Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu zo nov 18, 2018 4:06 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Project Stadsfiets
BerichtGeplaatst: za aug 18, 2018 10:37 pm 
Gebruiker

Ehhh, inderdaad. Ik had het blok alweer in het frame gezet en alles aangesloten. Maar het lekt nu al. Heb het koppelingsdeksel eraf gehaald. Twee helicoils in het blok aangebracht.

De pakking geheel ontvet en aan beide zijden met een streepje vloeibare pakking weer teruggezet. Ik zag nog wat olie aan de onderkant van het blok. Hopelijk is dit van het monteren en niet van een lekkage...

Mvg,

Liberťy

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za aug 25, 2018 9:22 pm 
Gebruiker

Nou... er zijn weer acties gedaan, maar nauwelijks vooruitgang geboekt. Waarom zul je denken?

Remklauw
De remklauw die ik had gereviseerd had een glij-pen die helemaal was vastgeroest. Zo erg zelf dat deze niet uit de klauw te krijgen was. Ik heb een andere besteld bij Offroad Centrum Vaassen. Van dit exemplaar zitten de zuigertjes nog enorm vast, dus die moet ik eerst los zien te krijgen. Mijn handrem deed het helemaal niet meer (rempomp) dus ik wacht op een exemplaar dat ik via internet heb gekocht.

Motorblok
Momenteel ben ik het motorblok aan het demonteren. Alles aan het loshalen dus. en je raadt het al; het koppelingsdeksel dat ik royaal heb ingesmeerd met vloeibare pakking is niet meer los te krijgen... :cry: Dit terwijl ik er wel een lekkage heb. Dus supervervelend.

Tank
Ik ben meerdere schadeherstelbedrijven langsgeweest om te vragen of ze de deuken uit de tank kunnen halen. Niemand wil het doen. En als ze een richtprijs geven, komt dit rond de €500-€600 euro. Maar ik ben geen gekke Henkie.
Dus ga ik niet uitdeuken, maar in plaats daarvan plamuren. Eerst met metaal putty, erna met polyester putty voor de afwerking. We zullen zien of het werkt. Uiteraard ga ik de tank binnenin ontroesten met azijn en ik zal ook meteen Tankcure gebruiken.

Dus tot zover de vorderingen.

Ik heb nog even een foto genomen van de bike met iemand erop. Dan is de lijn wat duidelijker te zien.

Mvg,

Liberty

Bijlagen:
Lijn van de fiets.jpg
Lijn van de fiets.jpg [ 120.18 KiB | 130 keer bekeken ]

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za aug 25, 2018 9:53 pm 
Gebruiker

Collega-sleutelaars,

mochten jullie advies kunnen geven over onderstaand, dan zou dat helemaal prachtig zijn.

Ik ben een beetje in de war met de stator.
In het werkplaatshandboek staat een afbeelding van het bedradingsschema bij de stator.

Vanaf de spoelen komen/ gaan er in totaal 4 draden;
- B/R = Black/Red,
- P = Pink
- Y = Yellow
- W/Y = White/Yellow
En aan de onderzijde van het stator tekentje staan een incoontje die aangeeft dat het ding geaard is.

Vanaf de vrijloopschakelaar loopt er één draad;
- Lg/R = Lightgreen/ Red

Maar wat zie ik op de stator? 5 draden! En momenteel is er geen enkele draad verbonden met de vrijloopschakelaar op het blok...

Op de foto zie je dat er vanuit de stator ook een helder groene aardedraad komt. Geen idee waar deze naartoe moet. In mijn rare kabelboom zit deze aangesloten op de 4-polige stekker.

Wie kan me aangeven waar de groene draad naartoe moet? Wie kan aangeven wat er wel klopt in het plaatje en de foto en wat niet...
Elektra is niet zo'n mijn ding. Vind het leuk om de kleurtjes met elkaar te verbinden, maar als er iets niet klopt dan ben ik meteen de weg kwijt hahaha.

Mvg,

Liberty

Bijlagen:
Bedradingsschema met kleurtjes.jpg
Bedradingsschema met kleurtjes.jpg [ 88.92 KiB | 128 keer bekeken ]
Stator kleurtjes bedrading.jpg
Stator kleurtjes bedrading.jpg [ 66.21 KiB | 128 keer bekeken ]
Stator kleurtjes.jpg
Stator kleurtjes.jpg [ 103.95 KiB | 128 keer bekeken ]
Stator.jpg
Stator.jpg [ 98.02 KiB | 128 keer bekeken ]

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 26, 2018 10:58 am 
XL Gebruiker

Hoi Liberty

Ik vermoed dat dit geen originele stator is maar een exemplaar van het merk Electrex, type G410. (overigens: dit is een goed product...)
Wat zou helpen in het beantwoorden van de vraag zijn de antwoorden op mijn volgende vragen:
- liep de motor goed met deze aansluiting?
- werd de accu bijgeladen?
- hoe is de kleurcodering bij de aansluiting van de ronde stekkers (waar jij op de foto je duim op houdt)? Daarmee bedoel ik: Rood/Zwart van de stator zit op Rood/Zwart van de 4-polige stekker, de helder groene aardedraad van de stator zit op ?? van de 4-polige stekker, etcetera.
- brandt het groene lampje in je dashboard als je de motor in de vrijstand hebt staan?

grt
DZR

Honda XR400R '99
Honda XL600R '87 ('the Yankee')

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 26, 2018 11:12 am 
XL Gebruiker

Liberty schreef:
Motorblok
Momenteel ben ik het motorblok aan het demonteren. Alles aan het loshalen dus. en je raadt het al; het koppelingsdeksel dat ik royaal heb ingesmeerd met vloeibare pakking is niet meer los te krijgen... :cry: Dit terwijl ik er wel een lekkage heb. Dus supervervelend.

Hoi Liberty
Dat is inderdaad een van de nadelen van vloeibare pakking. Ik gebruik het liever niet, tenzij het niet anders kan.
Nog een nadeel van vloeibare pakking is dat die aan de binnenzijde van het blok los kan komen (bijvoorbeeld als er daar een kloddertje teveel uitpuilt wanneer je het deksel er op monteert). Dit kloddertje kan gaan zwerven in de olie. Olieleidingen zijn heel dun: die kunnen verstopt raken. hetzelfde geldt voor de oliezeef en de oliepomp.
Ik zoek graag eerst naar de oorzaak van de lekkage (Waar komt de olie vandaan: tussen de carterhelften of loopt het via een keerring naar buiten. Zijn de pasvlakken van de carterhelften wel helemaal glad? Of erger nog: krom?). Pas als ik daar zekerheid in heb ga ik weer monteren. Liefst met een goede papieren pakking. Zekerheid over de plaats waar hij lekt krijg ik door het blok superschoon en kurkdroog te maken en dan te starten. Met een zaklamp en een witte doek ga ik dan op zoek naar de oorzaak. Meestal werkt het :lol:
Succes verder; je bent goed bezig!
grt
DZR

Honda XR400R '99
Honda XL600R '87 ('the Yankee')

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 26, 2018 11:29 am 
XL Gebruiker

Hoi,

vanaf de stator:

zw/r --> die moet naar zw/r vd kabelboom. Die gaat naar het CDI
geel en roze --> naar de DC regelaar. Deze twee laden de accu en voeden achterlicht, knipperlicht en dashboard
geel/wit --> naar de AC regelaar (koplamp en groot licht)
groen --> aarde, mag aan frame, gaat origineel via DC regelaar

De stator is inderdaad geaard.
Maar de wikkelingen voor de verlichting zijn dat niet.
Alleen de rood/zwarte kabel is geaard.

Tip,
meet de Ohmse waarde van de ontstekingsspoel.
Deze wijkt af van de OEM waarde en als je nu meet dan heb je een waarde die je af en toe kunt controleren.
Anders weet je niet of de spoel mss achteruit gaat.

gr,
Edward

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr aug 31, 2018 10:05 pm 
Gebruiker

Bedankt voor de tips allemaal!

@DZR: ik heb destijds een paar honderd meter gereden op de motor. Hij deed het enigszins en toen heb ik hem gekocht. Het was toch voor een project dacht ik destijds. Heb dus nooit gezien of alles het supergoed deed. In ieder geval zat er geen accu in.

Wat betreft de groene aardedraad van de stator; die was aangesloten op de groen/rode draad van de neutraalschakelaar in de mini 4-pin connector. Niet de bedoeling dus.

Heb het weer in originele staat teruggebracht. Draad en connectoren bij Rick Donkers gekocht online. Goede shop.
Beetje pielen vanmiddag, maar het is wel gelukt.

Mvg,

Liberty

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr aug 31, 2018 10:15 pm 
Gebruiker

Trouwens ook nog een rempomp gekocht en ben ook meteen aan de slag gegaan om de remklauw te reviseren.
Staat nu in de primer te drogen.

Mvg,

Liberty

Bijlagen:
Nieuwe Honda mini 4-pin.jpg
Nieuwe Honda mini 4-pin.jpg [ 75.35 KiB | 109 keer bekeken ]
Neutraal schakeldraad.jpg
Neutraal schakeldraad.jpg [ 69.87 KiB | 109 keer bekeken ]
Remklauw.jpg
Remklauw.jpg [ 87.36 KiB | 109 keer bekeken ]
Nieuwe rempomp.jpg
Nieuwe rempomp.jpg [ 73.91 KiB | 109 keer bekeken ]

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do sep 06, 2018 2:38 pm 
Verse Gebruiker

Hey mooi Project, deze ga ik volgen!

Vraagje, voor welke maat en type velgen/banden heb je gekozen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr sep 14, 2018 11:50 am 
Gebruiker

Hoi MarcoMeistro,

Het voorwiel is een naaf van een XL600 die is omgespaakt met een husqvarna velg.
Heb ik via marktplaats gekocht.

Het achterwiel was een xl250 naaf of een nx250 naaf met ook een omgespaakte husky velg. Alleen, toen ik het achterwiel naar Haan Wheels stuurde om omgespaakt te worden, zeiden ze dat de velg verkeerd was. Toen heb ik mijn originele velg zwart gespoten en naar hen toegestuurd.

Dus achter heb ik alles origineel, maar dan gespoten en met nieuwe spaken. Voor zit er nog de Husqvarna velg op. Maar zolang die nog normaal is, laat ik deze zitten.

Achterband moet ik even checken welke, ik dacht een Brigdestone. Was wel gecharmeerd van het profiel. Niet puur een 'race'-achtige band, maar ook geen dualsport met enorm profiel. Zit er mooi tussenin.

Mvg,

Liberty

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za sep 15, 2018 11:12 pm 
Gebruiker

Ik heb het blok uit het frame gehaald en helemaal opnieuw opgebouwd. Speciaal gelet op het schakelen en dat gaat gelukkig allemaal goed.

Olie in het blok gedaan en anderhalve dag gewacht. Er was nog wat lekkage, maar niet veel, dus dacht het op te gaan lossen wanneer het blok weer in het frame zou zitten. Ik zag namelijk dat het bij het koppelingsdeksel vandaan kwam. Dus ik heb het blok weer ingebouwd.
En hierna alles weer opgebouwd en aangesloten. Toen op m'n gemak het koppelingsdeksel eraf gehaald en gaan zoeken naar de lekkage waarvan ik dacht dat het bij het deksel zat...
Bleek dus niet zo te zijn. Er zit een scheurtje in het carter. Hierdoor kwam er olie in één van de boutgaten van het carterdeksel en hier lekte het uit. Met een staafje kneedbaar metaal heb ik het scheurtje gewoon ordinair dichtgeplakt. Uiteraard wel eerst met een dremelfreesje het oppervlak opgeruwd en hierna ontvet. Misschien dat het nog een beetje lekt, maar dat zien we dan wel weer als de olie warm wordt bij het rijden.

Inmiddels ben ik ook met de tank begonnen en heb tankcure gebruikt. Die foto's laat ik nog even, want dat laat ik even als een apart projectje zien.

Mvg,

Liberty

Bijlagen:
Zoekplaatje.jpg
Zoekplaatje.jpg [ 118.34 KiB | 66 keer bekeken ]
Scheurtje carter 1.jpg
Scheurtje carter 1.jpg [ 100.05 KiB | 66 keer bekeken ]
Scheurtje carter 2.jpg
Scheurtje carter 2.jpg [ 89.36 KiB | 66 keer bekeken ]
Magnum Steel.jpg
Magnum Steel.jpg [ 62.88 KiB | 66 keer bekeken ]

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za sep 15, 2018 11:24 pm 
Gebruiker

Ik had het plan opgevat om de motor te gaan testen met rijden.
Dus aan de praat proberen te krijgen.

Eerst gecheckt of er een vonk was, en die was er! Dus dan zit het met de pick-up en bobine enzo wel goed.
Hierna een klein benzinetankje aangesloten op de carbs...
en toen ging het helemaal mis!

De benzine die in de carburateurs terechtkwam liep er echt net zo hard weer uit. Dit zowel door de overflow buisjes maar ook door de venturi zelf! Dit terwijl alles volgens mij in de carburateurs goed moet zijn. Maar allebei lekten ze enorm.

(het spuitwerk van mijn blok had geen 2k lak, dus die is helemaal verpest).

De grote vraag is nu, hoe komt dit?

De vlotters zijn niet lek, misschien blijven ze hangen? In ieder geval heb ik wel de vlotterhoogte gecheckt en die is gewoon in orde (18mm). Dus ik ben een beetje verbaasd over hoe dit kan gebeuren. Vlotternaaldjes zijn volgens mij ook nog goed. die kan ik natuurlijk wel preventief vervangen, maar wil toch liever de juiste oorzaak weten. Er liepen echt stralen benzine uit de overflow nippels.
Een maatje van me zei dat de vlotters misschien bleven hangen. Maar hoe dat kan zou ik ook echt niet weten.

Maar goed, ik zal wel even twee naaldjes bij Roukema bestellen maandag. Dan zien we hopelijk snel weer verder.

Mvg,

Liberty

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di sep 18, 2018 8:21 am 
Gebruiker

Ehhhh, ik denk dat ik de benzineleiding heb aangesloten op de ontluchting van de carburateurs i.p.v. op het nippel voor de benzinetoevoer.... :?

De tank die ik gebruik heeft een benzinekraan aan de rechterkant.... en zag net op een filmpje op youtube de benzinekraan bij een originele bike aan de linkerkant zitten...

Dus vanavond of morgen maar even proberen.
Honest mistake... maar voel me wel een beetje stom hahaha.

Mvg,

Liberty

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo sep 19, 2018 5:51 pm 
XL Gebruiker

muy eerlijk :lol:

Tis dat messing buisje boven dat vierkantje, bij PH61 verticaal, aan de linkerzijde.

Goed bezig!

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]