Das idd wel een leuke , winter vraagstuk
Maar welke is van welk type ?
Eerst even de theorie
We hebben hier te maken met een " domme" cdi ( geen vervroeger grafiek in de electronica)
Vervroeger is mechanich
Deze geageerd op toerental dmv gewichtjes ( tegen veerkracht in) en versteld tov de grondplaat de pulsgever naar voren dus de puls komt vroeger
Vraag dus : gewichtjes het zelfde , veertjes qua kracht hetzelfde ?
Nu de puls
Die word dmv inductie ( magneetjes die je ziet in dat alu " ronddraai" geval) opgemerkt door het spoeltje ( puls onvanger) in het rechter zij carter
Nu geeft dit een piek puls ( hoe hoog en lang afhankelijk van de kracht van de magneetjes en conditie ( of aantal wikkelingen van de spoel)
Deze piekpuls wordt in de cdi omgezet naar een blokpuls ( die wordt opgefokt door een condensator) voor de boubine
Nu is de lengte van het blok de hoeveelheid die de condensator in gaat en er weer uit
Hoogte is constand en nergens meer van afhankelijk , daar zorgt de electronica voor in de cdi
Nu dus de vraag zijn de magneetjes gelijk qua kracht is de opneemspoel hetzelfde en is de cdi van beide types hetzelfde ( onderdeel nr check)
Zoals ik zie liggen de magneetjes van de 1 dichter bij elkaar als de ander ?
Ook weten we dat een xr blok minder massa ( traagheid) heeft als een xl
Hij loopt ook beter ( minder tril ) boven 2500 ( is hiervoor de aanpassing gedaan?)