Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu wo sep 19, 2018 5:23 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 11, 2007 8:54 pm 
Offline
Mr. XL Meeting 2007
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do apr 26, 2007 8:48 am
Berichten: 230
Woonplaats: de Kust
Kleine slagjes? Heb je de bougie er wel uit gehaald?

Probeer anders eens om met een ringsleutel de krukas te verdraaien. Je kan dan beter de arbeidsslag van je krukas manipuleren.

_________________
Imagination is more important than knowledge (Einstein)

XL250K0 (1972)
XL250K3 (1976)
XL250K3 Flattracker
XL250K4 (1977)

En hard op zoek naar een K1 (73/74) en een K2 (1975)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 11, 2007 8:55 pm 
Offline
Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jul 28, 2007 10:00 am
Berichten: 66
Woonplaats: Belgie, overijse
jaja zonder bougie gedaan, en ik heb het met een Sleutel gedaan zodat ik wat preciezer kon draaien.


het zijn niet echt 'slagjes' maar eerder 'telkens een tandje verder' het is dus ofwel net voor de T, ofwel net achter de T... de T krijg ik niet mooi bovenaan :(


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 11, 2007 9:17 pm 
Offline
Mr. XL Meeting 2007
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do apr 26, 2007 8:48 am
Berichten: 230
Woonplaats: de Kust
Pfoe! Ik kan je alleen vertellen hoe het bij mijn motoren zit maar in principe zijn dit nagenoeg dezelfde blokken.

Op de krukas zit een spiebaan (inkeping in de krukas). Deze fungeert als fixatie voor het vliegwiel.

Laat in ieder geval de spie naar boven wijzen. Op dat moment moet het streepje van de T gelijk liggen aan het merkteken.

Op de nokkenas zit ook een spiebaan. Deze moet ook naar boven wijzen.
Op het nokkenastandwiel zit ook een merkteken (lijn). Deze moet aan beide zijden gelijk aan de bovenste helft van je cilinderkop liggen.

Resumerend: Het merkteken IT bestaat eigenlijk uit een merkteken en de letter T. Het merkteken is leidend. Streepje is dus gelijk aan merkteken ........

En als laatste tip: Na montage eerst rustig draaien aan het vliegwiel en de werking van het geheel controleren. Denk je dat er ergens iets aanloopt dan doe boel demonteren en weer opnieuw beginnen.

_________________
Imagination is more important than knowledge (Einstein)

XL250K0 (1972)
XL250K3 (1976)
XL250K3 Flattracker
XL250K4 (1977)

En hard op zoek naar een K1 (73/74) en een K2 (1975)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 11, 2007 9:51 pm 
Offline
Mr. XL Meeting 2009/10

Geregistreerd: di feb 13, 2007 9:46 pm
Berichten: 1966
Woonplaats: Apeldoorn
Het 'pijltje' in de dynamo-deksel moet precies overeenkomen met het I Top streepje. Als deze daar niet op blijft staan doordat de zuiger iets naar beneden beweegt, moet je de nokkenas ketting eerst maar om het tandwiel leggen. pas als de onderdelen gemonteerd zijn, zonder het tandwiel met de twee boutjes vast te draaien, blijft het vliegwiel beter op het steepje staan en kun je daarna nog altijd de ketting een tandje vooruit of achteruit verzetten, totdat de streepjes beneden en de tandwiel (punch mark bovenin) goed staan. ( bij een ligt versleten ketting zal het nok.as. tandwiel wel iets achterover staan ten op zichte van een nieuwe ketting), succes!

_________________
XL500R Paris-Dakar
XR200R 1981+82+83
XR500R 1982
GL1100 1981 terras racer


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 11, 2007 11:27 pm 
Offline
Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jul 28, 2007 10:00 am
Berichten: 66
Woonplaats: Belgie, overijse
hey bedankt voor de antwoorden, en ik snap wat jullie bedoelen, maar toch bijft deze 'klik' er zijn :(

ik heb alles in elkaar geschroeft, en dan nog eens het vliegwiel proberen te herdraaien, terug hetzelfde. ik kan kiezen om het driehoekje tussen IF en IT te zetten, of net achter IT.

deze staat nu tussen IF en IT, en het bolletje op m'n nokkenastandwiel staat bovenaan.


dan heb ik heel rustig 10 omwentelingen gemaakt met het vliegwiel, en m'n kleppen kwamen NIET tegen m'n zuiger, wat er dan toch op lijkt dat deze goed staan afgesteld?

dus: driehoekje tussen IF en IT, het cirkeltje op nokkenastandwiel staat bovenaan, de nokken van de nokkenas staan naar onder gericht, en de kleppen zijn toe.

is het veilig om hem zo eens proberen aan te krijgen? of moet ik hem alsnog liever binnen doen ter controle?

alvast bedankt


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 12, 2007 3:32 pm 
Offline
Mr. XL Meeting 2007
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do apr 26, 2007 8:48 am
Berichten: 230
Woonplaats: de Kust
Probeer dan voor de zekerheid ook nog even de andere optie.

Let wel: Pas als je de nokkenasketting op spanning hebt gebracht weet je het trouwens zeker of de kleppen niet de zuiger raken.

Zit er geen speling op de aansluiting van het vliegwiel en de krukas? Missende of ruimzittende spie of iets dergelijks?

_________________
Imagination is more important than knowledge (Einstein)

XL250K0 (1972)
XL250K3 (1976)
XL250K3 Flattracker
XL250K4 (1977)

En hard op zoek naar een K1 (73/74) en een K2 (1975)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 12, 2007 4:41 pm 
Offline
Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jul 28, 2007 10:00 am
Berichten: 66
Woonplaats: Belgie, overijse
hmm als ik de andere optie neem, komen de kleppen er ook niet tegen.

(en de ketting staat uiteraard onder spanning)

Er is mij nog gezegd geweest dat ik de motor in versnelling moet zetten, en dat ik dan beter de T kon positionerenn, maar aangezien m'n blok niet onder m'n motor hangt, weet ik niet hoe ik hem in versnelling zou moeten krijgen :(


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 12, 2007 7:07 pm 
Offline
Mr. XL Meeting 2009/10

Geregistreerd: di feb 13, 2007 9:46 pm
Berichten: 1966
Woonplaats: Apeldoorn
Als je het voortandwiel naar voren draaid, dan kun je, met de even gemonteerde versnellingspookje, het blok in de versnelling zetten...
Even terug komend op het afstellen van de nok.as ketting...Het streepje op het vliegwiel MOET precies op de I T merk staan..( dus niet ergens tussen de T en de F, dit is heel belangrijk) ,vraag desnoods een vriend om de krukas vast te houden...Het puntje op de nok.as tandwiel moet dan ook loodrecht boven in staan, of heel ietjes achterover, dus met de klok mee. De ketting mag geen speling vertonen. Help de spanner desnoods een beetje door hem omhoog te trekken. Lukt dat niet, dan is de ketting aan vervanging toe. Succes!

_________________
XL500R Paris-Dakar
XR200R 1981+82+83
XR500R 1982
GL1100 1981 terras racer


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 18, 2007 4:30 pm 
Offline
Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jul 28, 2007 10:00 am
Berichten: 66
Woonplaats: Belgie, overijse
update(je):

Daarnet is hij na lange tijd terug eens aangekicked geweest!. eerst schoot hij omhoog in toeren, net of hij ergens valse lucht zoog. direct uitgezet, en gekeken wat dit was ==>

slangetje van de benzine-tank was op verkeerde carburatoraansluiting aangesloten :)

Maar nu... Weet er iemand waar je (goedkoop) een uitlaatje kunt kopen die hierop past?

want ik zou deze moeten hebben : http://www.cmsnl.com/honda-xl125s-1979-us_model827/partslist/F++16.html

maar deze zou 500 euro kosten, en is ook niet meer leverbaar.

Op kapaza of ebay heb ik niets gevonden :(

alvast bedankt


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 18, 2007 6:30 pm 
Offline
Mr. XL Meeting 2009/10

Geregistreerd: di feb 13, 2007 9:46 pm
Berichten: 1966
Woonplaats: Apeldoorn
Kijk eens bij http://www.davidsilverspares.co.uk Deze heeft exhaust silencers voor 99.= pond of.. doe zoals ik en koop een alu.demper van een bv. CR250 en maak zelf een aansluiting tussen demper en bocht met een stuk uitlaatpijp!
Afbeelding
By hondaxr200

_________________
XL500R Paris-Dakar
XR200R 1981+82+83
XR500R 1982
GL1100 1981 terras racer


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 18, 2007 7:33 pm 
Offline
Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jul 28, 2007 10:00 am
Berichten: 66
Woonplaats: Belgie, overijse
Dat is idd nog een goed idee.

Moet het eentje van een CR250 zijn? of maakt dat eigenlijk niet uit? (ik heb hier nog een scooterdemper liggen, maar dit zal voor teveel tegendruk zorgen zeker?)

morgen maar eens zien naar de schroot of ze daar geen afgedankt dempertje hebben liggen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 18, 2007 9:48 pm 
Offline
Mr. XL Meeting 2009/10
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jul 18, 2007 4:36 pm
Berichten: 674
Woonplaats: Voorst
Als het in de manual staat moet je hem wel precies op de I T hebben.Hoe draai jij de motor, toch wel zonder bougie zodat je geen compressie meer hebt?

_________________
2x XL 250S 1981
XL 250S 1980
XL 500S 1981
XR 600R 1987
XRV 750 Africa twin 1998
_______________________
The last day of old technology is better than the first day of new technology.
Zoals het xlletje thuis tikt, tikt hij nergens.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 19, 2007 10:53 am 
Offline
Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jul 28, 2007 10:00 am
Berichten: 66
Woonplaats: Belgie, overijse
jaja, zonder bougie.

ik had hem ondertussen al binnen gedaan bij een garage om te laten nakijken, en zij hadden dit ook nog nooit tegen gekomen... :)

anyway, ik ben dit tegengekomen:

Afbeelding

er is me gezegd geweest dat dit van een CR250 komt.

kan dit kloppen ?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 19, 2007 5:55 pm 
Offline
Mr. XL Meeting 2009/10

Geregistreerd: di feb 13, 2007 9:46 pm
Berichten: 1966
Woonplaats: Apeldoorn
Dat is hem!..een ophang-oog wegzagen, het lange eind tot op 1 cm wegzagen en dan de demper aan je frame bevestigen. Vervolgens met een stuk uitlaatpijp, welke de diameter heeft die over je bocht past, een verbinding maken, strak langs de schokdemper, tussen bochtuiteinde en de demper. Maak ook een bevestigings beugel, halverwegen het stuk pijp naar de hiervoor bestemde frame-ophanging ergens onder de rechter frame zijkap. (als je zelf niet kunt lassen, ga er mee naar iemand die het wel goed kan. De las naden moeten uiteraard wel dicht zitten)
De nieuwe uitlaat is niet alleen licht in gewicht, maar staat ook goed en..er komt een lekker zwaar geluid uit!!
Succes.

_________________
XL500R Paris-Dakar
XR200R 1981+82+83
XR500R 1982
GL1100 1981 terras racer


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za okt 20, 2007 10:42 am 
Offline
Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jul 28, 2007 10:00 am
Berichten: 66
Woonplaats: Belgie, overijse
Haha ok, bedankt voor je goeie en volledige uitleg!! dan gaat die demper volgende week mijn kant op komen :p

Nu blijkt dat mijn koppakking lekt :(:( in het begin rijdt hij goed, maar na een minuutje ofzo begint er blauwe rook te komen, en zie je dat er (olie??) lekt van tussen de cilinder en de kop. nochtans had ik volgens mij de goeie koppakking besteld( er is toch maar 1 model van 1979 he?)

Ik had er zo een groen ringetje omgedaan, om de pakking op zijn plaats te houden, maar daardoor sluit deze niet goed aan. kan ik dit er gewoon tussen uit halen?

andere optie: misschien mijn oude koppakking er terug tussen zetten, met wat vloeibare pakking tussen?



de problemen blijven zich opstapelen he... :X


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling