Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu ma mei 25, 2020 4:44 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Honda XL250r 1982
BerichtGeplaatst: ma okt 14, 2019 5:11 pm 
Offline
Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo dec 28, 2014 7:07 pm
Berichten: 84
Woonplaats: Utrecht / Schouwen-Duiveland
Hallo allen,

Een paar jaar geleden heb ik een witte xl250s uit 1980 opgelapt en daar rijd ik nog regelmatig met veel plezier op. Het beestje maakt niet veel km's, maar start altijd en geeft geen kick verkeerd. Ik vind rijden leuk, maar een beetje prutsen ook zeker zo leuk, en daarom ben ik zoek gegaan naar een nieuw project fietsje. Het opknappen van de XL250s was een leerproces, en veel van de zaken die ik daar heb geleerd, heb ik kunnen toepassen tijdens de opbouw van een bmw r75/6 (wat aardig gelukt is, al zeg ik het zelf). Alles wat ik tijdens deze twee projectjes heb geleerd, hoop ik nu ook weer toe te kunnen passen op dit nieuwe project in de vorm van een verwaarloosde XL250r.

Van de zomer de motor opgehaald in het oosten van het land, tegen de duitse grens aan. Eenmaal aangekomen bleek te motor toch in iets mindere staat dan eigenlijk gehoopt, maar er was wel vonk en compressie, tevens ging het blokje wel door alle versnellingen heen. En in de advertentie stond dat de motor bijna compleet was en heeft gelopen voordat die is weggezet.
Afbeelding

Eenmaal weer thuis in het schone zeeland gelijk een beetje nieuwe benzine in de tank gedaan, carb ultrasoon gereinigd en warempel - 3 trapjes tegen z'n ziel en het beestje kwam tot leven (wel ontzettend veel rook, maar dat is te verwachten). Met die geruststellende gedachte heb ik de XL weer even in de schuur geparkeerd, om er een op een later moment weer op terug te komen. En dat moment is nu gekomen.

Dit weekend de motor maar eens wat grondiger gedemonteerd, en er vallen direct een aantal dingen op (in willekeurige volgorde):
1. Deze motor heeft geen makkelijk leven gehad
2. Er zit geen bovenste lager in het balhoofd
3. Alle spaken zijn verroest, en de velgen zijn geoxideerd
4. De uitlaat ontbreekt
5. De kop is in redelijke staat

Verder nog wat foto's van de demontage in
Afbeelding
Afbeelding

De reden van het eerder genoemde roken:
Afbeelding
Ik heb even snel gemeten, de cilinder meet 74mm en de zuiger meet 73,1mm. Ik weet niet precies wat de toleranties zijn, maar dit lijkt mij nogal veel. Volgens mij wordt dit een nieuw zuigertje. Dat lag sowieso wel in de lijn der verwachting.

Waar ik wél onprettig verrast door was; is een scheur in de kop van de bougie naar de klep. Ik baal hier behoorlijk van, gezien deze koppen niet veel beschikbaar meer zijn. Weet iemand of ik hier verder mee kan rijden?

Verder ontbreken er nog een aantal cruciale onderdelen:
- Uitlaat demper
- Achterrem pedaal



Het doel is om een goed rijdende stoere enduro af te leveren. Niet helemaal standaard, maar wat stoerder. Met elementen van de C&J XR500 (zie ook topic van Dutchspit).

_________________
Van heel klein naar minder klein:
Zundapp GTS50 1974
Honda xl250s 1980
Honda xl250r 1982
BMW r75/6


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Honda XL250r 1982
BerichtGeplaatst: di okt 15, 2019 12:38 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 17, 2012 2:32 pm
Berichten: 1201
Woonplaats: heemskerk
mooi project :) :wink:

Scheur (tje) in kop , tja altijd de vraag loopt hij door of niet ?? om een indicatie te krijgen , maak de boel goed schoon en spuit er wat remmen-reiniger op
en kijk of hij "lekt" (door bijvoorbeeld de klep zitting ringen)
plaats eens een foto hiervan
Heb er een paar gehad met een "scheurtje" en de meeste lekte niet en rijden nog :D

Zuiger "zins kort" te vinden op Ali, hield het al een tijd in de gaten en nu is hij er , zijn dus geen "ervaringen" mee !!
Maar als ik die fiets van jou had , zou ik hem zo gebruiken

https://nl.aliexpress.com/item/32654757 ... 2e0eNSDHOE

Indien cilinder "krasvrij" en nog redelijk op maat , even de hoon erdoor en weer een standaard maat zuiger monteren :wink:
Meten cilinder is het best even te laten doen door een revisie bedrijf , deze hebben het juiste meetgereedschap
toleranties staan in het wph

_________________
EERST LEZEN DAN DOEN !!!!!
If it works don't touch it !!!

8 x xl250 s 79 80 81 82
1 x xl250 R 83 MD03
1 x xl 500 s wit
2 x xl 500 R witte en rood
1 x xl 500 s 5000053 (rood) (sold)
500 R/S tracker
k 750 Army bike + side-car
Quad


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Honda XL250r 1982
BerichtGeplaatst: di okt 15, 2019 10:52 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 08, 2012 7:37 pm
Berichten: 740
Woonplaats: Eemnes
He geert
Over dat scheurtje in de kop zou ik me niet veel zorgen over maken als de zitting nog vast zit.
Kijk maar eens naar dit topic.
Dit blok rijd al 5 jaar probleemloos rond op Ibiza.
Pagina 3 foto 10

viewtopic.php?f=3&t=3913


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Honda XL250r 1982
BerichtGeplaatst: wo okt 16, 2019 10:01 pm 
Offline
Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo dec 28, 2014 7:07 pm
Berichten: 84
Woonplaats: Utrecht / Schouwen-Duiveland
navogreen schreef:
Zuiger "zins kort" te vinden op Ali, hield het al een tijd in de gaten en nu is hij er , zijn dus geen "ervaringen" mee !!
Maar als ik die fiets van jou had , zou ik hem zo gebruiken

https://nl.aliexpress.com/item/32654757 ... 2e0eNSDHOE

Indien cilinder "krasvrij" en nog redelijk op maat , even de hoon erdoor en weer een standaard maat zuiger monteren :wink:


Thanks voor je reactie! Ik had die op aliexpress niet gezien, ik ben toch wat huiverig om een zuigertje van onze oosterse vrienden te bestellen. Je weet natuurlijk nooit wat je krijgt (alhoewel Honda eigenlijk ook uit het oosten komt).

Ik zag overigens ook dat ze timing chains verkopen. Het is wel een behoorlijk experiment, en daar ben ik in principe niet vies van. Ik ga er nog eens een paar nachtjes over slapen wat ik doe. Het project heeft toch geen haast.

adje schreef:
He geert
Over dat scheurtje in de kop zou ik me niet veel zorgen over maken als de zitting nog vast zit.
Kijk maar eens naar dit topic.
Dit blok rijd al 5 jaar probleemloos rond op Ibiza.
Pagina 3 foto 10

viewtopic.php?f=3&t=3913


Kijk, dat is is nog eens (voorzichtig) goed nieuws. Ik had de kop al afgeschreven, maar wie weet kan die nog een ronde mee. De loopvlakken van de nokkenas zijn verder wel aardig. Ik zal binnenkort eens een paar foto's plaatsen!

_________________
Van heel klein naar minder klein:
Zundapp GTS50 1974
Honda xl250s 1980
Honda xl250r 1982
BMW r75/6


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Honda XL250r 1982
BerichtGeplaatst: za okt 19, 2019 1:31 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 17, 2012 2:32 pm
Berichten: 1201
Woonplaats: heemskerk
En nog een zuiger gevonden bij Ali

https://nl.aliexpress.com/item/20365042 ... 2e0ec1XI16

Distributie ketting , heb ik nog niet echt kunnen vinden , tenminste één waarvan ik overtuigt ben dat het de goede is
Een Morse , gesloten kost 59,- bij de motowebshop , dus of hier iets te winnen is ? en die Morse is door "ons" al veel gebruikt en zijn geen problemen mee

_________________
EERST LEZEN DAN DOEN !!!!!
If it works don't touch it !!!

8 x xl250 s 79 80 81 82
1 x xl250 R 83 MD03
1 x xl 500 s wit
2 x xl 500 R witte en rood
1 x xl 500 s 5000053 (rood) (sold)
500 R/S tracker
k 750 Army bike + side-car
Quad


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Honda XL250r 1982
BerichtGeplaatst: za okt 19, 2019 9:22 pm 
Offline
XL Gebruiker

Geregistreerd: do jul 16, 2009 1:53 pm
Berichten: 2316
Woonplaats: Antwerpen/Utrecht
Er ligt een nieuwe, niet meer te vinden, kop in België:

Honda xr 250
€ 350,00
http://link.2dehands.be/m1468682793?utm ... ialbuttons

Snel handelen zou ik zeggen. Voor de rest mooi project! Wielen en uitlaat zijn tzt nog wel te vinden.

Grt Joker

_________________
Honda XL werkplaatshandboeken:
Helaas offline...

robertvdmm schreef:
sjeesus joker, jij durft!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Honda XL250r 1982
BerichtGeplaatst: zo nov 24, 2019 3:08 pm 
Offline
Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo dec 28, 2014 7:07 pm
Berichten: 84
Woonplaats: Utrecht / Schouwen-Duiveland
Langzaam maar gestaag boek ik vooruitgang bij dit project en kan ik weer een kleine update posten.

Ik heb uit België een aantal onderdelen kunnen scoren die ik in Nederland nog niet zo vaak voorbij heb zien komen. Onder meer een origineel uitlaatje, waar wel het een en ander aan gelast is, ik kan hem wel gebruiken:
Afbeelding

Nieuw laagje VHT verf en voilá, de knalpot is klaar voor een 2e leven.
Afbeelding


Naast een uitlaat, heb ik ook nog een gebruikte kop kunnen overnemen voor €60,-. Volgens de verkoper was alleen het bougieschroefdraad niet zo best meer, maar kon de kop alsnog goed gebruikt worden. Maar na een nadere inspectie vanuit mijn kant, blijkt ook deze cilinderkop niet helemaal jofel en heb ik jullie advies nodig welke het beste te gebruiken.

Aanschouw, de 2 koppen in kwestie:
Afbeelding

Het loopvlak van kop nummer 1 & 2 (links altijd kop nummer 1, rechts altijd kop nr 2)
Het lijkt wel alsof iemand met een hamer op het loopvlak heeft lopen hengsten, want er zit een vreemde beschadiging op. Ik heb wel gecheckt, maar het lijkt of deze beschadiging geen effect heeft op hoe de nokkenas draait.
Afbeelding Afbeelding

Het bougieschroefdraad van kop nummer 1 & 2
Afbeelding Afbeelding

het bougiegat van kop nummer 1 & 2
Flink wat pittingen in kop nr 1, maar het bougieschroefdraad is wel goed.
Afbeelding Afbeelding


Kortom; wat zouden jullie doen of zit ik nu met 2 half gare cilinderkoppen?

_________________
Van heel klein naar minder klein:
Zundapp GTS50 1974
Honda xl250s 1980
Honda xl250r 1982
BMW r75/6


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Honda XL250r 1982
BerichtGeplaatst: ma nov 25, 2019 5:09 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 17, 2012 2:32 pm
Berichten: 1201
Woonplaats: heemskerk
tja keuzes :lol: :lol:

Zie bij allebei ook "scheurtjes" tussen bougie gat naar de klepzitting , dit is vaak niet dramatisch maar zo het toch even controleren
Alles goed schoon en dan wat remmenreiniger erop spuiten en kijken of het onder de klepzitting tevoorschijn komt

Die met het de slechte bougie schroefdraad is eventueel te repareren met een bougie insert , maar let wel op (MAATVOERING van de insert) even te groot en dan zit je zo tegen de klepzittingen aan , en dan kan je hem echt weggooien

Lagervlakken nokas zijn van beide te gebruiken , er zijn mooiere maar dit heb je, en als olie in de kop komt en je op goed oliepijl blijft rijden verwacht ik niet veel problemen

Klepgeleiders van beide ook goed controleren

Zou gewoon aan beide gelijk beginnen , zittingen freesje erover en kleppen pas slijpen , en een insert bestellen en met die ook beginnen , als je in detail bezig bent , maak je op een gegeven moment vanzelf een keuze

Maar eerst alles goed schoon , alle kleppen kool eraf en goed schoon enz

_________________
EERST LEZEN DAN DOEN !!!!!
If it works don't touch it !!!

8 x xl250 s 79 80 81 82
1 x xl250 R 83 MD03
1 x xl 500 s wit
2 x xl 500 R witte en rood
1 x xl 500 s 5000053 (rood) (sold)
500 R/S tracker
k 750 Army bike + side-car
Quad


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Honda XL250r 1982
BerichtGeplaatst: ma nov 25, 2019 11:42 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 08, 2012 7:37 pm
Berichten: 740
Woonplaats: Eemnes
Misschien heb je hier wat aan??
Bij het setje zit maar 1 lange bus bij maar je kan die lange ook los bestellen.
Als je het bij een revisie bedrijf laat doen ben je waarschijnlijk net zo veel kwijt??
Met zo’n setje kan je het lekker zelf doen :D

https://www.tools2go.nl/draadbussen-m12 ... 19-mm-lang



https://www.tools2go.nl/reparatieset-vo ... -x-1-25-mm


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Honda XL250r 1982
BerichtGeplaatst: ma dec 09, 2019 4:49 pm 
Offline
Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo dec 28, 2014 7:07 pm
Berichten: 84
Woonplaats: Utrecht / Schouwen-Duiveland
Dank voor de input!! Ik ga hier mee aan de slag :)


Verder ga ik binnenkort het frame laten stralen + poedercoaten. Ik ben alleen naarstig op zoek naar de RAL code van het alom bekende Honda rood.

Ik kom niet verder dan:
Monza Red
R110

Maar welke RAL code is dit??

_________________
Van heel klein naar minder klein:
Zundapp GTS50 1974
Honda xl250s 1980
Honda xl250r 1982
BMW r75/6


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Honda XL250r 1982
BerichtGeplaatst: ma dec 09, 2019 7:50 pm 
Offline
XL Gebruiker

Geregistreerd: do jul 16, 2009 1:53 pm
Berichten: 2316
Woonplaats: Antwerpen/Utrecht
Is een bougie niet M14? Ipv de M12 in de linkjes van Adje?

Grt

_________________
Honda XL werkplaatshandboeken:
Helaas offline...

robertvdmm schreef:
sjeesus joker, jij durft!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Honda XL250r 1982
BerichtGeplaatst: ma dec 09, 2019 7:52 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 17, 2012 2:32 pm
Berichten: 1201
Woonplaats: heemskerk
Monza red is iid juist
Maar hier is geen ral vergelijking voor
Zou contact opnemen met je poedercoater
Kan deze " op kleur" coaten ?
Meestal is het "bij benadering" dat coaten , met gewoon spuiten is een orginele kleur veel beter te krijgen
Tis maar wat je wil :wink:

_________________
EERST LEZEN DAN DOEN !!!!!
If it works don't touch it !!!

8 x xl250 s 79 80 81 82
1 x xl250 R 83 MD03
1 x xl 500 s wit
2 x xl 500 R witte en rood
1 x xl 500 s 5000053 (rood) (sold)
500 R/S tracker
k 750 Army bike + side-car
Quad


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Honda XL250r 1982
BerichtGeplaatst: ma dec 09, 2019 8:44 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 08, 2012 7:37 pm
Berichten: 740
Woonplaats: Eemnes
Joker schreef:
Is een bougie niet M14? Ipv de M12 in de linkjes van Adje?

Grt

He Joker
Bij mij motoren zit er In ieder geval M12 x 1,25 in , je kan er natuurlijk ook M14 in doen maar ik denk niet dat het verstandig is :?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Honda XL250r 1982
BerichtGeplaatst: ma dec 09, 2019 8:51 pm 
Offline
Intense Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 20, 2011 11:15 am
Berichten: 156
RAL3020 komt het dichtst in de buurt, maar er zijn maar 25 rode RAL kleuren..

_________________
XT250 '84
XL250S '81
XL350R '87


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Honda XL250r 1982
BerichtGeplaatst: ma dec 09, 2019 9:56 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 08, 2012 7:37 pm
Berichten: 740
Woonplaats: Eemnes
Rood van de action is ook niet verkeerd en het kost weinig :D
Komt dicht bij het originele , je moet ze alleen niet naast elkaar zetten :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling