Er wordt regelmatig gevraagd waar je nu op moeten letten als je (als leek) een XL gaat kopen. In dit draadje willen we dat een beetje overzichtelijk bij elkaar brengen.
AlgemeenEen Honda XL ééncilinder is een motorfiets, maar zoals alle andere motorfietsen heeft de XL specifieke zaken waar je goed op moet letten. Heb je nooit eerder een gebruikte motorfiets gekocht en ben je weinig bezig geweest met de techniek van motoren, dan is het aan te raden iemand mee te nemen die er wat meer kijk op heeft. Als het om een wat duurder exemplaar gaat dan is het fijn als er een "XL-expert" met je meegaat. Zo iemand moet je dan natuurlijk wel weer net in je vrienden- of kennissenkring hebben
VoorbereidingBepaal goed voor jezelf wat je zoekt, maar ook wat je niet zoekt
Het gebeurt wel eens dat iemand een woon-werk motor zoekt en naar huis gaat met een half-af project om "ff snel af te maken"... Datzelfde project treffen we dan een paar maanden later weer te koop aan...
Vraag je zaken af als
- Wil je gelijk rijden of wil je juist sleutelen?
- Moet de XL zo mooi mogelijk zijn of ga je er voornamelijk mee crossen?
- Moet de XL heel betrouwbaar zijn of is het niet erg als hij een keer niet start?
Als je een model op het oog hebt, lees je dan een beetje in, bijvoorbeeld hier op het forum. Soms worden er namelijk gedrochten van motoren te koop aangeboden, (ondeskundige) samenraapsels van verschillende modellen...
Denk ook goed na over je budget. En moet de XL voor dat bedrag goed op de weg staan of is dat voor de initiele aanschaf en ben je je ervan bewust dat opknappen (en motorrijden in het algemeen!) geld kost?
Contact met de verkoperIk vraag altijd eerst zo veel mogelijk foto's bij de verkoper op, van alle kanten. Het is heel vervelend als je naar de andere kant van het land bent gereden om te constateren dat de tank aan kant waar je geen foto van hebt gekregen een enorme deuk blijkt te bevatten.
Uit goede foto's kan je al heel veel opmaken. Krijg je alleen maar donkere foto's of helemaal geen foto's, vraag dan om nieuwe. Als de verkoper die moeite al niet wil doen, dan is de motor waarschijnlijk de reis niet waard.
Vraag bij de verkoper na wat de historie is van de motor. Waarom verkoopt hij de XL? Vraag het kenteken even op en check het bij
de RDW. Heeft de verkoper de motor nog niet zo lang in bezit, dan is er misschien iets mis mee. Komt er een onduidelijk verhaal over de reden van verkoop, laat hem dan maar staan of neem het risico in elk geval heel bewust
Je kan op voorhand het framenummer en motornummer bij de verkoper opvragen. Vervolgens kan je bij Honda Nederland (0800-0237323) nagaan of deze inderdaad bij elkaar horen.
Mocht je besloten hebben om te gaan kijken, spreek dan met de verkoper af dat de motor voor het bezoek
niet wordt warmgedraaid! Een koude start kan je heel veel over de interne toestand van de motor vertellen. Zelf kom ik om die reden ook altijd te vroeg op de afspraak
Wat ik altijd meeneem als ik voor een motor ga kijken:
- Multimeter
- Schuifmaat
- kruiskop- en een gewone schroevendraaier
Uiterlijke inspectieEenmaal aangekomen voel je ook echt even of de motor inderdaad koud is. Vervolgens:
- Controleer het kenteken (compleetheid, nummerplaat) en of dit overeenkomt met het framenummer. Controleer ook het motornummer, hoewel de 1-op-1 relatie bij Honda niet altijd even duidelijk is. Wel kan je vaak zien of het blok in het betreffende frame hoort (bij mijn LM begint het motornummer b.v. met PD04, maar ik weet niet of dat voor alle XL'en geldt (iemand?, hier vind je in elk geval de modelcodes).
- Kijk goed naar de algemene staat van de motor: is deze voor de hele motor zo ongeveer hetzelfde? Als alles aan één kant bijvoorbeeld gloednieuw is en verder is de XL "goed gebruikt", dan kan er best eens een flinke valpartij mee zijn gemaakt.
- Komt de algemene staat een beetje overeen met de leeftijd en de kilometerstand van de motorfiets? Als hier iets niet in klopt is het in elk geval een aanleiding voor doorvragen.
- Controleer de banden goed (profiel, scheurtjes). 2 nieuwe banden kosten je zomaar 200 euro.
- Is het blok olievrij? Kijk goed bij de kleppendekselpakking en de koelribben vlak onder de koppakking.
- Is er erg met het motorblok gerommeld? hoe zit de uitlaatbocht op de cilinderkop? Dit hoort met tap-eindjes en M6 moertjes te zijn. kijk ook naar de boutjes op de kop (kleppendeksel): zijn dat de originelen? Of zijn het rare draadstangetjes met moertjes erop? Of nog erger: M8 draadstangetjes? Als dat het geval is, betekent dat er veel is gekloot met het blok en koop je een hoop potentiele ellende.
Rijwielgedeelte- Staan voor- en achterwiel in lijn? Laat iemand de motor rechtop houden, ga achter de motor staan met je rug er naar toe, kijk tussen je benen door. De wielen zouden dan in 1 lijn moeten staan. Als dat niet zo is, kan het frame krom zijn.
- Zit er speling op de lagers van het voor of achterwiel? Je moet wat ervaring hebben om dat te kunnen controleren.
- De Pro-Link achterbrug is een systeem met veel bewegende delen. Als alles goed is onderhouden, dan werkt de vering naar behoren, zonder haperen, knarsen, tikken en dode punten. Controleer ook even of de achterbrug zijdelingse speling heeft.
- Controleer de voorvork, ook de balhoofdlagers (vergt weer wat ervaring).
Ketting en tandwielenKetting en tandwielen dienen als set te worden vervangen en kosten ook zomaar 100 euro.
- Controleer de ketting: loopt de ketting makkelijk, zitten er geen knikken in. Pak de ketting op het achtertandwiel "op 2 uur" en probeer hem van het tandwiel af te tillen, als hij echt omhoog komt, is de ketting versleten.
- Controleer de tandwielen: zijn de tanden nog mooi recht en afgerond? Geen onregelmatigheden tussen de tanden? Geen zaagtandjes?
- Geen veel voorkomend probleem, maar controleer de cush drive: zit het tandwiel vast zit zonder speling? Te controleren door tandwiel haaks op aandrijfrichting heen en weer te bewegen. Hier mag geen speling in zitten...
Remmerij- Controleer bij schijfremmen de schijfdikte (de minimale dikte staat meestal ergens op de schijf aangegeven in mm) en of er geen groeven in zitten.
- Check de dikte vd remvoering (je moet de slijtagesleuven nog kunnen zien).
- Kijk of de remvloeistof nog mooi helder is (kruiskopschroevendraaier meenemen!).
- Verder even kijken of de wielen makkelijk rond gaan, als de remmen aanlopen dan zitten vaak de remzuigers vast in de cilinders dit kan vaak weer gemakkelijk gangbaar gemaakt worden maar het kan ook zomaar zijn dat de zuigers, afdichtingen en in het ergste geval de hele cilinder vervangen moet worden of worden gereviseerd.
- Bij trommelremmen is eigenlijk de dikte vd remvoering niet te zien zonder deze eerst te demonteren, wel even kijken of hij goed remt en niet blijft hangen.
Electrische installatieALGEMEENWerken alle electrische delen (verlichting, remlicht, claxon, waarschuwingslampjes)? Als dat niet zo is, zegt dat vaak iets over de algehele staat van onderhoud.
XL 250 S en XL 500 S 1979 t/m 1981 (6 VOLT)Bij de 6 volt s types 250 en 500 1979 ~ 1981 is vaak de draadboom verknipt, omdat men "problemen" had met de verlichting. Vaak komt dit doordat men niet weet hoe de verlichting eigenlijk werkt, maar eenmaal verprutst heb je toch een probleem. Voor de rest gaat er op elektragebied eigenlijk weinig kapot. Een 6v accu voor deze types heb je nieuw al voor minder dan €20,-, dus daar hoef je hem niet voor te laten staan.
12 VOLT- Meet de toestand van de accu door met een multimeter, zeker bij een motor met electrische starter is dit belangrijk. Een goede accu levert zo'n 12,9 volt. Levert de accu in rust 12,6 volt of minder, dan is hij eigenlijk overleden. Een nieuwe accu kost zomaar 50 euro.
- Controleer de gelijkrichter door de accu te meten met lopende motor, bij ongeveer 3000 tpm. De accu zou dan maximaal 14,6 volt mogen krijgen. Loopt dit verder op bij meer toeren, dan is de gelijkrichter (Honda kwaaltje) stuk en gaat het je veel lampjes en accu's kosten
MotorischControleer allereerst het oliepeil. Als dat te laag is kan je de motor eigenlijk het beste gelijk laten staan, tenzij je toch al van plan was om een revisie uit te voeren.
Start de motor bij voorkeur zelf. Een XL moet makkelijk te starten zijn, zowel koud als warm.
Hier lees je hoe dat moet en
op dit fimpje op YouTube kan je het zien Eenmaal gestart let je op de volgende zaken:
- Een XL hoort niet te tikken in het blok.
- Een XL hoort ook niet te roken.
- Schakelt hij goed door alle versnellingen en springt hij er niet uit?
ProefritMaak een redelijk lange proefrit! In een paar kilometer kom je heel weinig te weten. Gas en koppeling horen lekker soepel te lopen en niet te blijven hangen.
Bij de proefrit even met losse handen rijden om te zien of hij recht loopt en niet slingert (wel ff kijken dat oom agent je niet ziet, je hebt dan zomaar art.5 aan je broek, rijbewijs kwijt)
Eenmaal op temperatuur hoort de motor zonder choke goed stationair te blijven draaien onder de 1500 toeren per minuut.
Als de motor goed warm is kijk je of de uitlaat gasdicht is, door de uitlaat dicht te drukken (met bijvoorbeeld een oude lap): de motor moet dan afslaan en er moet niet aan alle kanten rook/uitlaatgas/geluid uit de uitlaat komen.
Controleer na een uitgebreide proefrit of het blok nog steeds olievrij is.
RichtprijzenWat is nu een verantwoord bedrag om te betalen voor de XL die je wilt aanschaffen? Het is en blijft heel moeilijk om daar richtprijzen voor te geven, het is toch een beetje een kwestie van "wat de gek er voor geeft"...
De prijzen van een XL 250 S of een XL 500 S uit 1979 ~ 1981 variëren van €100,- voor een sloper tot €1500,- voor een hele mooie. De prijzen worden de laatste tijd wel wat hoger, maar voor zo'n €750,- kan je wel een mooi en goed exemplaar tegenkomen.
Voor een XL 600 LM uit 1985 ~1988 varieren de prijzen van € 500,- voor een sloper tot € 2.500,- voor een hele mooie. Voor zo'n 1.500 euro zou je een goed onderhouden, mooi exemplaar moeten kunnen vinden.
Richtprijzen voor een aantal andere modellen vind je
elders op dit forumIn zijn algemeenheid kan je stellen
BJS schreef:
Je kan beter een goed en compleet exemplaar kopen voor wat meer geld, dan ben je aan het eind van de rit het goedkoopste uit.
Na de aankoopMocht je eenmaal een XL hebben gekocht, dan kan je je op dit forum aanmelden en zien we graag foto's van je nieuwe aanwinst
Correcties en aanvullingen verneem ik graag en zal ik dan hier verwerken.