Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu vr dec 14, 2018 7:48 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di feb 03, 2015 6:47 pm 
Offline
Mr. XL Meeting 2009/10

Geregistreerd: di feb 13, 2007 9:46 pm
Berichten: 1967
Woonplaats: Apeldoorn
Er zijn de laatste tijd steeds meer forum leden met een XL125s/R, bouwjaren 1979 tot een aantal jaren in de '80ers. Hoewel de blokjes bijna onderhoudsvrij zijn, en vooral probleemloos, vraagt de afstelling van de distributieketting wel enig aandacht. Hier onder een link naar YouTube hoe de nokkenasketting afgesteld dient te worden.


https://www.youtube.com/watch?v=GpoHh9EMhaU

_________________
XL500R Paris-Dakar
XR200R 1981+82+83
XR500R 1982
GL1100 1981 terras racer


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 04, 2015 1:51 pm 
Offline
XL Gebruiker

Geregistreerd: za mei 02, 2009 9:45 pm
Berichten: 572
Woonplaats: Midden Brabant
Hoi Peter,

Juist, dat is de manier om de dist. ketting te stellen, en niet met draaiende motor zoals wel eens in de reparatie handboeken staat beschreven.
Overigens kost zo'n ketting maar 15 tot 20 euro, dus vervangen bij onbekende historie is aan te raden.

_________________
Groeten, Ernst

XL125s '79
XL185s '79
XL250r '87


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo sep 25, 2016 4:20 pm 
Offline
Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di mei 27, 2014 6:39 pm
Berichten: 73
Woonplaats: kortenberg, België
xl125s79 schreef:
Hoi Peter,

Juist, dat is de manier om de dist. ketting te stellen, en niet met draaiende motor zoals wel eens in de reparatie handboeken staat beschreven.
Overigens kost zo'n ketting maar 15 tot 20 euro, dus vervangen bij onbekende historie is aan te raden.

ik begrijp deze reactie niet goed, hij doet het toch juist wél met draaiende motor?

_________________
honda xl250R MD03 1982
honda xl125R JD04 1986
honda cb750k7 1977 (project...)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma sep 26, 2016 12:22 pm 
Offline
XL Gebruiker

Geregistreerd: za mei 02, 2009 9:45 pm
Berichten: 572
Woonplaats: Midden Brabant
Ik begrijp mijn eigen reactie ook niet zo goed. :D

In mijn shop manual staat dat je de motor versneld stationair moet laten draaien, en dan de bout van de spanner moet losdraaien. De ketting zou dan automatisch op spanning komen. Op die manier is er een kans dat de ketting over het tandwiel verspringt, met motorschade als gevolg. Met een lange M3 bout hou je de spanning op de ketting.

Ook zijn er mensen die de ketting spannen mét dat boutje, maar zonder de motor te starten.

_________________
Groeten, Ernst

XL125s '79
XL185s '79
XL250r '87


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma sep 26, 2016 4:32 pm 
Offline
Mr. XL Meeting 2009/10

Geregistreerd: di feb 13, 2007 9:46 pm
Berichten: 1967
Woonplaats: Apeldoorn
Als je de staat van de motor/nok-as-ketting niet kent, is het wel verstandig om de ketting te spannen zonder dat de motor loopt.
Rammelt de ketting nog na het stellen, is deze aan vervanging toe.
Heb je zelf een tijd geleden de ketting vernieuwd, kun je deze met draaiende motor stellen.

_________________
XL500R Paris-Dakar
XR200R 1981+82+83
XR500R 1982
GL1100 1981 terras racer


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling