Honda XL Forum

Forum voor en door Honda XL rijders
Het is nu wo sep 11, 2024 4:51 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo nov 30, 2014 9:28 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 23, 2014 7:50 pm
Berichten: 688
Onderstaande How To is uitgevoerd op een remklauw van een Honda XL 600 LM ('85-'87).
Dat is een remklauw met twee remzuiger, maar deze methode kan ook heel goed werken bij remklauwen van een ander type.
Deze How To beperkt zich tot het verwijderen van vastzittende remzuigers; na deze ingreep is meestal een complete revisie nodig.
Bij het opmaken van deze How To is daar van uit gegaan.

1) Verwijder de remleiding van de remklauw (banjobout / oppassen met lekkende remolie: dat geeft schade aan gelakte delen!!).
2) Verwijder de remklauw van de motor.
3) Verwijder alle remolie uit de remklauw. Draai daarvoor ook de ontluchtingsnippel en de aftapbout (imbus) los. Als alle remolie er uit is draai je de aftapbout weer dicht. De ontluchtingsnippel blijft open.
4) Maak het boutgat voor de banjobout luchtdicht met een passende bout (oppassen: zorg voor de juiste draad!)
5) Verwijder de remblokken en de veerplaat die onder de remblokken zit.
4) Maak de remklauw 'zo kaal mogelijk': demonteer alle delen zodat je alleen de klauw zelf over houdt.
5) Maak de buitenzijde van de remklauw goed schoon. Besteed daarbij extra aandacht aan het uitstekende deel van de remzuigers en de directe omgeving.
6) Probeer eerst met luchtdruk de zuigers naar buiten te persen. Monteer daarvoor een rubber slang (bijv. de benzineslang) op de ontluchtingsnippel. Zet de slang vast op de ontluchtingsnippel met een slangklem of een tie-rap. Druk het luchtpistool op de slang en werk met korte luchtstoten. Zorg ervoor dat beide zuigers gelijkmatig naar buiten komen want als een van de zuigers er helemaal uit is komt de andere zuiger niet meer in beweging. Je kunt de oude remblokken als begrenzers gebruiken: eerst twee remblokken op elkaar, daarna 1 remblok, dan zonder remblok.
7) Komt er geen beweging in de zuigers (maar steken ze wel iets uit), pers ze dan naar binnen om er weer beweging in te krijgen. Vooraf de buitenzijde van de zuiger inspuiten met olie (of WD-40). Om ze naar binnen te persen kan er veel druk nodig zijn. Lukt het niet met een lijmtang, gebruik dan een pers, maar je kunt ook een bankschroef gebruiken. Gebruik je een bankschroef, werk dan met met wat klosjes hout en/of een dopsleutel die dezelfde diameter heeft als de remzuiger. Beschadig de remklauw niet met de bekken van de bankschroef.

Komen de zuigers na 7) nog steeds niet naar buiten met luchtdruk, gebruik dan een vetspuit (zie foto's hieronder)

- Zet de nippel van de vetspuit op de geopende ontluchtingsnippel (ja, dat past :) )
- Pers de zuigers met de vetspuit gelijkmatig naar buiten. Blokkeer de voortgang met twee lijmtangen en werk in kleine stukjes.

Na demontage van de remzuigers moet de binnenzijde van de remklauw goed gereinigd worden.
Geadviseerd wordt om na deze exercitie een complete remrevisie uit te voeren.
Bezuinig nooit op veiligheid :wink:

Veel succes!


Bijlagen:
gangbaar maken remzuigers 1.jpg
gangbaar maken remzuigers 1.jpg [ 97.84 KiB | 7333 keer bekeken ]
gangbaar maken remzuigers 3.jpg
gangbaar maken remzuigers 3.jpg [ 69.73 KiB | 7333 keer bekeken ]
gangbaar maken remzuigers 5.jpg
gangbaar maken remzuigers 5.jpg [ 81.9 KiB | 7333 keer bekeken ]
gangbaar maken remzuigers 6.jpg
gangbaar maken remzuigers 6.jpg [ 109.53 KiB | 7333 keer bekeken ]
gangbaar maken remzuigers 7.jpg
gangbaar maken remzuigers 7.jpg [ 109.09 KiB | 7333 keer bekeken ]
gangbaar maken remzuigers 8.jpg
gangbaar maken remzuigers 8.jpg [ 110.33 KiB | 7333 keer bekeken ]

_________________
Maak alles op. Bij twijfel: KOPEN !!
BMW R1250GS '21
Honda XR400R '99
Honda TLR200 '86
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo dec 03, 2014 3:28 pm 
Offline
XL Gebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 04, 2007 4:16 pm
Berichten: 1623
Woonplaats: Düsseldorf, Germany
SWEET! :mrgreen:
Good Job.

_________________
Groetjes Gabriel, Mr. XL 2005 en zijn XL600R
Current mileage: 242.000 km/151000 mls
17.4.2015 Erster Motorschaden in Smilde, NL
29.6.2023: Tweede motorstoring in 56594 Willroth, G.!
28.4.2024: 41 jaar eerste bezitter van zijn XL600R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling