Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu wo jun 19, 2019 12:40 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 148 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di maart 12, 2019 2:25 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1256
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Hoi guys!

Kupplungs-Inspektion/clutch Inspectie

Mo., 4. März 2019:

Inspektion der vier Federn

Nach WHB 8-7 die Länge der vier Federn mit einer Schieblehre gemessen. Die Mittelwerte aus je vier Messungen sind:

Feder 1 Feder 2 Feder 3 Feder 4
44,0mm 44,0mm 44,0mm 44,0mm

Alle vier Federn sind gleich lang!

SERVICE LIMIT: 42,7mm

Sollten die Federn kürzer als diese Grenze sein, sollten sie ersetzt werden, was sie nicht sind.

42,7mm < 44,0mm

Alle vier Federn sind im Limit und können wiederverwendet werden.

--------------
Inspectie van de vier veren

Volgens WHB 8-7 wordt de lengte van de vier veren gemeten met een remklauw. De gemiddelde waarden van vier metingen zijn elk:

vere 1 vere 2 vere 3 vere 4
44,0mm 44,0mm 44,0mm 44,0mm

Alle vier de veren hebben dezelfde lengte!

SERVICE LIMIT: 42.7mm

Als de veren korter zijn dan deze limiet, moeten ze worden vervangen, wat ze niet zijn.

42,7mm < 44,0mm

Alle vier veren zijn in limiet en kunnen worden hergebruikt.
.
Bijlage:
IMG_2397-256kb.jpg
IMG_2397-256kb.jpg [ 222.43 KiB | 225 keer bekeken ]

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 223.000 km/138570 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2019: 36 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di maart 12, 2019 4:11 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1256
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Inspektion der sieben Belagscheiben/ Inspectie van de zeven voeringschijven

Nach WHB 8-7 den optischen Zustand überprüft und die Reibscheibendicken mit einer Schieblehre gemessen

Die Sichtprüfung der 7 Reibscheiben fällt negativ aus, dh. es sind keine Schäden oder andere Auffälligkeiten auszumachen. Nice!
-----------------------------------------------
Controleer conform WHB 8-7 de optische toestand en meet de dikte van de wrijvingsdisc met een schuifmaat

De visuele inspectie van de 7 wrijvingsschijven is negatief, dwz. Er zijn geen tekenen van schade of andere afwijkingen. Nice!
.
Bijlage:
IMG_2398-256KB.jpg
IMG_2398-256KB.jpg [ 245.69 KiB | 224 keer bekeken ]

.
Nach WHB 8-7 die Dicken der Scheiben mit einer Schieblehre gemessen. Die Mittelwerte Ø aus je vier Messungen an vier verschiedenen Stellen sind alle 7 Scheiben fast gleich dick!

Ø = 2,95-3,00mm.

SERVICE LIMIT: 2,6mm

Alle Scheiben sind dick genug und liegen oberhalb der Verschleißgrenze.

2,6mm < 2,95mm

Alle sieben Reibscheiben sind im Limit und können wiederverwendet werden.
-------------------------------------------------------

Volgens WHB 8-7 worden de diktes van de schijven gemeten met een schuifmaat. De gemiddelde waarden Ø van vier metingen elk op vier verschillende locaties zijn:

Alle 7 schijven hebben bijna dezelfde dikte!

Ø = 2,95-3,00mm.

SERVICE LIMIT: 2,6mm

Alle schijven zijn dik genoeg en boven de slijtagegrens.

2,6mm < 2,95mm

Alle zeven wrijvingsschijven zijn in de limiet en kunnen opnieuw worden gebruikt.

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 223.000 km/138570 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2019: 36 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do maart 14, 2019 4:59 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1256
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Inspektion der sechs Stahlscheiben/ Inspectie van de zes stalen schijven

Nach WHB 8-7 den optischen Zustand überprüft und deren „Verzug“ mit einer Fühlerlehre gemessen. Seltsamerweise soll die Dicke nicht geprüft werden. Die Scheiben sind aus Edelstahl und etwa 1,5mm dick.
Der Verzug soll auf einer Richtplatte geprüft werden. In Ermangelung einer Richtplatte dient mir die Glasscheibe einer Fußwaage als Ersatz. Ich gehe davon aus, daß eine Glasscheibe für meine Zwecke ausreichend plan ist.

Die Sichtprüfung der 6 Stahlscheiben fällt positiv aus, dh. es sind keine Schäden oder andere Auffälligkeiten auszumachen. Die Platten sind wegen der Reibungswärme lediglich etwas braun angelaufen.
-------------------------------------

Na WHB 8-7 werd de optische staat gecontroleerd en hun "vertraging" gemeten met een voelermaat. Vreemd genoeg moet de dikte niet worden getest. De schijven zijn gemaakt van roestvrij staal en ongeveer 1,5 mm dik.

De vertraging moet worden gecontroleerd op een oppervlakteplaat. Bij afwezigheid van een oppervlakteplaat dient het glas van een voetweegschaal als vervanging. Ik ga ervan uit dat een ruit voldoende vlak is voor mijn doeleinden.


De visuele inspectie van de 6 stalen schijven is positief, dwz. Er zijn geen tekenen van schade of andere afwijkingen. De platen zijn vanwege de wrijvingswarmte slechts een beetje bruin aangetast.
Bijlage:
IMG_2404-256KB.jpg
IMG_2404-256KB.jpg [ 173.54 KiB | 213 keer bekeken ]

.
Alle sechs Scheiben zeigen keinen messbaren Verzug auf. Die dünnste Lehre mit 0,05mm ging nirgendwo drunter! Die Mittelwerte Ø aus den Messungen an verschiedenen Stellen über den Umfang sind:

Ø < 0,05mm

SERVICE LIMIT: 0,3mm

Alle sechs Stahlscheiben sind im Limit und können wiederverwendet werden.
---------------------------------
Alle zes schijven vertonen geen meetbare vertraging. De dunste meter met 0,05 mm was nergens onder! De gemiddelde waarden Ø van de metingen op verschillende locaties rond de omtrek zijn:

Ø < 0,05mm

SERVICE LIMIT: 0,3mm

Alle zes stalen schijven zijn in de limiet en kunnen opnieuw worden gebruikt.

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 223.000 km/138570 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2019: 36 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma maart 25, 2019 4:17 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1256
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Hey mensen

Installation der Kupplung/Installatie van de koppeling
12. Mrz. 2019:

Den Druckbolzen (ca. 30cm lang) und die Lagerhülse mit dem Kragen nach innen zum Kugellager eingebaut (rote Kreise).

De drukpen (ongeveer 30 cm lang) en de lagerhuls met de kraag aan de binnenkant van het kogellager geïnstalleerd (rode cirkels).
Bijlage:
IMG_2408-paint-256KB.jpg
IMG_2408-paint-256KB.jpg [ 244.53 KiB | 198 keer bekeken ]

.
Meinen überarbeiteten Kupplungskorb mit identischem Innendurchmesser der Bohrung (Øi = 27,02mm) auf die alte Lagerhülse aufgesteckt.

Die große, flache Anlaufscheibe und meine überarbeitete K-Nabe auf die Welle gesteckt. Das Gewicht beider Bauteile konnte um 61g (4,1%) reduziert werden. Die erzielte Verringerung der Massenträgheit liegt etwa bei 5-6%. Die restlichen Bauteile der Tuning-Kupplung befinden sich noch bzw. bereits in meinem roten Ersatzmotor.

Als nächstes die Tellerscheibe so angebracht, daß die Beschriftung „OUTSIDE“ nach außen zeigt.
–----------------------------
Plaats mijn herziene koppelingskorf met identieke binnendiameter van de boring (Øi = 27.02 mm) op de oude lagerbus.

De grote, vlakke drukring en mijn herziene K-naaf zetten op de as. Het gewicht van beide componenten kan met 61 g (4,1%) worden verlaagd. De behaalde reductie in traagheid is ongeveer 5-6%. De resterende componenten van de afstemkoppeling zitten nog steeds of zitten al in mijn rode vervangingsmotor.

Vervolgens wordt de vaatwasser bevestigd zodat het label "BUITEN" naar buiten wijst.
Bijlage:
IMG_2413-256KB.jpg
IMG_2413-256KB.jpg [ 230.99 KiB | 198 keer bekeken ]

.
Die Sicherungsmutter der Kupplung (SW=27) aufgeschraubt.

Zum Gegenhalten beim Anziehen mit dem GEDORE-Drehmomentschlüssel einen Lappen in den Zwischenraum von Nabe und Korb gestopft und das Zahnrad mit einem Holzkeil blockiert, da kein HONDA-Kupplungsnabenhalter verfügbar ist.
–---------------------------------------------------------
De borgmoer van de koppeling (SW = 27) erop geschroefd.

Om dit tegen te gaan, steekt u bij het vastdraaien met de GEDORE momentsleutel een vod in de ruimte tussen de naaf en de korf en vergrendelt u de versnelling met een houten wig, omdat er geen HONDA koppelingsnaafhouder beschikbaar is.
Bijlage:
IMG_2415-256KB.jpg
IMG_2415-256KB.jpg [ 212.43 KiB | 198 keer bekeken ]

.
Der Trick klappt diesmal nicht. Die Nabe dreht sich mit! Mein Trick klappt nur beim Zerlegen mit PressLuft-Schlagschrauber, wobei die Massenträgheit mit ausgenutzt wird! Hier wird die Kraft langsam aufgebaut.

21. Mrz. 2019:
Aus einem kleinen Brett einen „Gegenhalter“ gebaut, indem ich es mit 6 Bohrungen versehen habe.

22. Mrz. 2019:
Die Sicherungsmutter der Kupplung (SW=27) mit 50-55Nm angezogen!

Vorgeschriebenes Drehmoment Sicherungsmutter der Kupplung: 50 – 60 Nm

In dem mittelgroßen Loch (15mm) steckt der KW-Stumpf!
–-----------------------------------------------------------------------------
De truc werkt deze keer niet. De hub draait! Mijn truc werkt alleen bij het demonteren met de PressAir slagmoersleutel, waarbij de traagheid wordt gebruikt! Hier wordt de kracht langzaam opgebouwd.

21 maart 2019:
Van een klein bord een "tegenhouder" gebouwd door het te voorzien van 6 gaten.

22 maart 2019:
De borgmoer van de koppeling (SW = 27) aangedraaid met 50-55Nm!

Voorgeschreven moment Borgmoer van de koppeling: 50 - 60 Nm

In het middelgrote gat (15 mm) bevindt zich de KW-stronk!
Bijlage:
IMG_2418-256KB.jpg
IMG_2418-256KB.jpg [ 230.75 KiB | 198 keer bekeken ]

.
Bei dieser Gelegenheit auch die noch fehlende Sicherungsmutter des rechten Kurbelwellenstumpf (SW=27) nach WHB 8-19 mit 50-55Nm angezogen!

Vorgeschriebenes Drehmoment Sicherungsmutter des KW-Stumpfs: 50 – 60 Nm


Die Belag- und Stahlscheiben ölbenetzt im Wechsel in Korb und Nabe eingesetzt. Drucklager und –pilz in die Druckplatte eingesetzt und alles zusammen installiert. Die vier M6-Schrauben zusammen mit den 4 U-Scheiben und 4 Federn eingeschraubt und mit 10Nm über Kreuz angezogen. Das alte Drucklager habe ich nicht erneuert, da ich da jederzeit gut dran komme, sollte es nötig sein.

Vorgeschriebenes Drehmoment vier M6-Schrauben: 8-12Nm
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bij deze gelegenheid is de nog ontbrekende borgmoer van de rechter krukasstomp (SW = 27) volgens WHB 8-19 met 50-55Nm vastgedraaid!

Gespecificeerd koppel Borgmoer van de KW-plug: 50 - 60 Nm

De bedekkende en stalen schijven worden bevochtigd met olie en afwisselend in de mand en de naaf gebruikt. Druklager en paddestoel worden in de drukplaat gestoken en alles samen geïnstalleerd. De vier M6-schroeven worden samen met de 4 U-ringen en 4 veren geschroefd en met 10 Nm kruisgewijs vastgedraaid. Ik heb de oude druklager niet vernieuwd, omdat ik daar altijd in goede staat ben, mocht het nodig zijn.

Voorgeschreven koppel vier M6-schroeven: 8-12 Nm

Bijlage:
IMG_2419-256KB.jpg
IMG_2419-256KB.jpg [ 243.1 KiB | 198 keer bekeken ]

Koppeling gereed geïnstalleerd!
Kupplung fertig eingebaut!

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 223.000 km/138570 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2019: 36 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma apr 08, 2019 3:22 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1256
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Hoi mensen

Zwischenstand der Kosten „Reparatur Schwarzer Motor 2015“

Neue und gebrauchte Teile =1152,17€

Gebrauchsmaterial, Porto, Arbeitskosten, ect = 75,08€

Kosten neue KurbelWelle = 630€


Endsumme = 1.857,25€
–---------------------------------------------

Tussentijdse kosten "Repair Black Engine 2015":

Nieuwe en gebruikte onderdelen = 1152,17 €

Grondstoffen, verzendkosten, arbeid, ect = 75,08 €

Kosten van nieuwe krukas = 630 €


Totaal bedrag = € 1.857,25

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 223.000 km/138570 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2019: 36 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za apr 13, 2019 12:10 am 
Online
XL Gebruiker

Geregistreerd: do jul 16, 2009 1:53 pm
Berichten: 2279
Woonplaats: Antwerpen/Utrecht
200.000km+ and 36 years is quite something. Maybe time to contact Honda and become an honoured Honda driver? :mrgreen:

The amount spend on the engine is a lot, but still doable I think. It's 50 euro per year on the complete overhaul.
Now it will run again for another 36 years... How old will you be by then..? 8)

I enjoyed you logged everything, to look at the pictures and read everything you did to revive this engine. Will you replace the red engine when it is finished? Or will you put it in the living room? :D

Grt joker

_________________
Honda XL werkplaatshandboeken:
Helaas offline...

robertvdmm schreef:
sjeesus joker, jij durft!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo apr 24, 2019 4:34 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1256
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Hoi mannen, hi Joker!

Citaat:
200.000km+ and 36 years is quite something

Especially for a single cylinder! To be able to compare this with a four-cylinder engine, one would have to multiply the mileage by 4, right? 222.000x4 = 888.000km. :lol:

Citaat:
Maybe time to contact Honda and become an honoured Honda driver?

Actually a good idea. Just suggest me! :mrgreen:

Citaat:
Now it will run again for another 36 years... How old will you be by then..?

61+36= 97 :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Citaat:
Will you replace the red engine when it is finished? Or will you put it in the living room?

I could put the engine in a glass cabinet. But I want to know how my new engine is running! I therefore clearly prefer the installation!

PS: my bromfietjes celebrates birthday comming sunday!

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 223.000 km/138570 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2019: 36 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr mei 10, 2019 2:46 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1256
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Hoi Jongs

Op het moment van de motorstoring 2015 in Smilde, NL, was een zuiger van 1.buitenmaatse (100.25 mm) al geïnstalleerd en had deze ongeveer 82.000 km naar beneden. Bij het opnieuw opbouwen van mijn motor zal een nieuwe zuiger van de originele HÜDA van 2. buitenmaatse (ÜG) (100,50 mm, 13103-MG2-306) worden geïnstalleerd. Natuurlijk met een nieuwe bout (13111-MG2-000) met twee nieuwe boutklemmen (90602-MG2-000) en nieuwe zuigerveren 2.ÜG (13013-MN9-305). Alle componenten zijn nieuw en origineel HONDA.
----------------------------------
Zum Zeitpunkt des Motorschadens 2015 in Smilde, NL, war bereits ein Kolben der 1.ÜG (100,25mm) verbaut und hatte ca. 82.000km runter. Bei meinem Motorneuaufbau wird ein neuer Kolben der 2.ÜG (100,50mm, 13103-MG2-306) original HONDA eingebaut werden. Selbstverständlich mit einem neuen Bolzen (13111-MG2-000) mit zwei neuen Bolzenklipps (90602-MG2-000) und neuen Kolbenringen 2.ÜG (13013-MN9-305). Alle Bauteile sind neu und original HONDA.
Bijlage:
IMG_2425-256kb.jpg
IMG_2425-256kb.jpg [ 169.12 KiB | 129 keer bekeken ]

.
Bijlage:
IMG_2428-256kb.jpg
IMG_2428-256kb.jpg [ 198.18 KiB | 129 keer bekeken ]

.
Voor de installatie van de nieuwe zuiger moet de cilinder overeenkomstig worden geslepen. Daarbij moet een door de fabrikant voorgeschreven spel in acht worden genomen. Volgens HONDA WHB 7-4 is een doorloopafstand tussen cilinder en zuiger van 0,010 tot 0,040 mm vereist.
-----------------------------
Für den Einbau des neuen Kolbens muß der Zylinder entsprechend geschliffen werden. Dabei muß ein vom Hersteller vorgeschriebenes Spiel eingehalten werden. Laut HONDA WHB 7-4 ist ein Laufspiel zwischen Zylinder und Kolben von 0,010 bis 0,040mm vorgeschrieben.

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 223.000 km/138570 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2019: 36 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma mei 13, 2019 3:35 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1256
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Hallo XL-liefhebbers!

Voor de echte cilinderboring moet de nieuwe 2. ÜG-zuiger nauwkeurig worden gemeten!

Meting van de twee zuigerdiameters (8 mei 2019):

Een MAUSER-micrometersteun van 100-125 mm, geleend van buddy Waldemar. De exacte nulinstelling van de MAUSER-micrometerbalk werd eerder gecontroleerd met de 100.000 mm-standaard. De diameter van de zuiger moet worden gemeten volgens HONDA WHB 7-6 precies 10 mm vanaf de onderkant.
--------------------------------
Für die wahre Zylinderbohrung muß der neue 2. ÜG-Kolben exakt vermessen werden!

Vermessen der beiden Kolbendurchmesser (8. Mai 2019):

Ein MAUSER Mikrometerbügel 100-125mm ausgeliehen von Kumpel Waldemar. Die genaue Nullstellung des MAUSER Mikrometerbügels wurde zuvor mit dem 100,000mm-Normalmaß überprüft. Der Durchmesser des Kolbens soll laut HONDA WHB 7-6 genau 10mm vom unteren Rand gemessen werden.
Bijlage:
Mauser.jpg
Mauser.jpg [ 224 KiB | 112 keer bekeken ]

.
Bijlage:
KolbenNEU.jpg
KolbenNEU.jpg [ 212 KiB | 112 keer bekeken ]

.
Mit Mittelwertbildung aus vielen Einzelmessungen folgt:

Kolbendurchmesser 2.Ü.G. NEU: Ø = 100,470mm
–---------------------------
Gemiddelde van vele individuele metingen volgt:

Zuiger diameter 2.Ü.G. NIEUW: Ø = 100,470 mm
.

Dito mit dem alten Kolben 1.Ü.G. und einer Laufleistung von gut 82.000km verfahren.
–--------------
Idem met de oude zuiger 1.Ü.G. en een kilometerstand van 82.000 km.
Bijlage:
KolbenALT.jpg
KolbenALT.jpg [ 224 KiB | 112 keer bekeken ]

.
Kolbendurchmesser 1.Ü.G. ALT: Ø = 100,230mm

(Zum Vergleich der Kolbendurchmesser 1.Ü.G. NEU 1994: Ø = 100,240mm. Der Materialverlust am Durchmesser beträgt demnach 0,010mm)

Zylinderbohrung für den neuen Kolben 2.Ü.G.:

Zylinderbohrung = Kolbendurchmesser + Laufspiel

= 100,470mm + 0,040mm
= 100,510mm
–-------------------------
Zuiger diameter 1.Ü.G. OUDE: Ø = 100.230 mm

(Ter vergelijking: de diameter van de zuiger 1.Ü.G. NIEUW 1994: Ø = 100.240 mm.) Het materiaalverlies bij de diameter is daarom 0,010 mm)


Cilinderboring voor de nieuwe zuiger 2.Ü.G.:

Cilinderboring = zuigerdiameter + loopspeling
= 100,470 mm + 0,040 mm
= 100.510mm
.

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 223.000 km/138570 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2019: 36 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jun 04, 2019 2:55 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1256
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Hoi XL-liefhebbers!

Kolben - Kolbenring-Inspektion ALTER Kolben 1.Ü.G. (11. Mai 2019):

A) Das Kolbenringnutspiel vom alten Kolben 1.Ü.G. mit der Fühlerlehre gemessen.

Top Ring = 0,05mm sowie Second Ring < 0,05mm

SERVICE LIMIT: Top/Second Ring = 0,12mm

=> Beide Kolbenringnuten innerhalb der Grenze.


Das Kolbenringnutenspiel vom neuen Kolben 1.Ü.G. beim Einbau 1994 hatte ich vergessen zu messen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zuiger - Zuigerveer inspecteren ALTER Zuiger 1.Ü.G. (11 mei 2019):

A) De groefspeling van de zuigerveer van de oude zuiger 1.Ü.G. gemeten met de voelermaat.

Bovenste ring = 0,05 mm en tweede ring <0,05 mm

SERVICE LIMIT: Bovenste / tweede ring = 0,12 mm

=> Beide zuigerveergroeven binnen de limiet.

De groefspeling van de zuigerveer van de nieuwe zuiger 1.Ü.G. tijdens de installatie in 1994 was ik vergeten te meten.
.
Bijlage:
IMG_2443-256kb.jpg
IMG_2443-256kb.jpg [ 177.58 KiB | 80 keer bekeken ]


Die beiden alten Ringe per Hand vorsichtig aus den Nuten entfernt und sie nacheinander zum Messen in den Zylinder eingesetzt. Den Kolben zum Eindrücken und Ausrichten der Ringe benutzt.

Das Stoßringspiel soll laut HONDA WHB 7-6 genau 20mm vom unteren Rand gemessen werden.
-------------------------------------------------------
Verwijder voorzichtig de twee oude ringen uit de groeven en steek ze één na één in de cilinder om te meten. Gebruik de zuiger om de ringen in te drukken en uit te lijnen.

Volgens HONDA WHB 7-6 moet de speling van de schokring exact 20 mm vanaf de onderkant worden gemeten.
Bijlage:
IMG_2444-256kb.jpg
IMG_2444-256kb.jpg [ 234.16 KiB | 80 keer bekeken ]

.
B) Das Stoßringspiel vom alten Kolben 1.Ü.G. mit der Fühlerlehre gemessen.

Top Ring = 0,80 – 0,90mm sowie Second Ring = 0,50 – 0,60mm

SERVICE LIMIT: Top/Second Ring = 0,5mm

=> Beide Stoßspiele außerhalb der Grenze.

Das ist der Tatsache geschuldet, daß die Ringe außen rum nach 82.000km stark abgenutzt sind und der Zylinder mit der Zeit bauchig geworden ist. Mit neuen Ringen versehen und einem passenden, kleineren Zylinder könnte der Kolben wiederverwendet werden.

Zum Vergleich das Stoßringspiel vom neuen Kolben 1.Ü.G. beim Einbau 1994:

Top Ring = 0,40mm sowie Second Ring = 0,40 – 0,50mm

-------------------------------------------------
B) Het schokringspel van de oude zuiger 1.Ü.G. gemeten met de voelermaat.

Bovenste ring = 0,80 - 0,90 mm en tweede ring = 0,50 - 0,60 mm

SERVICE LIMIT: Bovenste / tweede ring = 0,5 mm

=> Beide push-spellen buiten de grens.


Dit komt door het feit dat de ringen buiten na 82.000 km versleten zijn en de cilinder na verloop van tijd bol is geworden. Met nieuwe ringen en een bijpassende, kleinere cilinder, zou de zuiger opnieuw kunnen worden gebruikt.

Ter vergelijking, de shock ring-speling van de nieuwe zuiger 1.Ü.G. bij installatie in 1994:

Bovenring = 0,40 mm en tweede ring = 0,40 - 0,50 mm

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 223.000 km/138570 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2019: 36 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jun 06, 2019 3:21 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1256
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Hey

22. Mai 2019:
Den schwarzen Zylinder endlich zum Instandsetzer B&Z zum Schleifen gebracht.

Zylinder-Laufspiel: 0,030mm
–----------------------------------------------------

22 mei 2019:
De zwarte cilinder is eindelijk naar de reparateur gebracht B & Z voor schuren.

Doorrijspeling cilinder: 0.030mm

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 223.000 km/138570 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2019: 36 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jun 11, 2019 2:33 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1256
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
29. Mai 2019:
Den schwarzen Zylinder vom Instandsetzer abgeholt. – Preis o. Rechng.: 75.-€

29 mei 2019:
De zwarte cilinder werd opgepakt door te honen. - Prijs zonder factuur: 75, - €

IMG-2447: Mein Zylinder in der Honmaschine/ Mijn cilinder in de hoonmachine:
Bijlage:
IMG_2447.jpg-256kb.jpg
IMG_2447.jpg-256kb.jpg [ 225.79 KiB | 61 keer bekeken ]

.
Der Zylinder ist fertig geschliffen und muß nur noch vom Schmiermittel gewaschen werden. Das Öl wird in einer weiteren Maschine unter Druck abgewaschen mit einer Mischung aus Wasser und Reinigungsmittel. Zum Schluß wird der gehonte Zylinder noch mit PressLuft getrocknet.

De cilinder is klaar en hoeft alleen door het smeermiddel te worden gewassen. De olie wordt afgewassen in een andere machine onder druk met een mengsel van water en detergent. Ten slotte wordt de geslepen cilinder gedroogd met perslucht.
Bijlage:
IMG_2451.jpg-256kb.jpg
IMG_2451.jpg-256kb.jpg [ 244.03 KiB | 61 keer bekeken ]

.
Der Kreuzschliff der neuen, frisch gehonten Lauffläche ist wieder astrein und ohne Rillen und Riefen in Fahrtrichtung!

De cross-cut van het nieuwe, nieuw ontwikkelde loopvlak is wederom knooploos en zonder groeven en groeven in de rijrichting!
Bijlage:
IMG_2460-256KB.jpg
IMG_2460-256KB.jpg [ 213.27 KiB | 61 keer bekeken ]

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 223.000 km/138570 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2019: 36 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jun 18, 2019 2:12 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1256
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Hoi

Kleine Quizfrage!
Welchen signifikanten Unterschied gibt es – außer dem Durchmesser – noch zwischen diesen beiden Kolben???
-------------------------------------------------

Weinig quizvraag!
Wat is het significante verschil - afgezien van de diameter - tussen deze twee zuigers ???

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Gewichte der Bauteile:

Der alte, schwarze, originale
Zylinder mit einer verbleibenden Paßhülse oben und zwei unten: G = 3.650g (Vor dem Honen)
Zylinder mit einer verbleibenden Paßhülse oben und zwei unten: G = 3.610g (Nach dem Honen)

Durch das Honen auf das neue Übermaß (100,500mm) ist 40g (1,1%) Material von der Laufhülse abgetragen worden. Die Restdicke RD der Laufhülse betragt nun: RD = 2,2mm.


Neuer Kolben 2.Ü.G. Gesamtgewicht: G = 645g (Vor meiner Überarbeitung)

• Kolben ohne alles: 453g
• Bolzen: 132g
• Ringe: 59g
• Klips: 1g

Neuer Kolben 2.Ü.G. Gesamtgewicht: G = 643g (Nach meiner Überarbeitung)

Der 2. Ü.M-Kolben ist lediglich um 2g (0,3%) leichter geworden, also praktisch nix.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Gewichten van componenten: (Ü.M:=overmaat)

Het oude, zwarte, originele
Cilinder met één resterende Paßhülse hierboven en twee hieronder: G = 3.650 g (vóór het slijpen)
Cilinder met één resterende adapterhuls boven en twee onder: G = 3.610g (na het honen)

Door aan te passen aan de nieuwe overmaat (100.500 mm), is 40 g (1,1%) materiaal uit de cilinderhuls verwijderd. De resterende dikte RD van de cilinder is nu: RD = 2,2 mm

Nieuwe zuiger 2.Ü.G. Totaal gewicht: G = 645 g (vóór mijn revisie)

• Zuiger zonder alles: 453 g
• Bout: 132g
• Ringen: 59g
• Clips: 1g

Nieuwe zuiger 2.Ü.G. Totaal gewicht: G = 643g (na mijn revisie)

De 2. Ü.M-zuiger is slechts 2g (0,3%) lichter geworden, dus vrijwel niets.

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 223.000 km/138570 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2019: 36 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 148 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling