Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu wo jul 18, 2018 2:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 121 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo nov 15, 2017 12:45 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1171
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Hallo XL liefhebber

Mein Test mit Benzin hat gezeigt, daß das Gehäuse jetzt wieder öldicht ist!
Als nächstes werde ich meine neue Kurbelwelle nachmessen, bevor ich sie in den Motorblock einbaue.
Und dann muß die rechte Motorblockhälfte von den Resten der alten Dichtung befreit werden.
-----------------
Mijn test met benzine heeft aangetoond dat de behuizing nu weer oliekrap is! :mrgreen:
Vervolgens zal ik mijn nieuwe krukas opnieuw meten voordat ik deze in het motorblok installeer.
En dan moet de rechter helft van de motorblok worden bevrijd van de overblijfselen van het oude zegel.
-------------------------------------------
My testing with petrol indicated that the motor casing is oil tight again!
Next I measure my new crankshaft before I replace it in the motor casing. And than the right half of the casing has to be freed of old motor gasket remnants.

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 218.000 km/134200 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2018: 35 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 22, 2017 1:29 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1171
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Hallo Leute
Die 30 Jahre alte Gehäusedichtung ist hart wie Stein und fest mit dem Gehäuse verbacken. Wie kann man die alte Gehäusedichtung nur schonend entfernen OHNE die Dichtfläche zu beschädigen? Gibt es einen (chemischen) Trick?
-----------------------
Hallo mensen
De 30 jaar oude huisafdichting is hard als steen en zit vast aan de behuizing. Hoe kunt u de oude behuizingafdichting voorzichtig verwijderen ZONDER het afdichtingsoppervlak te beschadigen? Is er een (chemische) truc? :roll:
.
Bijlage:
AlteGehaesedichtg-256kb.jpg
AlteGehaesedichtg-256kb.jpg [ 243.87 KiB | 421 keer bekeken ]

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 218.000 km/134200 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2018: 35 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 22, 2017 2:21 pm 
Offline
Intense Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 20, 2011 11:15 am
Berichten: 117
Gabriel schreef:
Hallo Leute
Die 30 Jahre alte Gehäusedichtung ist hart wie Stein und fest mit dem Gehäuse verbacken. Wie kann man die alte Gehäusedichtung nur schonend entfernen OHNE die Dichtfläche zu beschädigen? Gibt es einen (chemischen) Trick?
-----------------------
Hallo mensen
De 30 jaar oude huisafdichting is hard als steen en zit vast aan de behuizing. Hoe kunt u de oude behuizingafdichting voorzichtig verwijderen ZONDER het afdichtingsoppervlak te beschadigen? Is er een (chemische) truc? :roll:
.
Bijlage:
AlteGehaesedichtg-256kb.jpg



Motip heeft iets dat pakking verwijderaar heet en samen met een pakking schraper en wat geduld moet het lukken :)

_________________
XT250 '84, XL250s '81, XL350R '87


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 22, 2017 3:52 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1171
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Hoi k2b

In der Spraydose ist ein typisches Lösungsmittel das Plastik angreift. Meine festgefressenen Papierdichtungen lassen sich damit nur sehr mühevoll entfernern. Ohne Schaber geht da nichts?
------------------
In de spuitbus valt een typisch oplosmiddel het plastic aan. Mijn in beslag genomen papieren pakkingen kunnen dus zeer nauwgezet worden verwijderd.
Zonder een schraper, is niets mogelijk?

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 218.000 km/134200 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2018: 35 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do nov 23, 2017 3:45 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1171
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Hallo allemaal
Vandaag, 23.11.17, had ik de gelegenheid om mijn nieuwe krukas te meten.
Bijlage:
MessgNeueKW-256kb.jpg
MessgNeueKW-256kb.jpg [ 188.54 KiB | 403 keer bekeken ]

Alle dimensies waren in orde, behalve één maat.
Het spel tussen de (nieuwe) verbindingsstang en de krukassen was maar liefst 0,38 mm en werd door mij bepaald met een voelermaatje.
Afbeelding
(Voorbeeld van oude krukas.)
Luid HONDA-specificatie, de limiet is 0,08 mm.
Het spel is ongeveer vijf keer zo groot als toegestaan. :oops:
---------------------------------------------------------------
Hallo Jungs
Heute, 23.11.17, hatte ich die Möglichkeit meine neue Kurbelwelle zu vermessen.
Alle Maße waren in Ordnung, bis auf ein Maß.
Das Spiel zwischen dem (neuen) Pleuel und den Kurbelwangen betrug satte 0,38mm und wurde von mir mit einer Fühlerlehre ermittelt.
Laute HONDA Vorgabe liegt die Grenze bei 0,08mm.
Das Spiel ist also gut 5 Mal so groß wie erlaubt. :oops:

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 218.000 km/134200 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2018: 35 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr nov 24, 2017 4:51 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1171
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Hallo allemaal

Haha, keiner im Forum hat meinen Fehler bemerkt!
Zum Glück ist die Grenze nicht wie behauptet 0,08mm, sondern sie ist 0,80mm!
Klar im Vorteil ist, wer Lesen kann.
Also ist alles in Ordnung mit meiner neuen Kurbelwelle!

Hier sind die genauen Ergebnisse von meiner Kurbelwellenvermessung neu (alte Kurbelwelle in Klammern).
Im HONDA Werkstatthandbuch Seite 10.1 stehen nicht nur die Verschleiß-Grenzen drin, sondern auch die Sollwerte!

A und b wurden mit der Meßuhr und c mit einer Fühlerlehre ermittelt.

a) Schlag der Kurbelwelle:
rechtes Ende = 0,006mm (alt=0,06mm)
linkes Ende = 0,007mm (0,15mm)

Kein Sollwert angegeben!
Verschleiß-Grenze = 0,10mm


b) Radiales Spiel Pleuelfußlager = 0,005mm (alt=0,10mm)

Sollwert = 0,006 bis 0,018 mm
Verschleiß-Grenze = 0,05mm

c) Axiales Spiel Pleuelfußlager = 0,38mm (alt=0,05mm)

Sollwert = 0,050 bis 0,650 mm
Verschleiß-Grenze = 0,80mm

–------------------------------------------

Haha, niemand in het forum heeft mijn fout opgemerkt!
Gelukkig is de limiet niet zo geclaimd 0,08 mm, maar het is 0,80 mm!
Duidelijk voordeel is, wie kan lezen. :mrgreen:
Dus alles is goed met mijn nieuwe krukas!

Hier zijn de exacte resultaten van mijn krukasmeting nieuw (oude krukas tussen haakjes).
In de HONDA werkplaatshandboek, pagina 10.1, zijn niet alleen de slijtagegrenswaarden opgenomen, maar ook de setpoints!

A en b werden bepaald met een meetklok en c met een voelermaat.


a) slag van de krukas:
rechterkant = 0,006 mm (oud = 0,06 mm)
linkerkant = 0,007 mm (0,15 mm)

Geen setpoint opgegeven!
Slijtagegrens = 0,10 mm


b) Radiale speling Drijfstanglagers = 0,005 mm (oud = 0,10 mm)

Standaardwaarde = 0,006 tot 0,018 mm
Slijtagegrens = 0,05 mm


c) Axiale speling Drijfstanglagers = 0,38 mm (alt = 0,05 mm)

Standaardwaarde = 0,050 tot 0,650 mm
Slijtagegrens = 0,80 mm

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 218.000 km/134200 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2018: 35 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di nov 28, 2017 4:53 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1171
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Drie avonden heb ik gebruikt om de verdomde oude pakking te verwijderen! :twisted:
In plaats van het gebruik van een schraper, werkte ik met een scalpel.
Verwijder vervolgens de restanten voorzichtig en voorzichtig met een ventilator schuurmachine in mijn PROXXON.
Het resultaat ziet er heel netjes. :wink:

Gisteren heb ik weer in elkaar gezet mijn herziene balanceren schacht en bestelde twee nog ontbrekende schacht afdichting ringen 20x35x5mm voor de aandrijfas.

@k2b:
Ik veranderde uw uiteinde een klein beetje. :lol:
--------------------------------------------------
Drei Abende habe ich gebraucht, um die verdammte, alte Dichtung zu entfernen!
Statt mit einem Schaber habe ich mit einem Skalpell gearbeitet.
Danach die Reste ganz vorsichtig und behutsam mit einem Fächerschleifer in meinem Proxxon entfernt.
Das Ergebnis sieht ganz ordentlich aus.
Gestern habe ich meine überarbeitete Ausgleichswelle wieder zusammengebaut und zwei noch fehlende Wellendichtringe 20x35x5mm für die Antriebswelle bestellt.

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 218.000 km/134200 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2018: 35 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr dec 01, 2017 4:20 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1171
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Hoi guys!

Goed nieuws! Vandaag is de laatste asafdichting 20x35x5mm voor de aandrijfas (uitgaande versnellingsbak, rechts) veilig bij mij aangekomen, zodat ik in de komende dagen alle nieuwe asafdichtingen en kogellagers in het blok kan gebruiken. :lol:
-----------------------------------
Gute Neuigkeiten! Heute ist der letzte Wellendichtring für die Antriebswelle 20x35x5mm (Getriebeausgang, rechts) wohlbehalten bei mir eingetroffen, so daß ich in den nächsten Tagen alle neuen Wellendichtringe und Kugellager in den Block einsetzen kann.

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 218.000 km/134200 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2018: 35 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do dec 14, 2017 4:06 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1171
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Dit is het juiste motorblok met het moeizaam gereinigde afdichtingsoppervlak. Hij weegt 3,434 g. Slechts 2 Paßhülsen 6 mm en 2 Paßhülsen 14 mm zijn nog steeds inbegrepen. (De linker helft van het blok G = 3.080 g)
Hij is voorbereid op de installatie van vier nieuwe kogellagers en een nieuwe asafdichting
De kogellagers voor de balancer en de krukas zijn originele onderdelen van NTN resp. HONDA, de andere kogellagers en de asafdichting komen uit de accessoires.
.
Bijlage:
Rechte Motorblockhaelfte.jpg
Rechte Motorblockhaelfte.jpg [ 158.67 KiB | 335 keer bekeken ]

Das ist der rechte Motorblock mit der mühsam gesäuberten Dichtfläche. Er wiegt 3.434g. Noch enthalten sind nur noch 2 Paßhülsen 6mm und 2 Paßhülsen 14mm. (Die linke Blockhälfte G=3.080g)
Er ist vorbereitet für den Einbau von vier neuen Kugellagern und einem neuen Wellendichtring.

Die Kugellager für den Balancer und die Kurbelwelle sind Originalteile von NTN respektive HONDA, die anderen Kugellager und der Wellendichtring sind aus dem Zubehör.
----------------------------------------------
GB:

This is the right half of the engine block. It weighs 3.434g. Still containing two fitting sleeves 6mm and two fitting sleeves 14mm. (The left half weighs G=3.080g).
It is prepared for the assembly of four new ball bearings and a new radial seal ring. The bearing for the balancer and the crankshaft are original spare parts from NTN respective from HONDA, the other two bearings are from the aftermarket.

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 218.000 km/134200 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2018: 35 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di dec 19, 2017 2:36 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1171
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
(Deel 2)
De re-assemblage van de defecte motor is eindelijk begonnen!

Op 14, december 2017 heb ik (samen met mijn buddy Waldemar) vier nieuwe kogellagers en 1 nieuwe keerring (met olie) in het motorblok gedrukt met een mechanische pers (boormachine).

a) De kogellagers van de balancer en de transmissie-ingang waren koud gedrukt, dus zonder te warm te maken.
b) De kogellagers van de krukas en de versnellingsbakuitgang werden met de hand gebruikt (!). Ze vallen uit zichzelf, zo los zitten ze erin.

Alle vier de nieuwe kogellagers hebben een stalen kooi.
De asafdichting is van VITON.

Rechts blok binnen:
----------------------------------------
Teil 2
Der Wieder-Zusammenbau des defekten Motors hat endlich begonnen!

Am 14. Dez. 2017 habe ich (zusammen mit meinem Kumpel Waldemar) vier neue Kugellager und einen neuen Simmerring (mit Öl) in den Motorblock mit einer mechanischen Presse (Standbohrmaschine) eingepresst.

a) Die Kugellager vom Balancer und vom Getriebeeingang wurden kalt eingepresst, also ohne heiß machen.
b) Die Kugellager der Kurbelwelle und Getriebeausgang wurden von Hand(!) eingesetzt. Sie fallen von selbst wieder raus, so locker sitzen sie drin.

Alle vier neuen Kugellager haben Stahlkäfig.
Der Wellendichtring ist aks VITON.

Rechte Blockinnenseite:
Bijlage:
RechterBlock-neueLager-innen.jpg
RechterBlock-neueLager-innen.jpg [ 231.44 KiB | 321 keer bekeken ]

.
De lagerhouder van de transmissie-ingang moet nog worden bevestigd. (Dat is degene met de witte noot.)
Rechter blok buiten:
-----------------------------
Der Lagerhalter vom Getriebeeingang muß noch fixiert werden. (Das ist der mit dem weißen Zettel.)
Rechte Blockaussenseite:
Bijlage:
RechterBlock-neueLager-aussen.jpg
RechterBlock-neueLager-aussen.jpg [ 198.73 KiB | 321 keer bekeken ]

.
NIEUW werden geïnstalleerd:
-------------------
NEU eingebaut wurden:

1) Balancer:
NTN BEARING TMB203JR2/42C3
17x42x12 mm C3, offen

2) Kurbelwelle:
HONDA Originalteil mit OEM 91001-MK2-003
35x80x18 mm C3, offen

3) Getriebeeingang:
Zwei-Reihen/Schräg-Kugellager
SKF EXPLORER 3205 A offen
25x52x20,6 mm offen

4) Getriebeausgang:
a) Wellendichtring: 20x35x5,o mm FPM
(1/2mm kleiner, dafür aus Viton.)
b) Kugellager:
FAG 6204-C-Z
20x47x14 mm halb-offen
(WICHTIG! Geschlossene Seite zum Wellendicht-
Ring!)

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 218.000 km/134200 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2018: 35 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do dec 21, 2017 2:24 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1171
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Hi guys

(Vervolg Deel 3)

Eergisteren (maandag 18 december 2017) heb ik de speciale kogellagerdraagbout voor de hoekige kogelgelagerde transmissie-aandrijfas bevestigd, zodat het dubbele rij hoekcontactkogellager niet uit zichzelf valt.
Je kunt hier veel verkeerd doen! Dus kijk uit!

De kogellagerhouder bestaat uit drie delen:
a) Een speciale schroef
b) Een borgplaat
c) Een kogellagehouder

opmerking:
De schroef zit losjes in de stoel, omdat de lont het plaatwerk overneemt! Het hoeft dus niet te worden aangescherpt! De HONDA werkplaatshandleiding heeft hier geen informatie over! Geen foto's, geen aanhaalmomenten, geen schets of oriëntatie, ect. Het betekent voorzichtig zijn!
---------------------------------
(Fortsetzung Teil 3)

Vorgestern (Mo., 18. Dez. 2017) habe ich die Spezialschraube für die Kugellager-Halterung der Getriebeeingangswelle für das Schrägkugellager fixiert, damit das doppelreihige Schrägkugellager nicht wieder von selbst herausfällt.
Man kann an dieser Stelle viel falsch machen! Also aufpassen!

Die Kugellager-Halterung besteht aus drei Teilen:
a) Eine Spezialschraube
b) Einem Sicherungsblech
c) Einem Lagerhalter

Bemerkung:
Die Schraube sitzt locker im Sitz, denn die Sicherung übernimmt das Blech! Sie braucht also nicht fest angezogen werden! Das HONDA-Werkstatthandbuch weist dazu keinerlei Informationen aus! Keine Fotos, keine Anzugsmomente, keine Rißzeichnung oder Orientierung, ect. Es heißt also aufpassen!
Bijlage:
Schraubensicherung-1-256kb.jpg
Schraubensicherung-1-256kb.jpg [ 240.21 KiB | 310 keer bekeken ]

.
Hier is een close-up van de componenten gesorteerd van rechts naar links:
Hier ist eine Nahaufnahme der Bauteile sortiert von rechts nach links:
Bijlage:
Schraubensicherung-nah-256kb.jpg
Schraubensicherung-nah-256kb.jpg [ 216.32 KiB | 310 keer bekeken ]

.
Gebouwd!
Eingebaut!
Bijlage:
Schraubensicherung-eingebaut-256kb.jpg
Schraubensicherung-eingebaut-256kb.jpg [ 206.14 KiB | 310 keer bekeken ]

.
De schroef wordt losjes met de hand vastgedraaid met gereedschap in een positie waar de zeskantkop op de vleugels past. De twee vinnen van de plaat worden met een pijpsleutel ingedrukt:

Die Schraube wird von Hand mit Werkzeug locker angezogen in einer Position, wo der Sechskantkopf zu den Flügeln paßt. Die beiden Fügel des Blechs werden mit einer Rohrzange angedrückt:
Bijlage:
Schraubensicherung-angezogen-256kb.jpg
Schraubensicherung-angezogen-256kb.jpg [ 244.66 KiB | 310 keer bekeken ]

.
Eindresultaat:
Fertiges Endresultat:

Bijlage:
Schraubensicherung-FERTIG-256kb.jpg
Schraubensicherung-FERTIG-256kb.jpg [ 255.62 KiB | 310 keer bekeken ]

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 218.000 km/134200 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2018: 35 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do dec 21, 2017 2:27 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1171
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Vervolgens komt de installatie van de nieuwe kogellagers en afdichtringen in het LINKER motorblok.
Voor de installatie (bijna) is alles voorbereid:
-----------------------------------------------------------
Als nächstes folgt der Einbau der neuen Kugellager und Dichtringe im LINKEN Motoblock.
Zum Einbau ist (fast) alles vorbereitet.
-------------------------------------------------------
Het naaldlager voor de versnellingsbakinvoer ontbreekt nog steeds en kan alleen als origineel onderdeel worden besteld.
Ik kocht het kogellager voor de uitgang van de versnellingsbak twee keer. Er is een keuze uit 6305 van SKF uit Italië of 6305 uit FAG uit Korea.
-------------------------------------------------------------------
Das Nadellager für den Getriebeneingang fehlt noch und kann nur als Originalteil bestellt werden.
Das Kugellager für den Getriebenausgang habe ich doppelt gekauft. Zur Wahl stehen ein 6305 von SKF aus Italien oder ein 6305 von FAG aus Korea.
Bijlage:
Linke Motorblockhaelfte-256kb.jpg
Linke Motorblockhaelfte-256kb.jpg [ 193.26 KiB | 310 keer bekeken ]

.
Bijlage:
Linke Motorblockhaelfte-aussen-256kb.jpg
Linke Motorblockhaelfte-aussen-256kb.jpg [ 170.98 KiB | 310 keer bekeken ]

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 218.000 km/134200 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2018: 35 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jan 03, 2018 3:31 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1171
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Hallo XL-liefhebbers!

Zelfs met Kerstmis heb ik aan mijn motor gewerkt!

Op 25 December 2017 waste ik het linkerblok met benzeen en werkte ik met borstels en remreinigers ter voorbereiding van de installatie van de nieuwe kogellagers en oliekeerringen.

+ Ik zou met mijn duim de Viton Simmerring voor de schakelas kunnen indrukken.

- De poging om met de hand de Simmerring voor de aandrijfas met de hand te drukken, faalde ertegen. Ik heb te weinig gewicht en verkeerd beoordeeld op de Simmerring! Dus ik moet een paar dagen wachten tot ik weer een mechanische pers kan gebruiken.

03.01.2018:
Vandaag heb ik eindelijk mijn grote bestelling met originele onderdelen bij CMSNL voltooid. Ik bestelde reserveonderdelen voor mijn motor voor bijna 500 €!
------------------------------------------
Hallo XL Liebhaber!

Sogar Weihnachten habe ich an meinem Motor gearbeitet!
Ich habe am 25. Dez. 2017 den linken Block mit Waschbenzin gewaschen und mit Bürsten und Bremsenreiniger bearbeitet als Vorbereitung für den Einbau der neuen Kugellager und Simmerringe.

+ Den Viton-Simmerring für die Schaltwelle konnte ich mit meinem Daumen eindrücken.
- Der Versuch den Simmerring für die Antriebwelle mit Werkzeug von Hand einzupressen mißlang dagegen. Ich habe zu wenig Gewichtskraft und der Simmerring verkanntet! Ich muß also 1 paar Tage warten bis ich wieder eine mechanische Presse verwenden kann.

03.01.2018:
Heute habe ich endlich meine große Bestellung an Originalteilen bei CMSNL abgewickelt. Ich habe für fast 500€ Ersatzteile für meinen Motor bestellt!

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 218.000 km/134200 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2018: 35 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jan 05, 2018 4:20 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1171
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Hallo XL-liefhebbers!

Gisteren (4.Jan.2018) heb mijn maatje W.S. en ik deed nog een stap voorwaarts voor mijn originele project voor het opknappen van het schoolbord. Samen hebben we een nieuwe asafdichting en twee nieuwe kogellagers in het linker motorblok geïnstalleerd.
Voor de installatie smeerde ik de asafdichting en het kogellager met Molykote.

Aandrijfas - Asafdichting NIEUW (transmissie-uitvoer):

25x45x7, FPM (Viton)

opmerking:
Van binnenuit ingeklemd met een mechanische pers. Ondanks alle zorgvuldige voorbereiding en zorg wordt hij opnieuw verkeerd begrepen voordat hij de hele weg inging. Hij werd vervolgens door mij uitgelijnd vanuit het buitenplan. - Ik denk dat het van buitenaf drukken beter zou zijn geweest, omdat de oude ring in de tegenovergestelde richting was uitgedrukt. Leer opnieuw iets!


Aandrijfas kogellager NIEUW:

SKF EXPLORER 6305 Made in Italy
25x62x17, CN, offen

opmerking:
Mijn keuze om de lagers van SKF of FAG te nemen viel (toevallig) af naar de SKF-lagering. Ik kon de peiling met de hand induwen. Ging makkelijk, zoals verwacht.


Balansas kogellager NIEUW:

Analoog aan de rechterkant (NTN TMB ...)

opmerking:
Het met de hand indrukken van de peiling was verrassend eenvoudig, tamelijk onverwacht.

Van buiten is het linkerblok nu klaar en ziet het er als volgt uit:
----------------------------------------


Gestern (4.Jan.2018) haben mein Kumpel W.S. und ich einen weiteren Schritt vorwärts für mein Motorneuaufbauprojekt Schwarzer Originalmotor gemacht. Wir haben zusammen einen neuen Wellendichtring und zwei neue Kugellager in den linken Motorblock eingebaut.
Vor dem Einbau habe ich Wellendichtring und Kugellager mit Molykote eingefettet.

Antriebswelle - Wellendichtring NEU (Getriebeausgang):
25x45x7, FPM (Viton)

Bemerkung:
Von innen her mit einer mechanischen Presse eingedrückt. Trotz aller peniblen Vorbereitung und Sorgfalt ist er wieder verkanntet, bevor er ganz hineinging. Er wurde von mir nachträglich von außen plan ausgerichtet. – Ich denke, daß das Einpressen von außen her besser gewesen wäre, da der alte Ring in die Gegenrichtung ausgedrückt wurde. Wieder etwas gelernt!

Antriebswelle-Kugellager NEU:

SKF EXPLORER 6305 Made in Italy
25x62x17, CN, offen

Bemerkung:
Meine Wahl ob ich das Lager von SKF oder FAG nehme fiel (per Zufall) auf das SKF-Lager. Das Lager konnte ich von Hand eindrücken. Ging leicht, wie erwartet.


Ausgleichswelle-Kugellager NEU:
Analog zu rechts (NTN TMB…)

Das Lager von innen her per Hand eindrücken ging überraschend leicht, ganz unerwartet.

Von außen ist der linke Block nun fertig und sieht so aus:

Bijlage:
LinkerBlock-auessen-gross.jpg
LinkerBlock-auessen-gross.jpg [ 203.92 KiB | 283 keer bekeken ]

.
Bijlage:
LinkerBlock-auessen-nah.jpg
LinkerBlock-auessen-nah.jpg [ 198.17 KiB | 283 keer bekeken ]

.
De volgende stappen:
Krimp het linker lager op de krukas en steek het in het blok.
Druk het nog ontbrekende naaldlager in.
---------------------------------------------------
Die nächsten Schritte:
Linkes Lager auf die Kurbelwelle aufschrumpfen und in den Block einziehen.
Das weiterhin fehlende Nadellager eindrücken.

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 218.000 km/134200 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2018: 35 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jan 07, 2018 1:58 pm 
Offline
Verse Gebruiker

Geregistreerd: zo feb 25, 2007 8:25 pm
Berichten: 31
Woonplaats: Drachten
Mooi werk! Ik ben ook net klaar met de revisie van een motorblok. Hele zoektocht geweest om de juiste lagers te vinden maar je kan je een stuk goedkoper vinden als je goed zoekt. Ik heb sommige lagers bij http://www.neita.nl/winkellagers.html besteld. Als je nog op zoek bent naar blokdelen heb ik nog genoeg liggen.

Ik kan het niet goed zien op de foto's maar het lijkt alsof er scheurtje in je cilinderkop zitten van het bougiegat tot de uitlaatkleppen, veelvoorkomend probleem.

Keep up the good work, ik volg :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 121 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling