Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu za aug 19, 2017 8:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo aug 06, 2017 1:14 am 
XL Gebruiker

ja,....plakken!

en tweede tip is:
schaf zélf een setje bandenlichters aan en leg de banden er zelf op (Übung macht Meister)
Vooral de voorband gaat er makkelijk op.
Ik heb er zelf ook zeker 4 lek gemaakt tijdens het eerste opleggen.
Maar dat gebeurt me nu niet meer.

Je 250 begint alweer vorm te krijgen dus.
Heb je er al meer gemaakt?

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 06, 2017 10:21 am 
XL Gebruiker

Eens met Flyer: banden wisselen is echt geen huzarenstukje.
Je kunt het zelfs onderweg doen als je maar goede bandenlichters hebt. (Zie viewtopic.php?f=13&t=5365)
Je moet het gewoon proberen en voorzichtig te werk gaan.

Goede tips voor de beginner zijn:
- zorg dat de hiel van de band (die precies aan de overkant van de bandenlichter zit) goed in het midden van de velg drukt want dan heb je meer ruimte om te (de-)monteren. (Ik ga daar meestal met mijn knie op zitten)
- maak de hiel van de band en de velg vochtig, bijvoorbeeld met een beetje afwasmiddel (maar gewoon water of Glassex werkt ook). Niet met iets dat vettig blijft (zoals WD40), want dan hecht de band niet zo goed aan de velg als je hem oppompt
- werk bij montage van de band op het laatst in kleine stukjes en zorg er voor dat de binnenband niet klem komt te zitten tussen bandenlichter en velg. Dat laatste lukt meestal iets beter als je in de binnenband een heel klein beetje lucht laat zitten.
- als je de velg niet wilt beschadigen: plaats een stukje tuinslang (die je in de lengte door midden knipt) over de velgrand voordat je de bandenlichter op de velg zet. Een stukje oude binnenband of wat dikker kunststof werkt ook en er zijn zelfs speciale velgprotectors te koop (http://www.japparts.nl/index.php?main_p ... ts_id=7028)
- Oefen het demonteren en monteren eerst zonder binnenband; scheelt weer een uitgave... :D
Succes
DZR

Honda XR400R '99

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 06, 2017 12:41 pm 
XL Gebruiker

goeie tips!
Vooral dat van het in het midden leggen vd bandhielen.
Bij demonteren moet de hele band los zijn, (zit soms een beetje te vast), en dan allebei de bandhielen IN de kleinste diameter leggen. Als een band weerspannig is dan druk ze weleens bij elkaar met een lijmtang.

Ook het type band bepaald het gemak van afhalen/opleggen.
Een Pirelli kan een onmogelijke band zijn (hard) terwijl de Enduro Sahara III juist weer heel gemakkelijk gaat (zacht).

blok revisies

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 06, 2017 1:35 pm 
Gebruiker

Bedankt voor de tips! Zodra de nieuwe binnenband binnen is, ga ik ermee aan de slag.
:)
Voor nu een andere vraag; ik heb het blok geprobeerd te starten, dit ging erg soepel, 3x tikken en hij liep weer. Motortje loopt erg netjes, maar op het moment dat ik een beetje gas geef en het gas weer zaken komen er gigantische knallen en zwarte rookwolken uit de uitlaat. Is dit nu vanwege onverbrande olie of een gebroken zuigerring ofzo? Ik hoop echt niet dat laatste :o

Zodra ik wat fatsoenlijk foto's heb kunnen maken gooi ik er een grote update op.

Honda cb350f 1974

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 06, 2017 1:41 pm 
XL Gebruiker

je kunt beter in iets kleinere stapjes denken..
soms draait men aan de luchtstelschroef, pompt men de banden op en na het testritje rookt ie een beetje...dan is het eerst een lekke klep, dan de gebroken klepzitting en de volgende grote halte is gebroken zuigerveren; meestal zelfs de schraapveren.

Ik zou eerst wat testjes doen met de luchtstelschroef.
Zwarte rook duid op onvolledige verbranding en dat komt meestal door een mindere afstelling vd carburateur. Vermoedelijk moet jouw luchtstelschroef een beetje UIT gedraaid worden

nb:
banden opleggen niet doen met schroevendraaiers...

blok revisies

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 06, 2017 1:51 pm 
Gebruiker

een filmpje ter illustratie:
https://youtu.be/di_AE0hzl6A

Honda cb350f 1974

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za aug 12, 2017 10:52 am 
Gebruiker

Ik ben er inmiddels achter gekomen dat ik niet zo goed ben in het exact bijhouden van projecten. Gelukkig zijn er genoeg andere topics waar dit wel minutieus wordt bijgehouden, een mede daarom ging de opbouw vrij probleemloos bij mij. Daarom sla ik een paar stappen over en ga meteen naar het eindresultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Het motortje loopt inmiddels netjes zonder zwarte rook of enorme knallen. Gelukkig geen gebroken zuigerveren of erger, maar slechts wat onverbrande olie in de cilinder.

Ik heb geprobeerd de motor een wat frissere uitstraling te geven zonder dat het ten koste ging van de originaliteit. Dit betekent dus geen gekke modificaties aan het frame en alle wijzigingen zouden zonder al te veel moeite terug te moeten draaien zijn.

Het volgende is onder meer gedaan:
- Rooster op het koplamp
- Andere koplamp oren
- Klein tellertje
- Sleuteltje geinstalleerd
- Nieuw achterlichtje
- Blauwe kentekenplaat
- Nieuwe voorband
- Nieuwe remschoenen (voor en achter)
- Nieuwe koppelingskabel
- Nieuwe distributie ketting
- Nieuwe ketting
- Nieuwe tandwielen (voor en achter)

Wat zou er nog moeten gebeuren?

- Carburateur afstellen
- Slippende koppeling
- Lagers achterwiel vervangen

Vorig jaar heb ik het blok helemaal gespoten in VHT aluminium kleur zonder het af te bakken. Ik was in de veronderstelling dat de hitte van het blok de verf wel zou hechten. Dit klopte deels, maar alleen helaas op de cilinder, de carterdeksels bleven vies plakkerig en waren niet bestand tegen benzine. Het eindresultaat na een jaartje rijden was dus een vies, afgesleten en plakkerig blok. Dus heb ik gelijk ook het blok aangepakt en de carterdeksels netjes gepolijst en de cilinder zwart geverfd. Het polijsten was een onzettende k*t werk omdat ik eerst al die oude, vieze, plakkerige verf moest verwijderen en ieder schuurpapiertje in no-time helemaal vol zat met plakkerige verf. Gelukkig was al het werk niet voor niks en ben ik wel erg blij met het eindresultaat.

In de oude opstelling zat er geen contact sleutel in de motor, en aangezien ik de motor toch wel veel gebruik vond ik het wel prettig om iets van een contactslot te hebben. Maar waar laat je deze als de oude teller-unit weg is? Zie hier het prachtige resultaat van een stukje huisvlijt wat bestaat uit een aluminium plaatje bewerkt en verstevigd met epoxy metaal:
Afbeelding Afbeelding

En hoe ziet dat er dan uit vanuit het bestuurders-perspectief? In combinatie met AliExpress tellertje ziet dat er redelijk clean uit. De kwaliteit van het tellertje valt voor een tientje helemaal niet tegen, hij doet braaf z'n werk en de achtergrond verlichting + neutraal lichtje werken netjes. En er is het bijkomend voordeel dat de motor op de teller nu 160 gaat :lol:
Afbeelding

Als je denkt dat je helemaal klaar bent en dat het allemaal niet meer mis kan gaan, laat je natuurlijk het koplampglas uit je handen donderen... Ik geef toe dat ik wellicht een keer (of twee) gevloekt heb toen dit gebeurde, ik stond in ieder geval goed te balen. Voor nu heb ik met gele folie het allemaal bij elkaar geplakt zodat ik in ieder geval de komende tijd kan rijden. Wel ben ik nu op zoek naar een nieuw glas. Dus mocht iemand nog een ongebruikt koplampglas hebben liggen, houd ik mij aanbevolen.
Afbeelding

En tot slot; nog eentje om het af te leren met op de achtergrond een van de zeven moderne wereldwonderen, de stormvloedkering. Dit is ook meteen de reden dat ik niet bij het XL-treffen ben, want Friesland is mij net iets te ver.
Afbeelding

Honda cb350f 1974

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za aug 12, 2017 11:22 am 
Gebruiker

Nog wat detail foto's van het blok. Opgebouwd met een set imbus bouten van ebay en alles gepolijst of geverfd. De foto's doen het polijstwerk geen recht aan, in het echt ziet het er wel beter uit!

Afbeelding

Afbeelding

Honda cb350f 1974

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za aug 12, 2017 1:13 pm 
XL Gebruiker

Toch een leuke fiets geworden!
Goed gedaan hoor.
grt
DZR

Honda XR400R '99

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za aug 12, 2017 1:33 pm 
XL Gebruiker

Friesland?
Noord Holland hoor...
(in volksmond west-friesland, maar toch een stuk minder ver dan dat aan de ander kant van die pas water)

Mooie motor!

blok revisies

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]