Een van de bevestigingsgaten van de bagagedrager van mijn LM was compleet uitgelubberd.
De schroefdraad was er helemaal uit en de vorige eigenaar was flink met de boormachine bezig geweest waardoor het gat te groot was geworden voor de M8 bout die er oorspronkelijk in hoort.
Tijd voor een testje: "Zou dit euvel verholpen kunnen worden door een helicoil M8 in een helicoil M0 te plaatsen?"
Eerst maar eens droog oefenen. Ja, een helicoil M8x1,25 past in een helicoil M10x1,5, ondanks dat de spoed anders is (foto's 1 en 2). Omdat een helicoil een veer (en dus flexibel) is loopt de M8 helicoil verrassend soepel in de M10 helicoil. In 'droge toestand' wel te verstaan. Bij montage liep het even wat anders
Ik boorde het gat in de bagagedrager op tot de voorgeschreven maat voor een M10 helicoil en ik monteerde een M10 helicoil vanaf de zijde waar de bout in gaat (=binnenzijde). Vanaf die kant draaide ik de M8 helicoil in eerste instantie helemaal in de M10 (foto 3). Ook dat ging soepel, maar toen wilde de M8 bout er niet meer in
. Logisch, want de M8 helicoil had een spoed van 1,5 gekregen. Maar tijdens het droog oefenen had ik opgemerkt dat als ik de M8 helicoil slechts een paar omwentelingen in de M10 draaide (zoals onder op foto 2) lukte het wel om de bout te monteren.
Daarom monteerde ik een andere M10 helicoil vanaf de buitenzijde in de bagagedrager en een M8 helicoil vanaf de binnenzijde in de M10 helicoil. (foto 4). Ik draaide hem maar een paar omwentelingen in de M10 helicoil en 'borgde' hem met wat industrielijm (cyaanacrylaat / foto 5)
De M8 bout smeerde ik goed in met kopervet en ja hoor
De bout past goed en is redelijk stevig aan te draaien.
Van de buitenzijde is de ruimte tussen de M10 helicoil en de M8 bout goed te zien (foto 6)
Voor een bagagedrager durf ik het wel zo te laten.
Zo'n constructie zou ik niet adviseren voor dragende- of draaiende delen zoals frame of motorblok.