Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu di sep 18, 2018 5:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: De gestolen XL 250
BerichtGeplaatst: zo maart 04, 2018 3:44 pm 
XL Gebruiker

Ik begrijp de gedachte van de admins. In het verleden werd er geloof ik gepost en later weer verwijderd. Halve of misschien wel complete topics verdwenen.

Ik heb het stuk eerst uitgewerkt in word, daarna de foto's uitgezocht en de linkjes en daarna pas gepost.

Er staat trouwens nog wel een kleine schrijffout in, maar inhoudelijk maakt dat niet uit. En uiteindelijk wat maakt een schrijffout uit op een technisch forum? Ik lig er niet wakker van. Wel dat mijn blok nog steeds olie lekt, maar dat ligt aan de nieuw pakking die net niet goed past...

Ga er gewoon mee aan de slag, zo heel erg moeilijk is het ook weer niet en de kosten om alles bij elkaar te zoeken vallen ook mee.
Het lastigste was alles bij elkaar te zoeken en van te voren in te beelden wat er nodig was. Maar dat staat nu allemaal op een rijtje.

robertvdmm schreef:
sjeesus joker, jij durft!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo maart 04, 2018 7:52 pm 
XL Gebruiker

Joker schreef:
Ik begrijp de gedachte van de admins. In het verleden werd er geloof ik gepost en later weer verwijderd. Halve of misschien wel complete topics verdwenen.

24 uur de tijd zou uitstekend zijn...

Ik heb het stuk eerst uitgewerkt in word, daarna de foto's uitgezocht en de linkjes en daarna pas gepost.

OK, maar dat is toch wat omslachtiger

Er staat trouwens nog wel een kleine schrijffout in, maar inhoudelijk maakt dat niet uit. En uiteindelijk wat maakt een schrijffout uit op een technisch forum? Ik lig er niet wakker van. Wel dat mijn blok nog steeds olie lekt, maar dat ligt aan de nieuw pakking die net niet goed past...

Een secure techneut stoort zich er aan als ie een schrijffout maakt die vereeuwigd wordt:-)

Ga er gewoon mee aan de slag, zo heel erg moeilijk is het ook weer niet en de kosten om alles bij elkaar te zoeken vallen ook mee.
Het lastigste was alles bij elkaar te zoeken en van te voren in te beelden wat er nodig was. Maar dat staat nu allemaal op een rijtje.

Ben voorlopig druk met mijn projecten, maar weet nu waar ik de info kan vinden!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo maart 04, 2018 8:25 pm 
XL Gebruiker

jay schreef:
Joker schreef:

24 uur de tijd zou uitstekend zijn...

Geen slecht idee. Nickx, hurbie? Zou het wat zijn om de 5 minuten regel iets te verruimen?

OK, maar dat is toch wat omslachtiger

Een secure techneut stoort zich er aan als ie een schrijffout maakt die vereeuwigd wordt:-)
Dubbel zo erg zelfs, als afgestudeerd journalist. Gelukkig krijg ik hiervoor geen punten aftrek meer voor. Zal er volgende keer beter op letten en het laten proofreaden door mijn werkplaatschef haha.

Ben voorlopig druk met mijn projecten, maar weet nu waar ik de info kan vinden!

robertvdmm schreef:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo maart 14, 2018 11:00 pm 
XL Gebruiker

Kleine update dan maar weer.

Zo staat de motor er nu dus bij. Hoop vers verzinkte bouten erop. Nieuw achterbandje. Remmen werken, enz. En het blokje loopt mooi. Geen rare tikken. Alleen die uitlaat he...daar moet toch nog wel wat aan gebeuren. Had nu voor het testen de oude er op gehangen en het uiteinde maar opgehangen met een tyrip om te luisteren hoe het blok loopt.
Bijlage:
IMG_20180314_170845 (Custom).jpg
IMG_20180314_170845 (Custom).jpg [ 184.62 KiB | 272 keer bekeken ]

Vandaag nieuwe gaskabel en pakking binnen. Het blok lekte alsnog op de nieuwe pakking die ik er 4 weken geleden in had gezet omdat ie niet goed aansloot. Heb in het rood om cirkelt waar het mis ging. Had al wel eens vaker gehoord dat aftermarket pakkingen soms net niet goed aansloten. Voor mij was dit de eerste keer. De Athena pakking is wel goed.
Nieuwe-oude pakking bovenop de nieuwe-nieuwe pakking:
Bijlage:
IMG_20180314_155135 (Custom).jpg
IMG_20180314_155135 (Custom).jpg [ 79.85 KiB | 272 keer bekeken ]

De draadboom van Navo aanleggen was simpel. Hoefde alleen de juiste stekkers aan de draadjes te maken. De stuurschakelaar komt trouwens uit China voor een paar euro. De stekkertjes ook. De handvatten ook. En de voorvorkkeerringen. En de ledlamp dan? Die ook. De carb niet, maar een 250R carb is ook te vinden in China.
Wiellagers uit China kan ik trouwen niet aanraden.

Nu heb ik het systeem wel iets aangepast.
Bijlage:
IMG_20180314_174635_1 (Custom).jpg
IMG_20180314_174635_1 (Custom).jpg [ 68.11 KiB | 272 keer bekeken ]

Bijna 14 Volt DC op stationair toerental op de 6v laadspoel.
Ik heb een XR600 regulator/rectifier op de draadboom gezet. Aangesloten op de laadspoel, dus gele draad en roze draad. Ik hoor jullie al zeggen, dat hoort niet Joker....Maar het werkt wel :mrgreen: Tot nu toe in de test blijft de led netjes branden en werkt de toeter.
Bijlage:
IMG-20180302-WA0022 (Custom).jpg
IMG-20180302-WA0022 (Custom).jpg [ 63.42 KiB | 272 keer bekeken ]

Het zou ook via de koplampspoel kunnen werken welke meer vermogen heeft, alleen moet er dan een kleine aanpassing aan de koplampspoel worden gedaan. De massa van de koplampspoel loopt via het motorblok. Ik heb het op deze manier even aangesloten gehad met een extra massa draad naar het motorblok, alleen kwam ik er vrij snel achter dat er geen spanning op de draadboom stond, maar wel op de rest van de motor...Fijn zo'n condensator.

Ik laat het systeem nu even voor wat het is. Mocht ik toch meer vermogen nodig hebben dan moet de massa van de koplampspoel worden los geknipt en er een extra draad aan worden gezet die naar de roze draad van de regulator moet.
Hoe lang dit zal blijven werken? Zal de regulator het begeven? of de spoel? Zal ik nog eens een fijne opdonder krijgen van die condensator? We gaan het zien.

Mocht het nieuwe systeem de test volstaan en de motor niet affikken, dan zal ik mocht er interesse zijn nog wel een korte how-to schrijven.

robertvdmm schreef:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do maart 15, 2018 1:08 am 
XL Gebruiker

Er zit verschil in een "R" pakking en een "S" pakking.
Volgens mij heb ik dat probleem bij mijn XR500A op dezelfde plek ook gehad:-)

Waarom zou je voor een China carburateur kiezen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do maart 15, 2018 10:33 am 
XL Gebruiker

leuke setup :)

Wel "grappig" we krijgen nu "data" binnen met deze proef

je kan dus een S (6v fiets) voorzien van een 12 v regelaar en dan heb je dus een 12 v installatie :wink: :roll:

scheelt een boel "werk" voorheen zeiden we tegen iedereen dat er spoelen en vliegwiel gewisseld moeten worden :!:

8 x xl250 s 79 80 81 82
1 x xl250 R 83 MD03
1 x xl 500 s wit
2 x xl 500 R witte en rood
1 x xl 500 s 5000053 (rood) (sold)
500 R/S tracker
k 750 Army bike + side-car
Quad

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do maart 15, 2018 3:31 pm 
XL Gebruiker

Hi Joker

well done, interesting work.
Citaat:
Mocht het nieuwe systeem de test volstaan en de motor niet affikken, dan zal ik mocht er interesse zijn nog wel een korte how-to schrijven.

Good plan. When you haave done it, I translate it for the Germansky 500er guys and their forum.

28. April 2018: 35 jaar eerste bezitter van zijn XL600R

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do maart 15, 2018 3:32 pm 
XL Gebruiker

Hi Joker

Citaat:

Good plan. When you haave done it, I translate it for the Germansky 500er guys and their forum, if you like.

28. April 2018: 35 jaar eerste bezitter van zijn XL600R

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do maart 15, 2018 10:58 pm 
XL Gebruiker

Gabriel schreef:
Hi Joker

Citaat:

Good plan. When you haave done it, I translate it for the Germansky 500er guys and their forum, if you like.

Ah that would be cool yes! To be honest, I already read a lot online about changing different bikes from 6v to 12v AC simply by using a 12v AC regulator. In my research I found somewhere a topic about a guy with a trailtech regulator and he managed to get 12v DC. So ignorant as I am I just wired this XR600 regulator-rectifier up since thats what I had. I didnt want to buy the trailtech one yet. The Trailtech one does require modding of the headlight coil. I just hope I can get enough juice out of the charging coil for a single dashlight, hi and low beam and a tail/stoplight. All in leds of course. The headlight is still in Belgium. When I have time to wire everything up you can read about it here.

jay schreef:
Er zit verschil in een "R" pakking en een "S" pakking.
Volgens mij heb ik dat probleem bij mijn XR500A op dezelfde plek ook gehad:-)

Waarom zou je voor een China carburateur kiezen?

Hm, S en R pakkingen die anders zijn. Meestal wordt het aangeboden als dezelfde. Ik zou de part nummers eens moeten bekijken op CMS. Ook moet ik toegeven dat ik de S en R deksels nooit heel goed bekeken heb. Toen ik mijn 500S ombouwde heb ik er gewoon de 500R deksel opgezet zonder een probleem geloof ik.

Ik kreeg de tip via het adv forum ivm losse onderdelen voor de carb. Ik vraag me trouwens af hoe goed of slecht zo'n kopie is. De gasschuif zal mogelijk van mindere kwaliteit zijn en de sproeiers zou ik voor origineel vervangen denk ik in dat geval. Ik stond gewoon verbaasd van het feit dat ze worden aangeboden, voor 50 euro. Ik denk dat het in de toekomst misschien nog wel interessant kan zijn. Ik heb een originele Keihin er op zitten nu. Maar ik bouw geen race machine zoals sommigen hier ;) . Ik gok dat de 500km die ik per jaar rijd, best met een China carburateur gereden kunnen worden. Dat beetje rond tuffen wat ik van plan ben..
Waarom zou jij het zeker niet doen?

robertvdmm schreef:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do maart 15, 2018 11:24 pm 
XL Gebruiker

navogreen schreef:
leuke setup :)

Wel "grappig" we krijgen nu "data" binnen met deze proef

je kan dus een S (6v fiets) voorzien van een 12 v regelaar en dan heb je dus een 12 v installatie :wink: :roll:

scheelt een boel "werk" voorheen zeiden we tegen iedereen dat er spoelen en vliegwiel gewisseld moeten worden :!:

Dat is wel waar ik op hoop ja! Dat kaarsje in de koplamp...tja, oldschool maar niet praktisch.
Al heeft het wisselen van de spoel en vliegwiel wel het voordeel dat je meer vermogenswinst over houdt dan de methode die ik toepas, denk ik. We zouden eens na moeten gaan wat de output van de 2 spoelen zijn in theorie en in praktijk.

robertvdmm schreef:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do maart 15, 2018 11:43 pm 
XL Gebruiker

Een carburateur blijft een heel ingewikkeld apparaat, ondanks dat zo'n Honda carburateurtje er simpel uit. Ik heb veel vertrouwen in de originele Honda onderdelen. Ik persoonlijk zou het een risico vinden om er een goedkoop China ding op te bouwen. Met een gereviseerde Honda carburateur ben je zo goed als zeker van een fijn lopend motortje. Je wilt je tijd liever in andere dingen steken dan in het afstellen van een onwillige carburateur... Met andere imitatie onderdelen heb ik toch al wat onverwachte tegenvallers gehad. Ik heb me daardoor voorgenomen om zoveel mogelijk originele onderdelen te gebruiken als ze eenvoudig verkrijgbaar zijn.

Het verschil in de R en S pakking is er wel degelijk. De zijcarters zijn ook verschillend, precies op de plek van onze lekkages:-)
Kijk maar eens bij mijn project XR500A op het XR forum, ik heb daar ook foto's van gemaakt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr maart 16, 2018 4:02 pm 
XL Gebruiker

jay schreef:
Een carburateur blijft een heel ingewikkeld apparaat, ondanks dat zo'n Honda carburateurtje er simpel uit. Ik heb veel vertrouwen in de originele Honda onderdelen. Ik persoonlijk zou het een risico vinden om er een goedkoop China ding op te bouwen. Met een gereviseerde Honda carburateur ben je zo goed als zeker van een fijn lopend motortje. Je wilt je tijd liever in andere dingen steken dan in het afstellen van een onwillige carburateur...
natuurlijk heb je gelijk, dat wil ik ook niet betwisten. En Honda starten met 1 of 2 trappen bewijst dat ook wel.

Ik begin wel te merken dat China onderdelen steeds beter van kwaliteit worden ten opzichte van 10 geleden. Al is de vraag natuurlijk of een China carburateur na 30 jaar nog in zo'n goede staat is als een keihin?
Maar had ik niet een originele kunnen vinden zou ik het best een kans durven geven.

Is het niet een beetje dezelfde discussie als de imitatie zuigers en nokkenassen voor de 500? De zuigers geven in elk geval minder kopzorgen dan de wiseco's. Een zuigerset met ringen voor 35 euro klinkt bijna te mooi om waar te zijn toch? Adje en Anton rijden geloof ik nog steeds probleemloos (op het achterwiel) rond.
Als ander voorbeeld de linkerstuurschakelaar, ik moet zeggen dat ik positief verrast ben van de kwaliteit, zeker voor 6 euro en het is zover ik heb opgelet een exacte kopie.
Al dat is net wat simpeler dan een carburateur ja. Een carburateur die niet goed af te stellen is geeft een hoop irritatie. Mocht ik fout zitten en nu totale onzin uitkramen omdat ik iets niet begrijp of over het hoofd zie..dan hoop ik dat iemand een correctie geeft.

Met andere imitatie onderdelen heb ik toch al wat onverwachte tegenvallers gehad. Ik heb me daardoor voorgenomen om zoveel mogelijk originele onderdelen te gebruiken als ze eenvoudig verkrijgbaar zijn.
mijn voorkeur gaat ook uit naar origineel Honda, alleen met een aantal onderdelen en nu zeker op de 250 waar ik met een kleiner budget werk en ik het eens anders wil aanpakken... Tot nu toe met imitatie heb ik gelukkig nog niet zoveel problemen gehad. Maar dat verschil zal waarschijnlijk zitten in de paar jaar dat ik er pas mee bezig ben ten opzichte van jou en de rest hier.

Het verschil in de R en S pakking is er wel degelijk. De zijcarters zijn ook verschillend, precies op de plek van onze lekkages:-)
Kijk maar eens bij mijn project XR500A op het XR forum, ik heb daar ook foto's van gemaakt.

ik zal het eens aandachtig terug lezen.
Blijkbaar had ik dus dom geluk toen ik zomaar even de deksels wisselde op m'n 500s...

robertvdmm schreef:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr maart 16, 2018 8:42 pm 
XL Gebruiker

He joker
Als je een complete pakking set besteld bij de moto webschop (athena)voor een S zitten er twee dynamo pakkingen bij.
Een voor een S en een voor R
Onderste caterdeel is wel heel anders van een R dan van een S

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr maart 16, 2018 9:01 pm 
XL Gebruiker

Boven R
Onder S
Olie kanaal die naar de uitgaande as ( grote keerrring) gaat is anders :(
Bij de R gaat hij schuin naar de as.
Bij de S van beneden naar boven.
Ik zou zeggen ,zoek verschillen :mrgreen: :mrgreen:

Bijlagen:
IMG_1036.JPG
IMG_1036.JPG [ 138.84 KiB | 193 keer bekeken ]
IMG_1037.JPG
IMG_1037.JPG [ 134.47 KiB | 193 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za maart 17, 2018 12:38 am 
XL Gebruiker

He adje,

Bedankt voor de foto's, maakt het meteen duidelijk. Zo zie je maar, dan denk je de blokken te kunnen dromen en blijkt er gelukkig toch nog wat te leren te zijn!

Ben blij dat ik niet even snel de boel heb dicht geplakt met vloeibare pakking......

Vraag me toch af waarom Honda het heeft aangepast bij de 500R. De rechterkant is de kickstart as dikker want die Scheen nog wel eens te breken. Iemand een idee waarom dit is aangepast?

Heb je toevallig ook een foto van de deksels? Hoop niet dat het wisselen van de deksels nadelige gevolgen heeft voor de uitgaande as. Al zou ik toch denken dat als de uitgaande as geen olie heeft gehad dat ie al tot prut gedraaid zou zijn, maar wil het toch zeker weten. Zal Jay z'n topic ook nog eens doorlezen, misschien heeft hij het behandeld?

Grt Joker

robertvdmm schreef:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]