Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu ma nov 19, 2018 2:06 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do sep 22, 2016 11:49 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 23, 2014 7:50 pm
Berichten: 621
Deze beschrijving is mogelijk ook bruikbaar bij andere XL-en:

- Boor de drie borgpuntjes in de chromen afdekkap iets uit en tik de afdekkap voorzichtig van de schacht af. (foto 1, 2)
- Boor de borgpen (die halverwege de schacht van de behuizing zit) helemaal uit. Gebruik hiervoor een boortje van max. 3,2 mm als je het slot wilt hergebruiken; dan kan je er later 4 mm draad in tappen voor een stelschroef die de borgpen vervangt. De borgpen zit ca 5 mm diep in de schacht. Je voelt het als je er door heen bent (let op :!: niet verder boren anders beschadig je de slotcilinder. (foto 3 en 4)
- Zet een merkteken (met bv een watervaste stift) op de ingang van de slotcilinder en de behuizing zodat je bij montage weet hoe de slotcilinder er weer in moet.
- Steek een sleutel in het slot. Het maakt niet uit of die sleutel past; de sleutel dient er alleen maar voor dat de slotplaatjes niet vrij komen als de slotcilinder uit de behuizing komt. Heb je geen sleutel? Gebruik dan een stukje ijzerdraad o.i.d..
- Tik de slotcilinder met een drevel van de onderzijde naar boven uit de behuizing. De slotcilinder komt vrij, het gedeelte van het stuurslot blijft in de behuizing achter (foto 5)

:arrow: Werk vanaf nu in een schone omgeving want je werkt met hele kleine onderdelen.
Met name de hele kleine veertjes van de slotplaatjes raak je snel kwijt. :shock:

- Verwijder de sleutel (het ijzerdraad), de slotplaatjes en de veertjes.
- Maak alles goed schoon, ook binnen in de behuizing (daar zit nog boorsel en resten van het tappen naar 4mm draad)
- Maak de sleutel pas door met de volgorde van de slotplaatjes te variƫren (foto 6). De sleutel is passend gemaakt als er bij een gemonteerde sleutel geen slotplaatjes meer buiten de slotcilinder steken. Je hoeft niet alle slotplaatjes te gebruiken maar hoe meer slotplaatjes je gebruikt, hoe beter de beveiliging van het slot is.
- Alles invetten met dun vet, de sleutel in de slotcilinder steken en in omgekeerde volgorde monteren.
- Breng een inbusstelschroef van 4 mm aan als vervanging van de borgpen. Vooraf heb je daarvoor al 4 mm draad in de behuizing getapt. De stelschroef moet een punt hebben maar deze punt mag niet te scherp zijn. Schuur of vijl deze punt stomp en controleer of de cilinder soepel te draaien is met een gemonteerde stelschroef.
- Controleer of de stelschroef de slotcilinder wel vergrendeld in de behuizing zoals de borgpen dat heeft gedaan. Als dat het geval is borg je de stelschroef, bijvoorbeeld met wat Loctite.
- Controleer de werking van het slot, inclusief stuurslot. Alles moet soepel, maar ook strak aanvoelen.
- Plaats de afdekkap en lijm deze vast met 2 secondenlijm. Zorg ervoor dat de lijm niet op de slotcilinder komt (twee puntjes lijm op de buitenkant van de behuizing is genoeg.)

Succes!


Bijlagen:
afdekkap 1 puntborging.jpg
afdekkap 1 puntborging.jpg [ 73.1 KiB | 500 keer bekeken ]
afdekkap 3 half verwijderd.jpg
afdekkap 3 half verwijderd.jpg [ 79.6 KiB | 500 keer bekeken ]
borgpen 3 centreerboring 2 mm.jpg
borgpen 3 centreerboring 2 mm.jpg [ 57.8 KiB | 500 keer bekeken ]
borgpen 4 uitgeboord en cilinder half verwijderd.jpg
borgpen 4 uitgeboord en cilinder half verwijderd.jpg [ 49.84 KiB | 500 keer bekeken ]
cilinder 2 verwijderd uit behuizing.jpg
cilinder 2 verwijderd uit behuizing.jpg [ 64.06 KiB | 500 keer bekeken ]
cilinder 6 slotplaatje gedemonteerd.jpg
cilinder 6 slotplaatje gedemonteerd.jpg [ 53.65 KiB | 500 keer bekeken ]

_________________
Maak alles op. Bij twijfel: KOPEN !!
Honda XL600LM '85 ('the Red German')
BMW R1200GSA-LC '16
Honda XR400R '99
Honda XL600R '87 ('the Yankee')
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do sep 22, 2016 9:32 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 17, 2012 2:32 pm
Berichten: 1101
Woonplaats: heemskerk
Goed stukje !!!
Zo een slot type zit ook in een xl 500r en 250r
Dit is een hele mooie handleiding om hem te repareren .

Je bent uit het " juiste hout gesneden"
De wil , geduld icm kennis kunde dit tot op het bot helemaal voor elkaar te krijgen
Dat lukt alleen echte volhouder :wink:

En acheraf geeft het je mega veel voldoening
Ga je met nog meer vertrouwen de volgende uitdaging ook weer aan :!:
Echt mooi die waanzinnigheid.
( don' t worry , we hebben het allemaal , de 1 wat meer als de ander)

_________________
EERST LEZEN DAN DOEN !!!!!
If it works don't touch it !!!

8 x xl250 s 79 80 81 82
1 x xl250 R 83 MD03
1 x xl 500 s wit
2 x xl 500 R witte en rood
1 x xl 500 s 5000053 (rood) (sold)
500 R/S tracker
k 750 Army bike + side-car
Quad


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr sep 23, 2016 8:00 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 16, 2010 9:32 pm
Berichten: 1032
Woonplaats: Aalten
Whow, wat een gepriegel. Wel knap hoor, goed bezig.

_________________
xr 650R
gt650 hawk
xl 600V Transalp

Verkocht
Xl 600R Off roadcentrum (donor voor de gele kanarie)
xl 500s via Robkars nu bij Benjaminlara
xl 250r nu bij Henkiexl
xl 500s marktplaats
xl 500s gele kanarie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr sep 23, 2016 10:13 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 23, 2014 7:50 pm
Berichten: 621
Ja, het was wel een klusje, maar ook een hele leuke. :)
Ik heb er veel plezier aan beleefd: eerst beredeneren hoe het in elkaar gezet zou kunnen zijn, dan terugwerken en dmv demontage ontdekken of ik het bij het rechte eind had.
Bij de demontage zo werken dat het weer hergebruikt kan worden. Dat is moeilijker, maar juist die uitdaging maakt het voor mij leuker.
Het was een mooie combinatie van denken en doen en het was niet in een dag gedaan. Het was een proces van nadenken, een idee krijgen :idea: , aan de slag gaan ('hands-on'), niet meer weten hoe verder, dan wegleggen en weglopen, later weer nadenken om vervolgens weer een nieuw idee te krijgen :idea: , opnieuw 'hands-on', enz.
En achteraf is er de voldoening, zoals navo schrijft.

Extra bonus voor mij: dat een ander er nu mogelijk ook voordeel van heeft via dit medium. Kennis delen...
Mooi, zo'n hobby :!:

_________________
Maak alles op. Bij twijfel: KOPEN !!
Honda XL600LM '85 ('the Red German')
BMW R1200GSA-LC '16
Honda XR400R '99
Honda XL600R '87 ('the Yankee')


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr sep 23, 2016 9:10 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2676
Woonplaats: Arnhem
mijn slot moet ook nog :|

(nee hoor :wink: , met deze handleiding is het voor iedereen die met kleine boortjes kan omgaan te doen )

Mooi doan Harrie!

_________________
Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis

blok revisies
XL600R/RM/LM : 20x
XL600R 11:1 uitvoering : 1x
XL500 : 6x
XR250R : 1x


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr sep 23, 2016 9:43 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 23, 2014 7:50 pm
Berichten: 621
Thanks!
Ennuh: je bent welkom hoor :lol:
Altijd leuk om samen te sleutelen.
grt
DZR

_________________
Maak alles op. Bij twijfel: KOPEN !!
Honda XL600LM '85 ('the Red German')
BMW R1200GSA-LC '16
Honda XR400R '99
Honda XL600R '87 ('the Yankee')


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling