Ik weet dat er al veel topics zijn over elektrische problemen maar misschien heeft iemand hier wat aan...
Bij mijn XL500S uit 1979 (heeft geen weerstand) brandt de koplamp vrijwel direct door.
Aangezien deze gevoed wordt door een aparte spoel waar alleen de koplamp op staat ben ik eens gaan zoeken naar een simpele kant en klare oplossing.
Ik vond een spanningsregelaar die geschikt is voor wisselspanning:
http://www.kreidlerparts.com/parts/99.0 ... erentallenDit is eenvoudig aan te sluiten:
Zadel en Tank verwijderen
Onder de tank vind je bovenaan het frame een aantal stekkers
Zoek hier de wit/gele draad op (die van het motorblok komt en naar de stuurschakelaar voor de verlichting loopt)
Knip deze draad door
Maak aan de nieuwe spanningsregelaar een kabelboom met 3 draden (kleur naar keuze als je het zelf nog maar weet)
Monteer de spanningsregelaar onder het zadel bij de accu (hier is nog plek genoeg)
Monteer de nieuwe kabelboom netjes langs de originele bedrading die al aanwezig is.
Aansluiten:
De (doorgeknipte) wit/gele draad die van de motor komt aan sluiten op pen 1 van de spanningsregelaar
De (doorgeknipte) wit/gele draad die naar de stuurschakelaar loopt aansluiten op pen 2 van de spanningsregelaar
Pen 3 van de spanningsregelaar aansluiten aan massa
Onbelast komt er nu iets van 7,5 Volt (wisselspanning) uit de nieuwe spanningsregelaar.
Voorheen was dit bijna 24 Volt !
Ik rij nu al dagen met de verlichting aan rond en dit gaat prima.
Ook de licht opbrengst is zeer goed.
De spanningsregelaar is bij veel brommershops verkrijgbaar.
Wellicht is dit ook een goede oplossing als alternatief voor de nieuwere XL500S die een weerstand gebruiken om de spanning naar beneden te krijgen...
De verbindingen heb ik gesoldeerd en daarna voorzien van een stukje krimpkous.
Wie niet kan solderen kan eventueel geïsoleerde kabelschoenen gebruiken.
De wisselspanning regelaar is trouwens ook in 12 Volt verkrijgbaar dus misschien handig voor de nieuwere XL's