Door uitdroging en mechanische inwerking hebben de ophangrubbers van de richtingaanwijzer nogal wat te lijden.
Bij mij brak recent het ophangrubber van het rechterknipperlicht aan de achterzijde door midden (foto 1).
Vervangen kan altijd nog maar ik zag er wel een uitdaging in hem te repareren.
Mijn idee was om er een buis omheen te maken. Ik vond redelijk passende buis bij de Praxis: zwarte kunststof ommanteling voor roodkoperen buis (5 meter voor € 4,99
) (foto 2) De binnendiameter van deze buis is niet helemaal hetzelfde als de buitendiameter van het ophangrubber, maar het werkt wel
Eerst heb ik het gebroken rubber met 2-secondenlijm aan elkaar gelijmd. Ik gebruik daarvoor OLBA-lijm. Nu kon de buis er omheen gevouwen worden: eerst op lengte maken en dan over de hele lengte aan een kant een snee maken. Dan om het ophangrubber heen vouwen. Vervolgens lijm tussen ophangrubber en buis smeren. (Een streepje lijm over de hele lengte van het ophangrubber aanbrengen en de buis er over heen draaien foto 3.) Ik gebruik Polymax van Bison Kit. Met ty-raps vastzetten en 24 uur laten drogen.
Omdat het ophangrubber gebroken was en ik verwacht dat de 2-secondenlijm en de Polymax geen duurzame verbinding zal geven bij zware belasting heb ik aan beide zijden van de breuk gaatjes door de buis en het ophangrubber geboord en daar een ijzerdraadje doorheen gedaan (foto 4 ). Aan de onderzijde heb ik het ijzerdraad 'opgedraaid' waardoor het strak in de groef van de buis komt te zitten en de buis om het ophangrubber klemt. Tussen deze twee verbindingen heb ik ook ijzerdraad gebruikt om de buis op meerdere plaatsen om het ophangrubber te klemmen, maar dan zonder te boren.
Het geheel zag er niet verkeerd uit (foto 5), dus dezelfde methode ook maar preventief aan de andere kant gebruikt (foto 6)
De montage heeft inmiddels een 'offroad' testrit doorstaan.
Als je het zelf wilt proberen: ik heb hier nog ongeveer 4,60 meter buis liggen.
Groet!
DZR