Hoi,
Op zich niet zo'n ingrijpende klus en in verschillende werkplaatshandboeken goed beschreven.
Ik voeg hier een manier toe die voor mij goed (en snel) werkt.
Deze klus heeft eigenlijk maar een uitdaging: de werkruimte is beperkt. Om werkruimte te creƫren moeten de carburateurs in eerste instantie naar achteren geduwd worden. Dan pas kan de isolator (tussen carburateurs en cilinderkop) er uit en daarna gaat al een stuk makkelijker. Maar het stugge rubberen manifold tussen luchtfilterbak en carburateurs duwt de carburateurs terug. Met gebruik van drie spanbanden wordt het eenvoudiger.
Werkwijze:
- tank en zadel verwijderen
- benzinekraan dicht en benzineslang van de linkercarburateur losmaken
- carburateurs leeg laten lopen
- chockekabel bij de linker carburateur los maken
- decompressiekabel (die van de kickstarter af komt) bij de cilinderkop los maken en naar achteren hangen voor ruimte
- kickstarter naar buiten draaien
- de drie boutjes van de isolator losmaken en verwijderen
- de klemmen van het rubber van de isolator losmaken (ze kunnen blijven zitten)
- spanbanden aanbrengen (zie foto's): de onderste spanband rond de beide vlotterkamers, de bovenste spanbanden omsluiten slechts een carburateur. NB: Goed oppassen dat je bij het aantrekken niets beschadigd.
- na spannen van de banden de isolator verwijderen: eerst het deel dat tegen de cilinderkop aan zit, dan pas het andere deel
- spanbanden los maken
- nu pas de klemmen van het manifold los maken en deze klemmen naar achteren schuiven
- carburateurs uit het manifold wippen en naar rechts uit het frame verwijderen nadat gaskabels en alle rubber slangetjes verwijderd zijn
Montage in omgekeerde richting
Startmotor, koppelingskabel en uitlaat hoeven bij deze techniek niet gedemonteerd te worden.
Succes en plezier!
DZR