Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu di okt 24, 2017 4:14 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 225 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: RM blok vast:
BerichtGeplaatst: zo maart 26, 2017 12:36 pm 
Offline
Intense Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 24, 2014 10:22 am
Berichten: 119
Woonplaats: Helmond
Ah zo, ik kon ook al weinig vinden over de uitlaat.

Over de oude uitlaat:
Waarschijnlijk wel. Ik heb wel eens wat caferacers gebouwd en die mogen van mij wel herrie maken.
Maar open uitlaten betekent dan ook andere luchtfilters en vaak de sproeierbezetting aanpassen.
Het zal de leeftijd wel zijn maar tegenwoordig ben ik toch meer van de rust en originaliteit. :D

_________________
XL500R, XL600LM, Helix.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: RM blok vast:
BerichtGeplaatst: vr maart 31, 2017 3:04 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2623
Woonplaats: Arnhem
tsja, ik ga ook altijd richting OEM, zoveel mogelijk althans.
De motoren die worden omgebouwd naar allerlei uitvoeringen is een andere tak van sport..
Dit is de XL-site, dus maak ik de motor XL.
Heb overigens wel een xl-special project waar enigszins word afgeweken, dus helemaal hou ik me er ook niet aan.

btw;
heb mijn RM ook eens rustig aan laten doortrekken naar de topsnelheid..
150 haalt ie zo en daarboven heeft ie nog over..
Was met wind tegen, dat telt ook.
Dus de 155-160 zit er wel in.
Maar er moet iets aan de stationaire stelschroef worden gedaan dus helemaal 100% is mijn carb nog niet.
Op de snelweg is de acceleratie van 100 (mijn gewoonlijke kruissnelheid) naar 120-130 snel en soepel

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: RM blok vast:
BerichtGeplaatst: vr jun 02, 2017 2:24 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2623
Woonplaats: Arnhem
ja,
weer een poosje met deze carburateur gereden en hoewel deze zeer constant is en prima acceleratie geeft, geeft ie óók geknal in de uitlaat. Dat komt zoals gezegd door de stelschroef vr stationair lucht, deze is defect, zit vast. Kan dus niet worden gesteld en de motor moet echt iets rijker komen staan.
Het dilemma was echter dat een fix ook tot een slecht resultaat kon leiden en in dat geval zou de motor niet meer voor het werk kunnen worden ingezet. En dat is 'not done'...

Dus een poosje afgewacht en toen kwam er via Celsa een PH51A binnen.
Deze is oorspronkelijk voor de XR600 bedoeld geweest, waarvan de boring ook 97 mm is.
Nu zijn de carb's van de LM en RM iets moderrner uitgevoerd met enkele aanpassingen mbt luchtstroming, maar toch acht ik deze carb zeer geschikt voor mijn RM.
Mede ook doodat ik een RM ken die prima rijdt op een PH52.

PH51&52 zijn qua choke echter handbediend en dat moest ik nog even ombouwen, de spullen ervoor waren er :)
Verder is de PH51 nog gesoond en voorzien van nieuwe pakkingen en O-ringen.
Alles bij elkaar is het een strakke PH51, geen gekke spelingen..

Bijhet omzetten komt de sproeier bezetting van m'n huidige carb in de PH51A
Dat word dan 55-115-115 oftewel de standaard bezetting voor een RM/LM

Bijlage:
IMG_20170602_135519.jpg
IMG_20170602_135519.jpg [ 131.1 KiB | 179 keer bekeken ]


morgen inbouwen in de RM :D

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: RM blok vast:
BerichtGeplaatst: zo jun 04, 2017 4:18 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2623
Woonplaats: Arnhem
PH51A gemonteerd; ziet er heel okay uit.
Extra isolator geplaatst om krimpende inlaatrubbers te compenseren.

Ook een nieuwe remschijf er op gezet.
Nooit eerder gedaan en ik ben benieuwd naar de remkracht

Bijlage:
IMG_20170604_144023.jpg
IMG_20170604_144023.jpg [ 154.11 KiB | 170 keer bekeken ]

Bijlage:
IMG_20170604_144037.jpg
IMG_20170604_144037.jpg [ 108.79 KiB | 170 keer bekeken ]

Bijlage:
IMG_20170604_152035.jpg
IMG_20170604_152035.jpg [ 120.33 KiB | 170 keer bekeken ]

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: RM blok vast:
BerichtGeplaatst: ma jun 05, 2017 12:55 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2623
Woonplaats: Arnhem
motor wilde niet goed lopen op de PH51A carburateur (vroege XR600 carb)
Toch moet het kunnen,..

Met veel choke kon de motor net starten, maar rijden deed ie niet best.
Dan geef je gas en bij een beetje teveel gas trekt ie de vlotterkamer leeg....bwaap---meeeeeuuuuuuh, zoiets :wink:
Daarom eerst de 48-115-115 gewijzigd naar wat er eerst in zat, tw 48-135-108
Dat was geen verbetering, sterker nog...rijden was er niet meer bij en starten kielekiele

Vlotterniveau gecheckt,
carb 1 was te laag en carb 2 was niet meetbaar
Dan begint de megaklus om dat aan te pakken weer,..er moet zó veel af dat het niet leuk meer is.
Enfin, de vlotter was bij de primaire geen 18 mm onder de rand --> na het wisselen van de vlotternaald voor een OEM naald zat die veel beter. Ik vind de aftermarket vlotternaald dus verdachte geworden in dit motorfalen.

De 2e carb leek ook nergens op, ook die vlotternaald verruild voor een OEM naald. Toen was ie nog niet precies 18 mm.
Na een beetje buigen hier en daar was de afstand tussen vlotteronderkant en rand carbhuis wel 18 mm.

Boel weer dichtgebouwd (alleen de vlotterbakjes dit keer) en de test gedaan waarbij je het brandstof niveau in de vlotterkamer meet met een transparant stuk slang op de overloop aansluiting; en gebruik makend van het U-buis principe.

Beide carbs hadden nu wel een meetbaar niveau...zag er beter uit.
Die meting leverde namelijk vooraf verkeerde resultaten.
Daarna de motor afgebouwd (startmotor inbouwen, uitlaat monteren) en nu staat de motor klaar voor de start..
morgenmiddag.

Fingers crossed :|

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: RM blok vast:
BerichtGeplaatst: ma jun 05, 2017 2:26 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2623
Woonplaats: Arnhem
goeie spoor te pakken,..
starten is nog knudde maar het lopen begint er op te lijken.
Stuk beter dan gisteren dus de vlotterniveau's aanpassen heeft zijn effect wel gehad.
Mss moet het nog beter, maar dat gaan we zien.

Ben nu van plan om de 55-115-115 weer in te bouwen.
Dat met een double-check op de vlotterniveau's kon het wel eens zijn..

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: RM blok vast:
BerichtGeplaatst: wo jun 07, 2017 2:19 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2623
Woonplaats: Arnhem
PH51 carb is denk ik wel goed, maar gisteren vond ik nóg betere alternatieven om de carburatie issue's te verbeteren.

Er was een vernachelde PH69 carbrurateur binnengekomen waarvan alleen de primaire body nog goed was.
Deze body was precies wat er nodig was om mijn oorspronkelijke PH69 carb op te knappen.
Van mijn oorspronkelijke was eigenlijk alleen de luchtstelschroef defect....(een poging gisteravond om deze repareren faalde jammelrlijk --> helemaal mislukt en de body ging er stuk van ==> weg ermee!).
Nu die vervangende body gesoond, alle toebehoren van de oorspronkelijke PH69 primaire carb overgezet en de boel weer opgebouwd.

Starten...hmmmf, nóg slecht starten --> precies dezelfde symptomen als bij de PH51.
Dus is er een andere oorzaak en dat bleek de linkse uitlaatklep te zijn. Bleef open staan en dus compressie verlies.
Geen wonder dat ie slecht startte..
Met de PH51 :?
Met de PH69 :?

Klep gesteld,..
starten
lopen!

Had zelfs een power-wheelie :D

Maar naar aanleiding van deze afstelfout concludeer ik dat de PH51 ook goed is.
Mooi, dan ligt er een nette gereviseerde RM/LM XR600 carburateur op de plank

Net op tijd klaar weer want straks moet de RM weer werken, net als ik :)

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: RM blok vast:
BerichtGeplaatst: vr jun 09, 2017 5:51 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2623
Woonplaats: Arnhem
motor bracht me naar m'n werk, maar wel wat roetig...
Bij optrekken is er geen probleem...
Constant rijden ook geen probleem..
Maar bij lichtjes ga terugnemen gaat ie haperen...ongewenst dus en het verbruik was ook veel hoger dan normaal.

Had bij PeterH geïnformeerd over zijn idee wat er aan de hand kan zijn en hij gaf aan dat ie dacht, naar aanleiding van de door mij genoemde symptomen, dat de motor wss iets te arm loopt.
Ik had het tegenovergestelde idee ervan...
Ben gaan uitbouwen en kwam alsnog voor een verrassing te staan, iets wat de conclusie van Peter wel ondersteunt btw;
De gasnaald zit in de op één na bovenste groef....dwz dat de naald heel diep in de bus steekt en zo de opening kleiner maakt. Dat geeft MINDER brandstof dus is het een armere afstelling.

Dat was echter geheel tegenstrijdig met de kleur vd bougie ==> zwart/..te rijk
Maar dit laatste zou ook door de stationaire luchtafstelling kunnen zijn veroorzaakt.

Nu ga ik geheel tegen mijn gevoel in de naald tóch een groef lager afstellen;
dat word dus rijker zoals Peter adviseerde.
Ik vind namelijk het idee om de naald in de 5e groef te plaatsen niet echt aanlokkelijk-->
uiterste standen zijn niet te prefereren :!:

Daar gaat ie weer...
foto (naald 1 groef verstellen naar de middelste groef, waar ik 'm normaal altijd heb)
Bijlage:
carburateur PH69 afstellen.jpg
carburateur PH69 afstellen.jpg [ 125.51 KiB | 123 keer bekeken ]

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: RM blok vast:
BerichtGeplaatst: vr jun 09, 2017 7:31 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2623
Woonplaats: Arnhem
okay, in C-clip in middelste groef..
Daarna de carb weer monteren, maar zo langzamerhand ben ik wat verder met het hoe en wat vd carb-montage.
Tijdens het monteren vd carbs op de aanzuigrubbers realiseerde ik me dat er een mooi controle moment was.

Vandeweek las ik namelijk ergens in zo'n nuttig wph, dat een te hoog vlotterbak niveau tot een hoger verbruik kan leiden.
Wel, het verbruik was 2 liter per 100 km meer dus daar was wel sprake van ja..

Dusss,..
controle vlotterbak niveau..
Bij het meten bleek dat niveau veel te hoog, ondanks dat de afstand 18 mm is.
Daarom eerst een nieuwe vlotternaald geplaatst (had ik geloof ik al wel 6 jaar klaarliggen voor deze klus)
Toen carb gemonteerd....

Kzal eens laten zien hoe dat meten gaat met een paar foto's:
Bijlage:
IMG_20170609_190131.jpg
IMG_20170609_190131.jpg [ 126.41 KiB | 120 keer bekeken ]

kraan dicht
Bijlage:
IMG_20170609_190252.jpg
IMG_20170609_190252.jpg [ 121.27 KiB | 120 keer bekeken ]

transparante slang op overloop aansluiting
Bijlage:
IMG_20170609_190203.jpg
IMG_20170609_190203.jpg [ 130.13 KiB | 120 keer bekeken ]

kraan open
Bijlage:
IMG_20170609_190300.jpg
IMG_20170609_190300.jpg [ 113.78 KiB | 120 keer bekeken ]

plug opendraaien
Bijlage:
IMG_20170609_190319.jpg
IMG_20170609_190319.jpg [ 129.59 KiB | 120 keer bekeken ]

en het niveau is:
Bijlage:
IMG_20170609_190531.jpg
IMG_20170609_190531.jpg [ 126.58 KiB | 120 keer bekeken ]


Dit is een metting vlgs het U-buis principe

Dit kon wel eens het verschil maken...
Nu weer verder opbouwen

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: RM blok vast:
BerichtGeplaatst: vr jun 09, 2017 10:06 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2623
Woonplaats: Arnhem
... stúk beter!
Trekt heel goed door :)

Tis echt fijn afstellen nu,..
De onregelmatige loop is weg, het smoren ook.

Wat ik nu overhoud;
bokkige loop in de 1 en de 2 bij lage toeren...
er zit een 48 stationaire sproeier in en die gaat eerst maar eens 55 of 58 worden...

Maar eerst een wat langere rit om een beetje te testen.

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: RM blok vast:
BerichtGeplaatst: za jun 10, 2017 10:49 am 
Offline
Intense Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 24, 2014 10:22 am
Berichten: 119
Woonplaats: Helmond
Flyer schreef:
PH51A gemonteerd; ziet er heel okay uit.
Extra isolator geplaatst om krimpende inlaatrubbers te compenseren.

Ook een nieuwe remschijf er op gezet.
Nooit eerder gedaan en ik ben benieuwd naar de remkracht

Bijlage:
IMG_20170604_144023.jpg

Bijlage:
IMG_20170604_144037.jpg

Bijlage:
IMG_20170604_152035.jpg


Toevallig vorige week dezelfde remschijf gemonteerd omdat de oude op het randje zat.
Kan nou niet zeggen dat het veel beter remt.

_________________
XL500R, XL600LM, Helix.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: RM blok vast:
BerichtGeplaatst: za jun 10, 2017 2:31 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2623
Woonplaats: Arnhem
ze zeggen er wel bij dat het ca 150 km moet inlopen.
En nieuwe blokken gebruiken.

Mijne zijn nagenoeg nieuwe en bij mij remt 't wel iets beter.
Had er wel iets meer van verwacht overigens

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: RM blok vast:
BerichtGeplaatst: zo jun 11, 2017 4:03 pm 
Offline
Intense Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 24, 2014 10:22 am
Berichten: 119
Woonplaats: Helmond
Het blijft behelpen met Honda remmerij. Ik heb ook een xt600 en een ktm lc4 gehad en dat is toch wel veel beter remmen. Overigens ook nieuwe blokken omdat de oude zo goed als nieuwe inslijten op de groeven van de oude remschijf.

_________________
XL500R, XL600LM, Helix.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: RM blok vast:
BerichtGeplaatst: zo jun 11, 2017 4:11 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za apr 27, 2013 1:45 pm
Berichten: 702
Woonplaats: Utrecht
Ooit uitleg gekregen van een rally monteur....

Oppervlak (groeven) van gebruikte schijven, met hun blokken, kun je zien als een harmonica. Als je de 'vouwen' uittrekt dan wordt het gehele 'blad' breder.
Dus een groter rem oppervlak eigenlijk.
Logisch wellicht dat de schijven met blokken wat tijd nodig hebben om hun optimale remwerking te verkrijgen.....

_________________
We all ride and love bikes and the brand isn’t really that important, if we all loved one particular model it would be a bloody dull world !


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: RM blok vast:
BerichtGeplaatst: do jun 22, 2017 1:24 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2623
Woonplaats: Arnhem
idd,
volgens de gebruiksaanwijzing van EBC zijn de groeven vd blokken echter ook een risico factor.
Je krijgt, tot de boel is ingelopen, plaatselijk een hogere vlaktedruk. En dat kan plaatselijk tot meer opwarming leiden met niet altijd gunstig gevolg.
Mijn blokken zijn gelukkig bijna nieuw en behoorlijk vlak.
Boel remt al weer heel aardig.

Overigens heb ik als ik er wat dieper over nadenk nog wel een opmerking bij dat 'harmonica-effect:
ik betwijfel of het tot een grotere remkracht leid, want de remkracht word tenslotte uitsluitend bepaald door de hoofdremcilinder in combinatie met de remzuigers....dáár komt de kracht vandaan.

Toch lijken mij er ook positieve effecten op te treden met een harmonica profiel op de schijf.
Maar als je het mij vraagt...
doe mij maar een perfect vlakke schijf en schoenen

*********
de carburateur PH69 heeft het uiteindelijk tóch niet gehaald.
Eventjes was het allemaal prima maar daarna bleek de motor een verbruik te hebben van ca 7 liter op de 100 km.
En weer later werd starten ook nog een probleem.

Na diverse verstellingen in die carb geen prositieve resultaten behaald...
Er lag nog een gereviseerde PH61A, (xl600r), en om te testen vond ik die wel okay.
Zo gezegd , zo gedaan en nu rijd de motor prima met die carburateur.
Zo meteen de proefrit uitbreiden met een ritje naar NIjmegen.
Daarna aftanken en dan het verbruik uitrekenen.
Is dat goed dan blijft motor voorlopig in deze setting.

nb:
Hij doet het op de choke een beetje stationair, en bij gas geven slaat ie af.
de PH69 móet valse lucht trekken.
Zo ver ben ik wel met die carb...
dat word dus opsporen dat lek.

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR ritten & weg
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM: 20x
XL500 : 6x
in aanbouw: een xl-special


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 225 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling