Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu wo sep 11, 2024 5:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za jun 20, 2015 11:34 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 23, 2014 7:50 pm
Berichten: 688
Hoi,
Op zich niet zo'n ingrijpende klus en in verschillende werkplaatshandboeken goed beschreven.
Ik voeg hier een manier toe die voor mij goed (en snel) werkt.

Deze klus heeft eigenlijk maar een uitdaging: de werkruimte is beperkt. Om werkruimte te creƫren moeten de carburateurs in eerste instantie naar achteren geduwd worden. Dan pas kan de isolator (tussen carburateurs en cilinderkop) er uit en daarna gaat al een stuk makkelijker. Maar het stugge rubberen manifold tussen luchtfilterbak en carburateurs duwt de carburateurs terug. Met gebruik van drie spanbanden wordt het eenvoudiger.
Werkwijze:
- tank en zadel verwijderen
- benzinekraan dicht en benzineslang van de linkercarburateur losmaken
- carburateurs leeg laten lopen
- chockekabel bij de linker carburateur los maken
- decompressiekabel (die van de kickstarter af komt) bij de cilinderkop los maken en naar achteren hangen voor ruimte
- kickstarter naar buiten draaien
- de drie boutjes van de isolator losmaken en verwijderen
- de klemmen van het rubber van de isolator losmaken (ze kunnen blijven zitten)
- spanbanden aanbrengen (zie foto's): de onderste spanband rond de beide vlotterkamers, de bovenste spanbanden omsluiten slechts een carburateur. NB: Goed oppassen dat je bij het aantrekken niets beschadigd. :!:
- na spannen van de banden de isolator verwijderen: eerst het deel dat tegen de cilinderkop aan zit, dan pas het andere deel
- spanbanden los maken
- nu pas de klemmen van het manifold los maken en deze klemmen naar achteren schuiven
- carburateurs uit het manifold wippen en naar rechts uit het frame verwijderen nadat gaskabels en alle rubber slangetjes verwijderd zijn

Montage in omgekeerde richting :wink:

Startmotor, koppelingskabel en uitlaat hoeven bij deze techniek niet gedemonteerd te worden.

Succes en plezier!
DZR


Bijlagen:
carburateurs met spanband 1.jpg
carburateurs met spanband 1.jpg [ 115.76 KiB | 8783 keer bekeken ]
carburateurs met spanband 2.jpg
carburateurs met spanband 2.jpg [ 103.74 KiB | 8783 keer bekeken ]

_________________
Maak alles op. Bij twijfel: KOPEN !!
BMW R1250GS '21
Honda XR400R '99
Honda TLR200 '86
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jun 22, 2015 8:04 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za feb 20, 2010 7:02 pm
Berichten: 823
Woonplaats: Oud-Turnhout
goeie tip! :wink:

_________________
http://www.4-strokemxservice.nl/


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jul 19, 2015 4:47 pm 
Offline
Intense Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jul 16, 2014 12:26 am
Berichten: 185
Woonplaats: In het Limburgse heuvelland
Iemand nog een tip met welk sleuteltje/rateltje (8mm) je het onderste boutje van de inlaatrubber snel los/vast krijgt ?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jul 19, 2015 5:38 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 03, 2012 2:03 pm
Berichten: 2812
Woonplaats: Arnhem
bij RM/LM manifolds--> altijd beksleutel 8, kan niet anders doordat er een richel zit op het manifold.

bij XL600R types --> ratelsleutel 8 mogelijk.

Mijn eigen 600RM is uitgevoerd met een 600R manifold om gebruik van de ratelsleutel mogelijk te maken.

Dat scheelt een stuk in gebruiksvriendelijk sleutelen

8)

_________________
Kamerado,
Home is where I maintain my XL

Airborne XL Arnhem

XL600 R 1985 OTR&fun
XL600RM 1986 woon/werk/reis


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jul 25, 2015 10:06 am 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 23, 2014 7:50 pm
Berichten: 688
Dit is idd een constructie waarvan ik me af vraag hoe meneer Sochiro het heeft kunnen bedenken en hoe ze dat in de fabriek en de werkplaats snel voor elkaar krijgen.

Bij mij duurt het minimaal 15minuten om dit ene boutje los te krijgen. Ik gebruik hiervoor een ring/steeksleutel. De steeksleutel erop (in de hoop dat de kop niet beschadigd wordt) en een minimale slag geven. Dan de steeksleutel draaien en weer de steeksleutel erop en dezelfde minimale slag geven. Na een aantal keren kan de ringsleutel er op en dan strandje voor tandje verder los maken. Pffffffff.

Ik ga binnenkort voor de optie die Edward leverde: isolator van de XL600LM vervangen door de isolator van de XL600R en dan eens kijken of ik er sneller klaar mee ben.
Ik sluit ook niet uit dat ik er een speciaal gereedschap voor ga bedenken/ontwikkelen. Als het lukt post ik het op dit forum...

grt
DZR

_________________
Maak alles op. Bij twijfel: KOPEN !!
BMW R1250GS '21
Honda XR400R '99
Honda TLR200 '86


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jul 25, 2015 12:38 pm 
Offline
Intense Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jul 16, 2014 12:26 am
Berichten: 185
Woonplaats: In het Limburgse heuvelland
Die andere isolator moet ik mij ook nog eens bekijken, en tot die tijd gebruik ik deze,

Afbeelding

Gaat ietsje sneller, maar blijf toch nog verder zoeken.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo maart 11, 2018 2:35 pm 
Offline
Nieuwkomer

Geregistreerd: do maart 08, 2018 7:39 pm
Berichten: 2
moet je de uitlaatpijpen ook demonteren ?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do maart 29, 2018 10:26 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 23, 2014 7:50 pm
Berichten: 688
nee. dat hoeft niet.

_________________
Maak alles op. Bij twijfel: KOPEN !!
BMW R1250GS '21
Honda XR400R '99
Honda TLR200 '86


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling