Ik heb vorige week een Honda XL125R JD04 (met schrijfrem voor) gekocht in Frankrijk. Daar komt administratief nogal wat bij kijken. Probleem is immers dat je in België een gelijkvormigheidsattest moet hebben om een motor te kunnen verzekeren en in te schrijven (tenzij als old-timer, zie onderaan). Ik probeer het even samen te vatten (maar het wordt toch nog een heel verhaal

:
In Frankrijk wordt bij de aankoop van een nieuwe motor een 'feuille de mines' door de importeur afgeleverd (zoals het GVA in België), maar dat wordt bij inschrijving omgeruild voor de grijze kaart. Die grijze kaart wordt bij verkoop gewoon doorgegeven, (doorstreept met vermelding 'vendue' met datum, zodat de nieuwe eigenaar weer een nieuwe grijze kaart op zijn naam kan aanvragen) en niemand met een ingeschreven motor heeft die 'feuille de mines' dus nog. De grijze kaart volstaat als bewijs dat de motor ooit in Frankrijk gehomologeerd was. Wat je moet doen is aan de eigenaar vragen om zelf (of via zijn Hondadealer) een copie van die 'feuille de mines' aan te vragen bij Honda France. Honda France rekent daar wel €120 voor, en het kan tot 3 weken duren. Dus momenteel heb ik mijn motor hier, met die doorstreepte grijze kaart, handgeschreven 'verkoopfactuur' én een copie van een officiëel document "declaration de cession d'un véhicule' met gegevens en handtekeningen van koper en verkoper (in 3-voud, 1 ex voor koper, 1 ex voor verkoper, en één exemplaar dat de verkoper naar de 'préfecture' moet sturen), de verkoper zal mij de copie van 'feuille de mines' doorsturen zo gauw hij het aangekregen heeft. Zonder die copie kan ik de motor wél al importeren (bij de douanehulppost), maar niet verzekeren en inschrijven, behalve... als oldtimer (motoren van tenminste 25 jaar). Daar is namelijk geen GVA voor vereist, de voorwaarden voor zo'n oldtimer verzekering zijn recent flink versoepeld, waardoor enkel commercieel gebruik en woon- werkverkeer uitgesloten zijn. Zo, is het toch nog een lang verhaal geworden, maar zo ingewikkeld was het eenmaal

Nu hopen dat het in werkelijkheid ook allemaal zo verloopt... als er toch nog complicaties zijn post ik het hier nog wel.