Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu di okt 24, 2017 2:33 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 103 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do jun 29, 2017 11:37 pm 
Offline
Intense Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 20, 2011 11:15 am
Berichten: 107
Geweldig topic! Ben er zeker een uurtje mee zoet geweest en een hoop wijzer geworden.
Heel erg bedankt en success he!

_________________
XT250 '84, XL250s '81, XL350R '87


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jun 30, 2017 3:52 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2623
Woonplaats: Arnhem
..jouw 350 blok zou qua opbouw zo'n beetje gelijk aan deze moeten zijn.
Dit blok is door Soichiro gemaakt voor simpele mensen zoals ik, zodat wij ook fijn kunnen sleutelen.

Spanner zit er in (nokkenasketting zit nu retestrak!), heb blok afgevuld met 1,5 lier olie zodat de oliepomp vol kan lopen met olie.
Nokkenas nog doorgemeten; geen slingering tpv het glijlager en de nokken zijn amper ingelopen. Dik binnen de limieten. Ook de tuimelaars zijn van de hele nette..(maar da's een stap verder).

Heb de timing eens een keertje met de merktekens van de rotor afgesteld.
Streepje vd T in de gleuf, nokken naar beneden en tandwielstreepjes uitgelijnd met boven-pasrand kop.
Streepjes kwamen precies goed uit.

Nu dat tapeind..

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jun 30, 2017 7:38 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2623
Woonplaats: Arnhem
het heeft weliswaar niks met het tunen te maken, maar hier toch nog eens wat info over hoe handmatig een afgebroken tapeind uit te boren.
Er kan namelijk nogal wat mis gaan.

1e tip:
doe het machinaal :roll:

Laatst een beetje uit de losse pols een paar gaten uitgeboord en dat ging minder mooi dan ik eigenlijk wilde. Dan werk je naar een alsnog acceptabel eindresultaat toe, maar het is nooit helemaal 'clean'.

2e tip:
Wat moet je vooral niet doen bij het uitboren van een tapeind in een M6 draadgatgat (?)
je zou denken, klein gaatje boren, iets groter, nog een beetje groter en dan de laatste boor...
NIET DOEN!!
Bij het centeren voor het eerste kleine gaatje, bv 2 mm, kom je per definitie altijd een heel klein beetje uit het hart van de bout uit.
Dan ga je het eerste boortje doen, 2mm, en deze boor je dan altijd buiten het hart vh tapeind.
Na de 2 mm komt 3 mm en daarmee kun je een poging doen om het tapeind met een linkse tap uit de draaien. Soms lukt het, vaak niet.
Dan ga je 4 mm boren en dan ga je, als je nauwkeurig kijkt naar je boorresultaat, zien dat het gat niet mooi centrisch zit. Met dat a-centrische zit je dan aan de ene kant in de schroefdraad-zone
en aan de andere kant nog in vol tapeind staal.

En nou komt het;
als je daar dan een 5mm of 6 mm boor op zet dan is er aan de ene kant vd boor minder weerstand als aan de andere kant.
Immers zit je aan de eene kant in een beetje schroefdraadvh tapeind te boren en aan de andere kant zit staal.
Wat er dan gebeurt==>
de boor zet zich af tegen het volle materiaal en boort zich geheel en al in het aluminium.
Dan heb je een 5 of 6 mm scheef gat geboord in het aluminium terwijl aan de andere kant nog een kwart maantje aan tapeind in het oorspronkelijke gat zit.
En dat krijg je er
a) lastig uit
b) je zit met een gat waar je met goed fatsoen geen helicoil oid meer in kunt zetten

De juiste methode bij handmatig uitboren is:
-bovenkant vh tapeind vlak vijlen indien mogelijk
(moet je IN het gat een afgebroken tapeind vlak maken dan ben je eigenlijk op een vingerfrees aangewezen, complexe operatie)
- heeeeeeel nauwkeurig centeren
-daarna heeeeeeel nauwkeurig centerboren ==> net zo lang tot je kunt zien dat het geboorde centergat precies in het midden zit
-dan boor je met een 2 mm boortje tot halverwege de afgebroken tap (niet verder)
-dan 3 mm tot halverwege (niet verder)
1 poging om met een linkse tap uit te draaien.
Lukt dat niet makkelijk, sla het over ==> als de tap afbreekt ben je verder van huis.
NIET met een te dikke tap proberen uit te draaien want je drukt het op 3mm uitgeboorde tapeind tegen de wanden van het het draadgat en er komt zekerste weten geen beweging in.
Lukt het wel......mooi!

Variant waar het met de linkse tap niet lukt:
je hebt nu een tapeind met een goed gecenterd gat erin.
Nu de truuk
-doorboren met 2 en 3 mm door de hele tap heen
(soms heb je mazzel en komt het tapeind rechtsmeedraaiend los)
-en daarna met de boor die bij je Helicoil set hoort het gat in 1x op de definitieve tapmaat vr M7 tap boren

Met deze methode houd je boor een recht spoor.
Je boor houd 'vlees' tijdens het boren en is door het boor 3 gat recht naar het onderste deel vh tapeind geleid. Dit lukt alleen als je een sprongetje maakt van boordiameter ca 3 naar de uiteindelijke maat. Doe je een tussenboortje dan is de kans dat het mis gaat groot. De boor zal zich opzij drukken het aluminium in.

hier een paar pics van mijn geslaagde missie van vandaag
Bijlage:
IMG_20170630_165934.jpg
IMG_20170630_165934.jpg [ 141.02 KiB | 196 keer bekeken ]

Bijlage:
IMG_20170630_170011.jpg
IMG_20170630_170011.jpg [ 106.49 KiB | 196 keer bekeken ]

Bijlage:
IMG_20170630_170140.jpg
IMG_20170630_170140.jpg [ 118.75 KiB | 196 keer bekeken ]

Bijlage:
IMG_20170630_173205.jpg
IMG_20170630_173205.jpg [ 142.34 KiB | 196 keer bekeken ]

Bijlage:
IMG_20170630_174647.jpg
IMG_20170630_174647.jpg [ 132.39 KiB | 196 keer bekeken ]

Bijlage:
IMG_20170630_181555.jpg
IMG_20170630_181555.jpg [ 143.02 KiB | 196 keer bekeken ]


Nu kan het klepdeksel er op.

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jul 01, 2017 1:53 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2623
Woonplaats: Arnhem
deksel voorbereid voor montage,
eerst inspecteren.
Randen zijn scherp, niet eerder open geweest.
De sub-rockers lopen vrij stroef, wat een goed teken is omdat ze bij een motor die veel gelopen heeft vrij los zitten. Dit duid dus op weinig kilometers.
De hevel van de automatisch bediende 5e klep had waarschijnlijk lekkage want de keerring was vrij ruim. Preventief vervangen (had er maar 1 in huis, dus de andere ( de handmatige ) hevel is niet vervangen). Leek ook nog goed te zijn.
Sub-rocker A werkt samen met de stelschroef van de tuimelaar.
Deze stelschroef had een ietwat grof loopvlak, deze is vervangen voor een als nieuwe stift
Bijlage:
IMG_20170701_120121.jpg
IMG_20170701_120121.jpg [ 108.15 KiB | 174 keer bekeken ]


Toen de pasranden schoongemaakt, met perslucht uitgeblazen en met Loctite en een nieuwe dekselpakking alles gemonteerd

Deze keer vooraf de kamers waar de nokkenas draait met olie gevuld.
Nokkens assen lopen op deze manier vanaf de eerste start, of gewoon tijdens het cranken, in de olie..
Bijlage:
IMG_20170701_122657.jpg
IMG_20170701_122657.jpg [ 141.24 KiB | 174 keer bekeken ]


Er was een mooie bout binnengekomen die bij de RM/LM word gebruikt. Het is de middelste, M8, bout waarmee het deksel word vastgezet. Dat is een positie waar olie lekkage kán optreden.
Om dat op te lossen zet ik daar standaard al een koperen M8 ring in.
Als de afdichting inwendig goed is dan is het niet nodig, maar gaat het daar mis dan is de koperen ring een laatste barrière.
Het leuke van die nieuwe bout, nieuw in verpakking, is dat deze word geleverd inclusief een koperen ring. Ik zat op hetzelfde spoor als de Honda leveranciers dus
Bijlage:
IMG_20170701_124127.jpg
IMG_20170701_124127.jpg [ 130.86 KiB | 174 keer bekeken ]


morgen kleppen stellen:
Bijlage:
IMG_20170701_134939.jpg
IMG_20170701_134939.jpg [ 151.87 KiB | 174 keer bekeken ]

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jul 01, 2017 8:42 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 23, 2014 7:50 pm
Berichten: 556
Chapeau :!:
Zeeeeeeeer benieuwd naar het resultaat :wink:

_________________
Maak alles op. Bij twijfel: KOPEN !!
Honda XL600LM '85 ('the Red German')
BMW R1200GS-LC '13
Honda XR400R '99


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jul 02, 2017 12:17 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2623
Woonplaats: Arnhem
Ha die Harrie,
tussenresultaat :wink: ;

ja, ik ook..
Maar gezien de technische staat van het top end heb ik met goed basismateriaal gewerkt, dus daar aan zal het niet liggen als het nog geen verbetering in vermogen oplevert.

Ik ga eerst eens uit van de het vermogen waarmee de motor vlgs specs gemiddeld van de band af rolde.
Die zijn: 44.00 HP (32.1 kW)) @ 6500 RPM

Nu heb ik mogelijkheden om te 'spelen' met de carburateur.
Daarom word de motor eerst opgebouwd op een minimaal opgebouwd frame zónder luchtfilter.
Dat geeft ruimte om makkelijker met de carburateur aan de slag te gaan.
Eerst een gewone PH61A

Daarna zoeken naar opties waarbij ook een aanpassing vd inlaat tot de mogelijkheden behoort.
Niet de twee inlaatpoorten uiteraard, maar wel de aanloop daarnaartoe.

Ook de uitlaat moet worden uitgezocht want er treden grote verschillen in performance op bij een goed gedempte en een meer open systeem

Een frame heb ik,...
het is niet de persé bedoeling dat ie in de frame ook gaat rijden...

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jul 02, 2017 3:55 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2623
Woonplaats: Arnhem
blok zoals het mag starten;

Bijlage:
IMG_20170702_153433.jpg
IMG_20170702_153433.jpg [ 145.46 KiB | 154 keer bekeken ]


gedaan met tuning componenten:

-lagering onderblok alles OEM lagers via CMS
-lagers uitgaande as via mijn lokale lagerman: FAG
-keerringen onderblok
-transmissie 2 tandwielen vervangen + primaire tr.m.as --> alle tandflanken top conditie
-drijfstang : Falicon Knife (XR's Only) incl aparte big end lagerpin+naaldlager
-midddenpakking

dynamo zijde
-nieuwe dynamo (Tommotec, D)
-nieuwe koppelingshevel + keerring
-nieuwe pakking

koppelingszijde
-set versterkte koppelingsveren
-nieuwe pakking
-nieuwe nokkenasketting

cilinder
-101 mm Wiseco compressieverhouding 11:1
-geboord & gehoond
-nieuwe pakking

Standaard top end:

cilinderkop
-poorten gereinigd
-1x M6 schroefdraad hersteld met M6 x2D helicoil
-nokkenasketting DID nieuw
-standaard nokkenas xl600r
-nieuwe spannerveer
-nieuwe O-ring tpv spanner bout

klepdeksel
-stift subrocker A vervangen
-sleepvlakken vd tuimelaars gepolijst
-kleppen gesteld 0,05 en 0,10

**************************************

C'est toute!
Nu een goede carburateur zoeken bij deze motor en dan eens minimalistisch inbouwen.

Maar eerst met DreadLion Tom een toertje via de Duitse XL-meeting naar Zuid-Duitsland, Zwitserland, Frankrijk en even bij Mike aan pour un café noir en wie weet een ritje rundum maison!

grts,
Edward

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr sep 01, 2017 4:05 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2623
Woonplaats: Arnhem
Zow, bouwseizoen is weer begonnen

Heb een frame, voor tijdelijk (motor testen), opgebouwd.
Eerst even samenstellen om te zien wat er nodig is en wat er mist

Bijlage:
IMG_20170901_160137.jpg
IMG_20170901_160137.jpg [ 124.76 KiB | 116 keer bekeken ]

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za sep 16, 2017 3:55 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2623
Woonplaats: Arnhem
Achterwiel van een nette band voorzien, bouten en moeren van wat er nu aan vast zit aangetrokken.
Blok erin gehangen..
Viel er mooi in.

Er is veel ruimte voor een eigen benadering.
Luchtfilterhuis komt er niet in, accu is ook geen noodzaak.
Het gaat er om dat de motor loopt en getest kan worden dus zoveel hoeft er ook niet op.

Er komen K&N luchtfilters op en een XL of XR carburateur.
Een XR carburateur kán beter uitpakken want de compressie kamer is kleiner geworden door de hogere compressie verhouding. Een XL carburateur zuigt er misschien wel iets méér benzine in...of minder. Maar waar ik meer gecharmeerd van ben bij de XR carburateurs (PH51,52, 68 en 69) is de hogere gassnelheid in de venturi buis. Tijdens de vakantierit met Tom heb ik ook het verschil tussen de PH52 en de PH61 kunnen ervaren en dat is toch wel een groot verschil. Dus daar liggen kansen.

Zo staat de motor er nu bij,...hij krijgt een dubbele uitlaat :) voor de snelle gasafvoer.
Daarvoor worden er nog enkele aanpassingen gedaan tzt....daarover licht ik de tip van de sluier nog niet op :wink:

Bijlage:
IMG_20170916_153906.jpg
IMG_20170916_153906.jpg [ 134.14 KiB | 86 keer bekeken ]

Bijlage:
IMG_20170916_153958.jpg
IMG_20170916_153958.jpg [ 126.81 KiB | 86 keer bekeken ]


grts :!:

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do okt 05, 2017 10:21 pm 
Offline
Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo feb 22, 2012 9:03 pm
Berichten: 93
Geweldig topic om te lezen Edward.

Hoe ga je die dubbele uitlaat nu maken?
Ben benieuwd.


Jørgen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr okt 06, 2017 11:59 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2623
Woonplaats: Arnhem
Hey Jorgen,

leuk je weer 's te zien voorbij komen.

Wel, uh, uitlaatbochten...rvs,...twee losse en het achterste stuk daarvoor heb ik inmiddels opties.
Die losse uitlaatbochten zou ik dan laten lassen uit rvs pijp...
Er zijn een aantal gegadigden die ook zo'n rvs uitlaatbocht willen laten maken.
Daar liggen dus mogelijkheden voor gezamelijke aanpak.

RVS bochten schijnen, vlgs onze Duitse vrienden van het xl600.de forum, de warmte beter af te voeren waardoor de temperatuur ook nog 's omlaag gaat. Dat is een interessant gegeven mbt prestatie.

Maar er is nu één ander aan het wijzigen in mijn mogelijkheden.
Ik moet de geldstromen verleggen en de motor zoals ik die voor ogen heb gaat voorlopig op een laag pitje. De middelen ervoor moet ik elders investeren.
Maar geen afstel.,,,het komt er nog 's van.

Maar kortom;
voor nu heb ik besloten om dit motorblok in mijn XL600R te hangen om het te testen.
Ga ik doen nadat mijn XL600RM weer fit for the road is.
Deze gaat dit weekend hopelijk weer opgebouwd zijn.

We gaan dus toch nog redelijk vlot uitvinden of dit blok al een andere prestatie levert dan een standaard xl600r motorblok.

Grts,
Edward

[ :D gaan we die bier avond nog houden? :) :lol: ]

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo okt 11, 2017 6:27 pm 
Offline
Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo feb 22, 2012 9:03 pm
Berichten: 93
Klinkt logisch...RVS en roest niet zo ;-)
Is trouwens best prijzig hoor, heb het een keer voor een CD50 laten lassen, zo een paar honderd euro kwijt.

P.s. Die bieravond staat! even offline afspreken wanneer 8) :lol: :roll:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo okt 11, 2017 11:32 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2623
Woonplaats: Arnhem
word na 1 november...
Ben bezet :)

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 103 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling