Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu zo feb 09, 2025 7:46 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma aug 15, 2016 4:42 pm 
Offline
Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di mei 27, 2014 6:39 pm
Berichten: 83
Woonplaats: kortenberg, België
Ik heb vorige week een Honda XL125R JD04 (met schrijfrem voor) gekocht in Frankrijk. Daar komt administratief nogal wat bij kijken. Probleem is immers dat je in België een gelijkvormigheidsattest moet hebben om een motor te kunnen verzekeren en in te schrijven (tenzij als old-timer, zie onderaan). Ik probeer het even samen te vatten (maar het wordt toch nog een heel verhaal ;-):
In Frankrijk wordt bij de aankoop van een nieuwe motor een 'feuille de mines' door de importeur afgeleverd (zoals het GVA in België), maar dat wordt bij inschrijving omgeruild voor de grijze kaart. Die grijze kaart wordt bij verkoop gewoon doorgegeven, (doorstreept met vermelding 'vendue' met datum, zodat de nieuwe eigenaar weer een nieuwe grijze kaart op zijn naam kan aanvragen) en niemand met een ingeschreven motor heeft die 'feuille de mines' dus nog. De grijze kaart volstaat als bewijs dat de motor ooit in Frankrijk gehomologeerd was. Wat je moet doen is aan de eigenaar vragen om zelf (of via zijn Hondadealer) een copie van die 'feuille de mines' aan te vragen bij Honda France. Honda France rekent daar wel €120 voor, en het kan tot 3 weken duren. Dus momenteel heb ik mijn motor hier, met die doorstreepte grijze kaart, handgeschreven 'verkoopfactuur' én een copie van een officiëel document "declaration de cession d'un véhicule' met gegevens en handtekeningen van koper en verkoper (in 3-voud, 1 ex voor koper, 1 ex voor verkoper, en één exemplaar dat de verkoper naar de 'préfecture' moet sturen), de verkoper zal mij de copie van 'feuille de mines' doorsturen zo gauw hij het aangekregen heeft. Zonder die copie kan ik de motor wél al importeren (bij de douanehulppost), maar niet verzekeren en inschrijven, behalve... als oldtimer (motoren van tenminste 25 jaar). Daar is namelijk geen GVA voor vereist, de voorwaarden voor zo'n oldtimer verzekering zijn recent flink versoepeld, waardoor enkel commercieel gebruik en woon- werkverkeer uitgesloten zijn. Zo, is het toch nog een lang verhaal geworden, maar zo ingewikkeld was het eenmaal ;-) Nu hopen dat het in werkelijkheid ook allemaal zo verloopt... als er toch nog complicaties zijn post ik het hier nog wel.

_________________
honda xl250R MD03 1982
honda xl125RF JD04 1986 (Franse import met schijjfrem voor)
Royal Enfield 650 Interceptor 2019!
Honda cb750k7 1977


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling