Deze beschrijving is mogelijk ook bruikbaar bij andere XL-en:
- Boor de drie borgpuntjes in de chromen afdekkap iets uit en tik de afdekkap voorzichtig van de schacht af. (foto 1, 2)
- Boor de borgpen (die halverwege de schacht van de behuizing zit) helemaal uit. Gebruik hiervoor een boortje van max. 3,2 mm als je het slot wilt hergebruiken; dan kan je er later 4 mm draad in tappen voor een stelschroef die de borgpen vervangt. De borgpen zit ca 5 mm diep in de schacht. Je voelt het als je er door heen bent (let op
niet verder boren anders beschadig je de slotcilinder. (foto 3 en 4)
- Zet een merkteken (met bv een watervaste stift) op de ingang van de slotcilinder en de behuizing zodat je bij montage weet hoe de slotcilinder er weer in moet.
- Steek een sleutel in het slot. Het maakt niet uit of die sleutel past; de sleutel dient er alleen maar voor dat de slotplaatjes niet vrij komen als de slotcilinder uit de behuizing komt. Heb je geen sleutel? Gebruik dan een stukje ijzerdraad o.i.d..
- Tik de slotcilinder met een drevel van de onderzijde naar boven uit de behuizing. De slotcilinder komt vrij, het gedeelte van het stuurslot blijft in de behuizing achter (foto 5)
Werk vanaf nu in een schone omgeving want je werkt met hele kleine onderdelen.
Met name de hele kleine veertjes van de slotplaatjes raak je snel kwijt.
- Verwijder de sleutel (het ijzerdraad), de slotplaatjes en de veertjes.
- Maak alles goed schoon, ook binnen in de behuizing (daar zit nog boorsel en resten van het tappen naar 4mm draad)
- Maak de sleutel pas door met de volgorde van de slotplaatjes te variƫren (foto 6). De sleutel is passend gemaakt als er bij een gemonteerde sleutel geen slotplaatjes meer buiten de slotcilinder steken. Je hoeft niet alle slotplaatjes te gebruiken maar hoe meer slotplaatjes je gebruikt, hoe beter de beveiliging van het slot is.
- Alles invetten met dun vet, de sleutel in de slotcilinder steken en in omgekeerde volgorde monteren.
- Breng een inbusstelschroef van 4 mm aan als vervanging van de borgpen. Vooraf heb je daarvoor al 4 mm draad in de behuizing getapt. De stelschroef moet een punt hebben maar deze punt mag niet te scherp zijn. Schuur of vijl deze punt stomp en controleer of de cilinder soepel te draaien is met een gemonteerde stelschroef.
- Controleer of de stelschroef de slotcilinder wel vergrendeld in de behuizing zoals de borgpen dat heeft gedaan. Als dat het geval is borg je de stelschroef, bijvoorbeeld met wat Loctite.
- Controleer de werking van het slot, inclusief stuurslot. Alles moet soepel, maar ook strak aanvoelen.
- Plaats de afdekkap en lijm deze vast met 2 secondenlijm. Zorg ervoor dat de lijm niet op de slotcilinder komt (twee puntjes lijm op de buitenkant van de behuizing is genoeg.)
Succes!