Het is dus een blok wat je niet heb horen lopen en of je wel heb gehoord maar eigenlijk goed wil controleren op betrouwbaarheid
Betreft xl 500 s xl 250s xl 500 r en de xl 250 r (uitbreiding volgt zeker)
1e zorg voor een goed handboek (jokers downloads) en lees toch het eea
Techniek
-Olie eruit => controleer eerst het peil (hoeveel zat erin) en kijk hoe de olie eruitziet als je aftapt
-Demontage rechter carterhelft => controleer zeefje , wat kom je tegen ??
=> ga met een magneetje (antenne) door de open delen de carter in
(slijt ijzer en of losse onderdelen, komt echt voor !!)
=> koppeling , dikte platen alle boutjes daar
=> decompressie palletje kick starter , kickstart veer
=> distributie ketting en geleiders / aanloop schades ?
=> ballans as ketting spannen (één terug (handboek))
Demontage klepdeksel
Als je geluk heb kan je dit doen als het blok in het frame zit , echter zijn er "oude" reparaties dmv een draadeind kan je dit deel niet liften, zeker niet bij de 500 serie, dan het blok eruit .
=> controleer de distributie ketting en zijn spanner
=> controleer loopvlakken nokas / Tuimelaars en glijlagers
=> controleer klephoedjes , goed kijken en evt even induwen met stomp pennetje (hard => aan vervanging toe) maar start eerst de motor maar het is "kennis voor later "
=> kan evetueel een rook test doen om kleppen op dichting te controleren (Blaas rook in het bougie gat -> kijk naar inlaat , uitlaat en carter, zuiger bdp
=> Gehele inspectie van alle schroefdraden / heli coils ?
Alles weer dicht (oude pakking is ok) hij moet eerst lopen !!
OLIE erin (oude mag indien niet te extreem zwart of zo)
Carburator
Mooiste is deze te demonteren en helemaal goed te reinigen en inspecteren
Kijk hoe de settings zijn en schrijf oude instellingen op (misschien info voor later)
Welke sproeiers zitten erin ?
Controleer of je vonk heb
Controleer of er benz naar de carb stroomt
NU MAG JE STARTEN (met choke)
HIJ LOOPT !!!!! (niet veel TIK hopen we)
Controlle
=> verlichting , laadstroom
=> voorste klepje kop losschroeven (olie moet eruit spatten) => dan is oliepomp ok
Proefrijden => controle alle versnellingen en hoe schakelt hij (evt koppelings kabel spannen/losser)
Tja en nu weet je alles wat je moet gaan doen aan de motor en kan je een kostenplaatje maken.
Is het een blijver ????
is het een onderdelen/ donor fiets ??