kapot, eigenlijk nooit.
Maar de overgangen bobinekabel-bougiedop en bougiedop-bougie zijn wel gevoelig voor storing.

Ik zou eerst het laatste 100% in orde maken, inclusief een nieuwe bougie dpr8 EA

gr,
Edward

nb;
gashandle open, decompressie hevel (aan stuur links) inknijpen. 10x trappen met decompressie --> DAN starten!! Ros dat ding in 1 trap aan ja :D normaal heb je hiermee de beste kans op een goede start
nb2;
starten --> trap de kickstarter tot aan de compressie. Dan decohevel inknijpen en de zuiger net over BDP zetten. Dan kick je zonder onderweg de compressie tegen te komen. Helemaal doortrappen naar onderin. GEEN gas geven. Kind kan was doen..

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: XL600R-1983
BerichtGeplaatst: ma jan 06, 2020 11:27 pm 
Offline
Nieuwkomer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 02, 2020 6:47 pm
Berichten: 7
Woonplaats: Uitgeest
Hi Gabriel,

thanks for this information. We will measure AC current and come back with a value.

Hi Flyer,

we zullen de bedrading nog een keer nalopen. Als alles gecontroleerd is en de waarde van de stator bekend is zullen we posten.

De startprocedure is bijzonder, maar die zullen we uitproberen. Nog voor we gaan controleren...:-)

De komende dagen zijn we nogal druk, dus ik verwacht nieuws in het weekend.

_________________
Groet, Job&Louis

XL350R - '86
XL600R - '83
Moto Guzzi Le Mans 1000 - '89
Malaguti Drakon 50


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: XL600R-1983
BerichtGeplaatst: di jan 07, 2020 12:10 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2728
Woonplaats: Arnhem
JoLo schreef:
Nog voor we gaan controleren...:-)


zeker doen,..dat droogkicken heeft duidelijk effect
en
die startprocedure is eigenlijk algemeen bekend.
Zuiger voorbij BDP zetten,...
dan heb je geen tegendruk en trap je de motor aan en doe je daarna je teenslippers weer aan

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: XL600R-1983
BerichtGeplaatst: vr jan 10, 2020 1:31 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1301
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Hey you two!

this graph might be helpful to explain what I'm talking about.
.
Afbeelding
.
This diagram is of my photo gallerie, pagina 12. More to watch in there.

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 227.000 km/141000 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2020: 37 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: XL600R-1983
BerichtGeplaatst: zo jan 19, 2020 6:21 pm 
Offline
Nieuwkomer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 02, 2020 6:47 pm
Berichten: 7
Woonplaats: Uitgeest
Even uit de lucht geweest vanwege andere dingen die gedaan moesten worden.

@Flyer: vorige week de start procedure uitgeprobeerd en vandaag nog eens. Hij geeft wel teken van leven, maar krijgen hem niet aan de praat.

@Gabriel: Thx for the graph :D , we measured just now and it seems that we get something like 30V at the black/red. We tried a second time which resulted in up to 73V, so I guess that is good.

Op basis van de bovengenoemde waarde gaan wij er voor nu vanuit dat de stator in orde is.

Wat opvalt is dat hij na de startprocedure zoals door Flyer beschreven wel wat teken van leven geeft en dat hij op een gegeven moment een harde plof uit de uitlaat geeft. Hij ruikt behoorlijk naar de brandstof als er getrapt is, dus ik denk dat er zit de onverbrande brandstof in de uitlaat verzamelt en op een gegeven moment daar ontbrandt.

Een lastige situatie, dus als er nog leden zijn, die gelijksoortige ervaringen hebben (met een oplossing of antwoord :) , dan houden wij ons aanbevolen.

_________________
Groet, Job&Louis

XL350R - '86
XL600R - '83
Moto Guzzi Le Mans 1000 - '89
Malaguti Drakon 50


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: XL600R-1983
BerichtGeplaatst: zo jan 19, 2020 10:53 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 23, 2014 7:50 pm
Berichten: 662
Onverbrande benzine in de uitlaat duidt op de afwezigheid van een vonk, of de vonk is te zwak om het mengsel te ontbranden.
Ik zou het in die richting zoeken. Je bent al goed bezig met de stator.
Benader hem ook eens van de andere kant:
- bougie wisselen
- bougiekabel checken op breuk en/of goed contact aan beide uiteinden
- pulsgever doormeten
- CDI wisselen.
Ik had ooit twee keer een soortgelijk probleem.
De 1e keer was de oplossing er door een nieuwe CDI te plaatsen. De 2e keer was de stator aan de beurt.
Succes!

_________________
Maak alles op. Bij twijfel: KOPEN !!
BMW R1200GSA-LC '16
Honda XR400R '99


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: XL600R-1983
BerichtGeplaatst: ma jan 20, 2020 12:25 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 17, 2012 2:32 pm
Berichten: 1181
Woonplaats: heemskerk
Of waar niemand nog aan gedacht heeft,
Een paar ernstig lekkende kleppen
Dan krijg je hem ook niet aan en wel al deze verschijnselen :?

_________________
EERST LEZEN DAN DOEN !!!!!
If it works don't touch it !!!

8 x xl250 s 79 80 81 82
1 x xl250 R 83 MD03
1 x xl 500 s wit
2 x xl 500 R witte en rood
1 x xl 500 s 5000053 (rood) (sold)
500 R/S tracker
k 750 Army bike + side-car
Quad


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: XL600R-1983
BerichtGeplaatst: ma jan 20, 2020 3:00 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2728
Woonplaats: Arnhem
Hey Mike,...
Inderdaad,..
Ik begin bij deze motor ook wat ruimer te denken inmiddels.

Olie lekkage aan de kop tpv de compressie kamer? Kleur van de vonk, kleur van de bougie...
Noem het allemaal maar op.

Maar om Jolo's vraag te beantwoorden wat betreft die knal in de uitlaat na een paar keer kicken; ja,... Die knal komt door benzine die daar ontbrand door het, wellicht ietwat, zwakke vonkje

Gr,
Edward

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling