Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu do feb 29, 2024 4:35 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma feb 27, 2012 12:06 am 
Offline
Gebruiker

Geregistreerd: di feb 14, 2012 6:47 pm
Berichten: 52
Woonplaats: messelbroek/belgie
http://www.youtube.com/watch?v=mjgyxyC7uwk


dit nog gevonden


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma apr 16, 2012 5:13 pm 
Offline
Intense Gebruiker

Geregistreerd: wo feb 18, 2009 7:16 pm
Berichten: 191
Woonplaats: Provincie Groningen
honda rider schreef:
ja maar een xl500R heeft ook automatische decompressie en een hendeltje.
dat hendeltje doet het zelfde als de automatische decompressie ?


Even 2 jaar na tijd, maar mocht het nog een keer gevraagd worden...

Dat hendeltje zit er blijkbaar op om verzopen motor leeg te pompen:
"The XR's new kickstart mechanism features taller gearing and an automatic decompression system. ....
....The XR is also fitted with a manual decompression lever for quickly clearing the cylinders of excess gas after a getoff."


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma apr 01, 2013 11:14 am 
Offline
Nieuwkomer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 13, 2013 1:06 pm
Berichten: 6
Kleppen gesteld carberateur ultrasoon gereinigd. Een ander krijgt de xl gestart, ik zelf met de genoemde instrucies niet. Dan is tie weer verzopen en kan ik opnieuw beginnen. Help! Iemand nog een idee?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma apr 01, 2013 5:03 pm 
Offline
Nieuwkomer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 13, 2013 1:06 pm
Berichten: 6
Gelukt.
ongeveer 6 keer kicken zonder choke , benzinekraan open, volgas, decompressie handle in.

Dan decompressie loslaten, contact aan en kick! en lopen!!


Andere voorgestelde start procedures werkten niet..


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 25, 2013 12:52 pm 
Offline
Verse Gebruiker

Geregistreerd: wo jul 04, 2012 11:32 pm
Berichten: 23
Wat een moeite allemaal om die XLen te starten, ik heb niet eens een automatisch decompreseur erop.
Ik druk gewoon op de kickstarter totdat ik compressie heb als die in de bovenste stand staat dan met de decompresie hendel een tikje naar beneden dan de hendel los en kickstarter omhoog en gewoon simpel aantrappen. Heb er niet eens veel kracht voor nodig vaak start het ouwe lel in één keer.
zowel koud als warm, natuurlijk gebruik ik wel de choke als de motor koud is.
Het is tevens een XL500R.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 25, 2013 3:01 pm 
Offline
Nieuwkomer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 13, 2013 1:06 pm
Berichten: 6
maar ls die loopt, dan heb je ook wat. Nu nog allroad banden erop...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma mei 27, 2013 5:44 pm 
Offline
XL Gebruiker

Geregistreerd: vr maart 02, 2012 7:31 pm
Berichten: 743
Ik ben na revisie van mijn XL500s, aan het ontdekken hoe het motortje het beste start. (is mijn 1e XL500s) Na de juiste afstelling van de carburateur start de XL warm of koud bij de eerste trap, vooruit, soms 2 trappen:-)
Wel heb ik het stationair toerental iets hoger gezet dan in 1e instantie het geval was. Dit is de reden dat de motor zo ontzettend makkelijk start volgens mij. Ik heb al veel dikke éénpitters gehad, maar naast mijn KTM 525, start de XL500s ook kinderlijk eenvoudig.
Dus het hoeft echt geen gedoe te zijn :D :D

Gr. Jay


chispa schreef:
maar ls die loopt, dan heb je ook wat. Nu nog allroad banden erop...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma mei 27, 2013 5:46 pm 
Offline
XL Gebruiker

Geregistreerd: do jul 16, 2009 1:53 pm
Berichten: 2350
Woonplaats: Antwerpen/Utrecht
Er schijnt een groot verschil tussen de 500 en de 600 te zijn.
Ik merk btw ook al verschil tussen de 500s en de 500r, wat starten en rijden betreft!

_________________
Honda XL werkplaatshandboeken:
Helaas offline...

robertvdmm schreef:
sjeesus joker, jij durft!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma mei 27, 2013 7:53 pm 
Offline
XL Gebruiker

Geregistreerd: vr maart 02, 2012 7:31 pm
Berichten: 743
OK... Dan heb ik de juiste keuze gemaakt met mijn XL500s-je :D
Binnenkort ga ik mijn dochter van 12 leren om hem te starten:-)


Joker schreef:
Er schijnt een groot verschil tussen de 500 en de 600 te zijn.
Ik merk btw ook al verschil tussen de 500s en de 500r, wat starten en rijden betreft!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma mei 27, 2013 9:13 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2805
Woonplaats: Arnhem
ja Joker, er is wel wat verschil denk ik.
Een 600 kan flink ontregeld zijn en dan minutenlang niet willen starten om daarna aan te slaan en te lopen alsof het nooit anders was.

Maar elke 500 of 600 die is uitgerust met een goed electrisch systeem (lees laadspoel, bobine bougie en alles wat er tussen zit en aanhangt) zal heel makkelijk kúnnen starten. Dat beetje extra gas wat jij bedoelt Jay werkt ook mee denk ik.
Heb je hem dan standaard op 14 á 1500 staan?

Soms geef ik met mijn 600R zo'n 'net genoeg' kickje....
dan komt ie in stationair terecht en blijft daar naaadloos in lopen

_________________
Kamerado,
Home is where I maintain my XL

Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma mei 27, 2013 9:32 pm 
Offline
XL Gebruiker

Geregistreerd: vr maart 02, 2012 7:31 pm
Berichten: 743
Ja Flyer, zal ongeveer zo'n 1500 tpm zijn stationair. De dikke éénpitter loopt ook heel lekker stationair op 1000 tpm, maar met starten geeft dit hogere toerental naar mijn idee een veel grotere kans dat ie bij de 1e of 2e trap ook echt aan slaat..

Ik vind het een knap stukje ontwerp van Honda, dat ze 30 jaar geleden al een grote eencilinder zo makkelijk konden laten starten.

Jay


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma mei 27, 2013 9:47 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2805
Woonplaats: Arnhem
er zitten allerlei technische truukjes in verwerkt ja; die balans as bijvoorbeeld is zo'n mooi dingetje. De lagers in C-uitvoering..

1000rpm....vind ik aan de kant waarbij je met de 600 bij het stoplicht staat en dan gaat hengelen met het gas. 1000rpm is vragen om afslaan...mss niet bij de 500 maar de 600 verslikt zich dan

_________________
Kamerado,
Home is where I maintain my XL

Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma mei 27, 2013 10:12 pm 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 26, 2006 2:21 am
Berichten: 2204
Woonplaats: Oosterblokker
originele afstelling is ook 1300 toeren + of - 100 toeren , en het zou met niets verbazen als motorschade door te kort olie ook voor een groot deel word veroorzaakt door te laag stationair ....





(die gele mannetjes zijn niet gek)

_________________
XL 250 K3 1976
XL 250 K4 1977
XL 600 R 1983 2x
XL 600 R 1985 2x
XL 600 R 1988
XL 600 R 1989
XL 600 LM 1986
XL 600 RM 1986


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 28, 2013 10:24 am 
Offline
XL Gebruiker

Geregistreerd: do apr 05, 2012 1:53 am
Berichten: 437
600 van ons start ook erg makkelijk.
Zelf denk ik dat die 5de klep ideaal is wat dat betreft.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 28, 2013 6:58 pm 
Offline
XL Gebruiker

Geregistreerd: vr maart 02, 2012 7:31 pm
Berichten: 743
Door de minimale olie opbrengst van de oliepomp tijdens het (te) lage stationaire toerental?
Ik begrijp je gedachtegang maar vraag me dat af....
Ik denk dat belasten met koude motor een veel grotere boosdoener is, en met name de nokkenaslagers om zeep helpt...


Hurbie schreef:
originele afstelling is ook 1300 toeren + of - 100 toeren , en het zou met niets verbazen als motorschade door te kort olie ook voor een groot deel word veroorzaakt door te laag stationair ....





(die gele mannetjes zijn niet gek)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling