Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu zo feb 09, 2025 8:03 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr jun 03, 2016 11:17 am 
Offline
Verse Gebruiker

Geregistreerd: wo apr 13, 2016 9:04 pm
Berichten: 13
Iemand ervaring met dit filmpje?

https://www.youtube.com/watch?v=_RRknZiY4Fo

Bij de foto's hieronder kan je mijn (iets aders dan in het filmpje) geval zien en is het volgens mij niet mogelijk om deze 2 in elkaar te schuiven (door de glijlagers die niet kunnen passeren)
In de manual staat er ook niet teveel info hoe dit in zijn werk gaat...




Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jun 03, 2016 8:36 pm 
Offline
Gebruiker

Geregistreerd: za nov 14, 2015 11:37 am
Berichten: 51
Wat is nu je probleem. Ik zie eigenlijk geen verschillen.
Overigens zijn die "glijlagers" waarschijnlijk de keerringen of manchetten.
Zoals jij het hebt kan dat gewoon in elkaar schuiven zo te zien.
Keerringen ff invetten met dezelfde olie die er in moet en dan met een draaibeweging erin duwen.

Gr. Helgo

_________________
Gr. Helgo

Honda XL 500R "82
Honda VTR 1000 Firestorm "96 (verkocht)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jun 03, 2016 9:37 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 16, 2010 9:32 pm
Berichten: 1042
Woonplaats: Aalten
Ik heb dit al een paar keer gedaan, maar...
Wat is nu precies jou probleem?

_________________
xr 650R
xl 700 Transalp
xl 600V Transalp

Verkocht
Xl 600R Off roadcentrum (donor voor de gele kanarie)
xl 500s via Robkars nu bij Benjaminlara
xl 250r nu bij Henkiexl
xl 500s marktplaats
xl 500s gele kanarie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jun 04, 2016 7:19 pm 
Offline
Verse Gebruiker

Geregistreerd: wo apr 13, 2016 9:04 pm
Berichten: 13
Was het maar zo makkelijk.. Het probleem is dat ik mij afvraag of dit wel de juiste manier is

Die kunnen gewoon niet in elkaar geschoven worden...

edit: als je kijkt in dat filmpje zijn die glijlagers zelfs niet aanwezig


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jun 04, 2016 8:39 pm 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 26, 2006 2:21 am
Berichten: 2206
Woonplaats: Oosterblokker
Met monteren zet je de onderste bushing om de onderkant van de poot, en schuift het hele ding in de onderpoot, daarna zet je pas de bovenste bushing erin, en dan pas de keeringen sluitveer en stofkeering.

_________________
XL 250 K3 1976
XL 250 K4 1977
XL 600 R 1983 2x
XL 600 R 1985 2x
XL 600 R 1988
XL 600 R 1989
XL 600 LM 1986
XL 600 RM 1986


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 05, 2016 12:49 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2812
Woonplaats: Arnhem
Het is vast een 41 mm vork poot.

en met het uit elkaar halen kan die er inderdaad niet zonder enig geweld uit gehaald worden. En dat geweld moet met beleid worden uitgevoerd.
De onderste ring tik je tegen de bovenste bushing en dan komt er er meestal w el uit.
Een probleem kan ontstaan wanneer de onderste bush IN de bovenste komt ipv er alleen maar tegenaan. Dan drukt ie tijdens de tik de bovenste bush naar buiten en klemt ie nog steviger.
Dan heb je een probleem..

suc6 :!:

_________________
Kamerado,
Home is where I maintain my XL

Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 05, 2016 9:30 am 
Offline
Verse Gebruiker

Geregistreerd: wo apr 13, 2016 9:04 pm
Berichten: 13
Het is inderdaad een 41mm en niet de 39mm zoals in het filmpje..

Aan uw uitleg te zien zit ik dan met dat probleem..... :lol:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 05, 2016 1:02 pm 
Offline
Mr. XL Meeting 2022

Geregistreerd: di feb 13, 2007 9:46 pm
Berichten: 2431
Woonplaats: Apeldoorn
Uitgaand van de foto's hier boven is de demontage ook niet goed uitgevoerd. Vandaar dat de boel klemt.
Voordat men de binnenpoot uit de buitenpoot trekt moet eerst de keerring borgring verwijderd worden, zodat keerring en de bus tegelijk met de binnenpoot mee naar buiten komen.

_________________
XR200R 1981 + XR500R 1981 + XR250 1986 + XL600V 1989.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 05, 2016 1:27 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2812
Woonplaats: Arnhem
die borging moet er idd uit,... en dat kan pas nádat de keerring eruit is.

Als de bovenste bushing zich vast zet, waardoor het geheel met tikken niet uit elkaar komt, dan moet de bovenste bush eruit gehaald worden en worden vervangen door ene nieuwe.

Het is een geleider dus er moet een intacte in worden geplaatst en na demontage zal de huidige niet meer bruikbaar zijn.

_________________
Kamerado,
Home is where I maintain my XL

Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis


Laatst bijgewerkt door Flyer op zo jun 05, 2016 1:56 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 05, 2016 1:54 pm 
Offline
Mr. XL Meeting 2022

Geregistreerd: di feb 13, 2007 9:46 pm
Berichten: 2431
Woonplaats: Apeldoorn
Flyer schreef:
die borging idd uit,... en dat kan pas nádat de keerring eruit is.


Dit is onmogelijk! Eerste de borging er uit en dan de keerring met de binnenpoot er samen uit trekken.

_________________
XR200R 1981 + XR500R 1981 + XR250 1986 + XL600V 1989.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 05, 2016 1:57 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2812
Woonplaats: Arnhem
inderdaad, zo is het. ik vergiste me :|
Boven de borgring zit eerst nog de stofring.

_________________
Kamerado,
Home is where I maintain my XL

Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 05, 2016 2:11 pm 
Offline
Mr. XL Meeting 2022

Geregistreerd: di feb 13, 2007 9:46 pm
Berichten: 2431
Woonplaats: Apeldoorn
No problem, vergissing is menselijk, tis je vergeven :wink:

PS. Ik ben van morgen een eind wezen off road rijden. Moest nog aan je denken, zal ik je bellen als ik weer eens op een mooie dag ga rijden. Je zit toch niet zo heel ver hier vandaan?

_________________
XR200R 1981 + XR500R 1981 + XR250 1986 + XL600V 1989.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 05, 2016 2:16 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2812
Woonplaats: Arnhem
was gister nog in de buurt van Apeldoorn,
heb bij de Mac aan de snelweg bij Holten een motorblok opgehaald en daarvoor even bij Leo geweest. Had DC regulatoren voor 'm getest

Arnhem-Apeldoorn is 25 minuutjes via Beekbergen..

_________________
Kamerado,
Home is where I maintain my XL

Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jun 07, 2016 6:23 pm 
Offline
Verse Gebruiker

Geregistreerd: wo apr 13, 2016 9:04 pm
Berichten: 13
Gelukt met een brander en de bushings in de vriezer... 8)

Afbeelding

Bedankt voor alle hulp.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling