Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu di dec 19, 2017 12:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo nov 15, 2017 12:45 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1121
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Hallo XL liefhebber

Mein Test mit Benzin hat gezeigt, daß das Gehäuse jetzt wieder öldicht ist!
Als nächstes werde ich meine neue Kurbelwelle nachmessen, bevor ich sie in den Motorblock einbaue.
Und dann muß die rechte Motorblockhälfte von den Resten der alten Dichtung befreit werden.
-----------------
Mijn test met benzine heeft aangetoond dat de behuizing nu weer oliekrap is! :mrgreen:
Vervolgens zal ik mijn nieuwe krukas opnieuw meten voordat ik deze in het motorblok installeer.
En dan moet de rechter helft van de motorblok worden bevrijd van de overblijfselen van het oude zegel.
-------------------------------------------
My testing with petrol indicated that the motor casing is oil tight again!
Next I measure my new crankshaft before I replace it in the motor casing. And than the right half of the casing has to be freed of old motor gasket remnants.

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 216.000 km/134200 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2017: 34 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 22, 2017 1:29 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1121
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Hallo Leute
Die 30 Jahre alte Gehäusedichtung ist hart wie Stein und fest mit dem Gehäuse verbacken. Wie kann man die alte Gehäusedichtung nur schonend entfernen OHNE die Dichtfläche zu beschädigen? Gibt es einen (chemischen) Trick?
-----------------------
Hallo mensen
De 30 jaar oude huisafdichting is hard als steen en zit vast aan de behuizing. Hoe kunt u de oude behuizingafdichting voorzichtig verwijderen ZONDER het afdichtingsoppervlak te beschadigen? Is er een (chemische) truc? :roll:
.
Bijlage:
AlteGehaesedichtg-256kb.jpg
AlteGehaesedichtg-256kb.jpg [ 243.87 KiB | 97 keer bekeken ]

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 216.000 km/134200 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2017: 34 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 22, 2017 2:21 pm 
Offline
Intense Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 20, 2011 11:15 am
Berichten: 108
Gabriel schreef:
Hallo Leute
Die 30 Jahre alte Gehäusedichtung ist hart wie Stein und fest mit dem Gehäuse verbacken. Wie kann man die alte Gehäusedichtung nur schonend entfernen OHNE die Dichtfläche zu beschädigen? Gibt es einen (chemischen) Trick?
-----------------------
Hallo mensen
De 30 jaar oude huisafdichting is hard als steen en zit vast aan de behuizing. Hoe kunt u de oude behuizingafdichting voorzichtig verwijderen ZONDER het afdichtingsoppervlak te beschadigen? Is er een (chemische) truc? :roll:
.
Bijlage:
AlteGehaesedichtg-256kb.jpg



Motip heeft iets dat pakking verwijderaar heet en samen met een pakking schraper en wat geduld moet het lukken :)

_________________
XT250 '84, XL250s '81, XL350R '87


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 22, 2017 3:52 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1121
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Hoi k2b

In der Spraydose ist ein typisches Lösungsmittel das Plastik angreift. Meine festgefressenen Papierdichtungen lassen sich damit nur sehr mühevoll entfernern. Ohne Schaber geht da nichts?
------------------
In de spuitbus valt een typisch oplosmiddel het plastic aan. Mijn in beslag genomen papieren pakkingen kunnen dus zeer nauwgezet worden verwijderd.
Zonder een schraper, is niets mogelijk?

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 216.000 km/134200 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2017: 34 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do nov 23, 2017 3:45 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1121
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Hallo allemaal
Vandaag, 23.11.17, had ik de gelegenheid om mijn nieuwe krukas te meten.
Bijlage:
MessgNeueKW-256kb.jpg
MessgNeueKW-256kb.jpg [ 188.54 KiB | 79 keer bekeken ]

Alle dimensies waren in orde, behalve één maat.
Het spel tussen de (nieuwe) verbindingsstang en de krukassen was maar liefst 0,38 mm en werd door mij bepaald met een voelermaatje.
Afbeelding
(Voorbeeld van oude krukas.)
Luid HONDA-specificatie, de limiet is 0,08 mm.
Het spel is ongeveer vijf keer zo groot als toegestaan. :oops:
---------------------------------------------------------------
Hallo Jungs
Heute, 23.11.17, hatte ich die Möglichkeit meine neue Kurbelwelle zu vermessen.
Alle Maße waren in Ordnung, bis auf ein Maß.
Das Spiel zwischen dem (neuen) Pleuel und den Kurbelwangen betrug satte 0,38mm und wurde von mir mit einer Fühlerlehre ermittelt.
Laute HONDA Vorgabe liegt die Grenze bei 0,08mm.
Das Spiel ist also gut 5 Mal so groß wie erlaubt. :oops:

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 216.000 km/134200 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2017: 34 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr nov 24, 2017 4:51 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1121
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Hallo allemaal

Haha, keiner im Forum hat meinen Fehler bemerkt!
Zum Glück ist die Grenze nicht wie behauptet 0,08mm, sondern sie ist 0,80mm!
Klar im Vorteil ist, wer Lesen kann.
Also ist alles in Ordnung mit meiner neuen Kurbelwelle!

Hier sind die genauen Ergebnisse von meiner Kurbelwellenvermessung neu (alte Kurbelwelle in Klammern).
Im HONDA Werkstatthandbuch Seite 10.1 stehen nicht nur die Verschleiß-Grenzen drin, sondern auch die Sollwerte!

A und b wurden mit der Meßuhr und c mit einer Fühlerlehre ermittelt.

a) Schlag der Kurbelwelle:
rechtes Ende = 0,006mm (alt=0,06mm)
linkes Ende = 0,007mm (0,15mm)

Kein Sollwert angegeben!
Verschleiß-Grenze = 0,10mm


b) Radiales Spiel Pleuelfußlager = 0,005mm (alt=0,10mm)

Sollwert = 0,006 bis 0,018 mm
Verschleiß-Grenze = 0,05mm

c) Axiales Spiel Pleuelfußlager = 0,38mm (alt=0,05mm)

Sollwert = 0,050 bis 0,650 mm
Verschleiß-Grenze = 0,80mm

–------------------------------------------

Haha, niemand in het forum heeft mijn fout opgemerkt!
Gelukkig is de limiet niet zo geclaimd 0,08 mm, maar het is 0,80 mm!
Duidelijk voordeel is, wie kan lezen. :mrgreen:
Dus alles is goed met mijn nieuwe krukas!

Hier zijn de exacte resultaten van mijn krukasmeting nieuw (oude krukas tussen haakjes).
In de HONDA werkplaatshandboek, pagina 10.1, zijn niet alleen de slijtagegrenswaarden opgenomen, maar ook de setpoints!

A en b werden bepaald met een meetklok en c met een voelermaat.


a) slag van de krukas:
rechterkant = 0,006 mm (oud = 0,06 mm)
linkerkant = 0,007 mm (0,15 mm)

Geen setpoint opgegeven!
Slijtagegrens = 0,10 mm


b) Radiale speling Drijfstanglagers = 0,005 mm (oud = 0,10 mm)

Standaardwaarde = 0,006 tot 0,018 mm
Slijtagegrens = 0,05 mm


c) Axiale speling Drijfstanglagers = 0,38 mm (alt = 0,05 mm)

Standaardwaarde = 0,050 tot 0,650 mm
Slijtagegrens = 0,80 mm

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 216.000 km/134200 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2017: 34 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di nov 28, 2017 4:53 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1121
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Drie avonden heb ik gebruikt om de verdomde oude pakking te verwijderen! :twisted:
In plaats van het gebruik van een schraper, werkte ik met een scalpel.
Verwijder vervolgens de restanten voorzichtig en voorzichtig met een ventilator schuurmachine in mijn PROXXON.
Het resultaat ziet er heel netjes. :wink:

Gisteren heb ik weer in elkaar gezet mijn herziene balanceren schacht en bestelde twee nog ontbrekende schacht afdichting ringen 20x35x5mm voor de aandrijfas.

@k2b:
Ik veranderde uw uiteinde een klein beetje. :lol:
--------------------------------------------------
Drei Abende habe ich gebraucht, um die verdammte, alte Dichtung zu entfernen!
Statt mit einem Schaber habe ich mit einem Skalpell gearbeitet.
Danach die Reste ganz vorsichtig und behutsam mit einem Fächerschleifer in meinem Proxxon entfernt.
Das Ergebnis sieht ganz ordentlich aus.
Gestern habe ich meine überarbeitete Ausgleichswelle wieder zusammengebaut und zwei noch fehlende Wellendichtringe 20x35x5mm für die Antriebswelle bestellt.

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 216.000 km/134200 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2017: 34 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr dec 01, 2017 4:20 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1121
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Hoi guys!

Goed nieuws! Vandaag is de laatste asafdichting 20x35x5mm voor de aandrijfas (uitgaande versnellingsbak, rechts) veilig bij mij aangekomen, zodat ik in de komende dagen alle nieuwe asafdichtingen en kogellagers in het blok kan gebruiken. :lol:
-----------------------------------
Gute Neuigkeiten! Heute ist der letzte Wellendichtring für die Antriebswelle 20x35x5mm (Getriebeausgang, rechts) wohlbehalten bei mir eingetroffen, so daß ich in den nächsten Tagen alle neuen Wellendichtringe und Kugellager in den Block einsetzen kann.

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 216.000 km/134200 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2017: 34 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do dec 14, 2017 4:06 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1121
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
Dit is het juiste motorblok met het moeizaam gereinigde afdichtingsoppervlak. Hij weegt 3,434 g. Slechts 2 Paßhülsen 6 mm en 2 Paßhülsen 14 mm zijn nog steeds inbegrepen. (De linker helft van het blok G = 3.080 g)
Hij is voorbereid op de installatie van vier nieuwe kogellagers en een nieuwe asafdichting
De kogellagers voor de balancer en de krukas zijn originele onderdelen van NTN resp. HONDA, de andere kogellagers en de asafdichting komen uit de accessoires.
.
Bijlage:
Rechte Motorblockhaelfte.jpg
Rechte Motorblockhaelfte.jpg [ 158.67 KiB | 11 keer bekeken ]

Das ist der rechte Motorblock mit der mühsam gesäuberten Dichtfläche. Er wiegt 3.434g. Noch enthalten sind nur noch 2 Paßhülsen 6mm und 2 Paßhülsen 14mm. (Die linke Blockhälfte G=3.080g)
Er ist vorbereitet für den Einbau von vier neuen Kugellagern und einem neuen Wellendichtring.

Die Kugellager für den Balancer und die Kurbelwelle sind Originalteile von NTN respektive HONDA, die anderen Kugellager und der Wellendichtring sind aus dem Zubehör.
----------------------------------------------
GB:

This is the right half of the engine block. It weighs 3.434g. Still containing two fitting sleeves 6mm and two fitting sleeves 14mm. (The left half weighs G=3.080g).
It is prepared for the assembly of four new ball bearings and a new radial seal ring. The bearing for the balancer and the crankshaft are original spare parts from NTN respective from HONDA, the other two bearings are from the aftermarket.

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 216.000 km/134200 mls
17. April 2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
28. April 2017: 34 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling